Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #1 Skrevet 25. juni 2014 Min datter på 10mnd som har utstående ører. Daglig "bretter" øret seg feks når hun sover. Jeg "bretter" tilbake når jeg ser det, men er det noe mer jeg kan gjøre. Er det noen som har erfaringer/tips? Hadde ikke trodd jeg skulle bry meg om en ytre ting, men jeg har selv fått mange kommentarer for ørene mine og allerede begynner folk rundt meg å kommentere hennes. Det er jo ikke farlig, men jeg unner henne ikke å vokse opp med masse kommentarer ved dette! Noen tips/råd? Anonymous poster hash: 74a8c...eec
mylittlecat Skrevet 25. juni 2014 #2 Skrevet 25. juni 2014 Det er jo ikke noe å gjøre med det akkurat nå, ørene er som de er. Når hun blir litt eldre kan de fint opereres om de er såpass utstående. Du går da via fastlegen og får henvisning. Det anbefales at det gjøres før skolestart
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #3 Skrevet 25. juni 2014 Hårbånd/ pannebånd som holder ørene inn mot hodet? Hvis de bretter seg mener jeg. Anonymous poster hash: cf783...502
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #4 Skrevet 26. juni 2014 Ikke noe å gjøre med. Kjenner problemstillingen. Valgte på operere min datters ører når hun ble 5 år. Legen anbefalte det. Ville egentlig ikke men en dag jeg skulle hente i barnehagen og jenta mi sier "Anne sa mine ører var så store, hvorfor er de det?" Fikk jeg helt vondt i magen og tenkte, nei, hun skal ikke slite med mobbing og kommentarer for utstående ører. Selvsagt syntes jeg hun var perfekt slik hun var men jeg er livredd mobbing. Uansett. Hun fikk operasjon, den gikk helt uten komplikasjoner og hun har nå helt normale ører. Anonymous poster hash: c10f8...39d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #6 Skrevet 26. juni 2014 Bruk plasterteip (som de selger på apoteket) og teit den øverste delen av øret til hodet. Anonymous poster hash: 5f8c4...09e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #7 Skrevet 26. juni 2014 Her står det at du bør vente til barnet er ti år: fornebuklinikken.no/operasjon/oreplastikk/ Anonymous poster hash: 5f8c4...09e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #8 Skrevet 26. juni 2014 Her står det at du bør vente til barnet er ti år: fornebuklinikken.no/operasjon/oreplastikk/ Anonymous poster hash: 5f8c4...09e Varierer veldig. Spesialisten på riksen sa før 6 år. Pga mengde brusk og bein i øret. Jo yngre jo større sjanse for en vellykket operasjon. Sikkert like mange svar som spesialister. Anonymous poster hash: c10f8...39d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #9 Skrevet 26. juni 2014 Min sønn fikk gjort det før skolestart. Vi var også litt avventende, men når vi fikk høre at noen i barnehagen hadde sagt (han har gått i samme barnehage siden han var 1 år) At "Du har apeører", så kontaktet vi lege. Vi kom på sykehuset, men gutten selv ville ikke gjøre noe med ørene. Og derfor ville de vente. SÅ opplevde jeg et tilfelle i svømmehallen hvor en ukjent gutt nærmest ropte til pappan sin; "se den gutten da, han har jo apeører"... Altså, pappa'n tok det fint og så han snakket strengt til gutten sin, og min hørte det heldigvis ikke, men vi begynte da og jobbe med og gi gutten vår lyst til og operere.... Nå begynte vi på den tiden og selv få problem med hans ører. De stod såpass mye ut, og de var blitt betydelig mer utstående fra han var 2 til 4. Det så vi godt på bilder. Og han hadde problem med og fryse mye på ørene, fordi luene ikke fikk lagt seg helt inntil hode, var åpen tunnel rett inn til øregangene. Også kom det jo problem med slalomhjelm. Måtte brette tilbake ørene etter den var på, fordi de konsekvent la seg fremover. Og dette kunne bli vondt. I tillegg så var det alltid et problem og ta gensere over hodet, fordi ørene hang seg fast.. Mens vi før ALLTID tok hensyn og prøvde og gjøre det så skånsomt som mulig, så gjorde vi det nå på samme måte som hos søsteren... Samtidig som gutten klagde på kalde ørere, hjelm som var vond og ta på og gensre vonde og ta av, så nevnte vi "tilfeldigvis" at det er ikke noe og gjøre med når ørene dine er sånn. Men hussker du doktoren du snakket med? Han kan "reparere" de, hvis du vil. Det kan gjøre vondt, men det går over og da slutter du og frys/få vondt i ørene... Etter noen måneder så kom han selv og sa at han ville "reparer" ørene. Det var en dag han frøs veldig og vi hadde prøvd ulike luer og til og med en lue med knyting under haka holdt ikke ting på plass.....Og deretter var veien kort til og få gjort inngrepet. Nå har kompisene fra barnehagen "glemt" at han en periode var "gutten med apeører" og de på skolen som IKKE kjente han fra før, har ikke peiling på at han har fått operert de. De ble helt perfekt! Og vi angrer virkelig ikke, pga de praktiske problem vi opplevde, samt at han har blitt en veldig stille, rolig og sjenert gutt som er veldig følsom. Både mot urett mot seg selv, men også når andre barn lider....Han hadde neppe tålt mange kommentarer om ørene sine.... I Sverige er det vanlig og tape ørene til babyer hvor man ser de er utstående. I en del tilfeller hjelper det. Men mulig det er litt sent når hun er blitt 10mndr. Min sønns kirurg fortalte det. I India er utstående ørere forbundet med hell og lykke i livet Anonymous poster hash: 3b854...5d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå