Gå til innhold

Noen som har kastret hannhund?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min hund har litt "adferdsproblemer". Snakket med rådgiver på manimal.no

Hun anbefalte å prøve kjemisk kastrering da de ikke nødvendigvis er løsningen å kastrere. En del adferd er tillært og ikke hormonbasert og da hjelper ikke nødvendigvis kastrering. På min hjalp det IKKE så han har fortsatt baller.

Nå er det egentlig ikke lov å kastrere i Norge med mindre hunden har spesielt forringet livskvalitet pga testosteron. Løpetid etc.

Anbefaler å vurdere dette nøye med eksperter. Spørsmål du må stille deg er.

Er hunden fortsatt ung og har unghund nykker? Har DU gjort alt for at hunden skal fungere optimalt som daglig mosjon, hjernetrim og ikke minst lydighet?

Hvordan rase er det du har? Noen raser er "unge" til de er nesten to år.

Kastrering er altså ingen løsning om du ikke har lagt alt til rette for at han skal lykkes med det du ønsker.

Ikke meningen å være belærende, godt mulig din hund trenger det.

Du må bare være klar over at det KAN forverre problemene du har. Som det gjorde med min hund.

Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering. (Implantat ikke sprøyte) Koster ca 1 200,- vi merket raskt en nedgang i produksjon av testosteron og effekten satt i ca 10 måneder. En annen viktig ting å tenke på er at du kan få et vektproblem og har du en rase som har lett for å bli tykk burde du skifte for samtidig slik at du slipper å få en lat tykk hund.

Anonymous poster hash: 1cec0...d6e

Jeg har kastrert handhunden min fordi han var aggressiv mot andre hanhunder. Helt tydelig at det er hormonaktivert adferd da han startet med dette samtidig som han løftet på beiner for å tisse første gang (9 mnd gammel). Forsøkte først kjemisk kastrering, det fungerte ikke noe særlig. Veterinæren fortalte at de oftere hadde effekt med ordentlig kastrering, gjorde det etter anbefaling. Har ikke merket koen forskjell på han egentlig, kanskje litt bedre, men adferden var allerede lært da jeg kastrerte han. De anbefaler å kastrere så tidlig som mulig, veterinæren fortalte at de har bedre effekt på enda yngre hunder. Ser at hun over meg er veldig skeptisk, men min veterinær fortalte meg at det ikke er noe problem så lenge hunden ikke legger veldig lett på seg. Bisken min var en aktiv type og er det i aller høyeste grad den dag i dag :)

Anonymous poster hash: 90918...4f9

Jeg har bodd lenge et sted der det i grunnen er like vanlig å kastrere hann hunder som hann katter (litt slappere enn oss på kattene og ivrigere enn oss på hundene) og har ikke opplevd noe negativt med det. Dersom hunden ikke skal brukes til avl, hva skal den med baller og frustrasjonen de medfølger?

Jeg har kastrert handhunden min fordi han var aggressiv mot andre hanhunder. Helt tydelig at det er hormonaktivert adferd da han startet med dette samtidig som han løftet på beiner for å tisse første gang (9 mnd gammel). Forsøkte først kjemisk kastrering, det fungerte ikke noe særlig. Veterinæren fortalte at de oftere hadde effekt med ordentlig kastrering, gjorde det etter anbefaling. Har ikke merket koen forskjell på han egentlig, kanskje litt bedre, men adferden var allerede lært da jeg kastrerte han. De anbefaler å kastrere så tidlig som mulig, veterinæren fortalte at de har bedre effekt på enda yngre hunder. Ser at hun over meg er veldig skeptisk, men min veterinær fortalte meg at det ikke er noe problem så lenge hunden ikke legger veldig lett på seg. Bisken min var en aktiv type og er det i aller høyeste grad den dag i dag :)

Nei. Absolutt ikke skeptisk. Vet om mange hunder som har god effekt av det. Men min hund hadde fryktdrevet aggresjon mot andre hunder ven tillært adferd og senket testosteronivå gjorde han også sint på tisper. Det jeg forsøkte å si at man skal forstå sin hund og vite hva som er årsaken. Siden jeg var så usikker (aggresjonen startet etter han ble angrepet av en løs hund) så forsøkte jeg kjemisk og som sagt ble han enda mer redd.

Jeg valgte å gå et uttal toleranse kurs samt "sladre kurs" (han lærer at det lønner seg å sladre til meg om at det kommer en hund fremfor å blåse seg opp) han har nå så flink og fungerer veldig fint så lenge han ikke blir flydd på av andre hunder.

Kastrering løser altså ikke et problem du ikke selv gidder å jobbe med. ;-)

Annonse

Hun anbefalte å prøve kjemisk kastrering da de ikke nødvendigvis er løsningen å kastrere. En del adferd er tillært og ikke hormonbasert og da hjelper ikke nødvendigvis kastrering. På min hjalp det IKKE så han har fortsatt baller.

Nå er det egentlig ikke lov å kastrere i Norge med mindre hunden har spesielt forringet livskvalitet pga testosteron. Løpetid etc.

Er hunden fortsatt ung og har unghund nykker? Har DU gjort alt for at hunden skal fungere optimalt som daglig mosjon, hjernetrim og ikke minst lydighet?

Kastrering er altså ingen løsning om du ikke har lagt alt til rette for at han skal lykkes med det du ønsker.

Du må bare være klar over at det KAN forverre problemene du har. Som det gjorde med min hund.

Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering. (Implantat ikke sprøyte) Koster ca 1 200,- vi merket raskt en nedgang i produksjon av testosteron og effekten satt i ca 10 måneder. En annen viktig ting å tenke på er at du kan få et vektproblem og har du en rase som har lett for å bli tykk burde du skifte for samtidig slik at du slipper å få en lat tykk hund.

Veldig godt innlegg, men noen raser er barn i hodet til de runder fire år også :) Spesielt brukshundraser av litt størrelse. 

Nei. Absolutt ikke skeptisk. Vet om mange hunder som har god effekt av det. Men min hund hadde fryktdrevet aggresjon mot andre hunder ven tillært adferd og senket testosteronivå gjorde han også sint på tisper. Det jeg forsøkte å si at man skal forstå sin hund og vite hva som er årsaken. Siden jeg var så usikker (aggresjonen startet etter han ble angrepet av en løs hund) så forsøkte jeg kjemisk og som sagt ble han enda mer redd.

Jeg valgte å gå et uttal toleranse kurs samt "sladre kurs" (han lærer at det lønner seg å sladre til meg om at det kommer en hund fremfor å blåse seg opp) han har nå så flink og fungerer veldig fint så lenge han ikke blir flydd på av andre hunder.

Kastrering løser altså ikke et problem du ikke selv gidder å jobbe med. ;-)

Aha, skjønner. Er veldig enig med deg :)

Jeg har en kastrert hannhund. Han ble kastrert av helsemessige årsaker, og jeg synes han forandret atferd til det verre etter kastreringen. Snill og grei hund, for all del, men har liksom stadig noe å "fortelle" andre hannhunder, selv om han ikke angriper.

Til opplysning så er det helt forbudt å kastrere hunder pga atferd. Veterinærer som gjør dette gjør noe ulovlig, og selvsagt er det ofte kun for å tjene penger.

Min er kastrert, men det var pga sten som ikke gikk ned i pungen. Ellers ville de ikke kastrert han. De har blitt nokså strenge på sånt. Så det beste er vel heller å jobbe med det som er en utfordring med hunden deres. Hvis et sånt inngrep kan unngås er jo det det beste. Og jo eldre hunden er dess mindre sjanse er det for at adferden endres.

Anonymous poster hash: b8de5...425

Annonse

Jeg har en kastrert hannhund. Han ble kastrert av helsemessige årsaker, og jeg synes han forandret atferd til det verre etter kastreringen. Snill og grei hund, for all del, men har liksom stadig noe å "fortelle" andre hannhunder, selv om han ikke angriper.

Til opplysning så er det helt forbudt å kastrere hunder pga atferd. Veterinærer som gjør dette gjør noe ulovlig, og selvsagt er det ofte kun for å tjene penger.

"Selvsagt er det ofte for å tjene penger..." Hva i alle dager er DET for en kommentar?!! Jeg er dyrlege og hverken jeg eller noen jeg kjenner i samme yrke, utfører operasjoner på dyr kun for å tjene penger! Kjenner jeg blir utrolig provosert av denne kommentaren!

Kastrering av hannhund gjøres ved sykdom, forebygging av sykdom og for å regulere uønsket adferd.

Det er mange hanhunder som blir helt tullerusk når de lukter tisper i løpetid og bare vil ut, stresser konstant, noen slutter å spise fordi stressnivået og kåtheten tar helt overhånd. De blir helt umulig å ha med å gjøre når kjønnsdriften er så stor. Og de har det ikke godt selv heller. Disse hundene bør definitivt kastreres, noe som blir gjort i alt for liten grad.

Men enig med hun over her som har snakket med ekspertene (manimal), at ved fryktbasert aggresjon, kan det virke mot sin hensikt. Man bør altså vite hva man gjør.

Og en ting er sikkert. Jo tidligere man kastrerer, jo bedre effekt har det.

Anonymous poster hash: 34d77...4ec

Jeg kastrerte for å få vekk markering inne.. Det har blitt LITT bedre. Han har fortsatt de faste stedene han tisser, men ikke som før, da tissa han på det meste. 
Han har kanskje blitt bittelitt roligere, men det er ikke mye.
Eneste jeg egentlig merker forskjell på, er at når vi går ut døra nå, så tisser han faktisk lenge. Før var det bare skvetting her og der, nå tisser han for å tisse

Min var 8 når han ble kastrert. ingen forskjell. Han er like boffete mot andre hannhunder, prøver å parre på katten og har i tilegg blitt et matmonster. Har lagt på seg 10kg siden vi kastrerte han. Når vi drar nå så må vi rydde bort alt fra søppel til kattemat til lepomaden som ligger på bordet. Det var aldri et problem før.

Anonymous poster hash: cdc74...d9f

Anbefaler deg å prøve kjemisk kastrering. (Implantat ikke sprøyte) Koster ca 1 200,- vi merket raskt en nedgang i produksjon av testosteron og effekten satt i ca 10 måneder. En annen viktig ting å tenke på er at du kan få et vektproblem og har du en rase som har lett for å bli tykk burde du skifte for samtidig slik at du slipper å få en lat tykk hund.Anonymous poster hash: 1cec0...d6e

Signerer denne! Jeg vet ikke om det var kastrering som gjorde ting verre her, men det hjalp ikke. Han gikk og fra å være aggresiv mot andre hanner til å bli aggresiv mot alle hunder og tildels menn. Tror vi har lest samme info på Manimal, men desverre leste jeg det etter at vi allerede hadde kastrert. Vår har blitt litt bedre med mye trening, men vi er enda litt lei oss for at vi tok valget å kastrere.

Anonymous poster hash: c1da1...122

Ja, vi har kastrert vår hund. Der vi bodde før var det mange tispehunder og min hund var helt gal, ville ut hele tiden, ville ikke spise på flere dager, drakk ikke vann, sov ikke i flere dager og ingenting var interessant.

Vi snakket med mange veterinærer og ble anbefalt kastrering. Han ble kastrert og i ettertid ble han mye bedre og mye roligere.

Anonymous poster hash: 3e3ef...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...