Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #1 Skrevet 21. juni 2014 Ser på Facebook, folk skriver jo som de snakker. Håper virkelig at det bare at det er på Facebook og at de faktisk lkke kan skrive. Så nettop en skrive ji istedenfor gi og hasje istedenfor har ikke. Får faktisk vondt i øynene av slikt :-/ det er bare ett par eksempler. Tror Facebook og sms ødelegger språket våres Anonymous poster hash: e8d1a...c0c
Helene Harepus Skrevet 21. juni 2014 #2 Skrevet 21. juni 2014 Jeg tror det er snarere latskap som ødelegger språket..
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #3 Skrevet 21. juni 2014 Er så enig, det gjør vondt å lese slikt..... Anonymous poster hash: 4a00e...f01
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #4 Skrevet 21. juni 2014 Har ei FB-venninne som ALLTID skriver isje i stedet for ikkje. Hvis det er sånn hun snakker, så har hun jo talefeil også... ;-) Anonymous poster hash: 4a00e...f01
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #5 Skrevet 21. juni 2014 Og så har vi de fra nordnorge som skrive "ilamme." Det betyr visstnok "i lag med." Grøss! Anonymous poster hash: cd15c...221
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #6 Skrevet 21. juni 2014 Og så har vi de fra nordnorge som skrive "ilamme." Det betyr visstnok "i lag med." Grøss! Anonymous poster hash: cd15c...221 Den grøsser jeg også av! Jeg tror dessverre folk leser mer på fjesboka enn de gjør skikkelige tekster/skrifter, så språket tar garantert skade av det. Anonymous poster hash: c386f...a11
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Tekstmeldingar og generelt skriving på dialekt skadar skriftspråket i høg grad. Eg rettar av og til tentamenar i norsk, der det står "d" i staden for "det" og "oxo" i staden for også. Anonymous poster hash: bac7e...fcf
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #8 Skrevet 21. juni 2014 Det er ikke latskap, snarere er det flott at folk velger å skrive på en måte som bedre representerer deres dialekt og fonologien (uttalen). Bokmål er jo bare moderert dansk. Fra et lingvistisk ståsted er det tåpelig med et skriftspråk som ikke er mer fonetisk. Hilsen lingvist og dialektelsker Anonymous poster hash: 76520...4a3
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #9 Skrevet 21. juni 2014 Blir trist når jeg ser sånt. Skulle ikke tro det var en stor utfordring for voksne mennesker å anstrenge seg litt når de skriver. Anonymous poster hash: a31d4...904
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #10 Skrevet 21. juni 2014 Skrivefeil og språkfeil her inne blir jeg trist av med tanke på at det er voksne (!) mennesker som er inne på forumet. Men når folk ikke kan forskjellen på hun/henne (eks. jeg ble kjent med hun....HENNE!!) Andre feil som går igjen er og/å regelen, vis/viss/visst/hvis...det er jo 4 ulike betydninger, men folk bruker dem om hverandre og skjønner ikke at de skriver feil. Så har du forenklet konsonant som folk tydeligvis ikke fikk med seg i barneskolen som en vaffel, flere VAFLER. Mange skriver vaffler. Mange skylder på dysleksi. Merkelig at alle dyslektikere er inne på dette forumet? Uansett, dysleksi er ingen unnskyldning. Har man dysleksi betyr det at man må bare jobbe enda hardere enn andre for å lære seg lesing og skriving. Dysleksi er ingen hvilepute, overhode ikke. Anonymous poster hash: 51904...6ce
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #11 Skrevet 21. juni 2014 Det har blitt akseptert å skrive som man prater virker det som. Når de på 16 skriver slik smiler jeg bare. Men når min venninne på 42 skriver lissom, vårs eller enda verre lizzom får jeg litt vondt i øynene. En skrivefeil her og der bryr jeg meg ikke om men å skrive statuser som om man er 14-16 år når hun er over 40 er litt flaut. Anonymous poster hash: 10ba3...61b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #12 Skrevet 21. juni 2014 Det norske språket er i forfall. Det er både skremmende og trist, syns jeg. -norsklærer- Anonymous poster hash: aeb19...0d2
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #13 Skrevet 21. juni 2014 Ser på Facebook, folk skriver jo som de snakker. Håper virkelig at det bare at det er på Facebook og at de faktisk lkke kan skrive. Så nettop en skrive ji istedenfor gi og hasje istedenfor har ikke. Får faktisk vondt i øynene av slikt :-/ det er bare ett par eksempler. Tror Facebook og sms ødelegger språket våres Anonymous poster hash: e8d1a...c0c Jeg bare MÅ: Hva er det med folks skriveferdigheter Tror Facebook og sms ødelegger språket vårt Anonymous poster hash: 63ad7...e9c
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #14 Skrevet 21. juni 2014 Ser på Facebook, folk skriver jo som de snakker. Håper virkelig at det bare at det er på Facebook og at de faktisk lkke kan skrive. Så nettop en skrive ji istedenfor gi og hasje istedenfor har ikke. Får faktisk vondt i øynene av slikt :-/ det er bare ett par eksempler. Tror Facebook og sms ødelegger språket våres Anonymous poster hash: e8d1a...c0c Jeg bare MÅ: Hva er det med folks skriveferdigheter Tror Facebook og sms ødelegger språket vårt Anonymous poster hash: 63ad7...e9c *F9s* Anonymous poster hash: 9d379...3e5
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #15 Skrevet 21. juni 2014 Det norske språket er i forfall. Det er både skremmende og trist, syns jeg. -norsklærer-Anonymous poster hash: aeb19...0d2 Kunnskapsløs norsklærer... Skremmende.. Alle språk er kontinuerlig i forandring, en islending (som snakker et språk som er nesten helt likt norrønt) vil mene at norsk forfalt for mange mange år siden, i overgangen fra norrønt til moderne norsk. Vi mistet kasus (pga latskap og forfall om man følger definisjonene til de fleste som har kommentert her), uregelmessigheter verbale gjort regelmessige (det samme som skjer når små barn sier jeg døydde i stedet for jeg fløy, eller jeg gidde i stedet for jeg ga. Dette har alltid skjedd). Norrønt var igjen et "forfall" av protogermansk, igjen et "forfall" av protoindoeuropeisk, latin et annet "forfall" av protoindoeuropeisk. Fransk, spansk og italiensk er alle resultater av "forfall" av latin. Engelsk, tysk og nederlandsk er andre "forfall" dra protogermansk. Språk har vært i kontinuerlig utvikling og forandring siden urtiden, som har resultert i dialekter som senere har blitt egne språk som igjen har blitt oppdelt i nye dialekter. Jeg synes det er svært synd at de fleste norsklærere og språklærere har så lite kunnskap om lingvistikk og språkhistorie. Det skriftspråket de fleste av oss skriver på (bokmål) er basert på en dansk skriftnorm fra en tid der dansk allerede hadde opplevd større språklig forfall enn norsk (bortfall av samtlige kasus, hunkjønn ble borte (sola ble til solen, når det skjedde var det like feil som når barn nå sier "jeg gidde han gaven", og lignende). Da Norge fikk dansk som offisielt skriftspråk bidro det til raskere forfall av vår grammatikk, og kasus er så godt som borte i langt de fleste norske dialekter. Kun de eldre i deler av Hedmark og Oppland har tatt vare på dativ etter visse proposisjoner. Så ikke kommer og si at når folk snakker dialektene sine, som på mange måter ofte ligger nærmere det opprinnelige norske språket (norrønt) er det et forfall. Latterlig og kunnskapsløst! Igjen, hilsen lngvisten Anonymous poster hash: 76520...4a3
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #16 Skrevet 21. juni 2014 Autocorrect... Det skulle sto at uregelmessige verb ble gjort regelmessige, og eksempelet jeg flydde (i stedet for fløy) ble av en eller annen grunn rettet til "døydde". Anonymous poster hash: 76520...4a3
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #17 Skrevet 21. juni 2014 Ser på Facebook, folk skriver jo som de snakker. Håper virkelig at det bare at det er på Facebook og at de faktisk lkke kan skrive. Så nettop en skrive ji istedenfor gi og hasje istedenfor har ikke. Får faktisk vondt i øynene av slikt :-/ det er bare ett par eksempler. Tror Facebook og sms ødelegger språket våres Anonymous poster hash: e8d1a...c0c Jeg bare MÅ: Hva er det med folks skriveferdigheter Tror Facebook og sms ødelegger språket vårt Anonymous poster hash: 63ad7...e9c Hehe. Tenkte jeg ikke jeg skulle kommentere det jeg jeg. Komisk når de som kritiserer ikke får det til selv. Våres. 😂 Anonymous poster hash: 10ba3...61b
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #18 Skrevet 21. juni 2014 En ting er det som blir skrevet på dialekt f eks på Facebook. Noe annet er alle skrivefeilene en ser når folk skal skrive vanlig bokmål. Det er ikke snakk om "språk i forandring" det, nei! Anonymous poster hash: 67a35...982
