Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #1 Skrevet 28. juni 2014 I 2010 var jeg tre turer i Egypt, da jeg faktisk klarte å forelske meg hodestups i en egypter. Vi giftet oss 26/3-2010, selvfølgelig på islamsk vis; men papirene er signert av flere vitner og en advokat. I mellomtiden har det gått to år hvor vi ikke har truffet hverandre; i hovedsak grunnet all urolighetene i Egypt, men også fordi jeg av rent fornuftsmessige grunner har prøvd å komme "over" ham. Det innser jeg nå altså ikke fungerer, jeg klarer ikke å inngå i noen langvarige relasjoner med noen andre; jeg sammenligner alle med ham. Han har ikke god økonomi.., og jobber med turisme. Vi har snakket mye om barneoppdragelse, verdier og hverdager, noe vi jo også har opplevd all den tid jeg har vært der; jobbet og bodd sammen med ham. Dette er jo ikke problemfritt, men vi er begge inneforstått med at vi må kompromisse for å få det til å fungere.. Er det noen som har kompetanse til å uttale seg om jeg får ham til Norge? Jeg har ikke 270 000 i inntekt før i august 2015..:/ Anonymous poster hash: eb4a6...9f6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #2 Skrevet 28. juni 2014 Nei. Reis heller ned til han å bosett deg der. Anonymous poster hash: 68581...27b
Mamma`n til turbo Skrevet 28. juni 2014 #3 Skrevet 28. juni 2014 Dere må registrere ekteskapet for myndighetene der, i noen land går dette automatisk. Evt gifte seg Hostel offentlig myndighet der. Nedre inntekstgrense for familiegjenforening er akkurat satt opp til Kr 300000.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #4 Skrevet 28. juni 2014 Ehhhhhhh? Seriøst? Anonymous poster hash: d9c93...40b
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #5 Skrevet 28. juni 2014 Har du sjekket at ekteskapet er gyldig i Norge? Du må uansett oppfylle kravene også. Anonymous poster hash: 48c5d...51b
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #6 Skrevet 28. juni 2014 Tror ikke du får ham hit på familiegjenforening nei. Dere må også dokumentere at dere har bodd sammen evt. her eller i utlandet. Samt flere krav som på oppfylles. UDI kommer til å lukte dette som et fornuft-ekteskap hvor målet er å få en som ikke behøver det inn i Norge. Anonymous poster hash: f4a13...6ff
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #7 Skrevet 28. juni 2014 Bare et 'heads up' basert på å ha bodd flere år i Egypt. Jeg elsker egyptere og Egypt, men en som jobber i turistindustrien og har dårlig råd hadde vært et stort rødt flagg for meg. De omtrent jakter på turistdamer som kan gi dem et bedre liv. Ikke sikkert dette gjelder din utkårede, men føler jeg bare må si det etter alt jeg har hørt og observert. Lykke til med alt! Anonymous poster hash: cdac9...ad5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #8 Skrevet 28. juni 2014 Synes dette høres skummelt ut, og at du skal prøve å glemme ham. Anonymous poster hash: d3296...f62
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #9 Skrevet 28. juni 2014 udi.no Hvis man ser bort fra det at dere ikke er lovlig gift / har tilbrakt lite tid sammen / kjenner hverandre relativt dårlig og alt det medfører, vil dere nok ikke få familiegjenforening grunnet din inntekt. Anonymous poster hash: 57c46...bb1
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #10 Skrevet 28. juni 2014 Høres lugubert ut. Har han ikke utdannelse eller konkrete jobbtilbud, så må du tjene over en viss sum slik at du forsørger han. Men islamske giftemål er ikke gyldig. Høres ut som lureri og håper for din skyld at han ikke kommer inn i landet. Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #11 Skrevet 28. juni 2014 Du må ha den lønnen i over et år før du kan importere, forresten. Men tror du virkelig det er lett å forsørge flere på så lav lønn? Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #12 Skrevet 28. juni 2014 Helt enig med dere som sier at dette ikke høres bra ut; og det er jo den største grunnen til at jeg ikke har sendt inn noen søknad tidligere. Den andre grunnen er at han ikke har vært villig til å flytte hit tidligere - språkproblemer, hans sterke tilknytning til hans familie og at han påstår at Egypt er hans hjem. Hans ønske var alltid at jeg skulle flytte dit.., noe som av praktiske grunner er umulige nå. Jeg aner faktisk ikke om jeg får overtalt ham nå heller, så jeg tror egentlig ikke at han sikter seg inn på meg for å få en billett til et økonomisk rikere liv. Faktisk var det heller ikke han som fant meg, men omvendt.., jeg oppsøkte ham i en uke der han jobbet for å få ham interessert.., så han var absolutt ikke den typiske sydenbartenderen. (Neida, han jobber ikke på bar) Men teller det ikke sterkt at vi har holdt kontakt i fire år og ikke giftet oss med noen andre? At vi faktisk har vært gift i fire år? At jeg har masse mailer, brev og bilder av oss sammen? Jeg er en noenlunde fornuftig jente, snart ferdig utdannet innen helsevesenet, aldri hatt noen problemer med økonomi, psyke eller andre lignende ting.. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #13 Skrevet 28. juni 2014 Helt enig med dere som sier at dette ikke høres bra ut; og det er jo den største grunnen til at jeg ikke har sendt inn noen søknad tidligere. Den andre grunnen er at han ikke har vært villig til å flytte hit tidligere - språkproblemer, hans sterke tilknytning til hans familie og at han påstår at Egypt er hans hjem. Hans ønske var alltid at jeg skulle flytte dit.., noe som av praktiske grunner er umulige nå. Jeg aner faktisk ikke om jeg får overtalt ham nå heller, så jeg tror egentlig ikke at han sikter seg inn på meg for å få en billett til et økonomisk rikere liv. Faktisk var det heller ikke han som fant meg, men omvendt.., jeg oppsøkte ham i en uke der han jobbet for å få ham interessert.., så han var absolutt ikke den typiske sydenbartenderen. (Neida, han jobber ikke på bar) Men teller det ikke sterkt at vi har holdt kontakt i fire år og ikke giftet oss med noen andre? At vi faktisk har vært gift i fire år? At jeg har masse mailer, brev og bilder av oss sammen? Jeg er en noenlunde fornuftig jente, snart ferdig utdannet innen helsevesenet, aldri hatt noen problemer med økonomi, psyke eller andre lignende ting.. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6 Jeg "importerte" en fra USA som skal fullføre sin utdannelse her. Du må tjene over en viss sum i ett år før du kan begynne på papirmøllen hos UDI. Dere trenger bevis på at han ikke er gift, vielsesattest, etc. Du må vise lønnsslipper fra de tre siste månedene, samt bevis på at du ikke har mottatt sosialhjelp det siste året. Så koster 2500 kr hvert år dere må fornye tillatelsen hans, som er midlertidig opphold. Etter tre år kan dere søke varig opphold. Men det er visse land det er vanskeligere enn andre å "importere" fra, siden det er mye proforma. Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #14 Skrevet 28. juni 2014 Helt enig med dere som sier at dette ikke høres bra ut; og det er jo den største grunnen til at jeg ikke har sendt inn noen søknad tidligere. Den andre grunnen er at han ikke har vært villig til å flytte hit tidligere - språkproblemer, hans sterke tilknytning til hans familie og at han påstår at Egypt er hans hjem. Hans ønske var alltid at jeg skulle flytte dit.., noe som av praktiske grunner er umulige nå. Jeg aner faktisk ikke om jeg får overtalt ham nå heller, så jeg tror egentlig ikke at han sikter seg inn på meg for å få en billett til et økonomisk rikere liv. Faktisk var det heller ikke han som fant meg, men omvendt.., jeg oppsøkte ham i en uke der han jobbet for å få ham interessert.., så han var absolutt ikke den typiske sydenbartenderen. (Neida, han jobber ikke på bar) Men teller det ikke sterkt at vi har holdt kontakt i fire år og ikke giftet oss med noen andre? At vi faktisk har vært gift i fire år? At jeg har masse mailer, brev og bilder av oss sammen? Jeg er en noenlunde fornuftig jente, snart ferdig utdannet innen helsevesenet, aldri hatt noen problemer med økonomi, psyke eller andre lignende ting.. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6 Jeg "importerte" en fra USA som skal fullføre sin utdannelse her. Du må tjene over en viss sum i ett år før du kan begynne på papirmøllen hos UDI. Dere trenger bevis på at han ikke er gift, vielsesattest, etc. Du må vise lønnsslipper fra de tre siste månedene, samt bevis på at du ikke har mottatt sosialhjelp det siste året. Så koster 2500 kr hvert år dere må fornye tillatelsen hans, som er midlertidig opphold. Etter tre år kan dere søke varig opphold. Men det er visse land det er vanskeligere enn andre å "importere" fra, siden det er mye proforma. Anonymous poster hash: 48317...3f9 Og ja, de skal ha kopier av alle sidene av passene deres. Om dere har vært gift i fire år uten å se hverandre kan nok det sees på som mistenkelig. Jeg har som sagt hvert igjennom dette (Men ikke så lugubert som dette høres ut, beklager, men jeg hadde vært skeptisk) men jeg er ingen ekspert. Du må nesten kontakte UDI å høre med dem. Så lenge han ikke har rett til asyl, ikke har spesifikk utdannelse til en jobb i Norge eller lignende så må du importere han, og da MÅ du enten ha hatt uføretrygd i ett år, eller den lønnen de har fastsatt i minimum ett år. Så vidt jeg har hørt skal dette beløpet nå stige under blå regjering. Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #15 Skrevet 28. juni 2014 Få en apostille på vielsespapirene iallefall.... det må dere få i Egypt vil jeg tro. Du må ha tjent den summen ja, eller 60 studiepoeng. Ellers er det blankt avslag uansett.Ta en telefon til UDI, de er ganske behjelpelige, har kontaktet dem selv en del ganger pga familiegjenforening. De svarer også på mail innen tre dager, men da henviser de som regel bare til nettsidene. Anonymous poster hash: 4c2ae...6a9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #16 Skrevet 28. juni 2014 Vigselspapirene må reg. offentlig i det landet dere giftet dere i og kan da sendes til off. myndigheter her. Anonymous poster hash: 0ed84...0c4
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #17 Skrevet 28. juni 2014 Joda, jeg husker han sa at ekteskapet ikke var gyldig i Norge før vi fikk en apostille på vigselspapirene. Men om vi får ordnet det nå, regnes det som at vi er nygift nå..? Og kan 60 studiepoeng erstatte kravet om 270 000...? Aldri hørt om. I såtilfelle er jeg nok i mål, med mine 225 studiepoeng.. Eller er det slik at når jeg har fullført siste året av utdannelsen og fått jobb som helt klart gir en lønn over 300 000, slipper unna det året...? Skal ringe UDI på mandag.., men blir allikevel takknemlig for svar; da jeg har fått svar på det utroligste her inne tidligere.. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #18 Skrevet 28. juni 2014 Hvorfor vil du ha han hit,når det ikke virker som at han vil selv? Tror du dere blir lykkelige sammen da? Høres jo helt rart ut.... Anonymous poster hash: d9c93...40b
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #19 Skrevet 28. juni 2014 Joda, jeg husker han sa at ekteskapet ikke var gyldig i Norge før vi fikk en apostille på vigselspapirene. Men om vi får ordnet det nå, regnes det som at vi er nygift nå..? Og kan 60 studiepoeng erstatte kravet om 270 000...? Aldri hørt om. I såtilfelle er jeg nok i mål, med mine 225 studiepoeng.. Eller er det slik at når jeg har fullført siste året av utdannelsen og fått jobb som helt klart gir en lønn over 300 000, slipper unna det året...? Skal ringe UDI på mandag.., men blir allikevel takknemlig for svar; da jeg har fått svar på det utroligste her inne tidligere.. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6 Vi fikk apostille et par dager etterpå, så aner ikke hvordan det vil være flere år senere. Men vigselspapirene skal jo også legges ved, slik at der vil jo den originale datoen komme frem. Jeg synes å huske at "i min tid" måtte man enten ha tjent 240 000 eller oppnådd 60 studiepoeng (fulltidsstudent) foregående år. Men 30 studiepoeng og 120 000 gikk feks ikke an. Om det er slik nå lenger aner jeg ikke, da må du nesten høre med UDI Bare sett av god tid når du skal ringe, står som regel rundt en time i kø der. Anonymous poster hash: 4c2ae...6a9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #20 Skrevet 28. juni 2014 Skjønner ikke at du ikke gidder å sjekke på nettsidene selv. Krav til beggeDu må betale et søknadsgebyr Ekteskapet / partnerskapet må være gyldig inngått. Dere må ha planer om å bo sammen i Norge. Dere må ikke ha blitt tvunget til å gifte dere (tvangsekteskap). Dere må ikke ha giftet dere proforma. Krav til søkerenDu må dokumentere identiteten din. Hvis du har gyldig pass, er det som regel godkjent. Du kan ikke ha et innreiseforbud til Norge eller Schengen. Krav til referansepersonenDu må ha en årlig inntekt på minst 251 856 kroner i året før skatt og ha tjent minst 246 136 kroner før skatt i 2013 (eller 242 440 kroner før skatt i 2012). Du kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene. Sjekk hva slags inntekt som kan regnes med og om du kan kan få unntak fra dette kravet. Hvor mye må referansepersonen tjene nå? Du må ha en samlet årlig inntekt på 251 856 kroner i året før skatt. Det må være sannsynlig at du vil ha denne inntekten i minst et år framover. Godkjent inntekt arbeidsinntekt sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, uførepensjon eller alderspensjon fra Folketrygden andre varige pensjoner eller faste periodiske ytelser (forsikringsutbetalinger eller lignende) introduksjonsstøtte for nyankomne innvandrere lån eller stipend du får i forbindelse med utdanning Hvis søkeren allerede er i lovlig arbeid i Norge, kan inntekten til søkeren regnes med for å fylle kravet. Du kan ha en eller flere av disse typene inntekt. Inntekt som ikke er godkjentøkonomisk sosialhjelp, bostøtte, arbeidsavklaringspenger, stønader du får fordi du har barn egne midler (penger på konto) Referansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelpReferansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp (med unntak av bostøtte) eller fått kvalifiseringsstønad fra NAV det siste året.Hvis du mottok sosialhjelpen mens du ventet på trygdeytelser som står på listen over godkjent inntekt over, er dette greit. Studenter som har tatt minst 60 studiepoeng det siste åretHvis du har tatt minst 60 studiepoeng, eller fulltids fagskoleutdanning siste likningsår eller studieår, må du ha en årlig inntekt på 251 856 kroner i året før skatt. Hvis du fortsatt skal studere og dere begge er minst 23 år, og søkeren har et jobbtilbud i Norge, kan inntekten til søkeren regnes med for å fylle kravet. Du trenger ikke å ha hatt noen inntekt i fjor. Studenter som ikke har studert fulltid det siste åretHvis du ikke har studert fulltid siste skatteår eller studieår, må du ha tjent 246 136 kroner før skatt i 2013 (eller 242 440 kroner før skatt i 2012) og ha en inntekt på 251 856 kroner i året før skatt. Referansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelpReferansepersonen kan ikke ha mottatt økonomisk sosialhjelp (med unntak av bostøtte) eller fått kvalifiseringsstønad fra NAV det siste året.Hvis du mottok sosialhjelpen mens du ventet på trygdeytelser som står på listen over godkjent inntekt over, er dette greit. Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #21 Skrevet 28. juni 2014 Han "påstår" at Egypt er hans hjem? Han bor der og har familien sin der, klart han ser på landet sitt som sitt hjem. Selv om du er norsk så er han egypter, selv om han flytter til Norge så vil alltid Egypt være der han egentlig vil bo, er sånn for folk flest. De som rømmer fra f.eks Irak vil egentlig bo i Irak men uten krigen så klart. Sorry jeg avsporer men at du skrev "påstår" irriterte meg. Lykke til! Håper det ender godt Anonymous poster hash: 68e44...3d6
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #22 Skrevet 28. juni 2014 Hør her: ikke gå den veien! Jeg er gift med en utlending, dog av vestlig kultur, og det er vanskelig nok! Selv om han har liknende kulturell bakgrunn, høy utdannelse, god jobb i Norge (er ikke avhengig av meg for å få oppholdstillatelse) osv, er det mange ting som er tunge. Han har hele familien sin i utlandet. Jeg kjenner konstant på dårlig samvittighet over å ha "stjålet" ham fra dem (vi ble kjent i hans hjemland, og han flyttet hit pga meg). Tenker mye på hvordan det vil gå når mamman hans blir gammel og/eller syk, hvis noe skulle skje med familien hans etc. Vi har barn sammen, og av og til er det tungt å tenke på at hun faktisk har en annen identitet enn meg - hun er ikke bare norsk. Hva om hun vokser opp usikker på egen identitet, eller får lyst til å flytte dit permanent når hun blir eldre? Jeg og mannen kan ikke skille oss, vi MÅ få forholdet til å fungere iallefall til hun er 18. Det er ulogisk at han skulle være her i Norge uten å være sammen med meg, og hva da med dattera vår? Jeg ønsker ikke å bosette meg der, orker ikke tanken på å være uten henne, og vil heller ikke at hun skal være uten faren sin. Ser du hvor vanskelig det er? Hvis jeg kunne skru tilbake tiden ville jeg ikke valgt dette livet på nytt. La meg presisere: jeg elsker mannen min, og har tro på at vi skal klare dette på et vis. Men jeg kunne valgt et lettere liv. Og kunne jeg gått tilbake til før det var "for sent" (dvs før jeg ble for følelsesmessig og praktisk involvert), ville jeg ikke gjort det slik. Når det er såpass vanskelig å være gift med en av samme kultur, kan jeg ikke forestille meg vanskelighetene med å gifte seg med en muslim med dårlig/ingen utdannelse! Snu før det er for sent! Du kan finne deg en god mann her i Norge, start i dag med å opprette en profil på en datingside, vær så snill!! Anonymous poster hash: d3296...f62
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #23 Skrevet 29. juni 2014 Takk for gode utfyllende svar. Har selvfølgelig sjekket UDI sine nettsider selv, men der står det ikke noe om studiepoeng. UDI sine nettsider er mangelfulle i all den tid hver søknad behandles individuelt også, derfor er det fint å spørre her ang erfaringer. Men takk til deg som tok deg tid til å klippe og lime det inn fra UDI allikevel Og til deg som er gift med en med en annerledes bakgrunn - ditt svar fikk meg Virkelig til å tenke på dette på en annen måte. Min i Egypt er i tillegg en svært stolt muslim, og jeg tror han ville taklet svært dårlig å komme til et land som har så mange ulike meninger om islam. Jeg skal nok tenke litt nøyere gjennom dette - planlegger en ukes besøk til høsten, så tar jeg det deretter. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #24 Skrevet 29. juni 2014 Takk for gode utfyllende svar. Har selvfølgelig sjekket UDI sine nettsider selv, men der står det ikke noe om studiepoeng. UDI sine nettsider er mangelfulle i all den tid hver søknad behandles individuelt også, derfor er det fint å spørre her ang erfaringer. Men takk til deg som tok deg tid til å klippe og lime det inn fra UDI allikevel Og til deg som er gift med en med en annerledes bakgrunn - ditt svar fikk meg Virkelig til å tenke på dette på en annen måte. Min i Egypt er i tillegg en svært stolt muslim, og jeg tror han ville taklet svært dårlig å komme til et land som har så mange ulike meninger om islam. Jeg skal nok tenke litt nøyere gjennom dette - planlegger en ukes besøk til høsten, så tar jeg det deretter. HI Anonymous poster hash: eb4a6...9f6 Altså... Jeg limte inn fra UDI sine nettsider og der står det jo om studiepoeng... Anonymous poster hash: 48317...3f9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2014 #25 Skrevet 29. juni 2014 Hør her: ikke gå den veien! Jeg er gift med en utlending, dog av vestlig kultur, og det er vanskelig nok! Selv om han har liknende kulturell bakgrunn, høy utdannelse, god jobb i Norge (er ikke avhengig av meg for å få oppholdstillatelse) osv, er det mange ting som er tunge. Han har hele familien sin i utlandet. Jeg kjenner konstant på dårlig samvittighet over å ha "stjålet" ham fra dem (vi ble kjent i hans hjemland, og han flyttet hit pga meg). Tenker mye på hvordan det vil gå når mamman hans blir gammel og/eller syk, hvis noe skulle skje med familien hans etc. Vi har barn sammen, og av og til er det tungt å tenke på at hun faktisk har en annen identitet enn meg - hun er ikke bare norsk. Hva om hun vokser opp usikker på egen identitet, eller får lyst til å flytte dit permanent når hun blir eldre? Jeg og mannen kan ikke skille oss, vi MÅ få forholdet til å fungere iallefall til hun er 18. Det er ulogisk at han skulle være her i Norge uten å være sammen med meg, og hva da med dattera vår? Jeg ønsker ikke å bosette meg der, orker ikke tanken på å være uten henne, og vil heller ikke at hun skal være uten faren sin. Ser du hvor vanskelig det er? Hvis jeg kunne skru tilbake tiden ville jeg ikke valgt dette livet på nytt. La meg presisere: jeg elsker mannen min, og har tro på at vi skal klare dette på et vis. Men jeg kunne valgt et lettere liv. Og kunne jeg gått tilbake til før det var "for sent" (dvs før jeg ble for følelsesmessig og praktisk involvert), ville jeg ikke gjort det slik. Når det er såpass vanskelig å være gift med en av samme kultur, kan jeg ikke forestille meg vanskelighetene med å gifte seg med en muslim med dårlig/ingen utdannelse! Snu før det er for sent! Du kan finne deg en god mann her i Norge, start i dag med å opprette en profil på en datingside, vær så snill!! Anonymous poster hash: d3296...f62 Amen, er gift med en "utlending" selv - vi bor dog i hans hjemland (vestlig land) og det er vanskelig!! Og ja, jeg elsker mannen min men ville ikke valgt dette om igjen. Jeg kan heller ikke skille meg - hva skal jeg gjøre i hans hjemland alene, det blir i så fall bare for barna at jeg ville blitt da jeg aldri ville tatt dem fra pappan sin. Vi har tanker om å flytte til Norge og jeg kjenner på alle de tingene du skriver om, dårlig samvittighet osv. Anonymous poster hash: d9e00...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå