Gå til innhold

Å jobbe 100% som alenemor er ikke sunt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det er så vidt jeg henger sammen:-(

Stress om morgenen, stress på jobb, stress for å rekke å hente barna. Eldre er våken til 9, og da må jeg også legge meg for å overleve neste dag. Så er det å ordne bursdaggaver, kjøre hit og dit, handle klær og mat osv. Har et brev liggende i bilen som skulle vært postet for 3 uker siden... Har ikke hatt tid til å stoppe på et postkontor, og glemmer deg når jeg fyker gjennom matbutikken med post. Skittentøy hoper seg opp, hybelkaninene formerer seg i rekordfart og lunta mi blir kortere og kortere:-/ dette er bare midlertidig heldigvis, med legger meg langflat for alle dere andre alenemødre som har det slik hele tiden. Hva er dere laget av???

Anonymous poster hash: d9667...45f

Skrevet

Har det helt likt, og er utslitt hver dag. Har lite avlastning, og null tid til kun meg eller avslapping. Begynner å bli lei, og gleder meg til ungene blir voksne og flytter ut:(

Anonymous poster hash: b0f25...919

Skrevet

Sånn har jeg også det. ...

Anonymous poster hash: bb4f5...e02
Skrevet

Uff.. Ja, skjønner at det må være vanskelig. Har du mulighet til å få litt ned i stilling? Evt. flexitid eller hjemmekontor?

Anonymous poster hash: 09012...efe

Skrevet

Hvor mange barn har du?

Har du de 100% alene?

Jeg har to og klarer ikke å jobbe fult...

Anonymous poster hash: 25827...983

Skrevet

Skal ned i stilling snart. Hadde ikke klart å holde det gående sånn i en lengre periode. Den konstant gnagende følelsen av dårlig samvittighet glemte jeg å nevne.

Skrevet

Kjenner igjen det ja. Jeg jobber i et stressende yrke og har både i fjor og i år hatt langtidsfravær fordi jeg er helt utslitt. Nå fikk jeg nylig vite at jeg ikke får forlenget vikariatet mitt... De har ikke sagt noe annet enn at de ikke trenger meg lengre, men det aner meg at det er pga av fraværet.

Er avhengig av en ok betalt jobb for å betjene huslånet.

Vet ikke hva jeg skal gjøre....

Anonymous poster hash: 195be...594
Skrevet

Nei, det er ikke bra å ha det slik. Kjenner meg veldig godt igjen!

Hver kveld jeg legger meg tenker jeg at i morgen må jeg bare ta en egenmeldingsdag for å hente meg inn igjen, men så kommer morgenen og jeg har ikke samvittighet til det.

Vurderer sterkt å jobbe redusert, 80 %, men vet ikke hvordan vi skal klare oss økonomisk da. Skulle virkelig ønske jeg kunne tilby barna mer av min tid og ikke minst en mer opplagt mor.

Anonymous poster hash: 04440...387

Skrevet

Skal ned i stilling snart. Hadde ikke klart å holde det gående sånn i en lengre periode. Den konstant gnagende følelsen av dårlig samvittighet glemte jeg å nevne.

Den dårlige samvittigheten kommer til å ta knekken på meg en dag!

Skrevet

Forstår at det er slitsomt, men god planlegging kan hjelpe.

-Kjøpe inn et lite lager av bursdagsgaver når du først er i butikken

-Alliere seg med andre foreldre for å dele på kjøring til/fra fritidsaktiviteter

-La de største barna gå/sykle/ta bussen til fritidsaktiviteter

-Ukeplan for middager

Anonymous poster hash: ffece...4a8

Skrevet

Jeg driver eget firma og jobber mye mer enn 100 %. Jeg har tatt konsekvensene av tidsklemma og ansatt en praktikant som bor sammen med oss. I tillegg har jeg en som kommer og klipper gress og ordner planter mm. Jeg har også vaskehjelp som kommer engang i uke, og ellers er det praktikanter som rydder i det daglige, lager mat og handler mat. På denne måten har jeg kjøpt meg fri fra alt annet enn å bruke tid med barnet mitt, og vi tilbringer mye tid sammen og jeg har mye overskudd.

Anonymous poster hash: 61cd0...37d

Skrevet

Jeg driver eget firma og jobber mye mer enn 100 %. Jeg har tatt konsekvensene av tidsklemma og ansatt en praktikant som bor sammen med oss. I tillegg har jeg en som kommer og klipper gress og ordner planter mm. Jeg har også vaskehjelp som kommer engang i uke, og ellers er det praktikanter som rydder i det daglige, lager mat og handler mat. På denne måten har jeg kjøpt meg fri fra alt annet enn å bruke tid med barnet mitt, og vi tilbringer mye tid sammen og jeg har mye overskudd.

Vel, jeg har hverken plass eller råd til praktikant, en hunk som kan klippe gresset eller en polsk vaskehjelp som kan komme og vaske her. Med stramt budsjett blir livet litt annerledes enn når man har ræva full av penger.

Skrevet

Vel, jeg har hverken plass eller råd til praktikant, en hunk som kan klippe gresset eller en polsk vaskehjelp som kan komme og vaske her. Med stramt budsjett blir livet litt annerledes enn når man har ræva full av penger.

Det hadde vært fantastisk med den slags luksus. Men de færreste av oss har vel mulighet til det?

Skrevet

Det hadde vært fantastisk med den slags luksus. Men de færreste av oss har vel mulighet til det?

Mao er det kun de som sliter og har det tøft økonomisk som kan svare? Jeg har kommet dit jeg er idag ved å jobbe døgnet rundt i over ti år før jeg fikk barn, og den økonomiske situasjonen jeg har idag er fordi jeg har tatt store sjanser og levd på et minimum i mange år før firmaet ble en suksess, og jeg kunne ta ut høy lønn og utbytte. Men det er vel kanskje ikke ønskelig å få svar fra alenemødre som ikke sliter... Forøvrig så er både gartner og vaskehjelp norske og jeg leier de via byråer.

Skrevet

Jeg jobber 100 %, og er alene med 3 barn på 3,5 og 7 år. Min måte å komme gjennom hverdagene på, er å aktivere de små. Alle rydder opp etter seg, når vi går fra bordet, hjelper alle til det er helt ryddig. Ungene holder orden på sine egne rom.

Vi handler sammen på lørdager. Da tar jeg hele gjengen med i matbutikken, og så får de hver sin liste med ting vi trenger som de skal finne (jeg leser for dem hva som står på listen). Da handler vi for hele uken.

Fritidsaktiviteter samkjører jeg med naboer. Mine er aldri alene på noe, og vi bytter på å kjøre.

Vi gjør mest mulig klart om morgenen. Ungene legger frem klær, pakker sekken, skoene og jakkene er klare i gangen, jeg dekker på bordet kvelden før. Så står jeg opp 15 minutter før jeg vekker ungene, kler på meg og koker grøt til frokost.

Vi bruker ca 1 time på å komme oss ut av huset om morgenen. Jeg står opp klokken 6, og klokken 7 kjører vi hjemmefra.

Klesvasken setter jeg over en vask om dagene, eldstemann hjelper til med å henge den opp, hun får litt ukepenger for det. En kveld i uken vasker jeg huset. Det er fort gjort, så lenge alt er ryddig i forkant.

Gresset klippes med ujevne mellomrom. Jeg pleier å gjøre det når ungene er ute og leker. Så er vi ute alle sammen. Da er det stort sett greit.

Middager lages i store porsjoner og spises over flere dager med variasjoner. Nå har vi hatt biff i 3 dager, først grillet, så varmet vi restene på grillen, og i morgen skal vi ha siste innspurt med båtpoteter og peppersaus.

Det er et strukturert og greit liv. Stort sett har vi full kontroll sammen, jentene mine og jeg :)

Anonymous poster hash: ff921...543
Skrevet

En trøst å høre det er flere som føler det samme som meg! Er 100% alene med mitt barn på 5 år og jobber fullt... Vi var to på samme stilling men jobben skal spare å kuttet ned den ene stillingen. Så er alene i tomanns stilling.. Har vært borte to dager på ett år med sykt barn. Har lederstilling med mye ansvar så det er stress.. Lunta blir kortere også. Jeg er kjempesosial men kjenner jeg ikke orker faste avtaler og forpliktelser på lørdag og søndag vi har fri lenger! Da gjør vi ærend jeg ikke rekker ellers og er alltid i skog og mark på tur. Møter gjerne venner med barn på helgene og finner på ting, men har mer enn nok med å hente meg inn.

Anonymous poster hash: 4e62a...d83

Skrevet

Let them eat cake!

Skrevet

Så flink du er:) jeg elsker struktur og er nesten litt for kontrollfrik men skal man få det til å gå rundt må man det! :)

Jeg jobber 100 %, og er alene med 3 barn på 3,5 og 7 år. Min måte å komme gjennom hverdagene på, er å aktivere de små. Alle rydder opp etter seg, når vi går fra bordet, hjelper alle til det er helt ryddig. Ungene holder orden på sine egne rom.

Vi handler sammen på lørdager. Da tar jeg hele gjengen med i matbutikken, og så får de hver sin liste med ting vi trenger som de skal finne (jeg leser for dem hva som står på listen). Da handler vi for hele uken.

Fritidsaktiviteter samkjører jeg med naboer. Mine er aldri alene på noe, og vi bytter på å kjøre.

Vi gjør mest mulig klart om morgenen. Ungene legger frem klær, pakker sekken, skoene og jakkene er klare i gangen, jeg dekker på bordet kvelden før. Så står jeg opp 15 minutter før jeg vekker ungene, kler på meg og koker grøt til frokost.

Vi bruker ca 1 time på å komme oss ut av huset om morgenen. Jeg står opp klokken 6, og klokken 7 kjører vi hjemmefra.

Klesvasken setter jeg over en vask om dagene, eldstemann hjelper til med å henge den opp, hun får litt ukepenger for det. En kveld i uken vasker jeg huset. Det er fort gjort, så lenge alt er ryddig i forkant.

Gresset klippes med ujevne mellomrom. Jeg pleier å gjøre det når ungene er ute og leker. Så er vi ute alle sammen. Da er det stort sett greit.

Middager lages i store porsjoner og spises over flere dager med variasjoner. Nå har vi hatt biff i 3 dager, først grillet, så varmet vi restene på grillen, og i morgen skal vi ha siste innspurt med båtpoteter og peppersaus.

Det er et strukturert og greit liv. Stort sett har vi full kontroll sammen, jentene mine og jeg :)

Anonymous poster hash: ff921...543

Anonymous poster hash: 4e62a...d83

Skrevet

Hvor gamle er barna? Er de hos faren sin noe? Har du slekt/venner som kan avlaste deg litt?

Lettere å komme med tips når man vet litt mer! :-)

Ofte kan bedre system og planlegging hjelpe.

Anonymous poster hash: 06cd1...885

Skrevet

Jeg er ikke alenemor, men mannen ukependler, så jeg drister meg til å svare allikevel. Jeg jobber 100%, har nr 4 i magen nå og vi driver et småbruk i tillegg ( jeg i ukedagene, og mannen gjør så mye han kan lørdag og søndag).

Mine tips for å få hverdagen til å fungere:

Klesvask, en vask hver dag. Lager den klar på kvelden, setter på etter middag, når jeg har lagt de minste bretter jeg klesvask, legger på plass og henger opp ny.

Bursdagsgaver: har et lager med gaver til forskjellig alder, ungene velger hva de vil gi. Tar stor-innkjøp enten på nett eller hvis jeg er i en stor lekebutikk.

Nett-shopping av klær og sko til ungene og meg selv.

Finner frem tøy og smører matpakker på kvelden.

En kveld i uka har jeg barnepike, da legger jeg de to minste( 2 og 4 år), barnepika følger eldste (9 år)i seng. Da går jeg meg en tur og tar ukeshandel.

Jeg vasker bad og do en dag i uka, resten støvsuges eller tørrmoppes kjapt.

Ikke kast bort tid på tv, ring en venninne mens du gjør husarbrid istedet ☺

jeg har jo mannen hjemme i helgene, så får pusterom der, men struktur i hverdagen fører til mindre stress! De to eldste må rydde og støvsuge rommet sitt selv, og har også andre småoppgaver i huset. Alle må bidra, jeg orker ikke slite meg ut ved å være slave.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 6592e...6e6

Skrevet

Søk avlastningshjem hos barnevernet. Har gjort det og anbefaler det. De er kjempehyggelige og behjelpelige.

Anonymous poster hash: e3836...dc7
Skrevet

Eh...., ja og sånn er det ikke for oss andre og? Vil tro de fleste med hus er to og det blir nok like mye jobb med to voksne og hus som det blir av alenemor i leilighet. Synes enkelte er knallgode på å klage på situasjoner de ofte har satt seg selv i f.eks få barn med menn de har kjent kun noen år o.s.v. Våkn opp og se at alle har det travelt!

Anonymous poster hash: ff824...92c

Skrevet

Jeg driver eget firma og jobber mye mer enn 100 %. Jeg har tatt konsekvensene av tidsklemma og ansatt en praktikant som bor sammen med oss. I tillegg har jeg en som kommer og klipper gress og ordner planter mm. Jeg har også vaskehjelp som kommer engang i uke, og ellers er det praktikanter som rydder i det daglige, lager mat og handler mat. På denne måten har jeg kjøpt meg fri fra alt annet enn å bruke tid med barnet mitt, og vi tilbringer mye tid sammen og jeg har mye overskudd.Anonymous poster hash: 61cd0...37d

Vel, jeg har hverken plass eller råd til praktikant, en hunk som kan klippe gresset eller en polsk vaskehjelp som kan komme og vaske her. Med stramt budsjett blir livet litt annerledes enn når man har ræva full av penger.Anonymous poster hash: d9667...45f
Det hadde vært fantastisk med den slags luksus. Men de færreste av oss har vel mulighet til det?Anonymous poster hash: 04440...387
Mao er det kun de som sliter og har det tøft økonomisk som kan svare? Jeg har kommet dit jeg er idag ved å jobbe døgnet rundt i over ti år før jeg fikk barn, og den økonomiske situasjonen jeg har idag er fordi jeg har tatt store sjanser og levd på et minimum i mange år før firmaet ble en suksess, og jeg kunne ta ut høy lønn og utbytte. Men det er vel kanskje ikke ønskelig å få svar fra alenemødre som ikke sliter... Forøvrig så er både gartner og vaskehjelp norske og jeg leier de via byråer.Anonymous poster hash: 61cd0...37d

Ja, du får ikke lov å si sånt. De fleste som driver firma bare sitter der og ser pengene dale ned i hodet på de :-) Og alle burde dele vet du av pengene du har jobbet for. Forstår meg ikke på denne tråden. Alle sliter vel mer eller mindre i løpet av livet. Hjelper ikke å sitte og klage. Tror ikke de fatter at suksess har sin pris, ofte i form av null fritid og 200% stilling. Stakkars, stakkars alenemødrene!

Anonymous poster hash: ff824...92c

Skrevet

For et utrolig frekt og misunnelig svar.

Hun har nok jobbet mye mer enn deg for å komme seg dit hun er i dag.

Anonymous poster hash: 653b1...69d

Skrevet

Å ha vaskehjelp en gang i uken er da langt mer lønnsomt enn å gå ned i 80% stilling. Vi har vaskehjelp og det koster oss 500,- uka. Selv jobber jeg 100% og mannen 150... Når barna blir litt større må de hjelpe til. Vi er riktignok to voksne, men mannen jobber mye, er mye på reise og har ukurante arbeidstider. Dermed blir det meg som gjør mest i det daglige. Det er viktig å organisere. Lager opp middag i store porsjoner, handler klær o.l. på nett. Legger meg mellom kl ni og ti, oppe halv seks. Synes egentlig det går greit. Vi har ikke tid til laaaange frokoster eller tidlige middager, men er det egentlig så mange som har det da? Vi har det travelt, men jeg trives med å jobbe mye. Barna er med når vi rydder eller ordner i hagen. De er rundt meg når jeg jobber hjemme og det går helt fint. Å søke avlastningshjem hos barnevernet pga tidsklemme synes jeg er drøyt. Dette er først og fremst for barn som av ulike grunner ikke får behovene sine tilstrekkelig dekket hjemme.

Anonymous poster hash: 03ba6...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...