Gå til innhold

Vi har fått målt opp tomta vår fra kommunen og nå viser det seg at

Anbefalte innlegg

Skrevet

tomta vår går et betydelig stykke innpå det vi trodde var naboens tomt. De har bla laget en hellebelagt sti som går på vår side.

Jeg og mannen min er virkelig ikke glad i konflikter og vi har et godt forhold til naboene. Vi tenkte å sette opp et gjerde på tomta, men det føles så fælt å skulle si at den skal gå på tomteskillet. Mannen min mener vi bare skal trekke gjerdet mot vår tomt. Hva mener dere?

Til info så bor vi et svært tettbygd område i Oslo og tomtene er svært små. (Tipper at hagen er på maks 70 - 80 kvm)

Anonymous poster hash: 937e9...c82
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke tidligere har vært noe problem så ville jeg bare satt den der dere trodde grensa gikk. Men, dere kan jo si ifra til dem, og tilby de å kjøpe den lille delen det gjelder? Så blir det riktig ved et evt salg?

Anonymous poster hash: f28eb...be2
Skrevet

Si i fra på en skikkelig måte. Dette forringer jo verdien på deres hus/tomt.

Naboen må tåle å få beskjed. Det er DERES tomt.

Anonymous poster hash: a229d...0ac

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt ved dørene. Det er deres tomt, og dere har betalt for den. Naboen kan da ikke bli missfornøyd og kranglete fordi han har missforstått hvor tomta går?

Jeg ville tatt en ydmyk prat med naboen og fortalt at kommunen har målt opp tomta, og at tomtepinnene går slik og slik. Dessverre ser det ut som det er der du har lagt en gangvei. Vi er sikre på at du ikke visste det, men nå har vi tenkt å sette opp et gjerde rundt tomta. Vi lurer derfor bare på om du kan flytte stien litt slik. (Vi kan gjerne hjelpe deg?). Så ville jeg vist han papirene fra kommunen og sagt at du skal få litt tid til å fordøye dette, så jeg kommer tilbake om et par dager.

Anonymous poster hash: 90ce9...2f9

Skrevet

Hvis det ikke tidligere har vært noe problem så ville jeg bare satt den der dere trodde grensa gikk. Men, dere kan jo si ifra til dem, og tilby de å kjøpe den lille delen det gjelder? Så blir det riktig ved et evt salg?

Anonymous poster hash: f28eb...be2

Litt av problemet er at tomtene her vi bor er svært små og prisene veldig høye. Det er vel snakk om ca. 10 - 15 kvm til sammen som vi trodde var naboens tomt.

HI

Skrevet

Jeg hadde nok tatt det opp med naboen. Særlig siden tomtene i utgangspunktet er små, så kommer det vel godt med med litt ekstra hage. De kan jo ikke bli sinte fordi dere vil ha noe som er deres?

Anonymous poster hash: 32e61...dee

Skrevet

Dere bør ta dette opp med naboen. Ikke gi fra dere en del av tomten, for det vil forringe verdien av deres egen tomt.

Trenger ikke bli en konflikt, si til naboen at dere ble like overrasket som de sikkert er, men at rett nesten må være rett.

Anonymous poster hash: 5d2cd...ff5
Skrevet

Huff, jeg vet at dere har rett, men det var så ubehagelig å se at kommunen hadde satt opp pinner på plenen til naboen. Jeg ble helt varm med tanken på å snakke med naboen om dette.

De visste at vi skulle måle opp tomten, men vi var ikke forberedt på dette.

Ved et videresalg så vil det ha en del å si å ha de ekstra kvm.

HI

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt ved dørene. Det er deres tomt, og dere har betalt for den. Naboen kan da ikke bli missfornøyd og kranglete fordi han har missforstått hvor tomta går?

Jeg ville tatt en ydmyk prat med naboen og fortalt at kommunen har målt opp tomta, og at tomtepinnene går slik og slik. Dessverre ser det ut som det er der du har lagt en gangvei. Vi er sikre på at du ikke visste det, men nå har vi tenkt å sette opp et gjerde rundt tomta. Vi lurer derfor bare på om du kan flytte stien litt slik. (Vi kan gjerne hjelpe deg?). Så ville jeg vist han papirene fra kommunen og sagt at du skal få litt tid til å fordøye dette, så jeg kommer tilbake om et par dager.

Anonymous poster hash: 90ce9...2f9

Dette var en fin måte, syns jeg.

Skrevet

Hei!

Har nettopp en lignende sak gående, dvs. vi fant ut av feil eierskapsforhold på en del av eiendommen vår ETTER at vi solgte. Nå er det klurr med ny kjøper og med nabo;det ordner seg til slutt, men det ble veldig stressende og vi ble nødt til å hyre inn advokat.

Så mitt råd er absolutt å få orden i situasjonen, på den mest mulig nabovennlige måten. Dere har 4 måter dere kan ordne det på, der den ene ikke er å anbefale.

1) gi naboen den delen av tomten som er deres, mot at de betaler alle saksomkostninger. Jeg synes ikke det er en god løsning, eneste fordel er at dere slipper konflikt (la oss kalle det den feige løsningen). Dere må i så fall bære verditapet på eiendommen deres, men ikke omkostningene forbundet med eierskiftet.

2) dere kan selge den delen av tomten til naboen, så han kan fortsette å bruke den. Om dere ikke bruker den, er det kanskje ikke så dumt. Svigermor fant ut at naboen hadde bygde innkjørsel på tomten hennes like før hun solgte huset sitt, han kjøpte den delen av tomten og alt gikk fint for seg.

3) naboen kan tilbakeføre den delen av tomten som egentlig er deres slik at de ikke bruker den lenger. Da får du tomten din slik den skulle være.

4) om det blir veldig vanskelig for naboen å komme seg til huset, kan dere bytte tomtedeler slik at dere får en del som tilsvarer den aktuelle delen. Blir litt knotet å få til i praksis, men jeg har hørt om folk som har gjort det når tilbakeføring er vanskelig i praksis.

Uansett hva dere gjør, blir det noe kostnader forbundet med det hele. I utgangspuntket skal det være naboen som bærer de. Om naboen har kjøpt huset etter at stien ble lagt inn (altså forrige eier tok seg til rette), kan din nabo rette krav til eierskifteforsikringen som vil dekke omkostningene.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 046f3...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...