Gå til innhold

Trappe ned på ammingen, men ikke slutte... Tips? Baby 10mnd.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun blir 10mnd nå. Vi ammer gjerne 2 x om natten og ved frokost, lunsj og middag/kveld. Jeg begynner å jobbe når hun blir 11 mnd, så ser at lunsjpuppen må vekk (dagjobb). Målet er å amme kun morgen og kveld til hun selv sier stopp.

Sliter litt med å vite hvordan jeg skal gå frem ang nattammingen, for vi har kost oss frem til nå og jeg har vært opptatt av å gi henne nærhet, ikke bare pupp.. Hun blir illsint om andre enn jeg kommer inn om natten, så er nok best at jeg tar avvenningen selv..

Anonymous poster hash: 664f6...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Lunsjpuppen forsvinner nok fint av seg selv. Babyer i den alderen takler vanligvis helt greit at når mor ikke er der så blir det ikke pupp, iallfall på dagtid når det skjer masse annet. Ernæringsmessig er det bare å erstatte den maten med annen mat og drikke.

Er det noe i vegen for å fortsette med nattammingen selv om du fortsetter å jobbe? Det er jo ikke som at babyer på magisk vis sover hele natta selv om man starter i jobb, det er overhode ikke uvanlig at de ikke sover natta gjennom før de er 2-3 år, og da kan det være like greit å amme som å ikke amme, kanskje greiere. I tillegg så er det ikke noe rart i å trenge mat i løpet av de 12 timene det gjerne går mellom kvelds og frokost, spesielt ikke dersom hun våkner i løpet av natta (man blir mer sulten av å være våken).

Det kan hjelpe å snakke med barnet, forklare at fra i natt er det ikke pupp etter at mamma har lagt seg, da kommer pappa inn, eller mamma kommer med vann eller noe slikt. Pass på at du er "godt kledt", med klær som det ikke er lett for henne å komme inn under. Bestem på forhånd om gråt alene på rommet eller når dere ikke holder henne er ok, og i såfall hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utganspunktet mitt var opp 7 ganger om natten, så da han var ni mnd og jeg skulle i jobb nattavvente vi: pupp til legging og så fra første oppvåkning gikk far inn og ga vann,kos,trøst mens jeg satt med smånerver i stuen, det ble en del protester første uken, ca 40 min første natt og tre oppvåkninger og dag to sovnet han på noen minutter og hadde to oppvåkninger. Nå sover han stort sett gjennom, og våkner kl 05.00-06.00 så vi har i tillegg begynt å gi velling og da sover han enda lenger noen dager til 07.00-07.30 :) når det er morgen markeres det med pupp i stuen. Lunsjpuppen ble bare borte fordi jeg var på jobb og det virket ikke som det var noe mas etter den heller :) lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...