Gå til innhold

Jeg har født :)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gått med maserier, nedpress, kvalme og alt som var den siste måneden og var mildt sagt lei av å bli "lurt" hele tiden. Da jeg var 39+3 ble jeg strippet hos jordmor, hadde da 3 cm åpning og var veldig moden. Jeg fikk milde tak etter undersøkelsen, men de tok seg ikke betraktelig opp. Dagen etter hadde de dabbet av igjen og jeg kjente motet falt betraktelig. Klokken 22, den 24. juni, gikk jeg å la meg -sur og tverr;) 

Etter å ha lagt i sengen en times tid kjente jeg er kraftig "knepp" i magen. Klokken var da 22.59. Jeg sa ifra til mannen som spurte om vi bare skulle hive oss i bilen med en gang. Med to styrtfødsler (på forholdsvis 1 time og den andre 45 min) bak meg så turte jeg ikke å røre meg i frykt for at jeg skulle få stormrier. Jeg lekket ikke fostervann foreløbig, men jeg visste 100% at det hadde gått hull på hinna. Mannen ba meg om å ringe jordmor som ga meg beskjed om å ligge urørlig frem til hun kom, så skulle vi vurdere derifra hva vi skulle gjøre. Jeg skalv i hele kroppen.

Klokken 23.06 hadde jeg lagt på og den første ria kom. Begynte å puste kraftig for å unngå å vekke ungene som lå på naborommet. Måtte si til meg selv at jeg hadde gjort det mange ganger før og at dette skulle gå bra. Ca 23.15 var jordmor ankommet, hun sjekket åpningen til 3 cm -men ringte ambulansen pga de sterke riene. Jeg turte til slutt å reise meg og gikk ned på do før mannen hjalp meg med påkledning i påvente av ambulansen. 

Ambulansen kom ca 23.25 og da sto jeg allerede på trappa og pustet meg gjennom riene. Nå var de så sterke at det var vanskelig å holde seg helt stille. Sto liksom å jamret meg litt på slutten av dem. Ca 23.30 startet vi å kjøre. Riene kom med ca 30 sekunders mellomrom og etter et par minutter kjente jeg at de begynte å dabbe av. Skjønte fort at pressriene snart sto for tur. Vi har 45 min kjøretur til sykehuset, så jeg begynte å le og sa til jordmor at det bare var å glemme at vi skulle nå føden. Vi kjørte ca fem min før jeg kjente at pressetrangen meldte seg for fullt og sa fra at vi måtte stoppe. Mannen kjørte rett bak oss, så han fikk komme inn i ambulansen til meg. Jeg tok han i hånda og presset alt jeg hadde, kroppen tok helt over og før jeg fikk sukk for meg så hadde jeg baby på brystet!! 

Klokken 23.45 kom lille Helmine hoppende ut i den store verdenen, etter tre kvarters fødsel. Hun ble født på e6'ens midtpunkt og fødselen er den beste jeg har hatt! Da jeg lå å ventet på sterkere og mer smertefulle rier så gikk det over til pressrier, og siden hun kom på en rie så kjente jeg aldri noe til "the burning sircle" heller:) 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144152307-jeg-har-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Tusen takk for gratulasjonene:) Ja, etter tre fødsler så visste jeg litt hva jeg gikk til og siden de to siste va styrtfødsler så var både jeg og jordmor i kommunen forberedt:) det var en kjempe fin fødsel som jeg gjerne hadde opplevd igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...