Gå til innhold

Bilsete ombord i fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det?

Vi har bestilt flysete til minstemann på 20 måneder fordi vi skal reise sent på kvelden. Vi trenger også sete der vi skal.

Vi har to seter å velge mellom. Et sete som går begge veier og et som bare er bakovervendt. Det siste er det letteste og det vi ønsker å ta med.

Spørsmålet mitt er: Er det mulig å sette et barnesete bakovervendt i et flysete?

Trenger ikke å tenke på sete foran for der skal søsken sitte.

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: fa9fb...00e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trenger du bilstol inne på flyet?

Anonymous poster hash: a5239...126

Skrevet

Hahaha! Vel..om flyet skulle kræsje, er dere alle døde uansett!

Anonymous poster hash: bcd15...5c6

Skrevet

Hvorfor trenger du bilstol inne på flyet?

Fordi barn under 2 år som har eget sete må sitte i bilstol.

Dessuten vil barnet sove bedre i bilstol enn i flysete

HI

Skrevet

Hahaha! Vel..om flyet skulle kræsje, er dere alle døde uansett!

Anonymous poster hash: bcd15...5c6

Ikke nødvendigvis...

Det er mange som skader seg mens flyet kjører til og fra rullebanen, eller underveis hvis det blir litt turbulens.

Les mer her om sikring av barn i fly, så kanskje du endrer mening

http://barnombord.no/nyttige-artikler/sikring-av-barn-i-fly.html

HI

Skrevet

Har flydd med barn under 2 år, aldri hatt bilstol, de har da sittet på fanget med barnebelte tredd inn i voksenbeltet.

Skrevet (endret)

http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article1012.ece

Her står det at du kan bruke bakovervendt sete :)

Edit: jeg hadde ikke engang tenkt over at det eventuelt ikke skulle være mulig. Nettopp kjøpt bilstol selv, og måtte ha et som er godkjent til bruk i fly. Dette er et bilsete for de minste, og er dermed bakovervendt. Regner med et bakovervendt sete for litt større barn heller ikke er noe problem, men det går kanskje an å kontakte flyselskapet for å høre angående eventuelle mål på setene, bredde for eksempel.

Endret av Fero
Skrevet

Jeg forstår absolutt behovet for å sikre babyen, men jeg fatter ikke hvorfor setet må kunne monteres bakovervent? I et fly vil problemene knyttes til turbulens, aldri brå oppbremsing. Kræsjer man med fly er man jo syltetøy uansett. Så om man har med en bilstol vil man jo uansett komme av med det ved å sette den i setet, og feste den med beltene, uansett hvilken vei det måtte bli. 

Skrevet

Jeg forstår absolutt behovet for å sikre babyen, men jeg fatter ikke hvorfor setet må kunne monteres bakovervent? I et fly vil problemene knyttes til turbulens, aldri brå oppbremsing. Kræsjer man med fly er man jo syltetøy uansett. Så om man har med en bilstol vil man jo uansett komme av med det ved å sette den i setet, og feste den med beltene, uansett hvilken vei det måtte bli. 

Helt enig med deg. Har ikke noen problemer med å sette barnet forover i et fly.

Problemet er at vi skal bruke setet i en bil dit vi kommer. Vi har to andre barn også, så det blir trangt.

Vi har to seter å velge mellom. Det ene går begge veier, men er blytungt å bære og relativt bred så det kan bli vanskelig med to seter ved siden av. Det andre setet går bare bakover, har prøvd å sette det forover, men det går ikke pga støttebenet. Dette setet er veldig lett og smalt, så vi ønsker å ta med dette.

Litt dumt hvis vi kommer med det lette bakovervendte setet og så får vi det ikke til å passe...

HI

Skrevet

http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article1012.ece

Her står det at du kan bruke bakovervendt sete :)

Edit: jeg hadde ikke engang tenkt over at det eventuelt ikke skulle være mulig. Nettopp kjøpt bilstol selv, og måtte ha et som er godkjent til bruk i fly. Dette er et bilsete for de minste, og er dermed bakovervendt. Regner med et bakovervendt sete for litt større barn heller ikke er noe problem, men det går kanskje an å kontakte flyselskapet for å høre angående eventuelle mål på setene, bredde for eksempel.

Takk for link, men jeg vet ikke helt om jeg forsto det som sto der...

Forward facing CRDs may be installed on both forward and rearward facing passenger seats but only when fitted in the same direction as the passenger seat on which it is positioned. Rearward facing CRDs can only be installed on forward facing passenger seats. A CRD may not be installed within the radius of action of an airbag, unless it is obvious that the airbag is de-activated or it can be demonstrated that there is no negative impact from the airbag.

3.2 A child in a restraint device should be located as near to a floor level exit as feasible.

Tror jeg skal ringe flyselskapet og spørre i morgen

HI

Skrevet

Problemet er at vi skal bruke setet i en bil dit vi kommer. Vi har to andre barn også, så det blir trangt.

Vi har to seter å velge mellom. Det ene går begge veier, men er blytungt å bære og relativt bred så det kan bli vanskelig med to seter ved siden av. Det andre setet går bare bakover, har prøvd å sette det forover, men det går ikke pga støttebenet. Dette setet er veldig lett og smalt, så vi ønsker å ta med dette.

Litt dumt hvis vi kommer med det lette bakovervendte setet og så får vi det ikke til å passe...

HI

Ok, da skjønner jeg. Men du tenker altså å da ta med basen, med støtteben, eller er det et eget støtteben på selve stolen (jeg er ennå ikke kommet helt inn i denne bilstolverden)? For de aller fleste stoler kan jo fint festes med kun belter, uten base/støtteben, og da vil dere jo få mindre å hanskes med og mindre å bære på både under reisen og senere. Og da kan den jo festes hvordan som helst. 

Skrevet

Da googler du deg frem til det. Du er sikkert ikke den eneste som har lurt på om akkurat dette setet passer i et flysete. Ser dog ikke hvorfor det skulle være et problem å installere et bakovervendt sete godkjent i fly, i et fly.

Skrevet

Et sete som kan installeres begge veier må installeres fremovervendt i et vanlig flysete, mens et bakovervendt sete kun kan installeres i et fremovervendt flysete. Og det er ingen flyselskap jeg vet om som har bakovervendte flyseter, så det er nok ikke noe problem. Det står ikke noe om hvilken vei det må installeres, så da er det nærliggende å tro at det installeres bakovervendt slik det er ment. Men en mail eller telefon til kundeservice gir deg helt sikkert et endelig svar :)

Skrevet

HI

Ok, da skjønner jeg. Men du tenker altså å da ta med basen, med støtteben, eller er det et eget støtteben på selve stolen (jeg er ennå ikke kommet helt inn i denne bilstolverden)? For de aller fleste stoler kan jo fint festes med kun belter, uten base/støtteben, og da vil dere jo få mindre å hanskes med og mindre å bære på både under reisen og senere. Og da kan den jo festes hvordan som helst. 

Det er ikke base på bilstol nr 2

Det varierer om støttebenet sitter fast eller ikke.

På den lette stolen sitter støttebenet fast i stolen og kan ikke tas av. Det er derfor den bare kan brukes bakover.

På den tunge stolen, kan støtten tas av (men det hjelper ikke mye på vekta) og stolen kan derfor brukes begge veier

HI

Skrevet

Kjenner at jeg er utrolig nysgjerrig, for dette har jeg aldri sett, på hvordan bilstolen festes? Bare med magebeltet, eller har flyet noe ekstra de bruker?

Skrevet

Kjenner at jeg er utrolig nysgjerrig, for dette har jeg aldri sett, på hvordan bilstolen festes? Bare med magebeltet, eller har flyet noe ekstra de bruker?

Bruker bare magebeltet.

I linken jeg postet over her, så er det en video av hvordan man fester et forovervendt sete i flysete.

HI

Skrevet

Jeg kjøpte sete til min jente da hun var 8 med da jeg reiste alene med 2 barn fra USA til Norge. Hadde med bakovervendte babysete, som var godkjent for bruk i flyet. Det var ikke plass på hverken Airbus A330 eller Embraer E-190 (KLM begge flygninger). For lite "pitch" mellom setene. Måtte sende bilsetet ned til bagasjerommet.

Reiser nå med British Airways, og der har de faktisk bakovervendte seter, men ikke i økonomi, der jeg sitter. ;-) Ville heller ikke hatt nok "pitch" på disse flyene, A330 og 747, til å ha bakovervendte bilseter. Selv med setet foran rett opp og ned. Det går ikke.

Finn ut hvilken flytype du skal reise med og sjekk seatguru.com. Mener du kan finne ut bredden og pitch på hver sete i alle fly, i hvert fall nesten alle fly.

Skrevet

"Enn ting er hvertfall sikkert: Dette er ikke en optimal løsning med tanke på sikring av barnet. Statistikk viser at av ulykker som fører til skader eller død på mennesker, skjer over 50% av disse under avgang og landing. Dette på tross av at disse fasene totalt utgjør i gjennomsnitt kun 6% av flytiden! Mange av skadene på små barn kunne vært unngått om man hadde sikret barnet bedre"

Anonymous poster hash: 0fa57...fe5

Skrevet

Oppdatering:

Snakket med Norwegian.

Barn under 2 år må sitte på fanget eller i egen bilstol

Barnestolen på ikke være bredere enn 42 cm eller dypere enn 41 cm. Så vidt jeg forsto gjelder dette kravet alle flyene til Norwegian.

Så vidt jeg vet er det INGEN bilstoler som er så små, ikke engang babystolen.

Stolen vår er 45 cm bred og 64 cm dyp, og det er et av de minste setene på markedet.

Rimelig håpløst å markedsføre bruk av bilstol når det faktisk ikke er plass til en bilstol.

Sukk

HI

Skrevet

Da sjekker du inn bilsetet, har ungen på fanget ved letting og landing, og lar han sove i eget sete resten av turen.

Skrevet

Da sjekker du inn bilsetet, har ungen på fanget ved letting og landing, og lar han sove i eget sete resten av turen.

Bilstolen skal sjekkes inn, så da slipper vi å dra på den :)

Har leid denne: http://barnombord.no/nettbutikk/utleieprodukter/cares.html

Litt enklere å håndtere :)

HI

Skrevet

Oppdatering:

Snakket med Norwegian.

Barnestolen på ikke være bredere enn 42 cm eller dypere enn 41 cm. Så vidt jeg forsto gjelder dette kravet alle flyene til Norwegian.

Stolen vår er 45 cm bred og 64 cm dyp, og det er et av de minste setene på markedet.

Rimelig håpløst å markedsføre bruk av bilstol når det faktisk ikke er plass til en bilstol.

Sukk

HI

Vi fløy med Norwegian til Spania i høst og da hadde vi med Maxi Cosi Cabriofix. Det fikk fint plass i setet, men måtte stå forovervendt. Tvillingene våre var da 16 mnd.

Anonymous poster hash: 732f2...998

Skrevet

La barnet sitte på fanget under start og landing og i bilstolen resten av turen. Da slipper du å sjekke inn setet og barnet sitter behagelig resten av turen. Dette har nemlig jeg gjort med Norwegian og bilstol som ikke var godkjent. Slipper å pakke godt inn samt at de som tar deg ombord på gaten ikke har peiling. Iht det som står på hjemmesiden til Norwegian er det ikke spesielt strenge krav nemlig...

Skrevet

Oppdatering:

Snakket med Norwegian.

Sukk

HIAnonymous poster hash: fa9fb...00e

Vi fløy med Norwegian til Spania i høst og da hadde vi med Maxi Cosi Cabriofix. Det fikk fint plass i setet, men måtte stå forovervendt. Tvillingene våre var da 16 mnd. Anonymous poster hash: 732f2...998

Jeg valgte et annet sete nettopp fordi dette setet ikke er godkjent i fly. Mener i alle fall jeg leste på Maxi Cosi sine sider at det kun var to av setene deres med den sertifiseringen, og at Cabriofixen ikke var en av dem. Men det var kanskje ingen som sjekket opp når dere var på flyet, så lenge det fikk plass? For meg er det ikke så farlig hvilken vei setet står i flyet, men min er bare tre måneder når vi skal hjem til jul, så det må nødvendigvis være bakovervendt sete alle andre steder enn på flyet. Jeg skal nemlig også fly med Norwegian, så kanskje jeg bare skal ta med setet inn og prøve meg frem, og går det ikke får de heller sende det bed i bagasjerommet eller noe kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...