Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #1 Skrevet 1. juli 2014 Skal bo i telt med ungene og mannen i to døgn. Mannen fryser sånn om natta, han har alt mulig med klær på, ullundertøy, ullgenser osv. Men han fryser likevel. Hva annet kan vi gjøre for å holde varmen på natta? (Altså, med barn til stede!! Hehe;)) Barna fryser aldri! De er i soveposer og vi har bare dyne, er det grunnen? Varmere i sovepose? Hva annet er lurt å ha med? Anonymous poster hash: 5139e...6fa
Frøken Ubesluttsom Skrevet 1. juli 2014 #2 Skrevet 1. juli 2014 Sov naken. da får dere utnyttet kroppsvarmen bedre. Hvis dere absoludt skal ha på klær, så ikke sov i det dere har gått i/brukt hele dagen, men ta på reint og tørt tøy... Hilsen speider med lang fartstid.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. juli 2014 #4 Skrevet 1. juli 2014 Skaff ham en skikkelig sovepose! Så enkelt.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2014 #5 Skrevet 1. juli 2014 En skikkelig sovepose og eventuelt en pose i fleece til å ha inne soveposen. Anonymous poster hash: af877...253
energibomba Skrevet 1. juli 2014 #6 Skrevet 1. juli 2014 En god 3 sesong sovepose er å anbefale. Så finns det ko varmelamper også, sove med minst mulig klær i soveposen.
PrinsesseHengepupp Skrevet 1. juli 2014 #7 Skrevet 1. juli 2014 Naken - innerpose - sovepose. Dyne hører hjemme på hotell.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #8 Skrevet 2. juli 2014 Grunnen til dyne er at vi ikke hadde råd til å kjøpe soveposer til oss også... Er student, så ferien i år måtte bli billigst mulig! Fant bare Voksensoveposer til over 300kr stk... Så vi prioriterte barna. Og det er ut glad for! Hadde ikke blitt tur om de skulle ha lagt og hakket tenner om natta... Sove naken ja.. Da hadde han nok krepert Anonymous poster hash: 5139e...6fa
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #9 Skrevet 2. juli 2014 Sov naken. da får dere utnyttet kroppsvarmen bedre. Hvis dere absoludt skal ha på klær, så ikke sov i det dere har gått i/brukt hele dagen, men ta på reint og tørt tøy... Hilsen speider med lang fartstid. Nei usj!! Sover ikke med samme klær om natta! Har testa teltet noen enkeltnetter før i sommer Anonymous poster hash: 5139e...6fa
Roheryn Skrevet 2. juli 2014 #10 Skrevet 2. juli 2014 Isoler godt mot underlaget. Folk har en tendens til å pakke over seg pledd og dyner og soveposer i rikt monn, uten å tenke over at de har et vesentlig varmetap ned i bakken. Et ekstra - helt enkelt og billig - liggeunderlag, og kanskje et ullpledd oppå underlaget, utgjør en imponerende forskjell. Ligger dere på bare luftmadrass er det vær-så-god-frys-ihjel uansett hvor mange dyner dere har oppå.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #11 Skrevet 2. juli 2014 Isoler godt mot underlaget. Folk har en tendens til å pakke over seg pledd og dyner og soveposer i rikt monn, uten å tenke over at de har et vesentlig varmetap ned i bakken. Et ekstra - helt enkelt og billig - liggeunderlag, og kanskje et ullpledd oppå underlaget, utgjør en imponerende forskjell. Ligger dere på bare luftmadrass er det vær-så-god-frys-ihjel uansett hvor mange dyner dere har oppå. Godt tips, takk!:-) Anonymous poster hash: 5139e...6fa
*flux* Skrevet 2. juli 2014 #12 Skrevet 2. juli 2014 Har dere saueskinn så ta det med og ligg på det. Jeg foretrekker å sove på reinskinn men har man ikke det er saueskinn å foretrekke
humlemamma Skrevet 2. juli 2014 #13 Skrevet 2. juli 2014 Sov med lue på! Vi har mye varmetap gjennom hodet, en lue stopper det meste.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 2. juli 2014 #14 Skrevet 2. juli 2014 Man har ikke mer varmetap gjennom hodet enn andre plasser. Så fryser man skikkelig når man ligger i telt, hjelper det lite å ha på lue - om det ikke er iskaldt ute da. Men isolering mot underlaget er viktig og i alle fall om man bruker dyne. Ikke noe problem med dyne i telt om sommeren, men da må underlaget isoleres med et ekstra teppe eller noe annet. Luftmadrasser f.eks stjeler mye kroppsvarme dersom man ikke har et godt teppe / skinnfell oppå. Det hjelper mye bedre enn for mye klær. Skal man sove med klær på, anbefaler jeg et tynt ullsett og gjerne ullsokker. Og vil man ha lue, så kjør på.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #15 Skrevet 2. juli 2014 Jeg vil tro det viktigste er å ha et godt underlag. Har dere bare de tynneste enkle soveposeunderlagene blir det fort kaldt. Prøv med dobbelt underlag til mannen. Nattlue kan også være en god hjelp. Man mister faktisk mye varne gjennom hodet. Det er ikke fordi man mister mer varme derfra enn fra andre kroppsdeler, men fordi hodet ofte ligger helt åpent. Du blir lett kald om du ligger med et ben utenfor dyna også. Nå har jeg liten erfaring med å fryse om sommeren, men om vinteren har vi fast rituale med å spise en sjokoladebit etter at vi har lagt oss i soveposen. Det føles som om det gir en ekstra varme før leggetid. Ligg unna alkohol og drikk gjerne noe varmt før leggetid. Anonymous poster hash: cd70c...ed5
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2014 #16 Skrevet 2. juli 2014 Hvis dere bruker luftmadrass er nok det det største problemet. De har ofte elendig isolasjonsevne. Legger dere derimot et tynt isoporunderlag og deretter et ullteppe oppå blir det bra. Anonymous poster hash: cd70c...ed5
Gjest ronja røverdatter Skrevet 2. juli 2014 #17 Skrevet 2. juli 2014 Joda, det er greitt at hodet, og føttene for den saks skyld, ligger utenfor dyna, men vi snakker om sommertemperaturer her, ikke kuldegrader. Jeg har ligget i telt i 18-20 varmegrader og hakket tenner av kulde fordi luftmadrassen brukte all min kroppsvarme (føltes det som) til å prøve å varme opp seg selv. Noe som ikke nytter. Sånn sett er liggeunderlag bedre. Så jeg holder på mitt, før jeg vandrer videre ut av denne tråden: Det viktigste om sommeren er å isolere mot underlaget, og spesielt om man ligger på luftmadrass og bruker dynes, ikke sovepose.
humlemamma Skrevet 2. juli 2014 #18 Skrevet 2. juli 2014 Joda, det er greitt at hodet, og føttene for den saks skyld, ligger utenfor dyna, men vi snakker om sommertemperaturer her, ikke kuldegrader. Jeg har ligget i telt i 18-20 varmegrader og hakket tenner av kulde fordi luftmadrassen brukte all min kroppsvarme (føltes det som) til å prøve å varme opp seg selv. Noe som ikke nytter. Sånn sett er liggeunderlag bedre. Så jeg holder på mitt, før jeg vandrer videre ut av denne tråden: Det viktigste om sommeren er å isolere mot underlaget, og spesielt om man ligger på luftmadrass og bruker dynes, ikke sovepose. Helt enig i at underlaget er viktigst, men det var nevnt lenger opp så jeg kommenterte ikke det. I tillegg er det lurt med lue, siden varmetapet vi har gjennom hodet går rett opp, varmetapet vi har fra kroppen varmer jo opp dyna. Og jeg tror ikke det hjelper mye at det er sommertemperaturer for en som fryser uansett. Jeg er selv en frossenpinn, og sover med varmelaken om natten sommertid. Spiller ingen rolle om det er 20 grader på soverommet da, jeg fryser uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå