Gå til innhold

Når "skal" gutter kunne trekke forhuden tilbake?

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 7 år har noen ganger infeksjoner i tissen,sånn at vi må vaske den ekstra godt,men ikke sjans i havet at det går an å trekke tilbake forhuden hans...

Når er det normalt at dette kan gjøres?

Anonymous poster hash: 6e953...f55

Fortsetter under...

Trodde ikke man skulle vaske under forhuden på barn yngre enn 5 år eller noe sånt jeg... Vet ikke om det lar seg gjøre på gutten min på straks 3. Det har liksom ikke vært en nødvendighet...

Annonse

Det lille jeg har lest om det er at man skal aldri trekke forhuden tilbake på en liten gutt med makt. De fleste er født med relativ trang forhud og en streng som holder den på plass. Når gutten vokser vil normalt sett forhuden bli løsere, både naturlig av seg selv og fordi gutten selv begynner å dra i den og lignende. De fleste vil ved rundt 6-års alder fint kunne trekke tilbake forhuden, men for en del varer den trange forhuden helt opp til puberteten. Om man drar forhuden tilbake med makt, kan man få små sår og skrammer som gjør at forhuden gror mer sammen og rett og slett blir trangere.

Er det et problem at forhuden er trang er det lurt å snakke med lege.

Anonymous poster hash: 15bf1...36a

Trodde ikke man skulle vaske under forhuden på barn yngre enn 5 år eller noe sånt jeg... Vet ikke om det lar seg gjøre på gutten min på straks 3. Det har liksom ikke vært en nødvendighet...

Man skal ikke det. Man skal vaske penis som om det er en finger. Forhuden og glans er festet sammen, og det kommer dermed ikke bakterier under forhuden. 

Man skal heller aldri prøve å trekke forhuden tilbake, da det kan lage åpne sår og arrvev, som kan gi fimose senere i livet.

Gutten vil selv tøye og strekke forhuden naturlig. Som regel har de fleste klart dette rundt pubertetsalder, men hos noen kan det ta lenger tid. Man anbefaler å la en lege ta en titt om forhuden ikke har løsnet fra glans rundt 16-18 års alder.

Om forhuden blir som en ballong når barnet tisser er dette et tegn på den naturlige avskillelsen mellom forhud og glans. 

Anonymous poster hash: 83163...a80

Man skal ikke det. Man skal vaske penis som om det er en finger. Forhuden og glans er festet sammen, og det kommer dermed ikke bakterier under forhuden. 

Man skal heller aldri prøve å trekke forhuden tilbake, da det kan lage åpne sår og arrvev, som kan gi fimose senere i livet.

Gutten vil selv tøye og strekke forhuden naturlig. Som regel har de fleste klart dette rundt pubertetsalder, men hos noen kan det ta lenger tid. Man anbefaler å la en lege ta en titt om forhuden ikke har løsnet fra glans rundt 16-18 års alder.

Om forhuden blir som en ballong når barnet tisser er dette et tegn på den naturlige avskillelsen mellom forhud og glans. 

Anonymous poster hash: 83163...a80

Fint å høre. Hadde uansett ikke tenkt til å rote meg borti det der, med mindre jeg åpenbart så at noe ikke stemte.

Min 4 åring dro forhuden tilbake mens han dusja her en dag, han satte i et skrik fordi det var rød hud der og trodde han blødde... Han gjorde det selv,virka elastisk og normalt. Kunne ikke falt meg inn å gjøre det.

Anonymous poster hash: 99094...47f

Her har gutten på 5 gjort det siden han var 3,5-4 år. Gjorde ingenting spesielt, bare ble sånn.

Nå prøver jeg å overbevise mannen (utnevnt til teknisk konsulten på alt som er relatert til mannlig utstyr) om å vise han hvordan man kan dra den tilbake for å tisse, forestiller meg at det vil øke treffsikkerheten.

Anonymous poster hash: 6a617...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...