Gå til innhold

Noen som er flinke i Norsk bokmol som vil se på min Norsk eksamen å gi meg en tilbakemelding om jeg bør klage?

Anbefalte innlegg

Jeg har har hatt 5 på så og si alle innleveringer av stiler. Min lærer som også er sensor har sett på min eksamen å mente jeg burde ha fått en 5 er. I verste fall en 4ér. Men jeg fikk bare 3 ... :( 

Jeg sitter med klageskjema i hånden, men burde jeg klage? 

Oppgave 1. Kortsvarsoppgave

”SMS fra Gaza” Er en tekstmelding sendt fra Mads Gilbert da det brøt ut en væpnet konflikt og byen Gaza ble bombet.

Tekstmeldingen er kort og intenst med grufulle detaljert. Begynnelsen av tekstmeldingen er skrevet med et kort hendelsesforløp og informasjon om sted, før ordene i tekstmeldingen blir kortere. ”Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne” Ordene er korte og intense om hendelsen som har skjedd rundt han. ”Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig” Det er jeg-fortellerens følelser som er det sentrale, vi følger Mads i den situasjonen han er i og følelsene rundt han. Ordvalget skaper inntrykk om redsel og fortvilelse. Han ber om hjelp på en intens måte, før han avslutter med ”Vi lever i historieboka nå, alle” Som er et strekt budskap om den verdenen som faktisk finnes utenfor Norge.

Bethlehem er et grafitti som er malt av den britiske gatekunstneren Banksby. Han er kjent for de samfunnskritiske ytringene sine og malte dette verket på en mur som Israelske styremakter har bygd opp, for å poengtere barn i krig. Grafitti-maleriet har en sterk dyster stemning over seg. Fargene er mørke og dystre, nederst i bildet sitter to barn å leker. Men de sitter ikke på riktig plass. I midten av grafitti-maleriet er det et bilde med palmer, flotte farger. Barna sitter å leker på den mørke siden. Banksby mener barna skal sitte på den fargerike siden av bildet. Barn skal ikke oppleve krig.

Formålene med begge tekstene er å opplyse om urettferdigheten der barn er involvert i krigen. Tekstmeldingen er sterk da Mads skriver meldingen mens han er i situasjonen. Grafitti-maleriet er et symbol til de Israelske myndighetene for å vise dem barna i situasjonen.

Oppgave 4.

I denne oppgaven skal jeg sammenlikne tre forskjellige tekster. Jeg tar for meg;

·      Melding til Stortinget: Barn på flukt

·      ”Beskytt barna, Jens!” av Marianne Borgen

·      ”Den lange farlige reisen til Norge” Av Efran

Jeg kommer til å ta for meg de tre tekstene i rekkefølgen ovenfor, der jeg skal analysere innholdet med retoriske begreper, sammenlikner form og innhold i tekstene.

”Melding til Stortinget”

Budskapet i teksten er at selv om regjeringen er opptatt av å sikre gode vilkår for barn i asyl, så ønsker regjeringen å forbygge at barna søker om beskyttelse. Både på grunn av familie situasjoner som kan oppstå og regelverket og praksisen som må følges.

Melding til Stortinget er et utdrag fra en tekst Stortinget mottok i 2011-2012. Meldingen inneholder faktabaserte opplysninger som gjelder barn på flukt fra sitt hjemland. Regjeringen er opptatt av sikkerhet for disse barna, og teksten tar for seg hvordan Norge skal opprettholde sikkerhet for disse barna, samtidig opprettholde flyktning og innvandringspolitikken. Norge er et flott land for barn som har hatt en tøff oppvekst i et land med krig og elendighet, men Norge kan ikke ta imot alle barna, og derfor finnes det strenge regler. Norge er nødt til å ta hensyn til både barnemigrantenes situasjon og regelverket her til lands. Hvordan få disse to endene til og møtes er et spørsmål, og i utdraget fra meldingen kommer det klart frem at det er reglene som må følges, samtidig som at formålet også er for å gjøre dette for barnas beste og ved tryggest mulig måte.

Rapporten fra regjeringen til Stortinget har et formål ved å gi oversikt over det internasjonale bildet, for å få en mer effektiv plan over barna som sendes, samtidig at sikkerheten for barna opprettholdes under reisen.

Avsender har brukt strenge ord til mottaker da det er viktig at det blir en helhetlig diskusjon om temaet som blir tatt opp. Avsenderen av rapporten bruker etos for å fremme sin posisjon. Som avsender fra regjeringen øker dette tillit til mottaker på grunn av posisjonen. Avsender har også brukt mye faktabaserte opplysninger som regelverk og at politikken som føres i landet opprettholdes. Avsender bruker også logos. Det er fornuftige bruk av argumenter som er brukt, som alle de barna som har søkt om beskyttelse i Norge, og at de utgjør hele 30 prosent av asylsøkertallet. Selv om teksten er faktabasert skrevet, bruker avsender patos for å spille på følelsene til mottakere. I denne teksten blir mottakere mest berørt når det hovedsakelig dreier seg om barn, hele tretti prosent av asylsøkere er barn.

”Beskytt barna, Jens!”

Budskapet fra Marianne er et sterkt budskap. Hun bruker Jens Stoltenbergs uttalelse fra ”The Lancet” for å stille spørsmålet hun lurer på. Hvorfor oppfordrer Jens Stoltenberg andre Verdensledere til å ta nødvendige skritt, hvorfor gjør han det ikke selv?

Beskytt barna, Jens er et brev skrevet fra Marianne Borgen som er gruppeleder i SV, til Jens Stoltenberg. Hun er engasjert i saken om asylsøker barna og brevet er personlig skildret av Mariannes tanker og følelser rundt temaet når det gjelder barn og asyl. Marianne refererer til det Jens Stoltenberg skrev i tidsskriftet ”The Lancet” der hun setter spørsmål ved hvorfor ”andre verdensledere” skal være modige og ta de avgjørelsene som er nødvendige for å beskytte barna våre, vår fremtid. Når Jens Stoltenberg selv er en verdensleder som kan konsentrere seg om de barna vi har her i Norge, som risikerer å bli sendt ut av landet etter de har bodd her store deler av sin barndom. Brevet er sterkt skildret. Hun referer først til tidsskriftet ”The Lancet” der Jens Stoltenberg først har ytret sine sterke meninger om barns fremtid med oppfordring om hva som bør gjøres til å spille på følelsene og bruker derfor patos for og fremme sitt budskap. ”Nå kan du endre denne politikken, og gjøre slik du har anbefalt alle andre verdens ledere, nemlig å være modig og ta de skritt som er nødvendig for å beskytte barna.” Marianne bruker også logos i brevet hun formidlet til Jens Stolenberg, da det er hans egen kilde hun referer til, må den være sann og riktig da det er han selv som har skrevet det. For å kunne bruke begrepet etos hjelper det mye at Marianne Borgen er SV leder i Oslo bystyre, og den makten hun da har øker tilliten til mottaker av brevet. Marianne referer til Jens over alle barna som blir tvangsutsendt av Norge og bruker også uttalelser fra barnepsykologer for å virke troverdig. Brevet avsluttes med at hun stiller Jens et spørsmål om han kan være modig og ta de skritt som trengs for å beskytte barna her i Norge.

”Den lange farlige reisen til Norge”

Siden teksten er gitt ut på bakgrunn av Redd Barna har de et budskap med i teksten, og det er å engasjere Nordmenn i Redd Barna sine saker.

Den lange farlige reisen til Norge er skrevet av Efran på tolv år. Det er Redd Barna som står bak forslaget om at barna fra asylmottaket på Østlandet skriver en dagbok om opplevelsene de har hatt. Efran var bare seks år når han la ut på sin reise til Norge som asylsøker med sin far og gravide mor. Vi følger Efran i jeg-fortelling og hvordan han opplevde reisen sin til Norge for 6 år siden. Teksten er kort, men på den korte teksten har Efran fått med mange detaljer, som gjør teksten så trist å lese. Efran starter teksten med å formidle til oss Norske at vi ikke kan sette oss inn i asylbarns situasjon, før han forteller om sin opplevelse med sterke detaljer. Redsel, frykt og ensomhet  formidler Efran gjennom teksten sin. Efran bruker etos i teksten sin. Troverdigheten til denne teksten ligger i at den er utgitt av Aftenposten via Redd Barna. Redd Barna er en organisasjon vi har tillit til da den organisasjonen har vært i Norge så mange år. Det at Aftenposten publiserer en tekst fra denne organisasjonen er med på å skape tillit. Argumentasjonen han trekker inn er skjult, og det han fremstiller gjennom teksten framstiller han som både sant og sannsynlig. Likevel er det ingenting som tilsier at det Efran skriver er sant, så selv om logos henvender seg til mottakerens fornuft er det ingenting som tilsier at vi kan stole på det Efran skriver, da vi ikke har noe Efran kan dokumentere. Patos er den mest fremtredende appellformen i teksten. Fra start til slutt i teksten brukes patos for å spille på følelsene til mottaker. Det at Efran bare var seks år da han måtte rømme fra landet sitt og familie vekker triste følelser hos mottaker som også gjør teksten engasjerende.

Disse tre tekstene er alle skildret på hver sin forskjellige måte, men de har samme tema. Alle tre tekstene skildrer følelsene omkring barna i Norge som lever under asyl. Vi har forskjellige avsendere fra tekstene, som utgjør viktige uttalelser fra alle tre. I ”Melding til Stortinget: Barn på flukt” har vi regjeringen som avsender, som fremmer spørsmål til Stortinget om barnas sikkerhet i forhold til det Norske regelverk. I ”Beskytt barna, Jens” Er det Marianne Borgen fra SV som er avsender som stiller konkrete spørsmål til Jens Stoltenberg via Dagbladet. ”Den lange farlige reisen til Norge” er skrevet at Efran på tolv år, som opplevde at han måtte rømme fra sitt hjemland da han var kun seks år. I teksten til Efran følger vi hans personlige reise og opplevelse seks år senere.

Selv om tekstene skildres forskjellig er tema er likt. Og temaet som går igjen i alle tekstene er barn på flukt hovedfokuset. Vi møter forskjellige avsendere i alle tekstene, og oppsettene til tekstene er forskjellige. Fra dokumenter gjennom Storting og regjering, til et åpent ”personlig” brev og egne erfaringer. Selv om tekstene er forskjellig oppsatt, med personlige erfaringer fra en enkeltperson til en rapport fra regjeringen der det gjelder alle de tusen barna som har søkt beskyttelse i Norge, er det fellestrekk i tema og motiv.

Anonymous poster hash: d1f30...680

Fortsetter under...

Hadde samme eksamen som deg. Valgte samme oppgave også. Når tok du din? Ikke fått noe svar jeg... Hvor kan jeg finne ut det? Jeg syns din så bedre ut haha ... Ble nervøs for meg nå ja( ligger mellom 4 og 5 bestandig jeg og)

Anonymous poster hash: a8b56...36c

Hei. Jeg har ikke fått resultatet på ark enda, men jeg dro opp på den skolen jeg avla eksamen og der hadde de hengt opp alle eksamenskarakterene på døra. Så jeg fant den der :( Ble skikkelig skuffet, for i norsk er jeg egentlig flink. Og det jeg syntes var veldig rart er at jeg fikk 3 i nynorsk også, og der SUGER jeg virkelig. Så det at jeg fikk lik eksamenskarakter i bokmål og sidemål er raaart. Jeg er jo veldig fornøyd med 3 i sidemål, men nå ble jeg så skuffet :(

Noen andre synspunkter på om jeg burde klage for å få opp karakteren? 

hi 

Nå er ikke jeg noen fagekspert i norsk, men det jeg reagerer på er skrivefeil, kommafeil og litt dårlig setningsoppbygging.

Anonymous poster hash: 87e97...50b

Nå leste jeg dessverre bare overskrifta di, men ut fra den tror jeg du skal være fornøyd med 3'er gitt...

