Gå til innhold

Hvor mye kattemat spiser utekatten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattemat altså, sånn på boks og tørrmat.

Jeg passer en katt og lurer litt på hvor mye som er vanlig å gi :-) Denne katten spiser mye tror jeg.

Anonymous poster hash: e4a07...312
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke eieren fortalt deg dette? :o

Det spørs hva slags mat katten får. Fôres den på billig friskies må den ha mye større mengder enn om den får f.eks Orijen. 

Anonymous poster hash: 2aea4...8fc
Skrevet

Har ikke eieren fortalt deg dette? :o

Det spørs hva slags mat katten får. Fôres den på billig friskies må den ha mye større mengder enn om den får f.eks Orijen. 

Nei, men jeg har jo bare fylt opp skåla med tørrfor hver gang det er tomt, så hun har jo mat hele tiden. Vet ikke hva slags for det er jeg, fikk det i en stor boks uten skrift på.

Skrevet

Aner ikke, det fylles etter når det er tomt. Spiser kun tørrfôr da. Tidligere katter har også hatt fri tilgang på tørrfôr, men har også fått boksmat eller fisk, to-tre-fire solide ss for dag.

Skrevet

Katten har alltid tørrmat tilgjengelig. Bløtfor varierer. Katten her er veldig glad i Shiba bløtfor å kan spise 6 bokser om dagen hvis han får mulighet. Begrenser det til 1 skål Max 2 om dagen. Er det varmt spiser katten mer bløtfor, regner det sover katten mer å spiser mindre 😄

Anonymous poster hash: 45a83...7cb

Skrevet

Skjønner at ikke alle er like interesserte i næringsinnholdet i maten til katten sin som jeg er, men jeg hadde også latt den ha fri tilgang dersom du ikke aner hva den får. (Som regel er skikkelig kattefôr kun i en farge, de fra friskies og whiskas har ofte knotter med varierende farger på)

Av våtfôr spørs det jo igjen på hva slags tørrfôr katten får, fôres den på Orijen trenger den mest sannsynlig ikke flere hundre gram våtfôr. 

Ville gitt en pakke våtfôr morgen og kveld i tillegg til tørrfôret om katta er smal, er den tjukk hadde jeg gitt mindre tørrfôr og mer våtfôr heller. Spørs igjen på hva slags våtfôr den får. 

Skrevet

Sånn kort fortalt spiser de mer hvis de får "mcdonaldsmat" enn hvis de får kvalitet :P 

Vi blir også mettere av en biff enn et måltid på mcdonalds.

Skrevet

Jeg trodde de bare skulle ha ca 1 skål om dagen. På posen vi kjøpe fra eukaneba, skulle man ha så så mange gram ut fra hvor tung katten er.

Nå får han bare "billigmat"

Anonymous poster hash: 291da...a8f

Skrevet

Skjønner at ikke alle er like interesserte i næringsinnholdet i maten til katten sin som jeg er, men jeg hadde også latt den ha fri tilgang dersom du ikke aner hva den får. (Som regel er skikkelig kattefôr kun i en farge, de fra friskies og whiskas har ofte knotter med varierende farger på)

Av våtfôr spørs det jo igjen på hva slags tørrfôr katten får, fôres den på Orijen trenger den mest sannsynlig ikke flere hundre gram våtfôr. 

Ville gitt en pakke våtfôr morgen og kveld i tillegg til tørrfôret om katta er smal, er den tjukk hadde jeg gitt mindre tørrfôr og mer våtfôr heller. Spørs igjen på hva slags våtfôr den får. 

Jeg lurte egentlig ikke på hvor mye jeg skal gi, jeg gir uansett nok så katten har tilgang på tørrfor hele tiden. Jeg lurte på hva som var vanlig, for jeg syntes denne katten spiser mye :-)

Skrevet

Jeg gir våtfor (2-3 ss) to ganger daglig og fyller på med tørrfôr ved behov. Tror jeg fyller på mer ca annenhver dag. Begge deler er kvalitetsfôr.

Anonymous poster hash: df62a...355

Skrevet

Jeg lurte egentlig ikke på hvor mye jeg skal gi, jeg gir uansett nok så katten har tilgang på tørrfor hele tiden. Jeg lurte på hva som var vanlig, for jeg syntes denne katten spiser mye :-)

Det kan rett og slett hende at han ikke får i seg nok næring via fôret da, og blir sulten fort. Men igjen.. du må se på holdet (tjukk/tynn/passelig), og vurdere ut i fra det. Husk at katter også kan bli feite innvendig sånn som folk, og at man ikke kan være helt sikker på hvordan helsa er ut i fra kun vekt. 

Mine spiser ikke ofte, fordi maten de får er stort sett rent kjøtt, og det metter bra. Samtidig gjorde jeg et eksperiment en gang, og byttet til Friskies. De SÅ helt greie ut, men de ble ganske mye latere og hadde mindre energi og mye mer avføring. Det var først når jeg bytta tilbake til kvalitetsfôret jeg så skikkelig endring, mer energi, mindre avføring og blankere pels. Veterinæren sa også at tennene så bedre ut, + at ånden ble mye bedre. 

Skrevet

Våtfor som er kjøpt i vanlig matbutikk, er ikke bra mat for katten. Har altfor mye salt i seg, og gir ikke nok næring. Jeg tipper der er derfor min katt fikk leversvikt , men det kan jo også ha vært pga alderen! (Ble 18 år). Spiste masse våtfor, sånne små bokser fra Sheeba ol, men var alltid sulten. Veide rundt 3 kg hele livet, mindre de siste par åra.

De to kattene vi har nå får kun fór fra dyrebutikken. De får fylt opp skåla si på morran og kvelden. Ho ene liker ikke våtfór, mens han andre får en ss hver kveld. De er 2 år gamle.

Katter klarer å fange mye mat selv, og de dauer ikke om skåla er tom midt på dagen. Jeg ville fylt opp på morgen og kveld:)

Anonymous poster hash: 918dc...c35

Skrevet

Skjønner at jeg har tatt litt lett på foring av kattene. De har alltid skålen full (fôr fra Felleskjøpet), men de er "ansatt" for å spise mus i fjøset (ikke mus i fjøset, så de er flinke). Våtfôr får de ekstremt sjelden. De får kokt fisk innimellom, fra fjellet.

Anonymous poster hash: 2dd9c...df2

Skrevet

Ca. 40g tørrmat og 1-2 poser våtmat fra veterinær hver dag. Jeg er ikke så nøye på å måle lenger da hun har vent seg til en fast mengde som metter bra.

Anonymous poster hash: 92a9b...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...