Gå til innhold

Lønner det seg å leve på NAV eller å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne (vi har vel alle det) som har to barn med en mann og et nytt barn med sin nåværende samboer. De to største skal begynne på skolen og gå på SFO, den yngste skal begynne i barnehagen. Selv skal hun gå hjemme og leve på arbeidsledighetstrygd eller overgangsstønad eller hva det nå heter... Hun mente at med bidrag fra den ene faren, barnetrygd og andre diverse stønader så ville hun få utbetalt 25.000kr i måneden!!!?????

Er dette riktig???

JEG har 4 års lærerutdanning og jobber 100% som adjunkt og har en årslønn på 450.000, som utgjør 25.000kr etter skatt...

Bare jeg som føler meg lurt dersom dette er sant?

Anonymous poster hash: e73d6...c6e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få overgangsstønad etter at barnet er fylt 1 år må mottager oppfylle krav om minst 50% aktivitet. Så hun kan ikke belage seg på å daffe hjemme og så motta overgangsstønad.

Om hun skal leve på dagpenger så beror utbetalingene på dagpengegrunnlaget. Resten av stønadene gir ikke mye i kassen, men barnebidraget kan selvsagt utgjøre endel dersm far tjener godt.

Jeg er nettopp ferdig som student og har hatt overgangsstønad, barnetrygd og barnebidrag som "inntekt". Ca.14000,- i mnd. Har fått meg jobb som jeg skal begynne i august og gleder meg stort. Både til å få egen inntekt, tjene mine egne penger, få bedre råd og til å klare meg selv. Det er verd SÅ mye mer enn å leve på NAV. Jeg er svært takknemlig for at sammfunnet har gitt meg en utdannelse og nå er jeg klar til å gi tilbake :)

Anonymous poster hash: d11ab...a92
Skrevet

I lengden lønner det seg helt klart å jobbe.

Overgangsstønad er på i overkant av 10,000 i måneden, og avkortes om du tjener noe særlig ved siden av. Hun får ikke det om hun er samboer med felles barn. Dagpenger kan være mer, avhengig av hvilken lønn man har hatt tidligere. Begge stønadene er tidsavgrensede.

Barnetrygd og barnebidrag vil hun motta uansett, så jeg ser ikke hvordan disse har relevans for regnestykket.

Anonymous poster hash: efb57...ffe
Skrevet

Jeg ble arbeidsledig etter konkurs.

Dagpenger: 12500.

Overgangsstønad: 10500.

Dobbel barnetrygd: 970 x 2.

Barnetilsyn (barnehageregning): 1700

Så barnetrygd fra far: 2760.

Fire måneder til ungen blir to år så det ville lånt seg for meg å gå hjemme frem til da.

Jeg må jobbe så søker som besatt. Føler meg hjernedød uten arbeid :)

Syke satser egentlig.

Anonymous poster hash: 7277a...eed

Skrevet

ps. ser nå at hun har nytt barn med nåværende samboer og da får hun ikke overgangsstønad

Gjest Trulte med to små
Skrevet

En drømmesituasjon hun er i mener du??

Det høres jo ut som du har det fint med den lønna du har, så du bør vel ikke føle deg lurt?

Skrevet

Bare SFO og barnehage kommer til å koste henne flere tusen i mnd, så nei, hun blir ikke rik hvis hun er alene for å si det sånn. 

Det aller beste er å ikke falle utenfor arbeidslivet mer enn man må, for det er vanskelig å komme tilbake. Hull i CVen ser ekstremt dårlig ut.

Anonymous poster hash: 160b9...eb9
Skrevet

Vil man være en taper så lever man på NAV, men er man et fornuftig menneske så jobber man og bidrar til samfunnet og betaler for seg.

Anonymous poster hash: 0a335...92a
Skrevet

Ser ut som hun venter barn med sin nåværende samboer? Da får hun nok ikke overgangsstønad. Om det er slutt med Bf vil hun nok kunne få det, men det er tidsavgrenset.

Jeg jobber selv meg folk som lever på nav. For de fleste lønner det seg ikke, men for noen gjør det nok det en periode. Klart det oppleves som urettferdig for de som jobber og strever, mens andre "tejner" på å ikke jobbe.. Det er jo vi som faktisk arb eider som "sponser" naverene

Skrevet

Siden hun har barn med sin samboer får hun ikke overgangstønad.

Om hun har arbeidsledighetstrygd kommer det jo an på hvor mye hun har tjent før hva hun får utbetalt.

Jeg har penger fra nav og jobber deltid.

Jeg er syk og jobber 40% har 60% aap.

jeg får utbetalt en del mer tusen i lønn en i aap og jeg jobber ikke i et yrke med like høy lønn som deg så nei jeg kan ikke se at det skal lønne seg å leve på nav.

Om faren til hennes andre barn er har en så høy inntekt at barnebidraget er veldig høy så kan jeg skjønne hun skulle sitte godt i det selv uten jobb, men hun ville jo fått mer eller mindre disse pengene også om hun hadde jobbet.

Anonymous poster hash: 121d3...b52
Skrevet

Ho får i alle fall ei lite lukrativ pensjonsordning når den tid kjem.

Anonymous poster hash: a1924...32c
Skrevet

Om man regner i kroner og øre og "fritid" så muligens. Men om man regner med pensjonsopptjening og mangel på selvrespekt kan det ikke måles i verdien av å jobbe. 

Jeg har gått på stønad fra NAV i flere år, og selvtilliten min og selvfølelsen min er helt skrapa. Jeg jobber hardt nå med studier for å en gang kunne klare en 50% jobb, selv om NAV heller vil gi meg mer penger ved å få meg ufør. Jeg skulle inderlig hatt stoltheten ved å ha en jobb og tjent egne penger, og selv om jeg da ville gått ned i inntekt hadde det ikke vært tvil i valget. 

Anonymous poster hash: 406f0...086
Skrevet

Kanskje litt viktig å huske på verdien i det å ha en jobb å gå til og være del av det,og at stønaden fra NAV er midlertidige ytelser-hva når rettighetene er brukt opp??

Anonymous poster hash: fdbe3...2ae

Skrevet

Hun får ikke overgangsstønad når hun har samboer.

Anonymous poster hash: 6d4f9...313
Skrevet

Det er alltid mer lønnsomt å jobbe.

Hadde jeg kunne kommet meg vekk fra nav, hadde jeg blitt overlykkelig.

Men vanskelig når jeg så vidt klarer 20%

Anonymous poster hash: f71ef...643

Skrevet

Det lønner seg å jobbe, om man kun ser på kroner og øre i en gitt situasjon kan du nok få like tall, men du vil gå opp i lønn med ansiennitet, du tjener penger til pensjon, du får deg arbeidserfaring og blir attraktiv på arbeidsmarkedet. Alt dette misser din venninne. 

Skrevet

Det lønner seg åjobbe. På NAV får man heller ikke feriepenger og ferie

Anonymous poster hash: b71c0...c02

Skrevet

Siden hun har barn med ny mann får hun ikke overgangsstønad. Når man har bodd et år sammen med ny samboer mister man alle stønader som enslig forsørger, eneste hun beholder er en ekstra barnetrygd (970 kr) og bidraget fra far.

Har hun ingen jobb kan hun selvfølgelig få dagpenger, det er 66% av den lønna hun hadde før hun mistet jobben. Men nav er veldig på hugget mot de som vil gå rett fra foreldrepenger til dagpenger siden det er en del svindel her. De vil stille krav til at hun faktisk er en aktiv arbeidssøker, kalle henne inn på kurs, sjekke søknadene hun skriver, arrangere jobbintervjuer for henne osv. Har en bekjent som prøvde og hun hadde virkelig nav pustende i nakken altså, de ordnet intervjuer for henne, om hun ikke fikk jobben ringte de til arbeidsplassen og spurte hvordan hun fremsto på intervjuet for å sjekke om hun ikke dreit seg ut med vilje osv. Jeg personlig synes det var fornøyelig å se hvordan de "forfulgte henne" som hun kalte det selv ;)

Anonymous poster hash: c6e27...861
Skrevet

Sikker på at det ikke er dagpenger og kontantstøtte du mener? Det blir det fort slike summer av.

Anonymous poster hash: 7f4c4...592

Skrevet

Med tanke på pensjons poeng, så lønner det seg jo så klart å jobbe, og selvfølgelig for samfunnets del.

Jeg jobber ikke på nåværende tidspunkt og får jo nå mye mindre, enn når jeg var i arbeid. Om det lønner seg å jobbe med tanke det en får utbetalt på nåværende tidspunkt, kommer jo veldig an på hva en har tjent tidligere og hva slags retttigheter en har i forhold til stønader.

Det jeg kanskje "sparer" på at jeg ikke jobber er at jeg nå kan klare meg uten bil og har mindre utgifter. Men jeg ville jo så klart heller ha vært frisk og faktisk kunne ha jobbet i stede. Og kunne tenkt meg bil, men har ikke veldig god økonomi til det på nåværende tidspunkt.

Anonymous poster hash: 797a8...10b
Skrevet

I mitt tilfelle NAV nå..

Skal ta høyere utdannelse da med støtte fra NAV og da tjener jeg nok enda bedre alene:)

Nå.

AAP: ca 12000 kr netto

Barnetillegg ca 3500 netto

Hjelpestønad: 1100 kr

Barnetrygd: 2900

Farsbidrag av far: 7000

2 barn på 5 og 8.

Anonymous poster hash: 04530...f4b

Skrevet

For å få overgangsstønad etter at barnet er fylt 1 år må mottager oppfylle krav om minst 50% aktivitet. Så hun kan ikke belage seg på å daffe hjemme og så motta overgangsstønad.

Om hun skal leve på dagpenger så beror utbetalingene på dagpengegrunnlaget. Resten av stønadene gir ikke mye i kassen, men barnebidraget kan selvsagt utgjøre endel dersm far tjener godt.

Jeg er nettopp ferdig som student og har hatt overgangsstønad, barnetrygd og barnebidrag som "inntekt". Ca.14000,- i mnd. Har fått meg jobb som jeg skal begynne i august og gleder meg stort. Både til å få egen inntekt, tjene mine egne penger, få bedre råd og til å klare meg selv. Det er verd SÅ mye mer enn å leve på NAV. Jeg er svært takknemlig for at sammfunnet har gitt meg en utdannelse og nå er jeg klar til å gi tilbake :)

Noen gang falt deg inn at vi resten av samfunnet kanskje ikke er så happy over å betale for din utdannelse????

Anonymous poster hash: d8ae7...8ee

Skrevet

Dette kan du trekke fra på hennes 'lønn': overgangsstønad, en ekstra barnetrygd, småbarnstillegg(om hun har så små) stønad til barnetilsyn

og til deg lengre opp her som skrev at hun beholder en ekstra barnetrygd, det er FEIL. det fikk jeg erfare da jeg måtte betale tilbake.

Anonymous poster hash: cb5df...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...