Anonymous poster hash: 770b0...2a9

Annonse

Å herregud, jeg bommet med en bokstav. Men ok. Jeg ville bare vite om jeg har grunnlag for å klage. Dere trenger ikke rakke meg ned. jeg har jobbet veldig hardt dette året og jeg er såret over at jeg kanskje må vente et år med høyskole. 

Hvis du føler for at du fortjener bedre så klag. Du har all rett til det hvis du mener det ikke er riktig. Kan du ikke snakke med din lærer om dette som er en fagperson i stede for på et forum hvor det bare finnes troll tydeligvis og ikke kan gi deg et ordentlig svar uten å slenge dritt. Synes du har vært flink men nå er det 10 år siden jeg har tatt Norsk eksamen selv og kan ikke si noe mer på et faglig punkt. 

Men jeg hadde glatt klagd om jeg følte at de eksamenen jeg har hatt dette året ikke har stemt i forhold til det jeg tror kan stemme.  Men vær klar på at du faktisk kan få dårligere karakter på den. Men snakk med læreren din. Det er disse som kan hjelpe deg videre på best mulig måte.  

Og ang høgskole så har du bestått eksamen og vil få studiepoeng for det faget/studie du har tatt..  
Så ikke vær redd for å måtte ta og vente et år til med høgskole for så lenge du får fullført den generelle studie kompetansen din så skal det nok ordnes skal du se.. 

Håper alt løser seg for deg. Lykke til.. Det er noe dritt og vente på eksamen svar.. 

Gjest ronja røverdatter

Det er klart du kan klage om du er uenig.  Det er vanskelig å bedømme slike ting når man ikke er sensor selv og vet hva som kan forventes.  Men oppgaven din har en del skrivefeil, ganske mange og/å feil og en del dårlig setningsoppbygning osv, så i mine øyne er 3 en grei karakter.  Men jeg er ingen sensor, så jeg aner egentlig ikke.

Jeg leste ikke alt du har skrevet, men det jeg leste var desverre, etter min mening, ikke veldig god norsk. Setningsoppbyggingen kunne med fodel vært bedre. Det er ikke veldig god flyt i teksten, det er noen få kommafeil, og du mangler noen anførselstegn. Du gjentok også unødvendige setninger på tross av at setningene er formidlet annerledes. Hva angår selve inneholdet og tolkningen av oppgavene virker det helt greit, men dette er ikke mitt fag, så det kan jeg lite om. Jeg ville nok selv gikk en 3dr basert på selve språket ditt, men det skader ikke å klage. Tror ikke du får en lavere karakter, hvertfall.

Anonymous poster hash: 71e6c...8f5

Dårlig setningsoppbygging, kommafeil, snevert vokabular og og/å- feil. Kan aldri forstå at dette kan bli en femmer. Men klag, du kan ikke gå lengre ned i karakter. Lykke til!

Anonymous poster hash: 34878...055

Hei. Jeg har ikke fått resultatet på ark enda, men jeg dro opp på den skolen jeg avla eksamen og der hadde de hengt opp alle eksamenskarakterene på døra. Så jeg fant den der :( Ble skikkelig skuffet, for i norsk er jeg egentlig flink. Og det jeg syntes var veldig rart er at jeg fikk 3 i nynorsk også, og der SUGER jeg virkelig. Så det at jeg fikk lik eksamenskarakter i bokmål og sidemål er raaart. Jeg er jo veldig fornøyd med 3 i sidemål, men nå ble jeg så skuffet :(

hi 

hang de den opp synlig? det hadde ikke jeg likt, da jeg vil aldri at andre skal se hva jeg får i ting. 

Anonymous poster hash: a8b56...36c

hi 

Jeg legger merke til feilbruken av stor bokstav her, og/ å- feilene, mye gal bruk av begreper/ uttrykk og litt manglende dybde i forståelsen. F.eks. er dette en veldig dårlig setning: "om hva som bør gjøres til å spille på følelsene og bruker derfor patos for og fremme sitt budskap." Riktig språk hadde vært 'FOR å spille på følelsene' og 'for Å fremme sitt budskap.'

Bruk noen som kan hjelpe deg med dette FØR innlevering neste gang.

Anonymous poster hash: d5677...bdd

Annonse

Dårlig setningsoppbygging, kommafeil, snevert vokabular og og/å- feil. Kan aldri forstå at dette kan bli en femmer. Men klag, du kan ikke gå lengre ned i karakter. Lykke til!

Jeg er enig. En femmer forutsetter generelt både godt innhold og godt språk kun avbrutt av enkeltstående språklige feil. Ville under tvil gitt en firer her.

Anonymous poster hash: d5677...bdd

Å herregud, jeg bommet med en bokstav. Men ok. Jeg ville bare vite om jeg har grunnlag for å klage. Dere trenger ikke rakke meg ned. jeg har jobbet veldig hardt dette året og jeg er såret over at jeg kanskje må vente et år med høyskole.

Hei! For det første har du flere feil i overskrift enn den ene skriveleifen. Er helt forståelig at man kan bomme på en bokstav i et diskusjonsforum, så det tar jeg ikke i betraktning. Nå har jeg ikke lest hele oppgaven, men lest oppgave 1.

Jeg skal prøve å gi deg en konstruktiv tilbakemelding. Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men siden du snakker om høyskole neste år antar jeg at dette er videregående. Først tar jeg for meg feilene i overskriften din bare for å påpeke det som er galt:

1. "min Norsk eksamen" - foranstilling av personlige eiendomspronomen er "unorsk" og bør unngås.

2. "Norsk" skal skrives med liten forbokstav. Det er ikke et egennavn.

3. "Norsk eksamen" skal skrives i ett ord. Særskrivingsfeil.

4 "å gi meg" er og/å-feil: "kan noen se på dette OG gi meg tilbakemelding?"

Ellers er det flere feil i oppgave 1. Jeg har rettet første avsnitt for deg. Det som er endret på, er innenfor parenteser:

”SMS fra Gaza” (er) en tekstmelding sendt fra Mads Gilbert da det brøt ut en væpnet konflikt og byen Gaza ble bombet.

Tekstmeldingen er kort og (intens) med grufulle (detaljer). Begynnelsen av tekstmeldingen er skrevet med et kort hendelsesforløp og informasjon om sted, før ordene i tekstmeldingen blir kortere. ”Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne”(.) Ordene er korte og intense om hendelsen som har skjedd rundt han. ”Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig”(.) Det er jeg-fortellerens følelser som er det sentrale(. V)i følger Mads i den situasjonen han er i(,) og følelsene rundt han. Ordvalget skaper inntrykk om redsel og fortvilelse. Han ber om hjelp på en intens måte, før han avslutter med ”Vi lever i historieboka nå, alle”(, s)om er et st(er)kt budskap om den verdenen som faktisk finnes utenfor Norge.

Det er mange feil lenger ned i teksten, for eksempel flere skrivefeil, og/å-feil, kommafeil, manglende tegnsetting, feil bruk av stor forbokstav osv. Nå har jeg bare sett på det språklige, og der synes jeg du har mye du kan forbedre deg på.

Når det er sagt kan det godt hende at du kan forbedre karakteren ved å klage. Ut i fra det jeg har lest, tror jeg ikke du vil gå ned noe mer, så det kan godt hende du går opp et hakk.

Lykke til videre!

Jo, man kan faktisk gå ned i karakter også hvis man klager. Man får en ny gjennomgang av oppgaven og kan faktisk ende opp med dårligere karakter...

Anonymous poster hash: 8f87a...0f6

Jeg ville ha klaget. Tror ikke du risikerer å få noe dårligere i hvert fall, og dermed har du bare noe å ev. vinne ved å klage :)

Jeg opplevde det samme på videregående. Hadde bare hatt 6 og 5 i et fag hele året, nesten bare 6'ere. Fikk 3 på eksamen. Klaget og fikk ikke endret karakteren, fikk vite at jeg hadde en svak oppgave. Den gangen viste det seg at læreren hadde undervist oss helt feil og hadde ikke forstått hva pensumet egentlig innebar. Så vi kunne det læreren hadde undervist - det var bare ikke pensum i det faget...

Alle elevene i klassen gikk ned ift standpunktkarakter. En av tredve i klassen beholdt sin 4'er. Et par gikk bare ned en karakter. Alle andre i klassen gikk ned to eller tre karakterer.

Forferdelig irriterende! Har en enslig 3'er på vitnemålene, og det var den.

Tror ikke den læreren fikk fortsette å undervise det faget etterpå...

Anonymous poster hash: 55030...8b7

Tusen takk for svar. Jeg trodde ikke at jeg var så dårlig i norsk, jeg har jo bare fått bra tilbakemeldinger på tidligere oppgaver, og min norsk lærer er jo utrolig flink og har vært lærer i mange år. I tillegg er han sensor, så det at han sa kanskje 5 og 4 hvis det var en streng sensor er jo litt kjipt. Jeg fikk samme karakter i nynorsk og der er jeg VIRKELIG dårlig. Men for all del, jeg er kjempe fornøyd med 3 i nynorsk :D Nå har det seg også sånn at jeg ikke rakk å gå over skrivefeil. Jeg sliter med å skrive og har også konsentrasjonsvansker i tilegg. Jeg ble ferdig på sekundet. Hadde jeg vært raskere til å skrive hadde jeg også hatt mulighet til å finne i allefall noen av skrivefeilene mine. Jeg har bare 5 og 6 i muntlige eksamener. Men det å skrive sliter jeg med :( Jeg ble bare så glad når jeg det siste halve året har dratt opp karakterene mine vesentlig fordi jeg har brukt så lang tid. Også ender det med utgangspunktet jeg begynte med. (jeg går priv, så har ikke standpunkt)

HI

Med tanke på at en eksamen i norsk også bør være nærmest feilfri i forhold til skrivefeil, særskriving, grammatikk, ordstilling, setningsflyt m.m., så skal jeg være så ærlig å si at jeg personlig mener at oppgaven din ikke fortjener en 5'er.

Beklager om det ikke var det du ville høre, men det er min mening. 

I første oppgave skulle du vel se på språklige virkemidler, dette har du ikke gjort på en gjennomført god måte. Del 2 har kun overfladisk sammenligning. Tror ikke du kommer noen vei med en klage. Husk at du kan bli satt ned også.

Anonymous poster hash: a069a...098

Jeg tror nok ikke du vil oppnå stort ved å klage. Besvarelsene dine står til en god 3-er, men det er ikke grunnlag for 4. Synes jeg.

I kortsvarsoppgaven forstår jeg ikke hva oppgaven spør om, og jeg mener at en besvarelse bør være så utfyllende at jeg ikke trenger å lese oppgaveteksten. Hva er sammenhengen mellom de to tekstene?

Langsvarsoppgaven din er også ganske grunn, du går ikke i dybden i noen av de tre tekstene, og du knytter dem ikke sammen til en naturlig helhet. Innledningsvis begår du dessuten en kjempebrøler; punktliste har absolutt ingen ting i en norskfaglig besvarelse å gjøre.

Du har dessverre også altfor mange feil i teksten din. Og/å-feil, da/når-feil, særskriving, feilplasserte store og små bokstaver, mange komma-feil, manglende anførselstegn, og dessverre også noe dårlig språk.

Jeg er norsklærer i vgs, er sensor hvert år, og ville nok aldri vurdert denne besvarelsen til noe bedre enn 3.

Beklager, men jeg synes du skal være fornøyd med karakteren du har fått, og om du nå likevel klager, så tviler jeg sterkt på at du kommer til å gå opp, men du bør heller ikke gå ned. Dette er rett og slett en helt grei 3-er, intet mer, intet mindre.

Anonymous poster hash: 11373...738

Er det ungdomsskoleeksamen eller? Ser du skriver ikke særlig bra dessverre. Og på en norskeksamen er det viktig å ha litt varierte setninger. Hørt om syntaks??

Anonymous poster hash: f7b88...dfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...