Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #1 Skrevet 27. juni 2014 Jobben min skal legge ned der eg jobber. Så eg mister jobben. De skal si opp alle som jobber på gulvet. Og det før denne mnd er omme. Vi har likevel jobb ut året, men da er d slutt. Det er heller ingen sjangse for at de kommer til å starte opp igjen her sier de. Eg har nå fått tilbud om en "fallskjerm" på tre mnd lønn, hvis eg sier meg opp sjøl. Eg sier da fra meg alle rettigheter osv og.. Er fryktelig i stuss hva eg skal gjøre. Er vanskelih å få jobb innen d samme, så er stor sjanse for at eg etter nyttår da blir arb.ledig. Da er casen min, hva skjer i forhold til nav? Får bare forskjellige svar fra de som har snakka med nav, så blir helt forvirra. Sier man opp sjøl, får man jo 8 ukers karantene før man får dagpenger. Men sjøl om eg sier opp, så hadde eg uansett fått oppsigelse, så d e jo ikkje sjølforskylt? Får eg likevel 8 uker? Og når eg da får en engangsutbetaling på tre mnd lønner, kan eg da risikere at etter tre mnd, så må eg likevel vente i 8 uker på dagpenger? Eller trer dagpengene inn med en gang, eller tidligere? Noen som jobber med dette eller har peiling? Må gi ett svar i dag, og er superstressa. Det frister jo å si ja, men er livredd eg da kommer dårligere ut og ender med skjegget i postkassen til slutt likevel. I forhold til om DE hadde sagt meg opp... Anonymous poster hash: c947d...d54
mamma_til_gutt Skrevet 27. juni 2014 #2 Skrevet 27. juni 2014 Du får 8 uker karantene etter sluttpakke/oppsigelsestid er over dersom du sier opp selv. Blir du sagt opp får du ikke like lang karantene, og jeg tror du får dagpenger fra dag 1. Dette var en dårlig pakke - du bør forhandle om mer eller vurdere å takke nei.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #3 Skrevet 27. juni 2014 Går du ut jobben til nyttår og mister den vil du kun ha 3 ventedager før du får dagpenger. Sier du opp nå og tar fallskjermen vil du ha 8 uker karantene fra etter de 3 mnd med fallskjerm. Det som er bra med fallskjermen er om du får ny jobb fort. Da vil du både ha den + lønn fra ny jobb. Anonymous poster hash: 8647a...9e7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #4 Skrevet 27. juni 2014 Står dette svart på hvitt noe sted? De sier de har snakket med nav, og at de sier det ikkje blir 8 uker etter de tre mnd. At det blir 8 uker fra nyttår av når eg søker. Og at d da bare blir tre dager ventetid når de tre nnd med lønn er ute. Men var og en som sa 8 uker etter på nav, men tror ikke den personen var fra dagpengeavd. Så er d rart eg blir forvirra, når nav sier forskjellige ting og.. Synes og d er en dårlig avtale, men eg fikk den kun fordi vi er to som blir rammet. Så var ikke forhandlingsmuligheter sier de... Får eg ikke 8 uker karantene etter de tre mnd utbetalingene, er d jo bedre enn dagpenger de tre mnd lizm... Huff.. What to do... Anonymous poster hash: c947d...d54
**snuskeluska** Skrevet 27. juni 2014 #5 Skrevet 27. juni 2014 Du får 8 uker karantene etter sluttpakke/oppsigelsestid er over dersom du sier opp selv. Om du regner med det blir vanskelig å få jobb ville jeg ikke sagt opp selv. 3 mnd sluttpakke er et veldig dårlig tilbud!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #6 Skrevet 27. juni 2014 Dagpenger under arbeidsledighet Dagpenger under arbeidsledighet vil ikke bli utbetalt umiddelbart etter at en har gått av med sluttpakke. Dette på tross av at en er reell arbeidssøker. NAV vil omregne sluttpakkebeløpet til månedsbetalinger fremover i tid, og en vil ikke få rett på dagpenger før denne perioden er over. Karantenetid for dagpenger?Et annet spørsmål som kan oppstå, er om det skal pålegges karantenetid før utbetaling av dagpenger. Karantenebestemelsene sier at dersom en har sluttet frivillig i sitt arbeid vil en bli pålagt en venteperiode på 8 uker før man har rett på dagpenger. Det vil være riktig at en slik karantene pålegges i tilfeller hvor alternativet til sluttpakken ikke nødvendigvis ville vært en oppsigelse. På den annen side kan det argumenteres for at en sluttpakkeavtale ofte innebærer "frivillig tvang", dvs. at dersom en ikke hadde tatt sluttpakken ville en uansett bli sagt opp. Dersom en har vært i sistnevnte situasjon bør en samle dokumentasjon og synliggjøre dette for NAV slik at denne ventetiden ikke blir pålagt. http://ledernett.no/Nyttig/Gammelt/Arbeidsrett/Arkiv/Vaer-klar-over-sluttpakke-fellene http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fikk-sluttpakke-pa-1_5-mill---krevde-Nav-for-dagpenger-7213819.html#.U60SQfl_uSo Det ser faktisk ut som du kan slippe karantenetiden om du får en attest fra arbeidsgiver på at du sier opp pga nedbemanning/nedleggelse, men du får ikke dagpenger før de 3 mnd med sluttoppgjørspengene er oppbrukt... - Arbeidsledighetstrygd. Når du har sluttet, må du melde deg arbeidsledig på ditt lokale arbeidskontor. Husk at du ikke får arbeidsledighetstrygd så lenge du mottar lønn fra bedriften. Dette gjelder også avtaler som sluttvederlag, som omregnes til månedslønn. Først etter sluttpakkeperioden, vil du ha krav på arbeidsledighetstrygd dersom du er oppsagt. Vær derfor forsiktig med å si opp selv, det kan tenkes at du får problemer med å få dagpenger fra første dag. Dersom du likevel sier opp selv, må du kreve å få en attest fra arbeidsgiver som viser at du har sluttet som følge av overtallighet, slik at du slipper unna karantenetiden på 8 uker. http://www.nj.no/no/Dine_rettigheter/Nedbemanning/Sluttpakke+-+hva+b%C3%B8r+du+tenke+p%C3%A5%3F.b7C_wljYWI.ips Anonymous poster hash: 0ebb3...11b
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #7 Skrevet 27. juni 2014 Vet jeg har lest det bedre tidligere, men har ikke tid til å lete mer. 1.2 Tap av arbeidsinntekt og arbeidstid Arbeidstakers arbeidsinntekt må falle bort, og arbeidstaker kan ikke ha krav på lønn. Den som mottar lønn fra sin tidligere arbeidsgiver har ikke krav på dagpenger. Hvis arbeidstaker får betalt lønn i oppsigelsestiden, men ikke lenger er i arbeid, vil han eller hun ikke ha krav på dagpenger. Dagpenger vil kunne kreves etter at oppsigelsestiden er utløpt. Anonymous poster hash: 8647a...9e7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #8 Skrevet 27. juni 2014 Dagpenger under arbeidsledighet Dagpenger under arbeidsledighet vil ikke bli utbetalt umiddelbart etter at en har gått av med sluttpakke. Dette på tross av at en er reell arbeidssøker. NAV vil omregne sluttpakkebeløpet til månedsbetalinger fremover i tid, og en vil ikke få rett på dagpenger før denne perioden er over. Karantenetid for dagpenger?Et annet spørsmål som kan oppstå, er om det skal pålegges karantenetid før utbetaling av dagpenger. Karantenebestemelsene sier at dersom en har sluttet frivillig i sitt arbeid vil en bli pålagt en venteperiode på 8 uker før man har rett på dagpenger. Det vil være riktig at en slik karantene pålegges i tilfeller hvor alternativet til sluttpakken ikke nødvendigvis ville vært en oppsigelse. På den annen side kan det argumenteres for at en sluttpakkeavtale ofte innebærer "frivillig tvang", dvs. at dersom en ikke hadde tatt sluttpakken ville en uansett bli sagt opp. Dersom en har vært i sistnevnte situasjon bør en samle dokumentasjon og synliggjøre dette for NAV slik at denne ventetiden ikke blir pålagt. http://ledernett.no/Nyttig/Gammelt/Arbeidsrett/Arkiv/Vaer-klar-over-sluttpakke-fellene http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fikk-sluttpakke-pa-1_5-mill---krevde-Nav-for-dagpenger-7213819.html#.U60SQfl_uSo Det ser faktisk ut som du kan slippe karantenetiden om du får en attest fra arbeidsgiver på at du sier opp pga nedbemanning/nedleggelse, men du får ikke dagpenger før de 3 mnd med sluttoppgjørspengene er oppbrukt... - Arbeidsledighetstrygd. Når du har sluttet, må du melde deg arbeidsledig på ditt lokale arbeidskontor. Husk at du ikke får arbeidsledighetstrygd så lenge du mottar lønn fra bedriften. Dette gjelder også avtaler som sluttvederlag, som omregnes til månedslønn. Først etter sluttpakkeperioden, vil du ha krav på arbeidsledighetstrygd dersom du er oppsagt. Vær derfor forsiktig med å si opp selv, det kan tenkes at du får problemer med å få dagpenger fra første dag. Dersom du likevel sier opp selv, må du kreve å få en attest fra arbeidsgiver som viser at du har sluttet som følge av overtallighet, slik at du slipper unna karantenetiden på 8 uker. http://www.nj.no/no/Dine_rettigheter/Nedbemanning/Sluttpakke+-+hva+b%C3%B8r+du+tenke+p%C3%A5%3F.b7C_wljYWI.ips Anonymous poster hash: 0ebb3...11b Det var mye bedre ja Anonymous poster hash: 8647a...9e7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2014 #9 Skrevet 27. juni 2014 Tusen takk for hjelp.. :-) ringte til nav igjen og, de sa det samme som sistnevnte her. At så lenge eg hadde dokumentasjon på at det er "frivillig tvang". At eg hadde blitt sagt opp uansett. Så skulle eg ikke ha noe karantenetid. Får selvsagt ikke dagpenger før de tre mnd er over, men er vel gjerne bedre med tre mnd full lønn til før eg evt må ut på dagpengene... Uten ventetid. Men krysser selvsagt fingrene for at en jobb dukker opp flr den tid... :-) Anonymous poster hash: c947d...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå