Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #1 Del Skrevet 22. juni 2014 Hu er 6 uker og hver dag føles som en økedag! Har lest ammehjelpens beskrivelse av urolige barn på kvelden, og ja det er verst på kvelden (bare av puppen i max 20 minutter før d er på an igjen). Men ammer 1 gang i timen ellers også. Blir gal av å bare sitte her. Det er vel for helvete ikke normalt dette?? Hører de jeg kjenner synes det er super merkelig. De ammet med 2-3 timers mellomrom, noen ganger fire. Noe som har skjedd her også en gang eller to ila en dag, men sjeldent. Her er litt fakta: Hun sliter mye med luft i magen. Trolig pga at hun svelger luft pga brystskjold. Prøver å få henne til å rape, men funker sjeldent. Klassisk Stryker og klapper på ryggen. Hun har fått minifom i 1,5 uke. Hun får smokk. Har prøvd uten brystskjold men hun får ikke til å suge mer enn 1-2 minutter. Jeg drikker laktosefri melk og smør. Holder meg borte fra løk, kål, jordbær o.l. Hun sover som regel alltid fra midnatt til jeg vekker henne kl.4. Da må jeg vekke henne fordi jeg orker ikke høre på at hun har vondt i magen (kaver og stønner i søvne hele natta nesten). Ammer så begge bryst, og hun sovner igjen etter ca 2 timer hvor jeg må bruke neste time på å massere magen hennes og sykle beina mens hun sover pga at hun har vondt. Så sover hun av og på igjen frem til kl.9-10. Ellers veldig varierende søvn fra 30 min til 3 timer ila dagen. Skal jeg gå over til mme?????? Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 22. juni 2014 #2 Del Skrevet 22. juni 2014 Litt enig med deg at dette ikke høres helt normalt ut. Ingen av mine har vært i nærheten av det du beskriver. Kan du prøve å amme henne uten brystskjold? Du skiver selv at hun svelger endel luft pga det. Jeg vet det gjør j..... vondt å venne brystvortene til å bli sugd på, at man får åpne sår, og vesla suger like mye blod som melk, men prøv likevel, vær så snill. Kan det være at jenta di trenger kos? Nærhet? Noen babyer må bli båret døgnet rundt de første ukene. Vi samsover, og har gjort det med begge, og det hjelper veldig på bringebær på dagtid. Har du en helsesøster du kan snakke med? Gjør det. De har mye gode tips. Håper det ordner seg kjapt for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 22. juni 2014 #3 Del Skrevet 22. juni 2014 Hahaha, ikke bringebær, men bæringen. Autocorrect... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påfuglbarn Skrevet 22. juni 2014 #4 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg skjønner du er sliten og lei men skjønner virkelig ikke hvordan hun vil få det bedre av mme? For min del høres det ut som hun kanskje ikke tåler noe du spiser, ville snakket med helsesøster og spurt om det er nødvendig med henvisning til barnelege eller lignende. De kan reagere på mye når de er så små, trenger ikke å være at de svelger mye luft. Og hvis hun ikke tåler melk er det proteinet som er problemet, da holder det ikke å holde seg unna laktose (som bare er melkesukkeret). Du er flink btw! Som har holdt ut så lenge. Jeg hadde en liten puppegutt som hang på puppen hele døgnet helst. Vi ammet MINST hver andre time, også på natta til han var nesten 6 måneder. Slitsomt, men samsoving gjorde at jeg ikke trengte å våkne skikkelig for å tilby han mat. Har du snakket med en ammehjelper? Vil anbefale deg å ringe eller sende mail til noen, jeg hadde mye hjelp av det. Eller er det ammepoliklinikk på det lokale sykehuset? Ammehjelpere kan btw hjelpe deg via mail, komme innom eller bistå via skype om du ønsker det. Helsesøster er også en flott ressurs jeg vil anbefale: ring å avtal en prat? Hjelper ofte å ha noen å prate med. Lykke til uansett, jeg håper dere får det enklere etter hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #5 Del Skrevet 22. juni 2014 Takk Lessismore og Påfuglbarn for svar. Spesielt takk for å skrive at jeg har vært flink! Sitter her hormonell og sliten og må holde tårene tilbake. Hu har grått nå masse siden kl.17. Tilbyr pupp, men hun drikker bare i 2-4 minutter og så sovner hun. Mens melka renner inn i munnen hennes og ut på klærna mine. Har ikke drikket godt siden kl.12:30 i dag. Hun må jo være sulten!? Hadde prøvd uten brystskjold hadde hun bare fått til å suge til hun blir mett, men har ikke skjedd enda. Min teori er: Mye luft pga brystskjold fører til mye vondt. Derfor får hun ikke til å sove skikkelig. Hun blir overtrøtt og sovner dermed lett ved brystet før hun har drukket seg mett (til tross for at jeg prøver d jeg kan for å holde henne våken). Sovner også lettere pga at hun blir fort sliten når hun drikker (pga krever mer av baby å få melk ut via brystskjold enn uten). Derfor mme! Tenker mme for at hun skal slippe å få i seg luft via brystskjoldet og dermed stoppe denne "kaskaden"... Hun får masse luft i seg når hun drikker. Det vet jeg 100% sikkert pga jeg hører det mens hun drikker!! Og pga at når hun først får til å rape, så kommer det gigantiske raper og gjerne 2-3 stykker. Skal til helsesøster torsdag, men hun har ikke hatt gode svar på noe av d jeg har spurt om frem til nå. Bare svada svar. Men skal jo spørre. Får vurdere ammehjelper også, og høre med helsesøster om hun anbefaler lege og/eller fysioterapeut f.eks... Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #6 Del Skrevet 22. juni 2014 Jenta mi var sånn som din. Jeg klarte ikke mer og valgte den "enkle" løsningen og ga mme. Angret aldri. For en lettelse det var. Jeg sluttet på dagen og fikk aldri brystspreng eller noe så jeg hadde trolig lite melk da.. Gjør det du føler for! Syns ikke det skal ammes for en hver pris. Anonymous poster hash: 5b395...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 22. juni 2014 #7 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg hadde prøvd mme og sett, kanskje litt ro for mammaen hjelper...da min eldste var 3 mnd var jeg utslitt etter ammemas, min spiste ofte... til slutt ble valget amming eller smile til ungen min - da var mitt valg enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 22. juni 2014 #8 Del Skrevet 22. juni 2014 Enig med anonym, det skal ikke ammes for enhver pris. Men det finnes ikke en ammehjelper i nærheten der du bor, som kanskje kan hjelpe deg og babyen med sugeteknikk? Hvis du vil, send meg gjerne en pm, mulig jeg bor i nærheten, og kan hjelpe deg? Jeg sier som påfuglbarn, du er jo superflink! Du har strevd deg igjennom 6 uker, og ennå ikke "gitt opp." Imponerende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 22. juni 2014 #9 Del Skrevet 22. juni 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Jeg er enig med de andre - du er kjempeflink! Og så har jeg....cirka 12 spørsmål. Akkurat nå. Hvorfor startet du med skjold? Pumper du noe (det anbefales når man bruker skjold)? Hvor mye får du evt ut da (pr bryst og tilsammen), og hvordan er denne pumpingen plassert ift amming (før/etter/hvor lenge etter)? Hva mener du med at hun ikke får til å suge mer enn 1-2 minutter uten skjold, hva skjer da? Har du forsøkt tilbakelent amming? (http://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing) Ofte gjør denne stillingen at barnet lettere får riktig tak og klarer å beholde taket. "Tilbyr pupp, men hun drikker bare i 2-4 minutter og så sovner hun. Mens melka renner inn i munnen hennes og ut på klærna mine." skriver du. Er det alltid sånn, at melka renner i munnen og overalt, eller var det bare denne gangen? Hva mener du med at hun ikke har drukket godt siden 1230? Har du ammet i det hele tatt, eller mener du at du har ammet noen få minutter? Hvor mange ganger? Har du lest artikkelen om overproduksjon? http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Kjenner du deg igjen i noe her? For mye formelk fører gjerne til luft når melka går gjennom tarmen, og den lufta kan ikke rapes opp (det går bare fra magesekken, dvs svelget luft). Den må ut bak, og før den kommer så langt kan det gjøre veldig vondt. Send meg gjerne epost til ammehjelper.lillenims @ gmail.com (fjern mellomrommene), du kan også få telefonnummeret mitt dersom du heller vil ringe meg. Jeg er litt ujevnt innom her, så mail er litt raskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HH80 Skrevet 22. juni 2014 #10 Del Skrevet 22. juni 2014 Sier som lillenims. Les om overproduksjon på ammehjelpens sider. Det reddet meg og lillebror her tidligere i vinter : )) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2014 #11 Del Skrevet 22. juni 2014 Tusen takk alle sammen for svar. Veldig glad for det! Trodde ikke noen kom til å svare siden innlegget var så langt Godt å vite at andre har gitt opp før meg. Føles som et nederlag å bare tenke på å bruke mme, kun sikkert pga dette ammepresset. Men det burde vel ikke være sånn. Mor mi ga kun mme til 3 barn, og vi har da blitt helt ok vi. Jeg får ta kontakt med ammehjelperen her på epost. Sånn at jeg får raskere svar. Så får vi se. Føler meg helt tom i hodet nå. Klarer ikke tenke klart. Men tusen takk igjen for alle svar!!! Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehl85 Skrevet 23. juni 2014 #12 Del Skrevet 23. juni 2014 Gutten min hadde også problem med å få tak, på ene brystet. Sleit med at han sovna nesten med en gang eg la han til eller så ville han ikkje suge for å få igang melkeutdrivinga. For å gi han nok mm og holde oppe produksjonen pumpa eg og ga på flaske fleire gongar dagleg i ei periode før han klarte å ta begge brysta og suge lenge nok. Brystskjold ville ikkje min ta og eg måtte bruke ammestillinga tvilling ei stund. Holdt faktisk med 4-5 min amming i starten. For å sjå om vektoppgongen var grei var vi på veging på helsestasjonen 1 gong i veka. Kva med å pumpe og gi mm på flaske? Og prøve å massere inni hender/føtter/på hodet eller dulte litt med fingeren opp mot haka medan du prate til ho litt for å halde ho våken dersom du ikkje allereide har prøvd det? Dette var rådet eg fekk på barselavdelinga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #13 Del Skrevet 24. juni 2014 Åh så kjekt med svar fra snille folk! Takk! Her har masse skjedd. Kjøpte pumpe i går og pumpa og ga mm på flaske. Kjøpte ferdig Hipp 1 også. Brukte den til å fylle på 1 måltid, og til et helt måltid for å få spart opp litt mm til nødstilfelle. Flaske løste problemet. Myye sjeldnere mating. Men... Hun fikk utslett i hodebunn og ansikt spesielt, og litt på magen. I tillegg superkolikk trolig kuprotein allergi ja! Forferdelig natt.. Men i dag pumpa jeg først puppene bittelitt før jeg tilbød pupp. Da var melka der klar til når hun tok tak, pluss puppene strutta og var enklere å finne. Har nå ammet 3 ganger i dag hvor jeg antar at hun har tømt brystene! Fantastisk. Begge siste to gangene drakk hun over veldig kort tid, men d er jo kveld og mindre i puppene. Så den ene gangen (kl.18-19) begynte tunga å gå 30 minutter etterpå, så ga da morsmelk som stod i kjøleskapet. Da drakk hun 65 ml mer. Nå ved sist amming skrek hun bloody murder bare 15-20 minutter etterpå. Men vi fikk ut mye promp av henne (sykle, massasje mage og rygg), så mulig delvis pga d. Fikk i alle fall 50 ml morsmelk fra flaske etter mye arbeid med å holde henne våken. Hun våknet igjen og skrek. Promp eller mer sulten er jeg ikke sikker på... Roet seg med smokk nå og glipper med øynene. Anyway! Planen nå er å amme, men gi mme tillegg på kvelden. Har kjøpt Nan hypoallergen. Så får vi se hvordan det går. Klart at hun trenger mer enn d puppene mine gir i hvert fall mener jeg... Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #14 Del Skrevet 24. juni 2014 Forresten også tenkt å kutte enda mer ned på produkter som inneholder kuprotein... HI Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 24. juni 2014 #15 Del Skrevet 24. juni 2014 Hvor mye pumpa du? Hvor lenge etter amming var denne pumpinga? Nan hypoallergic inneholder også kumelksprotein, bare med nedbrutt. Avhengig av hvor kraftig hun reagerer så kan hun reagere på den også. I ditt eget kosthold må du kutte ut ABSOLUTT ALT av kumelksprotein (det hjelper ikke med bare laktosefritt) - ost, melk, smør, yoghurt, melk i mat, melk i ferdigmat osv. Det hender det tar opptil et par uker før full bedring, men ofte merkes det fortere. Det er viktig å kutte alt, se kraftig bedring og så introdusere det på nytt (drikk masse melk før amming feks) for å kontrollere at det faktisk er kumelksprotein hun reagerer på. Men supert at du vil prøve det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2014 #16 Del Skrevet 24. juni 2014 Ja vet d med hypoallergenic. Men sånn går d når man sender gubben ut for å handle. Jeg klagde, men han insisterer på at vi skal prøve den før vi prøver den som jeg ikke husker navnet på nå. Kan oppdatere angående tidspunkt og mengde og sånn i morgen! Må lukke øya nå når hun først sover... Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 25. juni 2014 #17 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg *tror* det kan være nyttig å forsøke den likevel, mange barn tåler den bedre og så vidt jeg vet så er det den typen MME som er anbefalt til nyfødte i mange land. Dersom hun tåler den så er det muligens også et tegn på at hun tåler en del kumelksprotein, siden den er basert på det - og da er det ikke sikkert du trenger være SÅ streng på kumelk i din egen kost. Men ellers synes jeg veldig mye av det du beskriver minner om overproduksjon, derfor maser jeg litt om mengden du pumpet ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #18 Del Skrevet 25. juni 2014 Her er alt av info 23.juni 05:26 drakk høyre pupp med brystskjold/bs 06:17 venstre med bs 06:37 høyre med bs 10:15 Pumpa 95+65 (v+h) Drakk 100 morsmelk fra flaske/mm 13:00 drakk 60 mm +80 mme 14:00 drakk 15-20 mme 14:30 Pumpa 85+65 15:15 drakk 80 mme 16:00 drakk 20 mme 17:44 pumpa 55+50 Drakk 105 mm fra flaske 20:30-21:20 Drakk 80 mm + 90 mme 22:00-22:15 Pumpa 40+47 23:45 drakk 65 mm fra flaske (Stille 00:20) 24.juni 00:30-00:45 Pumpa 30+30 05:57-06:20 Pumpa 85+50 06:45-07:00 Drakk 95 mm fra flaske 11:44-12:11 Pumpa 105+45 12:30-12:45 Drakk 100 mm fra flaske 14:58-15:07 drakk høyre pupp uten bs!!!!! Veldig godt første 2-3 min, så stressa. 15:14 drakk veldig godt i 10 min venstre pupp, og fortsatte å drikke litt frem til 15:30. 18:11 høyre uten bs. Godt i 2-3 min, så sov/sutta til 18:20. 18:24 venstre veldig godt til 18:28, litt til 18:31, så sov/sutta til 18:33 (tok henne av) Tunga begynte å gå 19:00... 19:20-19:35 drakk 65 mm fra flaske 20:19 høyre veldig godt i 3-4 min, så virker det som d kommer lite ut av puppen. hun må suge 14 ganger før hun svelger. Tok henne av 20:30. 20:34 venstre veldig godt i 3 min, så middels i 2 min, så lite. Spytta ut 20:42. Våken. Begynte å hyle 20:57 (men mye luft i magen!) 21:20-21:30 drakk 50 mm fra flaske 22:30 høyre veldig godt i 2 min så ble hun søvnig og virket også som d kom lite ut... Så og sei ingenting svelging fra 22:36. Tok henne Av 22:38. 22:41 venstre veldig godt i 2-3 min, så søvnig og mindre ut. Men så mye ut 22:48 igjen i et halvt minutt, sovnet 22:50. Tok av. Men våknet igjen 22:55. 23:00-23:10 drakk 40 mm fra flaske (Stille 23:45) 25.juni 05:51 høyre søvnig og drakk under middels.. men drakk til d tok 7-8 sug før hu svelgte. Tok henne av 06:10. 06:28 venstre veldig godt til 06:33 så søvnig, drakk litt inni mellåm før spytta ut 06:39. Sover nå....... Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #19 Del Skrevet 25. juni 2014 Jeg føler at hun allerede i dag er bedre. Hun har aldri sovet så lenge og så rolig ila en natt og morgentimer! Jeg pleier å våkne flere ganger per natt av at hun ynker/stønner i søvne pga luftsmerter, men i natt har jeg ikke våknet før kl.05:20. Da vekket jeg henne for amming. I tillegg lå hun da på samme sted som jeg la henne i går kveld! Det har aldri skjedd før. Noen netter har hun sparket så mye med beina pga vondt at hun har flyttet seg fra midten av senga (parallelt med langsiden) til enden av senga (parallelt med kortsiden). I morgentimene pleier hun normalt ikke sove særlig. Max 2 timer etter nattamminga, og hun er alltid urolig hvor jeg da må sykle beina hennes for å få henne til å falle i søvn igjen. I dag sovnet hun kl.07 i senga ved at jeg tilbød pupp i vår dobbeltseng. Hun sovnet med en gang, men var litt urolig første timen. Likevel ikke like urolig som vanlig. Hun har sovet veldig fint siden, altså nå i 3 timer til! Bare vært bittelitt ynkete en 2-3 ganger, og en gang fått smokk (jeg var ute med bikkja, så det var gubben som ga den så aner ikke hvor ynkete hun var og om smokk egentlig var nødvendig)... Min teori er at med kortere ammetid nå så får hun i seg mindre luft. Hun tømmer brystet sååå mye raskere uten brystskjold. Og hun tømmer brystet på halvparten av tida som brystpumpa brukte! Helt utrolig. Dette er en helt ny hverdag hvis dette forsetter. Er vant med å ha henne på brystet i 30 minutter hvor hun på det beste drikker godt de første 10 minuttene, for så å bare sutte og svelge innimellom (Jeg har latt henne ligge så lenge for at hun skal få i seg mer mat). Lillenims. Supert det at det kan være smart å prøve den typen mme som vi har kjøpt. Jeg spiser fremdeles brød til 3 måltider, men spiser smør uten melk og ren skinke som pålegg. Drikker ikke melk lenger og skal spise rent kylling eller svinekjøtt til middag med grønnsaker. Håper å kunne beholde brød eller knekkebrød som en del av kosten, og gjerne de typene som jeg liker aller best. Har vært kvalm i hele svangerskapet, så å kunne spise i hvert fall litt av d jeg liker føler jeg er viktig for min egen mentale helse på en måte. Men hvis hun fortsetter å ha det vondt, så vil jeg jo kutte dette også. Er ikke kjekt som mamma å se at hun har vondt, så da får brødet ryke. har forresten tatt kontakt med kiropraktor. Håper å få time raskt. Visste ikke at det kunne hjelpe, men fikk et tips. Vil prøve det som prøves kan.. Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lessismore Skrevet 25. juni 2014 #20 Del Skrevet 25. juni 2014 Så bra at det ser ut til å ordne seg for dere! Nå ble jeg glad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 26. juni 2014 #21 Del Skrevet 26. juni 2014 Hvor dan går det med dere? Får dere til mer amming uten skjold nå? Jeg ville fokusert på det, for det høres absolutt ut som mye av plagene skyldes luft pga skjold. Medela sine ammeskjold finnes i tre størrelser, så dersom du fortsetter med skjold så kan det være verdt å finne ut hvilken størrelse du har (dersom du bruker Medela) og prøve få tak i et som er større eller mindre. Det er størrelsen på brystknoppen som bestemmer, her fant jeg (bokstavlig talt) en tommelfingerregel: http://www.ammeutstyr.no/pages/storrelsesguide-ammeskjold Avent sine ser også ut til å komme i flere størrelser, men jeg fant i farta ikke ut noe mer om det. Du kan spørre på apoteket, de kan helt sikkert bestille for deg (eller se om et annet apotek i kjeden har). Melkemengden din ved pumping er ikke kjempestor, men du har absolutt ikke lite melk, vil jeg si, ikke ut fra mengdene du pumper (men det kan ta noen dager å komme i sync med pumping og mengden hun vil ha på flaske). Når hun spiser mindre enn ca 50 ml og det er kort tid siden siste måltid kan det godt hende hun ikke egentlig er sulten, men heller vil suge. Det er helt normalt at barnet vil die hyppig deler av døgnet, dette har med mengden melk over døgnet å gjøre, men sannsynligvis har det også med "døgnrytme" å gjøre - at barnet føler det er på tide med "natt" snart og forbereder seg til det. Det er jo ikke så lett å skjønne hva disse babyene egentlig tenker på, men det er masse biologiske prosesser som varierer over døgnet og det kan godt hende disse påvirker masse vi ikke tenker over. Det kan godt hende det vil hjelpe å pumpe begge brystene "tomme" og så legge henne til med en gang etterpå. Dette er jo første del av full-tømming&intervallamming, men det er ikke sikkert du trenger fokusere så mye på intervallamminga. Mange hjelpes av at det å la barnet tømme brystet skikkelig slik gjør at produksjonen justeres littegranne ned, og så blir amminga bedre etterpå.Jeg ser at hun spiser noen minutter og så beskriver du henne som stressa. Hva gjør du deretter? Å bytte side hjelper ofte, og så kan du forsøke å bytte tilbake igjen etterpå. Men det ser jo også ut som hun spiser godt på de minuttene hun spiser - det er jo tre timer til neste måltid når du ammet rundt kl 15 feks? Prøvde du å legge henne til da tunga begynte å gå kl 19? Melka flyter ikke akkurat som fra en vannslange under måltidet. Det vanlige er at det kommer noen få dråper det første minuttet til utdrivinga kommer i gang, så spruter det bra i noen minutter, deretter kommer det mindre en stund, og hos noen gjentar utdrivingen seg flere ganger i løpet av måltidet. Melkeflyten din kan du forsåvidt lære en del om når du pumper, følg med på hvordan det strømmer ned i flaska. Når barnet ligger og sutter etter at det har sugd&svelgt aktivt i noen minutter så er det som regel for å stimulere brystet slik at det kommer en ny utdriving. Det kommer litt melk inn i munnen, men ikke nok til å måtte svelge hele tida. Så lenge du ikke blir sår av det så trenger du ikke koble fra, la henne bare ligge og sutte så lenge hun vil. Når det gjelder kosthold så er brød/knekkebrød sjelden noe problem (glutenallergi er ikke så vanlig hos spedbarn, melkeprotein er det desidert vanligste å reagere på). Sjekk at det ikke er melk i, melk står så og si alltid på innholdsfortegnelsen om det er det i så om det ikke står så er det trygt www.utenmelk.no har masse informasjon om mat uten melk. Det går også fint å bake brød selv uten melk, men det er vel ikke akkurat det prosjektet man har mest tid og energi til å sette i gang med når man er hjemme med et urolig spedbarn, så jeg anbefaler å heller lese innholdsfortegnelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 #22 Del Skrevet 30. juni 2014 Uff. Får ikke tid til å svare... Men ja, vi ammer uten skjold nå hele dagen. Ammer 9 ganger per dag nå, noe som er en drastisk endring fra tidligere. Gir mme som tillegg (etter å ha gitt pupp først) ved de 3 siste måltidene på kvelden (fra kl.18 til kl.23), og også en gang om natta (varierer mellom kl.4 og kl.6). Fremdeles mye stress på kveldstid siden hun sovner og ikke spiser seg mett, for så å våkne igjen og begynne å hyle etter mat etter kort tid. Men det er uansett veldig mye bedre nå enn d var, så nå skal jeg holde ut til vi kan starte med grøt. Da håper jeg på bedre søvn. Jeg spiser nå så og si ingenting som inneholder kuprotein (fant brød uten melk også). Og vi har hatt 1ste time hos kiropraktor i dag. 1 låsning i nakken og 1 låsning i thoracalvirvler. Den sistnevne kan ha noe å si for passasje av luft i tarmen. Så håååper nå at dette kan hjelpe henne. Takker for tips om å bytte pupp når hun begynner å stresse. Har forsøkt d litt nå når d har passa seg sånn siden jeg har vært redd for at kort sugetid kunne påvirke melkemengden negativt. Med "stresse" mener jeg at hun kaver ved brystet fordi det ikke kommer like mye som det gjorde til å begynne med. Hun slår med armene, og hun slipper brystet og kaster hodet på en måte litt frem og tilbake. Virker som hun drikker veldig godt ja på de få minuttene i starten. Jeg legger henne ikke til med en gang tunga går nei. Jeg putter smokken i henne da hvis jeg føler det er kort tid siden forrige amming, og hvis vi har amma "nok" allerede ila dagen. Hvis vi ikke har amma så mye (både antall ganger og lengde per gang), så legger jeg henne til brystet når tunga går. Anonymous poster hash: b3d6e...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå