Gå til innhold

Vanskelig å slutte med bleie

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min blir 4 år i oktober. Han er en blid, skjønn og smart gutt. Men når det gjelder å slutte med bleie er han helt uinteressert dessverre.

Jeg har lest alt av råd, snakket med helsestasjon og lege. Men uansett hva vi prøver er han ikke interessert. Han vil ikke si ifra når han må noe, og nekter å sitte på do/potte. Han liker ikke barnebøker om bleieslutt og bryr seg ikke om belønninger. Vi begynte med potte da han var 1,5 år etter råd fra helsesøster,men han var ikke så interessert. Han hadde en bitteliten periode da han var 2 år han synes det var moro, men den varte så kort at vi ikke klarte å bli bleiefrie.

Etter dette har han vært veldig imot alt som har med do å gjøre. Jeg vil ikke presse han før han er klar så ikke han skal bli helt imot det,men synes han har blitt så stor nå at han burde kunne øve seg. I barnehagen sier de at han skal bestemme helt selv,og så lenge han er bleiefri til skolestart er de fornøyde. Jeg synes det er en litt slapp holdning, og vi har snakket sammen om det. Alle de andre som er født samme år som han i den barnehagen har slutta med bleie, men gutten min bryr jeg ikke om det sier han. Han er veldig verbal,liker å spille teater og "gjøre lekser" med storesøster som går på skolen (tegne og prøver å skrive bokstaver og tall). Så jeg synes det er litt rart at han er så glad i såpass avanserte ting, mens basale ting som do ikke er interessant.  Men alle barn er jo forskjellige :)

Anonymous poster hash: 3e123...601
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yes.. sant det.. alle barn er jo forskjellige :) her slutta jr nettopp med bleien, han er 4,5 år. Jeg har stresset med å få av han bleien, men nei da.. sta som han er så har vi ikke fått til det. Men i noen uker nå har han vært ute i hagen naken. Så etter noen dager så sa han at han har lyst på stor gutttruse, da sa jeg til han at da må du ikke ha bleien under?? Det sa han var OK, han har vært bleie fri i 1 uke nå, ikke tisse på seg:) natt bleien blir nok brukt i noen uker til. Han tisser så mye på natta, men vi skal klare å være kvitt den inne neste vår:)

Anonymous poster hash: 1e44e...f6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir 4 i november så da er de jo like gammel:)

Vi har gjort akkurat det samme som dere, men ungen fantes ikke intressert i doen selv om vi har "øvd" siden han var 1 år.

Vi la det litt på is og tenkte at i sommer så skal vi vel klare det. Men plutselig en dag så kledde han av seg bleia og proklamerte at han skulle bruke truse. Da var han skikkelig klar for siden har han ikke hatt uhell hverken dag eller natt. Slutta i barnehagen også, og alt innen ei uke! Helt utrolig!

Så jeg ville kanskje tatt det litt med ro enda og kanskje ikke fokusere så alt for mye på det?

Anonymous poster hash: 384dd...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...