Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #1 Skrevet 28. juni 2014 Dersom naboen deres har en trampoline uten nett og har gitt beskjed om at ingen får bruke den uten voksne tilstede, ville dere bebreidet han om ungene deres snek seg til å hoppe og skadet seg når han ikke var hjemme? Anonymous poster hash: e09a6...b20
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #2 Skrevet 28. juni 2014 Nei det ville jeg ikke. Hans hage, hans valg. Da ville jeg heller oppdratt barna mind litt bedre, så de ikke gjorde ting de ikke har lov til. Man må få ha hva man vil i egen hage! Anonymous poster hash: 44afa...8f1
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #3 Skrevet 28. juni 2014 Jeg hadde ikke bebreidet naboen, men det er faktisk naboens ansvar. Nå er det ikke påbudt med sikkerhetsnett, men naboen har ansvar for at trampolinen ikke medfører helseskade. http://www.dinside.no/867572/trampolinen-er-ditt-ansvar Men som agt, jeg ville selvsagt tatt ansvar for at mine barn ikke hører etter og at de gjorde noe de ikke fikk lov til. Men man vet at det er, dessverre, ikke alle foreldre som tenker slik..... Anonymous poster hash: 61231...d38
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #4 Skrevet 28. juni 2014 Naboen har satt klare regler. Da burde du/andre oppdra barna bedre! Anonymous poster hash: 7d288...82e
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #5 Skrevet 28. juni 2014 Nei. Drittungene som ikke kan høre kan da takke seg selv. Anonymous poster hash: 80cca...d9d
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #6 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #7 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Seriøst? Og du er garantert en av de som ikke vil bli med å betale hvis ungen går på naboens tomt og riper opp bilen. Noen ganger er det faktisk lov å skille mellom hva som er plikt og heller bruke sunn fornuft. Klarer du ikke å oppdra ungene dine til å respekteres andres eiendom får du heller bruke hendelsen til egen lære. La det nå ikke bli amerikanske tilstander i Norge også. Anonymous poster hash: 120cc...bef
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #8 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Seriøst? Og du er garantert en av de som ikke vil bli med å betale hvis ungen går på naboens tomt og riper opp bilen. Noen ganger er det faktisk lov å skille mellom hva som er plikt og heller bruke sunn fornuft. Klarer du ikke å oppdra ungene dine til å respekteres andres eiendom får du heller bruke hendelsen til egen lære. La det nå ikke bli amerikanske tilstander i Norge også. Anonymous poster hash: 120cc...bef Jeg regner med at du sier det samme når 4 åringen din ligger med brukket nakke eller når 3 åringen din som du bare snudde ryggen til et øyeblikk drukner i naboens baseng. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
☆☆☆ Skrevet 28. juni 2014 #9 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. juni 2014 #10 Skrevet 28. juni 2014 Ungene dine har vel ikke noe å gjøre i naboens hage når han ikke er hjemme? Lurer litt på hvordan en voksen skal fange et barn som hopper av da men...
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #11 Skrevet 28. juni 2014 Tipper at HI er naboen med trampolinen og at det er noen andre sine unger som har skadet seg på den #3 Anonymous poster hash: 61231...d38
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #12 Skrevet 28. juni 2014 Man må da kunne passe på ungene sine selv. Hvem skal du skylde på om de stikker til skogen og faller ned fra et tre som er usikret!? Har du ikke kontroll på barna dine så bør de kanskje ikke være ute uten tilsyn. Anonymous poster hash: 4216a...ff8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #13 Skrevet 28. juni 2014 Man må da kunne passe på ungene sine selv. Hvem skal du skylde på om de stikker til skogen og faller ned fra et tre som er usikret!? Har du ikke kontroll på barna dine så bør de kanskje ikke være ute uten tilsyn. Anonymous poster hash: 4216a...ff8 Når det er sagt så forstår jeg virkelig ikke hvorfor noen ønsker å ha en usikret trampoline... Anonymous poster hash: 4216a...ff8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #14 Skrevet 28. juni 2014 Hva om ungene forviller seg inn på en byggeplass som ikke er sikkret? Ungene har ikke noe der å gjøre heller. Gir dere ikke utbygger ansvar da heller? Hvorfor bør det være gjerde mellom skoleplassen og E18 foresten? Ungene bør jo uansett vite at de ikke skal gå på veien. Om de likevell fjør det gjelder vell "drittungene som ikke kan høre kan da takke seg selv" om de blir påjkørt. Det er ikke noe man bør skylde på veimyndigheter for. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #15 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
☆☆☆ Skrevet 28. juni 2014 #16 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du har ansvar for at ingen skadar seg fordi du har forsømt plikta di. Ein kan skade seg ved reine uhell også, som eigar ikkje kan lastast for. Sett på spissen; nokon kan tråkke over på graset ditt. Det er ikkje ditt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #17 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du har ansvar for at ingen skadar seg fordi du har forsømt plikta di. Ein kan skade seg ved reine uhell også, som eigar ikkje kan lastast for. Sett på spissen; nokon kan tråkke over på graset ditt. Det er ikkje ditt ansvar. Det er riktig, men en usikkret trampoline settes ikke i den kategorien. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #18 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Seriøst? Og du er garantert en av de som ikke vil bli med å betale hvis ungen går på naboens tomt og riper opp bilen. Noen ganger er det faktisk lov å skille mellom hva som er plikt og heller bruke sunn fornuft. Klarer du ikke å oppdra ungene dine til å respekteres andres eiendom får du heller bruke hendelsen til egen lære. La det nå ikke bli amerikanske tilstander i Norge også. Anonymous poster hash: 120cc...bef Jeg regner med at du sier det samme når 4 åringen din ligger med brukket nakke eller når 3 åringen din som du bare snudde ryggen til et øyeblikk drukner i naboens baseng. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Mulig jeg har vidunderbarn, men å respektere andre eiendom har de alltid gjort, de kan tomtegrensene. Hadde de derimot ikke gjort det hadde jeg aldri latt de leke ute uten tilsyn. Anonymous poster hash: 120cc...bef
☆☆☆ Skrevet 28. juni 2014 #19 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du har ansvar for at ingen skadar seg fordi du har forsømt plikta di. Ein kan skade seg ved reine uhell også, som eigar ikkje kan lastast for. Sett på spissen; nokon kan tråkke over på graset ditt. Det er ikkje ditt ansvar. Det er riktig, men en usikkret trampoline settes ikke i den kategorien. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Har ein følgt krava til montering, plassering og vedlikehald er ein på trygg grunn. Sikkerhetsnett er ikkje-påbudt tilleggsutstyr. Ikkje at eg skjønar kvifor ein skulle ønske å la vere å ha det, men det er altså ikkje påbudt.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #20 Skrevet 28. juni 2014 Eh, om naboenes unger sniker seg inn i hagen min når jeg ikke er hjemme, for å hoppe på trampolinen vår og ender opp med å skade seg, hvorfor i alle dager skal jeg få skylden for det? Lær ungene deres folkeskikk, så slipper dere slikt. Anonymous poster hash: df6d0...146
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #21 Skrevet 28. juni 2014 Hi her. Jeg er hverken naboen eller en med unger som har skadet seg😊 Men jeg har en trampoline jeg har fått av noen og den har ikke nett. Skal kjøpe det før jeg setter den opp, men satt og tenkte på hva som ville skjedd om jeg ikke kjøpte nett. Er faktisk endel trampoliner rundt her uten nett. Mine barn er for små til å leke alene ute ennå. Bor i by. Anonymous poster hash: e09a6...b20
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #22 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du har ansvar for at ingen skadar seg fordi du har forsømt plikta di. Ein kan skade seg ved reine uhell også, som eigar ikkje kan lastast for. Sett på spissen; nokon kan tråkke over på graset ditt. Det er ikkje ditt ansvar. http://www.aftenposten.no/bolig/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-5326616.html (får ikke lest artikkelen selv, men tror det står i den ang. ansvar vedr.skader på andre sin trampoline) Anonymous poster hash: 61231...d38
Følelsesvims Skrevet 28. juni 2014 #23 Skrevet 28. juni 2014 Det er ikkje krav om nett på trampoliner. Er trampolina satt opp og vedlikeholdt i henhold til bruksanvisning og plasseringa trygg har naboen sitt på det tørre. Om barnet skadar seg på ei feilmontrrt eller ødelagt trampoline eller ei som er plassert på farlig underlag har derimot eigar ansvaret, uansett om barnet ikkje hadde lov å vere der. Det sikraste er uansett å lære ungane å ikkje bruke ting utan lov. Nei, det er ikke nok. Man har også et ansvar for at ingen skader seg på trampolinen. Et nett (med hengelås) sikkrer det, men du kan også gjerde inn hele hagen, ta ned trampolinen når du ikke bruker den eller dekke den med fastspent presenning når den ikke er i bruk. Hvordan du sikkrer trampolinen sier ikke loven noe om, men du har ansvaret for at ingen skader seg. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du har ansvar for at ingen skadar seg fordi du har forsømt plikta di. Ein kan skade seg ved reine uhell også, som eigar ikkje kan lastast for. Sett på spissen; nokon kan tråkke over på graset ditt. Det er ikkje ditt ansvar. http://www.aftenposten.no/bolig/Du-kan-fa-ansvaret-ved-ulykke-5326616.html (får ikke lest artikkelen selv, men tror det står i den ang. ansvar vedr.skader på andre sin trampoline) Anonymous poster hash: 61231...d38 Hvis du åpner linken i et incognitovindu (høyreklikk, så er det et av valgene), så får du lest den I Chrome kan du også åpne incognitovindu ved å klikke Ctrl-Shift-N, og copy-paste linken. Og du kan lese Aftenposten så mye du vil uten begrensning
Gjest Julia1984 Skrevet 28. juni 2014 #24 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Seriøst? Og du er garantert en av de som ikke vil bli med å betale hvis ungen går på naboens tomt og riper opp bilen. Noen ganger er det faktisk lov å skille mellom hva som er plikt og heller bruke sunn fornuft. Klarer du ikke å oppdra ungene dine til å respekteres andres eiendom får du heller bruke hendelsen til egen lære. La det nå ikke bli amerikanske tilstander i Norge også. Anonymous poster hash: 120cc...bef Jeg regner med at du sier det samme når 4 åringen din ligger med brukket nakke eller når 3 åringen din som du bare snudde ryggen til et øyeblikk drukner i naboens baseng. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du forlater aldri et barn i basseng - ergo DITT ansvar! En 4-åring har du vel kontroll over hvor er, så du lar ikke barnet være i naboens hage på en usikret trampoline. Ergo DITT ansvar!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2014 #25 Skrevet 28. juni 2014 Ja, det ville jeg. Unger gjør dumme ting innimellom. En trampoline skal være forsvarlig sikkret, akkurat som et baseng, nettopp fordi det kan virke så fristende og så lett fører til skader. Jeg ville ikke hatt betenkligheter med å kreve erstattning fra naboen ved skade eller poloitianmeldelse om skaden var alvorlig. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Seriøst? Og du er garantert en av de som ikke vil bli med å betale hvis ungen går på naboens tomt og riper opp bilen. Noen ganger er det faktisk lov å skille mellom hva som er plikt og heller bruke sunn fornuft. Klarer du ikke å oppdra ungene dine til å respekteres andres eiendom får du heller bruke hendelsen til egen lære. La det nå ikke bli amerikanske tilstander i Norge også. Anonymous poster hash: 120cc...bef Jeg regner med at du sier det samme når 4 åringen din ligger med brukket nakke eller når 3 åringen din som du bare snudde ryggen til et øyeblikk drukner i naboens baseng. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3 Du forlater aldri et barn i basseng - ergo DITT ansvar! En 4-åring har du vel kontroll over hvor er, så du lar ikke barnet være i naboens hage på en usikret trampoline. Ergo DITT ansvar! Selvfølgelig forlater du ikke en fieåring i et baseng, men det er ikke helt uklig at fireåringen leker i hagen mens jeg leser en bok og i et ubevoktet øblikk stikker over i naboens hage der de har baseng eller at treåringen stikker av fra barnehagen og ender i en nabohage for eksempel der gullfiskdammen står usikkret. Det er ikke bare når man har planlag bade at unger kan drukne. Anonymous poster hash: 6cca0...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå