Gå til innhold

2 egget eller 1 egget?

Gjest Angelstath

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg fikk toeggede tvillinger for fem uker siden, og jeg hadde en morkake. I realiteten var det to som hadde vokst sammen, men ved fødsel var det altså en stor morkake inni der. Gutt og jente, ikke like :)

Men når de har felles ytre fostersekk, er det ikke da eneggede tvillinger? Høres i alle fall ut slik i denne artikkelen: http://www.babyverden.no/Gravid/Diverse/Tvillinger-eller-enda-flere/En--eller-toeggede.

Hvordan kunne testen være inkonklusiv, forresten? Fikk du noen forklaring på det?

Gjest Angelstath

Nja... Testen viste at det var samme mor og far. Noe med like alleler som viser de er søsken og er veldig like. Men noe ulike alleler som sa de ikke var tvillinger...

De blir testet neste år om de drar til usa med si far. Hans fam jobbet med slikt. Bare jeg som lurer siden jeg tror det er 2 igjen!! Og jeg hadde ikke lest meg opp om tvilling svangerskap sist...nå vet jeg for mye til å ta det med ro..

Så var det denne svenske jm spesialisten på tvillinger som var helt paff over min morkake da... Jeg har alltid lurt..

• 1 måned senere...

Første U.L. Jeg var på sa legen at det var to og de hadde hver sin morkake og var derfor toeggede. Da jeg var på U.L hos lege på sykehuset sier han også at det er to morkaker, men at det nødvendigvis ikke betyr at de er toeggede. Da jeg var hos min jordmor på kontroll og samtale ikke U.L. Sa jeg at de hadde hver sin morkake hvor hun da sa at "å ja da er dem toeggede da" så jeg er litt forvirret selv, er det noe sikkert som kan si om det er eneggede eller toeggede annet enn DNA test? Vet at det er toeggede hvis det er gutt og jente, men hvis begge har samme kjønn hva da?

Tror det at de har separate fosterhinne og morkake gjør sannsynligheten stor for at de er toeggede, men eneggede kan også ha dette dersom de deler seg tidlig i svangerskapet. Jeg fikk også beskjed om at mine tvillinger mest sannsynlig er toeggede, de lå på første ul i uke 9 langt fra hverandre og hadde separate hinner og morkake. Det beste med det er jo at jo mindre de deler jo mindre er sannsynligheten for komplikasjoner😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...