Gå til innhold

Dilla på is! Redd det kan gi stor baby..?

Anbefalte innlegg

Jeg spiser også 2-3 saftis om dagen og sikkert mye annet som ikke er tipp topp.. Babyen min har hvertfall ikke lagt på seg mye av det, og får oppfølging hver 2 uke med ul på sykehuset fordi babyen er litt liten. Er ellers flink til å spise sunt og trener hver dag, men den saftisen tar ingen fra meg!! 5 friskis er som en royal, så 2-3 stk er ca 200 kalorier totalt. Det tror jeg ganske sikkert babyen kan leve med. Selvom det optimale selvfølgelig er 0 sukker.. Men da kan man også kommentere alle som ikke beveger seg noe i svangerskapet heller, like "usunt". Tror det går fint jeg;) Mumser forresten nektariner og vannmelon herifra til månen også, naaam <3

"Mange foreldre har erfart at et stort sukkerinntak gjør barn hyperaktive og ukonsentrerte. Årsaken er at barn reagerer sterkere hormonelt på sukker enn voksne. Sukker kan utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn og kan bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne." (http://www.aftenposten.no/helse/article760670.ece#.U6v1Wyig6pQ)

Babyen din kan nok leve med det, men husk at den er og blir hva du spiser. Når voksne reagerer på sukker, tenk hvordan det må gå utover den lille, spesielt når den ennå er i magen og får i seg akkurat det samme som du. Det er mange som mener at babyen deres er veldig aktiv etter inntak av sukker, og det er kanskje ikke så rart. Til og med jeg får raskere hjerterytme og blir urolig/småhyper av sukker, og babyen tåler så mye mindre enn oss.

Jeg mener ikke å være fanatisk- selv koser jeg meg masse på lørdager med både is, chips osv, og jeg bruker en del ketchup, honning, frokostblandinger med tilsatt sukker og masse annet i hverdagen. Jeg vil bare sette et annet lys på det med sukker i svangerskapet og kanskje (Forhåpentligvis) motivere noen til å kutte ned/helt ut.

Jeg skal på ingen måte argumentere for at sukker er bra for noen, jeg mener bare at man heller ikke skal bli fanatisk. Nå vet ikke jeg hvor mye fysisk aktivitet du bedriver, men jeg ser på det som enda viktigere. Babyen min reagerer ikke på sukker i magen, og er stort sett rolig uansett.. Og estimert til å veie 2700 ved fødsel. Men nå spiser ikke jeg veldig usunt heller, og hadde en løpetur senest i går (uke34). Mitt poeng var bare at jeg tror ikke den lille tar så ille av litt saftis. Men jeg er helt enig i at sukker ikke er superbra for noen av oss;)

Jeg trener mye, og har dermed ikke samvittighet til å ødelegge treningen med å spise usunt. Synes at de to tingene er like viktige.

Jeg har spist en kroneis hver eneste dag i flere mndr nå, i perioden det var så varmt spiste jeg innimellom en saftis i tillegg. Spiser også sjokolade hver dag, fordi jeg er hekta. Babyen har det supert og er bare noen få prosent over snittet- er glad baby heller er litt over enn under.

Spiser ellers sunt, variert og har et normalt kosthold uten å være fanatisk på noen som helst måte. Litt grovt, litt fint, litt korn, melk, juice, mye vann, karbohydrater, grønnsaker som tilbehør til middag daglig, litt frukt i ny og ne, jordbær ++

Altså helt normalt :-) 2-3 saftis hadde jeg ikke tenkt påi det hele tatt, sålenge du ikke heller i deg 1,5 l brus og knazker 200g potetgull daglig.

Kos deg med saftisene dine med god samvittighet!Anonymous poster hash: 29059...e00

Jo, "spiser ellers sunt" dvs bortsett fra isen og sjokoladen så har jeg et sunt og variert kosthold, med mye grønnsaker, frukt, rent kjøtt, melk, egg +++. Både JM og legen min er svært fornøyd med kostholdet mitt, og sier "cravingen" etter en is og sjokolade daglig ikke er noe å bry seg om, og at mange spiser langt verre ting.

Selvom du er "sukkerfanatisk" behøver du ikke påtvinge det over på andre. Alt medmåte er det noe som heter, og alt av helsepersonell anbefaler et variert kosthold med litt av alt. Å være fanatisk for hvert et sukkerkorn skaper et uheldig fokus for både barn og voksne.

Det er dessuten svært vanlig at vi gravide får cravings, og noen spiser 2 l is daglig, lever på junk 24/7 +++

Hva er vel en is daglig ift det når man ellers får i seg alt man trenger av vitaminer og mineraler. Jeg forholder meg til hva JM og lege sier og de er strålende fornøyd. Anbefaler alle å lytte til JM og lege, og hverken ta imot tips fra sukkerfanatikere eller andre som ikke kjenner situasjonen.

Når en is eller annet først er spist, så er det ingen vits i å angre på det og gå rundt å tenke på og bekymre seg for det -sier legen min. Da skapes unødog bekymring. Er man sunn ellers så har ikke litt usunt som gravid noe å si.

"Spiser ellers sunt"- Du spiser jo ikke sunt i det hele tatt hvis du spiser to is og sjokolade hver dag... Unødvendig å oppfordre andre til det samme.

Anonymous poster hash: 29059...e00

Jeg er som sagt ingen "sukkerfanatiker" og får i meg altfor mye av det selv. Poenget mitt hele veien er å sette et annet lys på det med sukker, og kanskje inspirere noen til å kutte ned på det. Men når du sier at alt av helsepersonell anbefaler litt av alt, så må du ikke misforstå og tro at de mener også sukker. Fruktsukker er greit, men hvitt, rafinert sukker er noe helt nytt i industrien og mennesket fra naturen sin side har absolutt INGEN behov for det. 

Fortsetter under...

Vil bare fortelle om ei som drakk MYE cola og røykte mye under hele svangerskapet. Hun spiser  ikke grønnsaker, fisk eller melk bl.a. Det eneste hun tok var multivitaminer. Hun fikk en frisk unge og jordmor sa at morkaken bar preg av at hun ikke røykte for den var så frisk og fin ( jordmor visste ikke da at hun her røyket).

Ikke at cola og røyk i store mengder anbefales, men det er et eksempel på at det er nok mye annet som spiller inn f.eks gener. Det er viktig at mor trives også og kan spise en is eller to f.eks.

Anonymous poster hash: 2c494...4d3

Jeg vet ikke en gang hva jeg skal svare på dette.

Det er mange som får cravings på sukker og særlig den siste tiden før fødsel. Jeg har kuttet ut mye i svangerskapet, og må ta noen kamper med meg selv for ikke å spise så mye sukker. Alt med måte! Jeg har kjempelyst på cola med isbiter hver dag, men jeg drikker det for det meste bare i helgen og da et glass på fredag og lørdag. Det er kun fordi jeg tenker på babyen, men da tar jeg kanskje en is eller annet istedet...

Ikke få dårlig samvittighet fordi du spiser litt is hvis du passer litt på det andre du har i deg :)

Vil bare fortelle om ei som drakk MYE cola og røykte mye under hele svangerskapet. Hun spiser  ikke grønnsaker, fisk eller melk bl.a. Det eneste hun tok var multivitaminer. Hun fikk en frisk unge og jordmor sa at morkaken bar preg av at hun ikke røykte for den var så frisk og fin ( jordmor visste ikke da at hun her røyket).

Ikke at cola og røyk i store mengder anbefales, men det er et eksempel på at det er nok mye annet som spiller inn f.eks gener. Det er viktig at mor trives også og kan spise en is eller to f.eks.

Jeg vet ikke en gang hva jeg skal svare på dette.

Det er ikke at jeg mener at dette er bra!!! Men at det blir feil at man gir andre dårlig samvittighet fordi de spiser litt is. Hun som jeg snakket om her drakk cola og røykte som er mye verre og det gikk bra. Ikke at jeg støtter hennes valg i forhold til det!!!

Spis litt is hver dag hvis du vil, det er helt ok! Vi har alle våre uvaner i svangerskapet, og vi trenger de! Vi trenger bare ikke altfor mange av de...

Når det gjelder vektestimering ved ultralyd eller symfysemål; begge deler er meeeeeeget usikre! Jeg har alltid ligget øverst i det grønne feltet på symfysemål, og ved ul har jeg jevnlig i alle svangerskap, fått beskjed om et gradvis voksende vekstavvik på 50-75%. Det har betydd babyer på rundt 4500g ved termin. Alle mine barn har vært helt på gjennomsnittet i fht uke de har vært født i, så vekstestimeringen har aldri vært korrekt!

Prøv å slappe av, og kose deg med syndene, DET tror jeg er mye bedre for babyen i magen, enn at du bekymrer deg unødvendig...:)

Annonse

Denne fødselen blir mest sannsynlig lettere enn din første. Livmoren din har gjort dette før, kroppen din vet hva den skal, og hodet ditt forstår det. Du er mye bedre forberedt på alle måter enn du var første gang:)

Ikke at sukker, godteri og annen "drittmat" er bra på noen måte altså... Men jeg spiste generelt mye mat, og fikk virkelig i meg min andel godteri i forrige svangerskap. Fikk en unge på 4 kg, men han var laaang og tynn (og det er han enda). Spiser mye mat og godteri nå også, og får sikkert en lang og tynn unge på 4 kg igjen :-) Tror nok genetikk har mye med størrelsa på ungen å gjøre.

Anonymous poster hash: 819a7...3ff

Hva med is laget av fun light saft??

Hører de sukkerfrie alternativene ike er noe bedre enn de vanlige pga andre tilstelningsstoffer. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 38bb8...a3c

Kunstig søtningsstoffer er vel hakket værre enn sukker når en er gravid. Ikke å anbefale!

Samme her, du kan jo lage egne saftis med sånne isformer (billig på ikea:http://www.ikea.com/dk/da/images/products/chosigt-isform__0132919_PE287851_S4.JPG) og bruke husholdnigssaft uten sukker eller annen lettsaft. Det lager jeg til mini og han elsker de.

Spiser mye is selv om dagen. Du får jo sjekket babyens vekt og om den ligger på normalen på svangerskapskontroll da.

Anonymous poster hash: 23696...36a

Hører de sukkerfrie alternativene ike er noe bedre enn de vanlige pga andre tilstelningsstoffer. Hva mener dere?

Kunstig søtningsstoffer er vel hakket værre enn sukker når en er gravid. Ikke å anbefale!

Hvorfor? Har svangerskapsdiabetes og ble anbefalt lettsaft av legen.

Annonse

Hopper inn fra 2-trimester med mine erfaringer fra tidligere svangerskap :

Nummer 1 spiste jeg masse is ( Fløte-is ) hver eneste dag i tillegg til sjokolade,smågodt og dårlig kosthold. La på meg 25 kg og han var stor ved fødselen. Det ble en komplisert fødsel pga hans størrelse :(

Nummer 2 fikk jeg dilla på å tygge isbiter ( 1-2 kg om dagen ) og skjerpet meg på kostholdsfronten. La ikke på meg noe men gikk litt ned og da jeg allerede var overvektig så gjorde det ikke noe at jeg ikke la på meg. Fikk en mindre unge samt en lettere fødsel men det kan jo også ha noe med at han var nummer to.

Nummer 3 var jeg mye syk i svangerskapet. Måtte opereres og mistet både vekt og næring. Spiste litt sukker i perioder men hun var veldig liten ved fødselen. Hun var 1,5 kg lettere en nummer 1 så det var stor forskjell. jeg regner med mye av dette kom pga helsemessige problemer i graviditeten.

Nå er jeg gravid med nummer fire og jeg har hatt en enorm matlyst på både mat og sukker ( spes sjokolade ) . Nå har jeg tatt grep og kastet ut alt av sukker i huset. Alt er byttet ut med frukt og sukkerfri kakao en gang om dagen. Jeg håper virkelig jeg klarer å begrense inntaket av sukker for min personlige mening er at fosteret blir påvirket av for store mengder. 

Alt med måte og jeg er sikker på at om man har et normalt kosthold gjør ikke et par saftis noe i en periode :) 

Hvorfor? Har svangerskapsdiabetes og ble anbefalt lettsaft av legen.

Ja, men det er jo annerledes. For friske gravide uten diabetes er det bedre med litt/mye sukker enn kunstig søtning.

Takk for svar da blir det uaktuelt å lage min egen is med fun light.. Vil ikke tro hjemmelaget sagt is med sagt er noe bedre enn den man får kjøpt.. Mye sukker i vanlig saft også..

Samme her, du kan jo lage egne saftis med sånne isformer (billig på ikea:http://www.ikea.com/dk/da/images/products/chosigt-isform__0132919_PE287851_S4.JPG) og bruke husholdnigssaft uten sukker eller annen lettsaft. Det lager jeg til mini og han elsker de.

Spiser mye is selv om dagen. Du får jo sjekket babyens vekt og om den ligger på normalen på svangerskapskontroll da.

Får jo ikke sjekket babyens vekt på vanlig svangerskapskontroll. Må ha ul da. Det har ikke jeg på hver kontroll iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...