Gå til innhold

6 åring utestengt fra fotballtrening.. Hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://m.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sandnes/6-aring-utestengt-fra-fotballag-3447849.html#.U6ZqjYkayc0

Har selv barn som driver idrett og spesielt i fotball er der noen som aldri hører etter, som lager problemer og som ikke følger reglene. Slår og sparker de andre barna, og mye av treningene går med til at trenerene prøver få kontroll på barna.

Vi har tatt det opp, samme har andre foreldre. Vi betaler for trening og barna blir lei- noe som igjen har ført til at ene gutten vår ikke vil på trening til tider.

Er det en grei konsekvens å utestenge barn som ikke klarer konsentrere seg om sporten? Fotball er langsport og trøbler noen på nesten hver trening blir det lite trening. Mer naturlig konsekvens kan en jo nesten ikke få- oppfører en seg ikke får en ikke være med.

Anonymous poster hash: f5cd9...13c

Fortsetter under...

Skrevet

Kjem ikkje inn på linken, men tenker at det ikkje nødvendigvis er straff, men einaste utveg for å skape trivsel på treningane. Står valet mellom å utestenge barnet som ødelegger eller at alle andre sluttar er det best å ty til det første.

Men det er veldig trist, mykje bør vere prøvd.

Skrevet

Jeg har vært borti lignende fra andre aktiviteter. Der måtte foreldrene på banen og være der hele tiden og gripe inn og passe på. De fikk da beskjed at alternativt kunne ikke barnet gå der. Er utfordrende for hele gruppa at ett barn skal legge beslag på en voksen hele tiden.

Anonymous poster hash: 2058a...e80

Skrevet

Jeg har lest saken, og jeg støtter fotballklubben.

Det kommer tydelig frem at trener har prøvd alt annet. Han har hatt 2 møter med mor uten resultat og han har prøvd å finne råd hos andre trenere. Jeg tror dette handler om en mor som ikke ser noen annet enn englevinger på barnet sitt.

Og jeg synes det er en uting at vi er blitt så redd for å gi sterke konsekvenser til barn.

Anonymous poster hash: cb2c7...0c5
Skrevet

Her har fotballklubben rett,selvom det selvsagt er trist for barnet

Skrevet

Kan du lime inn artikkelen? Flesteparten her inne abonnerer neppe på stavanger aftenblad:p

Sånn på generelt grunnlag er jeg helt for at drittoppførsel = utestenging.

Anonymous poster hash: b4aba...fa1

Annonse

Skrevet

Fikk ikke lest artikkelen, men generelt er utestegning ganske drøyt. Men om det ikke hjelper å snakke med foreldrene og å oppfordre til å bytte til en annen aktivitet, så er kanskje det å utestenge det rette å gjøre.

Anonymous poster hash: ec70b...5df
Skrevet

Hvis det er et barn som krever en voksen rundt seg hele tiden må jo foreldrene være med på treningen.

Hos oss er det slik at hvis ikke barna gjør det de skal etter en advarsel blir det en timeout. Hvis dette ikke hjelper må barnet gå hjem fra trening. Etter de startet med dette er det ikke mye tid som går vekk på treningen.

Anonymous poster hash: f6806...57b

Skrevet

Det er trist for alle de involverte, men mest av alt for gutten det gjelder. Det er ikke hans skyld at han er slik han er. Enten har han en diagnose eller så er det foreldrene som har feilet, mener jeg. Nå har ikke jeg lest artikkelen, for jeg kom ikke inn på den, hverken gjennom linkene her eller via Stavanger Aftenblad, men hvis alt annet er gjort vil jeg stille meg bak fotballklubben. Jeg har sett noe liknende i vår klubb, der en gutt ødelegger for alle andre, og det er ikke greit å skulle betale for at barna får drive med det de liker aller best når en person gjør at hele treningen blir en kaotisk seanse. Jeg synes alminnelig høflighet skal gjelde også her - kan man ikke oppføre seg (uansett hvilken grunn) så får man ikke delta.

Anonymous poster hash: 26c6a...6d8
Skrevet

Jeg kunne ikke lese artikkelen, men synes det erHelt greit. Når det er ett barn som ødelegger for resten, må jo han fjernes.

Anonymous poster hash: 28e28...d20

Skrevet

"Grunnlaget for denne utestengelsen skal være at 6-åringen var vanskelig å ha med å gjøre på trening. Dette ble foreldrene fortalt etter at de hadde sendt en skriftlig klage på lagets trener til idrettslaget og bedt om et møte. Treneren skal ha oppført seg truende mot sønnen på en trening og rettet pekefingeren mot han mens han lå nede på bakken."

Nuvel. Jeg tror kanskje det er treneren som er litt vanskelig og kanskje bør utestenges?

Annonse

Skrevet

Jeg kopierer inn saken:

Foreldrene til 6-åringen har fått beskjed om at han skal vente et halvt år før han kommer tilbake.

- Mandag kom bestevennen i barnehagen og sa de skulle på fotballavslutning og få is og kake. Der var ikke vår sønn velkommen, sier faren.

Han har ikke fortalt sønnen hvorfor han ikke lenger deltar på fotballtrening eller på avslutning.

- Til høsten begynner han på skolen. Når han nå blir utestengt fra fotballen, blir han utestengt fra fellesskapet med vennene, sier faren.

6-åringen gledet seg alltid til hver trening.

- Han har ved flere anledninger uttalt at han blir glad når han tenker på fotballen, sier faren.

Forlot treningen

Det er gått en måned siden sønnen deltok på trening. Da sto mor på sidelinjen og snakket med andre mødre.

Hun opplevde at treneren ble sint og rettet pekefingeren mot gutten mens han lå nede på bakken. Ifølge moren var treneren truende mot sønnen, og hun henvendte seg til treneren og sa at dette var feil måte å snakke til gutten på. Hun fikk beskjed om at sønnen alltid laget problemer, og at han hadde kløpet et annet barn.

- Jeg sa at de måtte ta dette med meg som forelder, og ikke la det gå ut over sønnen min, sier moren.

Hun opplevde at sønnen ble redd, og forlot treningen sammen med gutten.

Brev til idrettslaget

Etter hendelsen skrev foreldrene et brev til Fair Play i idrettslaget. De ble kalt inn til møte der mor fortalte sin versjon.

En uke etter kom konklusjonen: Sønnen var utestengt fra idrettslaget frem til utpå nyåret.

- Vi fikk først høre at sønnen vår var vanskelig på trening, etter at vi varslet om en upassende oppførsel fra trenerens side, sier far.

- Er sønnen din et krevende barn?

- Krevende eller ikke, det skal være rom for alle. Han er en aktiv 6-åring, som barn flest. Han kan være tullete og urolig iblant som alle andre 6-åringer, men vi har ikke fått noe beskjed om dette. Og vi har fulgt med på trening og kamper og har ikke merket noe til at han har vært vanskelig, sier faren.

Streng straff til 6-åring

- Det å utestenge en spiller fra trening og kamper er den sterkeste straffen en klubb har. Vi føler ikke at det er riktig å bruke dette straffemiddelet i denne situasjonen, uten noen form for advarsel eller muligheten for å se på andre løsninger, sier faren.

Han setter også spørsmålstegn ved hvilke verdier og retningslinjer som ligger til grunn for en slik behandling.

- Hvis et idrettslag som står for inkludering ikke greier å håndtere en 6-åring, men i stedet er med på å fryse ham ut, så synes vi det er helt galt.

Han reagerer sterkt på at de som har tatt avgjørelsen om utestengning ikke har truffet sønnen.

- Dette vil påvirke hans oppvekst. Idrettslag er en viktig arena for barn i nærmiljøet. Å bli utestengt fra muligheten til å delta i slike fellesskap, kan få konsekvenser for barnet når det begynner på skolen, sier faren, og legger til at sønnen ikke kommer tilbake til klubben.

- Når de sier at han ikke er velkommen, så blir det ikke riktig å ta ham dit, sier faren.

Ingen kommentar

Lederen i idrettslaget ønsker ikke å uttale seg, men sier de har jobbet mye med denne saken den siste tiden.

- Hvorfor er 6-åringen utestengt fra fotballaget?

- Han er blitt bedt om å vente til januar. Vi har ikke kompetanse til å ta oss av dette barnet, sier lederen.

- Hvilke tiltak har dere prøvd?

- Vi har hatt møte med mor to ganger, og møte med alle trenere og resten av støtteapparatet rundt laget.

- Hva synes du om å utestenge en 6-åring fra et lag?

- Det har idrettslaget ingen kommentar til, svarer idrettslederen.

Aftenbladet har vært i kontakt med treneren som sier at han forholder seg til det klubben har uttalt.

Skrevet

Jeg tror mor(ev også far) til dette barnet ikke ser andre enn sitt eget barn. Store skylapper gjør at foreldrene ikke skjønner problemene barnet forårsaker på fotballbanen. Det er derimot trist for det utenstengte barnet. Ved at foreldrene unnskylder barnet og ikke ser hva han faktisk gjør, får barnet trolig bare fortsette med atferden han ble utestengt for :(

Skrevet

Jeg tror mor(ev også far) til dette barnet ikke ser andre enn sitt eget barn. Store skylapper gjør at foreldrene ikke skjønner problemene barnet forårsaker på fotballbanen. Det er derimot trist for det utenstengte barnet. Ved at foreldrene unnskylder barnet og ikke ser hva han faktisk gjør, får barnet trolig bare fortsette med atferden han ble utestengt for :(

Rart at de fikk høre om hvor vanskelig barnet var først etter at de hadde klagd på treneren.

Skrevet

"Grunnlaget for denne utestengelsen skal være at 6-åringen var vanskelig å ha med å gjøre på trening. Dette ble foreldrene fortalt etter at de hadde sendt en skriftlig klage på lagets trener til idrettslaget og bedt om et møte. Treneren skal ha oppført seg truende mot sønnen på en trening og rettet pekefingeren mot han mens han lå nede på bakken."

Nuvel. Jeg tror kanskje det er treneren som er litt vanskelig og kanskje bør utestenges?

Dette er foreldrenes versjon, foreldrene ser nok ikke at sønnen er en ufordragelig drittunge

Skrevet

Dette er foreldrenes versjon, foreldrene ser nok ikke at sønnen er en ufordragelig drittunge

Eventuelt at ledelsen ikke ser at treneren er en ufordragelig drittunge.

Skrevet

Det var jo en saklig konklusjon! Jeg tror også på alt jeg leser i media, og jeg bryr meg ikke om at artiklene har mangler eller siterer kun den ene siden. 

Skrevet

Rart at de fikk høre om hvor vanskelig barnet var først etter at de hadde klagd på treneren.

Treneren har jo hatt 2 møter med mor?

Skrevet

He he det er tydelig at du har ett slikt barn selv

Skrevet

Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: http://www.nettdoktor.no/helseraad/soevn/artikler/sovnogmedisin.phpec70b7cd41236eec7c58acf37c22f5df] ec70b...5df [/acronym]

Sånn jeg skjønte det var utestengningen bestemt etter samtaler med mor og andre trenere. Mor stiller seg så undrende til det meste her at hennes ord blir lite troverdig.

Skrevet

Det var jo en saklig konklusjon! Jeg tror også på alt jeg leser i media, og jeg bryr meg ikke om at artiklene har mangler eller siterer kun den ene siden. 

Like saklig som alle som mener at en 6-åring bør bli utestengt og at gutten sikkert er en drittunge

Skrevet

He he det er tydelig at du har ett slikt barn selv

Det går an å diskutere uten å ty til personangrep.

Skrevet

Like saklig som alle som mener at en 6-åring bør bli utestengt og at gutten sikkert er en drittunge

Du har forsåvidt en poeng der, men det er vanskelig å tro at dette har skjedd uten at det ligger noe mer bak det. Det må finnes en god grunn til at klubben har gått til dette skrittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...