Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #1 Skrevet 29. juni 2014 Når er det vanlig at barna begynner å interressere seg om bokstaver og tall. Når lærer de å kjenne igjen sin egen bokstav, eller bokstavene til oss andre i familien. Når lærer barn hvordan tall ser ut. Hvilket tall som er 8 f.eks.? Anonymous poster hash: 171e3...b69
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #2 Skrevet 29. juni 2014 Begynte å interessere seg da hun var litt over 2 år. Nå er hun 4 og kan alle bokstavene, kam skrive navnet sitt og enkle ord som 'hei', 'sol' etc. Tallene kjenner hun igjen og leser trafikkskilt osv. Litt nerdere unge, hehe;) Anonymous poster hash: 0d09d...37f
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #3 Skrevet 29. juni 2014 Hun eldste begynte å herme etter bokstaver når hun var rundt to år. Hun skrev etter bokstavene vi skrev og vi måtte si hvem bokstav det var vi hadde skrevet eller hun. Hun pratet ikke før hun var tre år, men skrive mange bokstaver og tall kunne hun. Når hun var fire år lærte hun seg å lese, på egenhånd. Jeg overhørte henne sitte på kjøkkenet og lese julekort. Jeg tittet på kortene etterpå, for jeg trodde nemlig ikke hun kunne lese. Jeg spurte om hun kunne lese for meg etterpå, men da nektet hun. Artig liten skrue. Tegne har hun aldri vært interessert i blandt annet. Lille søster var aldri interessert i tall eller bokstaver, så det lærte hun først på skolen. Hun gjennkjente familiens navn, og kunne skrive navnet til oss i huset men det var alt. Anonymous poster hash: ae3fa...949
Tjofsen Skrevet 30. juni 2014 #4 Skrevet 30. juni 2014 Her fikk frøkna puslespill med bokstaver og kakefat med tall til toårsdagen sin. Det tok noen få dager, så kunne hun alle bokstavene og tallene opp til 12.
Galskapens overhode Skrevet 30. juni 2014 #5 Skrevet 30. juni 2014 Noen fra 2 års alder, andre ved skolestart. Har inntrykk at det er mer vanlig rundt 4-5 år. Mine 3 har vært veldig forskjellige. Eldste var ikke interessert før ved skolestart. Elsket å tegne. Lærte fort å skrive. Nr 2 leste korte ord ved 5 års alder, hater å ha skrivesaker i hendene, men skriver litt på data. Nå straks skolestarter. Nr 3 interesserer seg for bokstaver nå ved 3 år. Tegner omtrent like bra som nr 2.
Kanutten83 Skrevet 30. juni 2014 #6 Skrevet 30. juni 2014 Det varierer fra barn til barn Min mellomste var 2 år og 3 mnd da han kjente igjen alfabetet og tall opp til 10, alle fargene og veldig mange former, nå er han snart 4 og kan navnet sitt, mamma og pappa, veldig enkle regnestykker (1+2, 5+1, 4+2 osv), han ser forskjell på kvadrat og rektangel, sirkel og oval osv. Mens enkelte av skolestarterene knapt nok gidder å lære sin bokstav, men er sterke på andre områder
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #7 Skrevet 30. juni 2014 Varierer veldig her i huset iallfall. Nr 1: 6 år. Kunne skrive navnet sitt men fortsatt ikke videre interessert i bokstaver. Ble tvunget til å lære da han begynte på skolen. Lesingen var en tung prosess, men nå, i en alder av 9 år går det veldig bra på skolen. Nr 2: 2 år, kanskje tidligere også. Veldig interessert i bokstaver og tall. Er 5 år nå, leser og er utrolig opptatt av tall, staving og grammatikk. Nr 3: 1.5 år - fordi de andre driver med det Anonymous poster hash: 8c1f4...9c3
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #8 Skrevet 30. juni 2014 Jenta mi ble to år tidligere denne måneden. Hun kan kjenne igjen/lese alle bokstavene i alfabetet, og alle tall til og med ti. Kan telle til 14-15 på både engelsk og norsk. Vet ikke hvor vanlig dette er, har ingen barn fra før. Helsesøster virket ihvertfall fornøyd på to-årskontrollen forige uke. Anonymous poster hash: e5dda...c3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå