Gå til innhold

Hva skal til for å få modningstablett i uke 38-39?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det skal en god grunn til at man får modningstablett, og selv da holder man seg så nært termin som overhodet mulig.

Denne setter gjerne igang fødsel, og fra man får den må man oppholde seg på sykehus av sikkerhetsmessige grunner. For noen år siden fikk ei lita jente varige hjerneskader grunnet stormrier fra modningstablett da de ble sendt hjem for å vente på fødsel hjemme. Husker dette godt fordi jeg også hadde modningstablett i samme tidsrom og fødte andremann da.

Vi settes igang med modningstablett i morgen. Den avgjørelsen kan kun tas av gynekolog - og ble gjort for to uker siden for oss.

Man får ikke slike for å få slippe den tunge slutten, eller for at det skal gå fortere, det er tungtveiende grunner til at man settes igang normalt sett. Minner også om at du ikke har veldig lyst til å settes igang - det er større sjanser for komplikasjoner, typisk med vakum og tang med igangsettelse, samt at man kan få litt tøffe rier.

Men skjønner deg godt mtp at du gjerne vil bli ferdig :-) og anbefaler å gjør mest mulig av ting du liker og slappe godt av på slutten. Gynekologen nevnte forresten at sæd har mange av de samme virkestoffene som igangsettingspiller...... så da har du jo en mulighet der naturlig :-)

Uke 38-39 er jo langt unna overtid så det tror jeg neppe du får igjennom, det er vel 41+ som regnes som overtid så det er nok bare å smøre seg med tålmodighet. Det er jo en god sjanse for at du kommer i gang av degselv før den tid.

Anonymous poster hash: 8970d...3ab

Annonse

Ja sex 3 ganger på samme dag der mannen spruter skal ha samme effekt som EN modningspille i sjeden.

Min mann er informert, og bestilt!

Anonymous poster hash: abef0...34e

Klarer han virkelig det?

Anonymous poster hash: 57eeb...47c

Ja sex 3 ganger på samme dag der mannen spruter skal ha samme effekt som EN modningspille i sjeden.

Min mann er informert, og bestilt!Anonymous poster hash: abef0...34e

Klarer han virkelig det? Anonymous poster hash: 57eeb...47c

Og orker du det???

Men hvorfor er du redd for å gå på overtid?

Hvis det er fordi du er redd for å få stort barn, kan du be om vekstestimering. Det vil du mest sannsynlig få hvis det finnes indikasjoner på det, som høyt sf-mål, sv.diabetes eller tidligere stort/store barn. Hvis vekstestimering viser at babyen ligger langt over det normale vil du antageligvis bli satt igang senest rundt termin.

Hvis det er fordi du har mye ubehag vil det kanskje bli vurdert, men det skal være svært tungtveiende grunner før de setter deg i gang pga det.

Hvis det er pga angst (at du har hørt historier der det har gått galt med mor og/eller barn på overtid) vil det nok bli regnet som irrasjonelt, siden oppfølgingen ved overtid er god, med gode rutiner og rettningslinjer for hvordan det blir håndtert.

Vil også minne om at igangsetting statistisk sett øker sjansen betraktelig for komplikasjoner, samt at det ofte gir større ubehag rundt fødsel. Så det er ikke noe å strekke seg etter med mindre det er svært gode grunner for det.

Krysser fingrene for at du kommer spontant i fødsel før termin da :)

Anonymous poster hash: faf47...9a2

Hos meg lå den 18 % over nå, og fikk høre at hvis avviket økte enda mer på 3 uker (vil da være i uke 37) vil de sannsynligvis ikke la meg gå noe særlig over termin.

Anonymous poster hash: faf47...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...