Gå til innhold

Dobbeltnavn, men bruke navn nr 2 tl daglig?

Anbefalte innlegg

Vi har egentlig bestemt oss for navn til jenta vår. Det er et dobbelltnavn, men jeg er ikke spesielt begeistret for første fornavn, men samboer fikk det med mott at vi bruker navn nr to til daglig.

Noen her som har et dobbeltnavn som bruker det andre navnet til daglig? Har du møtt på noen utfordringer med dette? Jeg ser liksom for meg at det kan oppstå en del situasjoner der dette blir et problem, men er usikker på hvor mye det har å si i den store sammenheng.... Blir veldig glad for svar :)

Anonymous poster hash: 5391d...358

Fortsetter under...

Jeg har to fornavn hvor bare andre navnet blir brukt. Forferdelig irriterende for hvor enn jeg møter opp så bruker da folk jeg ikke kjenner første navnet mitt (offentlige steder o.l.). Jeg vurderte å fjerne første navnet mitt men valgte å ikke gjøre det av respekt for moren min.

Men har ikke opplevd store problemer med dette, bortsett fra da jeg ordnet meg bankkort først gangen og skrev kun andre navnet mitt, mens på alle offentlige papirer står begge navn. Har oppstått noen ganger hvor dette har gitt meg problemer, men hadde jo ikke vært noe problem hvis jeg hadde skrevet begge navnene mine.

Anonymous poster hash: b08ca...033

Sønnen vår har to navn, men vi bruker bare det andre. Alle som kjenner ham vet det og vi sa fra i barnehagen før han begynte, så der har de alltid brukt riktig. Han presenterer seg også med det navnet, så det er jo det andre barn osv. Kjenner ham som. Eneste gangen vi opplever at begge navn blir brukt er hvis vi kommer til en vikar hos legen e.l., isåfall forklarer han fint selv at han heter det, men at han bare blir kalt navn nummer to, det har han kunnet forklare selv siden han var tre år, så det er ikke noe problem:)

Anonymous poster hash: 15788...7e8

Men er det et problem i noen sammenhenger der de leser navnet ditt så å du alltis forklare?

Ja, ofte jeg må forklare at jeg kun bruker andre navnet. Ikke verre enn det, men frustrerende.

Anonymous poster hash: b08ca...033

Annonse

Om vi bruker begge blir det for langt. Det er nesten ingen som liker navn nr en, men mannen insisterer på dette. Det er et kompromiss mot at jeg får et navn jeg liker som navn nr to. Vet det er idiotisk, men stakkars barn om det heter navn nr en tenker jeg

HI

Det er jo ingen som skal trumfe gjennom et navn, tenker jeg. Og det er jo det mannen din gjør nå. Jeg ville da heller gått for et navn som dere begge kan enes om. De jeg kjenner som bruker navn nr. 2, må presisere det i nye settinger. Pappa'n til han ene jeg kjenner har jeg hørt blir irritert, og det synes jeg er rart da det faktisk ikke er innlysende at det er navn nr. 2 som brukes. Jeg forstår på et vis frustrasjonen over alltid å måtte presisere, men igjen - det er ikke det som er mest vanlig om man har to navn... 

Og så tenker jeg at når du synes synd på et barn som skal bære det navnet din mann vil gi barnet, da er det grunn til å revurdere hele avtalen. Jeg (og min mann) hadde navn som vi absolutt IKKE ville ha på vårt barn, og som stod på listen til den andre. Det var ikke av kaliberen "stakkars", men det var litt sånn "ikke planer". Selvsagt ble det ikke noen av de. På sistemann så var det et guttenavn jeg så inderlig ville ha på ham, men jeg kunne jo ikke med viten og vilje insistere på det når min mann ikke klarte å venne seg til det. Jeg snudde på flisa og tenkte; hva hvis min mann hadde insitert på at vi kalte ham et av navnene han hadde på sin liste, og som ikke jeg likte?! Nei, huff, ikke greit...

Min x hadde 3 fornavn (han er svensk) og brukte kun navn nr 3. Det var i for seg ikke noe problem i hverdagen, men alle offentlige papirer o.l kom alltid til de 2 første navnene hans + etternavnet, og han måtte alltid forklare at han brukte det 3. navnet i sammenhenger hvor man hadde alle navnene hans.

Nå er vel dette ganske vanlig i Sverige (mange der som har mange navn og kun bruker et av de), og det er jo ikke noe stort problem her i landet heller. Bare vær klar over at dere og barnet nok må fortelle opp gjennom årene at det er navn 2 som brukes som fornavn :) 

Vi har snakket lenge om navn, og har heeelt forskjellig navnsmak. Spesielt han vil ha navn som er helt annerledes ann alle andres. Ingen som har hørt om navnene en gang. Så dette kompromisset har jeg mast masse om å få. På en måte så føler jeg litt at det er den beste løsningen, siden jeg måtte valgt et veldig spesielt navn om vi bare hadde gått for et navn, og nå har jo barnet et normalt navn som nrukes til daglig. barnet er nå 4 mnd, så begynner å bli knapt med tid Vi har diskutert i maaaange timer allerede

HI

Jeg har to fornavn og har brukt navn nr 2. Når jeg nå selv skal bli mor er dette noe jeg bevisst unngår. Det er kjedelig å alltid måtte forklare " Ja, men jeg bruker bare navn nr 2.." osv. Ikke alle som husker det etter man har forklart det første gangen heller..., og så er det ikke alltid man gidder. Jeg skal fjerne mitt første navn, da dette overhodet ikke føles ut som mitt navn, det har jo aldri har blitt brukt. 

Det er ikke et STORT problem, men det er irriterende :) Jeg ville nok unngått det hvis jeg var dere. 

Annonse

Høres veldig komplisert ut. 

Og egentlig bare kjipt for ungen som må forklare seg til stadighet.

Hva er navnet da?

Kan ikke "ditt" navn gå først, og hans spesielle være navn nr 2?

Anonymous poster hash: 87d5a...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...