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #19 Skrevet 21. juni 2014 En ting er det som blir skrevet på dialekt f eks på Facebook. Noe annet er alle skrivefeilene en ser når folk skal skrive vanlig bokmål. Det er ikke snakk om "språk i forandring" det, nei! Anonymous poster hash: 67a35...982 Fordi skriftspråket var er forsøk på å gjenspeile talespråket på et visst tidspunkt, og talespråket er i kontinuerlig forandring, er det rart å ha et skriftspråk som ikke er modernisert i takt med talespråket. Vi skriver holder men sier håller. På svensk har de modernisert og skriver nå håller. Rettskrivingsreformer. På svensk kuttet de også ut stumme h-er og skriver vem, vad osv. Hvis og viss uttales helt likt (og på nynorsk heter det første "viss", altså "viss eg ikkje har vore.." For eksempel). Å bidra til et enklere skriftspråk ved å ha én sammenfallende fonetisk måte å skrive disse to ordene på blir som tre (3) og tre (planten), forskjellig betydning, likt i skrift og likt i uttale, ike noe problem. På engelsk er det three vs tree men det skyldes forskjellig uttale. Det burde skrives de, de burde skrives di. Flere språk i verden har 100% samsvar mellom uttale og skriftspråk, fordi de har laget skriftspråk som tilsvarer uttalen. Det er det samme de "forferdelige" vennene deres på Facebook gjør. Jeg synes det er herlig å se folk som skriver som de snakker, selv om jeg sjelden gjør det selv (er fra Oslo) Anonymous poster hash: 76520...4a3
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #20 Skrevet 21. juni 2014 Det norske språket er i forfall. Det er både skremmende og trist, syns jeg. -norsklærer-Anonymous poster hash: aeb19...0d2 Kunnskapsløs norsklærer... Skremmende.. Alle språk er kontinuerlig i forandring, en islending (som snakker et språk som er nesten helt likt norrønt) vil mene at norsk forfalt for mange mange år siden, i overgangen fra norrønt til moderne norsk. Vi mistet kasus (pga latskap og forfall om man følger definisjonene til de fleste som har kommentert her), uregelmessigheter verbale gjort regelmessige (det samme som skjer når små barn sier jeg døydde i stedet for jeg fløy, eller jeg gidde i stedet for jeg ga. Dette har alltid skjedd). Norrønt var igjen et "forfall" av protogermansk, igjen et "forfall" av protoindoeuropeisk, latin et annet "forfall" av protoindoeuropeisk. Fransk, spansk og italiensk er alle resultater av "forfall" av latin. Engelsk, tysk og nederlandsk er andre "forfall" dra protogermansk. Språk har vært i kontinuerlig utvikling og forandring siden urtiden, som har resultert i dialekter som senere har blitt egne språk som igjen har blitt oppdelt i nye dialekter. Jeg synes det er svært synd at de fleste norsklærere og språklærere har så lite kunnskap om lingvistikk og språkhistorie. Det skriftspråket de fleste av oss skriver på (bokmål) er basert på en dansk skriftnorm fra en tid der dansk allerede hadde opplevd større språklig forfall enn norsk (bortfall av samtlige kasus, hunkjønn ble borte (sola ble til solen, når det skjedde var det like feil som når barn nå sier "jeg gidde han gaven", og lignende). Da Norge fikk dansk som offisielt skriftspråk bidro det til raskere forfall av vår grammatikk, og kasus er så godt som borte i langt de fleste norske dialekter. Kun de eldre i deler av Hedmark og Oppland har tatt vare på dativ etter visse proposisjoner. Så ikke kommer og si at når folk snakker dialektene sine, som på mange måter ofte ligger nærmere det opprinnelige norske språket (norrønt) er det et forfall. Latterlig og kunnskapsløst! Igjen, hilsen lngvisten Anonymous poster hash: 76520...4a3 Å, endelig en som setter ord på det jeg ofte tenker når noen kritiserer språket og dialekter! Jeg er norsklærer på VGS, og jeg blir ofte oppgitt over kommentarer om at det norske språk forfaller. Alle språk endrer seg hele tiden, det er jo dette som er språkutvikling. Man trenger jo ikke å gå lenger enn til nærmeste 80-90-åring, så vil de ha sitt å si om hvor mye de mener at språket har forfalt. F.eks. har den høflige tiltaleformen helt falt ut. Skal jeg være helt ærlig, og kanskje litt slem, så grøsset jeg litt av språket i ditt innlegg også HI. Du skriver veldig muntlig, men de fleste ordene er tross alt riktig skrevet. Anonymous poster hash: 350a3...dc8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå