Gå til innhold

Dere som har operert ut ei visdomstann eller fe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje en tåpelig spørsmål men jeg spør for det, har aldri fjernet en visdomstann før. På mandag skal jeg operere ut en visdomstann og fredag borre et lite hull i ei tann som er to tenner bortenfor, altså det er ei tann mellom visdomstanna som skal fjernes og den jeg skal borre i.

Vil det gå bra? Noen har fortalt og jeg har lest på nettet at man kan ha vondt i flere dager etterpå (noen måtte ha sykemelding), må være nøye med hva man spiser og hvordan man tygger i flere dager, og at man ikke kan pusse tennene på en uke og må skylle tennene med et slags munnskyllemiddel i over en uke. Kan man da borre så nært 4 dager etter?

Eller er det bare "skrekkhistorier" og at jeg er smertefri og kan borre på fredag? Kan selvfølgelig spørre tannlegen som fjerner visdomstanna men litt flaut om det er en selvfølge at jeg kan borre på fredag. Er to forskjellige tannleger på to forskjellige kontorer jeg skal til.

Anonymous poster hash: 83187...cd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Eller flere" skulle det stå i tittelen :P

Skrevet

Hei! Er tannlege selv. Ville helst ikke borret så kort tid etter visdomstannoperasjon om det ikke er nødvendig. Ring tannlegen som skal borre fredag og book om!

Anonymous poster hash: 5a77d...c8a

Skrevet

Jeg har fjernet to visdomstenner. Etter den ene var det så vondt at jeg ikke klarte å gape over høy mat på en uke og jeg turte ikke å være i nærheten med tannbørsten på lang tid (resten av tennene pusset jeg som normalt). Den andre var ute på null tid og jeg trengte knapt å ta en paracet i ettertid, så det varierer veldig.

Jeg ville hørt på tannlegen over og ringt og spurt om å flytte timen for borring.

Anonymous poster hash: bb91e...de9
Skrevet

Det hadde ikke gått i mitt tilfelle. Gjør som tannlegen ovenfor her sier, book om timen.

Anonymous poster hash: 6c686...930
Skrevet

Det hadde ikke gått i mitt tilfelle. Gjør som tannlegen ovenfor her sier, book om timen.

Anonymous poster hash: 6c686...930

Signere denne. Lykke til! Pass på at du har MASSE smertestillende i huset, samt isposer og flytende mat (is, youghurt, suppe, smoothies etc.). Viktig at du tar det med ro etter operasjon.
Skrevet

Huff. Jeg fikk timen i forrige uke og det var den eneste ledige timen hun hadde på to mnd. Ikke glad i tannleger (beklager du som er tannlege) så gruer meg til å borre (og å fjerne visdomstanna selvfølgelig) så ikke lyst å vente i to mnd på timen.

Takk for svar og tips!

Skrevet

Da jeg opererte ut ei visdomstann klarte jeg ikke å gape høyt på lang tid. Husker da jeg skulle fjerne stingene så satte tannlegen inn en slik sak i munnen for at jeg skulle kunne holde munnen/kjeven noegenlunde åpen.

Skal sies at det var en stor jobb å fjerne tanna mi, da den hadde vokst skakt og røttene hadde lagt seg rundt tanna ved siden av.

Tror nok jeg hadde booket om den "borre" timen.

Anonymous poster hash: 3abed...87f
Skrevet

Etter å ha operert bort første visdomstann hadde jeg myye smerter og ble ekstrem hoven i ansiktet.  Etter andre (et par år senere) var det null problem, en paracet og like fin etter et par dager.

Nesten umulig å vite hvordan du vil oppleve det, bare ta forhåndsregler med nok smertestillende og ha mulighet til å ta det litt rolig de første dagene. Masse lykke til :)

Anonymous poster hash: c059c...f30
Skrevet

Huff. Jeg fikk timen i forrige uke og det var den eneste ledige timen hun hadde på to mnd. Ikke glad i tannleger (beklager du som er tannlege) så gruer meg til å borre (og å fjerne visdomstanna selvfølgelig) så ikke lyst å vente i to mnd på timen.

Takk for svar og tips!

Du kan jo spørre tannlegen etter operasjon hva hun tror. Opererer masse selv og har ofte en god anelse om hvordan pasient vil ha det i dagene som kommer. Du kan be om å få spongostan med terra-cortril i såret, og evt prednisolon 2,5 mg i fem dager etter. Gir det første til alle og mine har LITE smerter. Prednisolon gir jeg til de som trenger et løft i form de neste dagene eller får bivirkninger. Ikke alle tannleger bruker dette, så ikke sikkert hun har men om du får dette går det nye bedre å borre fredag. Hilsen tannlegen igjen

Skrevet

Nettopp operer ut en og trakk den andre. Øverste tanna null problem. Den nederste var bare grusomt.

Om, kunne ikke åpne munnen på tre dager. Gikk så klart betennelse så fikk en tennisball av en verkebyll i ansiktet. Dobbel penecelin kur og tre uker etterpå fortsatt ikke bra :o

Kunne aldri i livet borrer noen dager etterpå ;)

Anonymous poster hash: e6290...863

Skrevet

Nettopp operert ut en og trakk den andre. Øverste tanna null problem. Den nederste var bare grusomt.

Øm, kunne ikke åpne munnen på tre dager. Gikk så klart betennelse så fikk en tennisball av en verkebyll i ansiktet. Dobbel penecelin kur og tre uker etterpå fortsatt ikke bra :o

Kunne aldri i livet borret noen dager etterpå ;)

Skrevet

Takk for svar og tips!

Du kan jo spørre tannlegen etter operasjon hva hun tror. Opererer masse selv og har ofte en god anelse om hvordan pasient vil ha det i dagene som kommer. Du kan be om å få spongostan med terra-cortril i såret, og evt prednisolon 2,5 mg i fem dager etter. Gir det første til alle og mine har LITE smerter. Prednisolon gir jeg til de som trenger et løft i form de neste dagene eller får bivirkninger. Ikke alle tannleger bruker dette, så ikke sikkert hun har men om du får dette går det nye bedre å borre fredag. Hilsen tannlegen igjen

Han som skal fjerne tanna mi gjør ikke annet enn å fjerne visdomstenner da sykehuset her har to års ventetid på det. Så om han har det du nevner så bruker han det sikkert :) Takk for tips! Har det noe å si at tanna jeg skal fjerne er oppe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...