Gå til innhold

Dere som har tatt ks. Hvor lang tid tok det før dere fikk kose med babyen? Og amme?

Anbefalte innlegg

Er det riktig at det tar mer tid å få i gang ammingen etter ks? Må man ligge å amme? Pga snittet osv.. (Synes ikke det har vært lett å amme liggende tidligere)

Del gjerne deres erfaringer! Vil ha så mye info om dette som mulig ❤️

Anonymous poster hash: 298cd...6e7

Fortsetter under...

Det kan ta litt lengre tid etter KS å få satt igang med amming, ikke uvanlig med 4-5 dager. Fikk et tips om å stimulere brystene på forhånd en tid før ks, så skulle det sette igang litt før. Det er lurt å ta med ammepute for da får du god støtte og slapper av mer, har ikke forstått det slik at  man må  ligge.

Er det riktig at det tar mer tid å få i gang ammingen etter ks? Må man ligge å amme? Pga snittet osv.. (Synes ikke det har vært lett å amme liggende tidligere)

Del gjerne deres erfaringer! Vil ha så mye info om dette som mulig ❤️

Hei på deg :)

Det trenger ikke ta lenger tid å få i gang ammingen, men det kan gjøre det. Selv la jeg lillenurk til brystet når jeg våknet opp på postoperativ avdeling, da kom nemlig pappan og nurket ned dit. Nurket mitt tok puppen med en gang og slurpet i seg fra første stund. Jeg håper jeg er like heldig med baby og ammingen denne gang :) Vet det kan ta litt tid for noen, men ikke fortvil, det går seg til :)

Og ja, det er lurt å ligge og amme, iallefall samme dag og dagen etter snittet. Deretter kommer det an på hvor vondt du har i såret, om du klarer sitte osv...

Forøvrig var mitt ks slik at jeg fikk babyen rett opp på brystet når de tok ham ut, og der lå han og jeg fikk kose masse mens jeg ble sydd. Så forsvant baby og pappaen - for stell og noen timer sammen, mens jeg ble kjørt på postoperativ og der sovnet jeg. Når jeg våknet kom pappaen ned med babyen og deretter amming og kos og ble trillet opp på barsel :)

Jeg ble snittet rundt kl 10, og fikk ha babyen hos meg fra og med kl 15 tror jeg...husker ikke helt, men ikke lenge etter snittet iallefall :)

Takk for gode svar begge to!

Har "vanlige" fødsler bak meg og synes det virker så fælt å vente så lenge "alene".. På oppvåkning uten pappa og baby osv. Føler jeg kommer til å gå glipp av alt. Høres kanskje rart ut men :( Vil ikke være alene og bare ligge å vente..

Takk for gode svar begge to!

Har "vanlige" fødsler bak meg og synes det virker så fælt å vente så lenge "alene".. På oppvåkning uten pappa og baby osv. Føler jeg kommer til å gå glipp av alt. Høres kanskje rart ut men :( Vil ikke være alene og bare ligge å vente..

Skjønner deg godt, jeg, men babyen og pappaen kommer til deg så fort du er klar. Tro meg, det kan godt være du syns det er godt å ligge der på oppvåkningen og samle deg litt. Selv sovnet jeg som sagt (lurer på om de ga meg morfin e.l, for jeg var rimelig sløv da de kom ned til meg), og jeg lå nok ikke lenger enn en time eller to før de kom ned til meg og var der sammen med meg et par timer, før vi dro på barsel. Det kommer til å gå så fint, så :) 

Skjønner det sikkert er godt å hvile men vet på en måte hva jeg går glipp scøæav den første tiden som jeg har satt så pris på ved tidligere fødsel. Trist å gå glipp av veiingen og mål :/

Annonse

Skjønner det sikkert er godt å hvile men vet på en måte hva jeg går glipp scøæav den første tiden som jeg har satt så pris på ved tidligere fødsel. Trist å gå glipp av veiingen og mål :/

Du kan be om å få bli med på veiingen, da ;) Har en venninne som nettopp var gjennom et ks - og hun fikk være med på det hele. :) Det er bare å spørre - du skal vel inn til en forsamtale med jordmor dagen før (eller rett før) snittet? Der tar du opp slike ting som dette :) lykke til. 

Så flott at dette ble tatt opp. Er i akkurat  samme situasjon selv. Har en "vanlig" fødsel bak meg. Men neste blir nok KS. 

Er det noen her som har vært gjennom begge deler, og kan sammenligne. 

Jeg er redd smerten etterpå. Hva med smertestillende? Er vel begrenset hva man kan få når man ammer? 

Hvor lang tid tar det før man er oppe å går? Setter pris på all info og erfaring. 

Anonymous poster hash: fcf15...93a

Så flott at dette ble tatt opp. Er i akkurat  samme situasjon selv. Har en "vanlig" fødsel bak meg. Men neste blir nok KS. 

Er det noen her som har vært gjennom begge deler, og kan sammenligne. 

Jeg er redd smerten etterpå. Hva med smertestillende? Er vel begrenset hva man kan få når man ammer? 

Hvor lang tid tar det før man er oppe å går? Setter pris på all info og erfaring. 

Anonymous poster hash: fcf15...93a

Jeg skal snart ha mitt andre keisersnitt og har også en vaginal fødsel bak meg. 

Du må bare spørre meg om hva du vil - så skal jeg svare så godt jeg kan (selvom alles opplevelser er jo forskjellige!). Du sier du er redd smerten i etterkant. Vet du noe, det går nok veldig bra! :) Selv fikk jeg umiddelbart masse smertestillende da jeg ble lagt på overvåkningen etter at jeg var sydd  - og et lite tips jeg fikk som jeg er så gla jeg fulgte, var å ha med egne smertestillende. Panodil Zapp virker raskt og de kan tas ved behov. Jeg kjørte på med en gang jeg kjente antydning til smertestillende jeg, i tillegg til at pleierne jo kom med smertestillende-doser med jevne mellomrom. Selv syns jeg det kunne gå for lang tid mellom hver gang de kom med tabletter - og derfor er det genialt å ha sine egne. Dessuten, jeg er en type som ikke liker "mase" på pleierne. Smertene i etterkant var altså, for min del, ikke noe å snakke om. Jeg ble snittet rundt 10 den dagen - og var på beina (husker ikke om jeg gikk med eller uten sånn "prekestol" første gang) på ettermiddagen. Har heller ikke hatt luftsmerter, slik en del klager på. 

Og når det gjelder amming og smertestillende - jeg informerte selvsagt pleierne om at jeg hadde egne smertestillende og lurte på om dette var safe ifht amming, og det var det altså.

Det er forøvrig veeeldig individuelt hvor raskt man er oppe og går. De ble svært overrasket over meg som var på beina bare noen timer etter operasjonen. Men om du klarer det, er det kjempesmart for å få i gang blodsirkulasjon og helingsprosessen av såret fortere. Dessuten gjør det godt å kjenne at man får følelsen i beina igjen etter operasjonen, og da ville iallefall jeg opp og gå. Vet at mange ikke klarer det før godt utpå dagen derpå - og det må være helt i orden. Vi er alle forskjellige. 

Vet ikke hvordan det blir denne gang for meg, men om snittet tas tidlig på dagen, håper jeg at jeg også denne gang klarer å rusle litt forsiktig på ettermiddagen :)

Noe annet du lurer på? Spør :)

Jeg skal ha mitt 3 KS nå 8.august og jeg gleder meg :-)

Begge gangene har jeg fått baby inntil meg en stund mens de har lappet meg sammen. Pappa har veid og målt baby og møtt meg på postoperativ. Der har baby blitt lagt på brystet mitt og begynt å amme allerede før spinal bedøvelsen har vært ute av kroppen :-)

Man får smertestillende i veneflon de første dagene og det er ikke farlig for baby. Det er nok individuelt hvor lang tid det tar for at ammingen skal komme i gang, men for meg har det vært samme dag som baby er født.

Jeg har også vært oppe på beina i løpet av første dag og etter andre KS ville jeg hjem dag 2, men fikk ikke lov av legen siden jeg trengte ro og hvile.

Å føde ved et planlagt KS kan være en kjempe fin opplevelse :-) det har det hvertfall vært for meg :-)

Det er bare å spørre om det er noen som lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan med den erfaringen jeg har :-)

Takk for gode svar ❤️

Hva med tiden hjemme etterpå? Skal kun løfte vekten av baby i 6 uker har jeg forstått. Hvordan klær anbefaler dere? Undertøy? Trenger man mye hjelp av pappa de første ukene? Komme seg opp av sengen osv. Tapes såret? Når fikk dere dusje? Blir renselsen den samme som ved fødel? (Forstår blødninger kommer men i og med at det blir på en annen måte tenker jeg)

På forhånd;

Takk for alle svar :)

De sier man kun skal løfte vekten av baby de første 6 ukene, dette pga faren for brokk. Jeg har brukt mye mamma bukser og tunikaer en stund etter KS for det har ikke vært behagelig med klær som strammer og gnisser på såret. Undertøy som ikke treffer såret er også å anbefale de første ukene. På sykehuset har man jo nettingtruser som er fantastisk gode å ha på 😝

Det er veldig individuelt hvordan det føles etter operasjonen. Jeg har ikke trengt noe spesiell hjelp av pappaen når jeg er hjemme fra sykehuset annet enn at han har bidratt med husarbeidet. Han vasker og støvsuger slik at jeg ikke skal måtte gjøre det. Mener å huske at kirurgen sa på hjemreisesamtalen sist at husarbeid måtte bli hans oppgave de første 6 ukene👍

Det er litt vondt å nyse/hoste/le de første dagene siden man strammer magen. Også det å komme seg opp av sengen kan være litt ubehagelig, spesielt om man forsøker å være rask😁

Såret blir teipet etter snittet og den bandasjen skulle sitte i 3 dager hos meg sist. Når den er av kan man sette på et stort plaster selv for å beskytte mot buksekanten. Såret gror veldig fort👍

Jeg har vært på apoteket og kjøpt et stort plaster allerede så jeg har et nytt å skifte til når jeg kommer hjem.

Etter KS får man satt en sprøyte i magen hver dag som skal hindre blodpropp. Jeg fikk med 3 sprøyter hjem som jeg måtte sette selv i mageflesket de neste dagene. Tror det er 1 uke tilsammen man trenger blodfortynnende. Dette er på Bærum sykehus, men måtte det samme da jeg fødte på Kongsvinger sykehus.

Jeg dusjet dagen etter fødsel på sykehuset👍

Renselsen er helt lik som ved en vanlig fødsel. ( dessverre slipper kan ikke unna).

Håper du ble litt klokere☺✌👍

Det kan ta tid- jeg hadde en planlagt ks, og var i god form før fødselen. allikevel tok det nesten 2 dager før jeg var oppe og gikk, og var 5 døgn på sykehuset. Ammingen gikk greit fra dag 3, renselsen også. Måtte ha hjelp hjemme til alt de første 3 ukene. Hadde smerter leeenge og spist MYE smertestillende. Til tross for dette blir nr 2 også ks, og håper på å komme fortere i form denne gangen. 

Anonymous poster hash: 57f0d...d09

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...