Gå til innhold

noen tannleger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. har et bilde av mim 4.5år gamle datter jeg gjerne skulle vist en tannlege for å få et synspunkt på.kommer uansett til å ringe tannlege på mandag men er jo veldig nysgjerrig da;)

legger ved bilde om noen tannlege/kompetent person svarer!

Skrevet

Er tannpleier. Hva er det du lurer på da? :)

Anonymous poster hash: 93001...3b5

Skrevet

Jeg er tannlege. Hva er det du vil legge ut bilde av?

Anonymous poster hash: 41a74...126

Skrevet

åh! supert vil legge bilde ut av tenene til min 4åring.hun har fått 20 tenner telte jeg. i tillegg til 4 stk til. altså 6årsjeksler?! tenker at det er tidlig, men jaggu i dag under tannpuss ser det veldig rart ut ved 6årsjeksel. ser ut som den gar 6-8 kanter eller at det kommer en jeksel til bak? alyså 12årsjeksel eller noe? kan vel umulig stemme. skal legge ved bilde. må bare få det inn på pc først!

Skrevet

ringet rundt tannen og pil mot et "horn" som stikke ut..

Tusen takk for at du/dere gidder å se på det :)

Beklager det tok så lang tid. virkelig HATER den nye app pc Windowspost-737051-0-61104100-1403378569_thumb.png pisset!

Skrevet

Her er det 6-årsjekselen som har kommet på plass! Så da er barnet ditt tidlig ute med tannfrembrudd!

"Hornet" du peker på er en ekstra cusp (tyggeknute) som kan komme på jekslene. Det er en permanent tann som skal vare livet ut så pass godt på med pussing :)

Mvh tannpleieren

Skrevet

Her er det 6-årsjekselen som har kommet på plass! Så da er barnet ditt tidlig ute med tannfrembrudd!

"Hornet" du peker på er en ekstra cusp (tyggeknute) som kan komme på jekslene. Det er en permanent tann som skal vare livet ut så pass godt på med pussing :)

Mvh tannpleieren

tuusen takk for svar. så jeg trenger ikke ringe tannlege? da venter vi vel heller på inkalling? hun har vært en gang før da hun var 3år og 1 mnd.

Skrevet

Nei, dere trenger ikke ringe. Dette ser normalt ut! Bare tidlig ute med å få tenner.

Skrevet

Nei, dere trenger ikke ringe. Dette ser normalt ut! Bare tidlig ute med å få tenner.

ja! virker slik ifh til det jeg har lest rundt om. i dag mistet hun og tann nr 2.(har nå mistet begge tortennene nede) og den første tanna hun mistet er alt blitt erstattet med en ny som nesten er ferdigvokst.. huff, og hun er bare 4.5 år.. snart flytter de ut og lever sine egne liv.. hehe

Skrevet

Hehe, ja, det går unna med disse små! Tiden går fort! Eneste rådet er å pusse godt og eventuelt bruke ekstra fluortabletter hvis barnet er vanskelig å pusse på når de får permanente tenner så tidlig.

Skrevet

Beklager det tok så lang tid. virkelig HATER den nye app pc Windows tann.png pisset!

Jammen er hun tidlig ute! Og for en flott 6-års jeksel :-) den ekstra tyggeknuten på ganesiden er en normalvariasjon og kalles tuberculum carabelli (flott navn, ikke sant?) jeg ser hun har dype furer på tyggeflaten, og det er disse som er mest utsatt for karies den første tiden. Nå er tiden inne til å kjøpe solobørste som du spesifikt pusser ned i furene med. Ta fluortabletter om dere ikke allerede har begynt med det. De fleste får innkalling når de er 5 år, så det er kanskje ikke så lenge til?

Følg godt med de tre andre plassene hvor 6-årsjekslene skal opp. Puss fra første hvite prikk på tannkjøttet. Når det har kommet en, er de tre andre som regel hakk i hæl. Lykke til!

Tannlege

Skrevet

Beklager det tok så lang tid. virkelig HATER den nye app pc Windows tann.png pisset!

Jammen er hun tidlig ute! Og for en flott 6-års jeksel :-) den ekstra tyggeknuten på ganesiden er en normalvariasjon og kalles tuberculum carabelli (flott navn, ikke sant?) jeg ser hun har dype furer på tyggeflaten, og det er disse som er mest utsatt for karies den første tiden. Nå er tiden inne til å kjøpe solobørste som du spesifikt pusser ned i furene med. Ta fluortabletter om dere ikke allerede har begynt med det. De fleste får innkalling når de er 5 år, så det er kanskje ikke så lenge til?

Følg godt med de tre andre plassene hvor 6-årsjekslene skal opp. Puss fra første hvite prikk på tannkjøttet. Når det har kommet en, er de tre andre som regel hakk i hæl. Lykke til!

Tannlege

tusen hjertelig takk for flott svar!ja, den andre siden ser helt lik ut!;) så da venter vi på 2 6årsjeksler til.får sikkert innkalling i november (da blir hun 5) Skal gå til innkjøp av det du nevner!:) Og tenker å bytte til elektrisk tannbørste til henne. Fluor har hun fått fra hun var 3 ca! Det er kveldens høydepunkt!Jordbærtabelett som hun kaller det :)

Setter veldig pris på dere som tok dere tid til å svare ;)

Jeg hadde nå sett for meg at dette var en tann som måtte trekkes for jeg tenkte det vokste en tann frem bak! Så nå får jeg sove godt i natt (jeg har tannlege skrekk)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...