Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Jeg tenker ungene trenger jo mye forskjellige sko og ofte må man kjøpe nye hvert år. Har man flere barn blir det plutselig dobbelt eller tredobbelt etc så dyrt. Jeg liker ikke å bruke så mye penger på sko, men er opptatt av kvalitet, så prøver å finne sko på salg, gjerne med å kjøpe vintersko på tampen av vinteren og sommersko på høsten. Men hvor mye forskjellige sko har dere til ungene og hvor mye bruker dere på sko? Hvor mange barn har dere og hvor gamle er de? Jeg har to barn på 3 og 6 år og de har hittil i år hatt vintersko, softshell joggesko til den dårlige nordnorske våren/hittil sommeren, cherroxer (i fjor sommer brukte vi de som støvler på sommeren også pga det ikke er så varmt når det regner), sandaler (som bare blir brukt noen få dager ila sommeren), pensko, bunadsko til eldste (ikke nødvendig, men de var billige), vanlige joggesko. Nå trenger minsten vanlige joggesko og jeg får meg ikke til å bruke flere hundre kroner på sko som bare skal brukes i sommer Hvor kjøper dere skoene til deres barn? Skobutikker, nett, sportsbutikker eller andre steder? Eneste som selger sko her jeg bor er en sportsbutikk, og de skoene er jo gode, men dyre... Anonymous poster hash: cc6cd...39e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 På 1 år får vanligvis barna: 1-2 par joggesko (kommer an på hvor fort det blir hull i dem) 1 par sandaler (de holder noen ganger i 2 år) Slippers 1-2 par støvler (blir fort slitt hull i) 1 par vintersko 1 par cherox 1 par finsko (dette kan gå i arv) 1 par tøysko 1 par innesko Jeg har fire barn, så ja, det blir dyrt! I tillegg er eldstemann så stor at han må ha voksensko (str 45 i sko). Forsøker å kjøpe på slag, og finsko og ev. støvler kan jeg la gå i arv, men resten kjøper vi nytt hvert år fordi arvesko kan ødelegge beina og ryggen. Barna får også 1-2 par til bursdager/jul. Jeg vet ikke hvor mye det blir totalt på ett år, men kanskje 1500-2000 kr pr barn? Anonymous poster hash: 02e67...89c
Serepta Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Vi kjøper ofte på tilbud, og XXL har bra utvalg både i fritdssko og joggesko synes vi. Skoringens tilbud på Barnas dager kan også være bra, om man kjøper vintersko til begge barna og betaler kun for ett par f eks. Mine unger på 6 og 10 har : Forede gummistøvler/cherrox om høsten og vinteren Vanlige gummistøvler om våren og sommeren Gore tex joggesko om våren og høsten når det er fuktig Joggesko om våren/sommeren når det er tørt Sandaler om sommeren I tillegg har de alltid noen tøysko, converse etc som ikke er så gode for foten, men som de bare MÅ ha fordi de er kule :-)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #4 Skrevet 20. juni 2014 Har tre gutter...de er egene støvler,joggesko 2-3par,sandaler,cherrox og vintersko så har de to eldste fotballsko.xxl har støvler mange ganger til enten 79kr eller 99kr joggesko til 199kr ,obs har en del billige joggesko...du må bare følge med.bruker å kjøpe billige støvler,et par billige joggesko og et dyrere sett.vintersko sparer jeg ikke på så mye på...viktig å ha Sikkelig varme sko da... Anonymous poster hash: af64b...610
mamma_til_gutt Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 Jeg kjøper alt på tilbud nesten. I fjor kjøpte jeg: 3 par joggesko (gode merker, men huske ikke hvilke) 2 par sandaler (ECCO) 2 par gummistøvler (Viking) badesko sherrox vintersko ECCO Pensko (billig) 2 par Litt penere utesko til å bruke på besøk etc (Kavat og Ecco) Totalt brukte jeg ca 2000.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 Passer på å kjøpe sko på salg. F.eks når det er gode tilbud på støvler (50 kr på Obs noen ganger) kjøper jeg gjerne 3-4 par i ulike størrelser. Det samme gjorde jeg da de hadde sandaler på XXL til 199 for noen uker siden. Vintersko kjøper jeg på høsten fordi de skal vare hele sensongen og det er viktig at de sitter godt på foten. Kommer jeg over noen billige og fine pensko kjøper jeg gjerne et par ekstra. Jeg har funnet fine pensko til en grei pris på HM - her har jeg også kjøpt tøysko til sommeren til 99 kr. Ville heller gått for det enn et par joggesko til om det ikke er et veldig lite barn. Anonymous poster hash: c69a4...258
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Vårt barn har Vintersko Joggesko med borrelås Cherroxer Støvler Sandaler Pensko Har i tillegg noen sko som f.eks converse som er kjøpt fordi de er stilig Vi kjøper når vi kommer over noen gode sko, gjerne på tilbud. Kjøper da gjerne i flere størrelser så vi slipper å stresse oss ut på butikken og kjøpe det første vi ser når vi oppdager at skoene er på vei å bli for små. Deilig å bare ha i boden og kan hente når det trengs. Anonymous poster hash: d0231...430
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 1-2 par joggesko av god kvalitet (viking, superfit osv) 1 par sneakers, type converce eller lignende 1 par støvler uten for 1 par dockboots 1 par vintersko (ecco eller viking) 1-2 par finere støvletter (gjerne både med og uten for) 2-3 par pensko (ulike varianter/farger) 2 par sandaler (1 par brukssandaler og et par litt finere) Fotballsko og innesko til gym. I tillegg har de crocs, tøffler og kanskje en og annen småsko som vi bare "måtte" ha :-) Gutten får nok mindre sko, tror jeg... Anonymous poster hash: d8033...060
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 1-2 par joggesko av god kvalitet (viking, superfit osv) 1 par sneakers, type converce eller lignende 1 par støvler uten for 1 par dockboots 1 par vintersko (ecco eller viking) 1-2 par finere støvletter (gjerne både med og uten for) 2-3 par pensko (ulike varianter/farger) 2 par sandaler (1 par brukssandaler og et par litt finere) Fotballsko og innesko til gym. I tillegg har de crocs, tøffler og kanskje en og annen småsko som vi bare "måtte" ha :-) Gutten får nok mindre sko, tror jeg... Anonymous poster hash: d8033...060 Jeg aner ikke budsjettet, tenker ikke over det, men bare brukssko (støvler, joggesko, vintersko, sandaler og dockboots kommer jo på borti 2500-3000) Anonymous poster hash: d8033...060
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #10 Skrevet 20. juni 2014 Det blir mye sko ja. 1-2 par Vintersko 1 par Støvletter 1 par Cherroxer 2 par Støvler 2 par Joggesko 1 par Sandaler 2 par Pensko 3-4 par tøysko 1 par gymsko 1 par treningssko 1-2 par innesko til skolen/sfo 1 par crocs 1 par Tøffler Tror det var det. Og så er det dobbelt opp siden vi har to barn. Har ikke budsjett, men kjøper det vi må når vi må. Anonymous poster hash: c3440...9e0
snøsnø Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 VInter: Vinterstøvler Dock boots Sommer Gummistøvler Joggesko Sandaler Hele året goretex-sko Crocs pensko Handler stort sett på xxl og på tlbud, så det blir ikke så dyrt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Har kun ett barn enda, en jente på snart 3.. Og hun vokser ut av skoene sine hver tredje måned ca, bruker str 27/28 nå, så sier seg selv at det blir en del sko i løpet av ett år 😳 Hun har alltid 1 par Goretex joggesko, 2 par støvler/Dock boots/cherrox i tillegg til vintersko/sandaler osv, alt ettersom årstid.. Så kommer bunadsko/pensko i tillegg. Jeg er opptatt av at hun skal ha gode sko, kjøper merker som viking, Ecco, kamik, timberland, superfit. Men kjøper ofte på salg/tilbud. Obs og xxl kan ha gode tilbud, Og handler også litt på nett 😉 Men blir allikevel en del penger iløpet av ett år! Men føttene kan vel ikke fortsette å vokse i denne farten da 😜 Anonymous poster hash: 2d6e6...aa9
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Har ikke noe budsjett, men bruker vel ca. 3000 kroner per barn i året. To gutter på to og fire år. Vi kjøper klær i de såkalte billigbutikkene, men sko legges det en del penger i, det gjelder for oss voksne også. Anonymous poster hash: 17921...220
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 5-åringen pleier å ha ila 1 år: 1 par støvler for når det er kaldt og snørikt (Kamik) 1 par vinterstøvler som ikke er fullt så varme 1 par gummistøvler 1-2 par joggesko (blir gjerne til at de fra høsten ikke passer til våren og omvendt), nå har vi Geox 2 par sko i skinn, 1 for penere anledninger og 1 som avveksling til joggeskoene (de fine er Ecco, de andre husker jeg ikke) 2 par sandaler, 1 par fine i skinn og 1 par som er mer sporty 1 par tøfler på pre-school. I fjor måtte vi ha 2 siden han vokste 2 str ila sommeren. Vi har tenkt å gå på fjelltur i sommer, så nå må vi kjøpe fjellsko. Blir også muligens et par billige tøysko ila sommeren for når det er for varmt for joggesko men ikke helt riktig med sandaler. Sko er dyrt, ja. Jeg kjøper mye i utlandet men er for dårlig til å beregne fremtidig størrelse til å handle på salg en sesong i forveien. Brent meg på det før... Anonymous poster hash: 85513...98c
valkyrien Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 1 par joggesko 1 par sandaler 1 par gummistøvler 1 par vintersko 1 par dockboots Blir noe ødelagt eller vokst ut av så kjøper vi selvfølgelig nytt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 5-åringen har støvler (kjøpt på sparkjøp for 150 kr), cherrox (kjøpt på skoringen for rundt 250 kr), joggesko (kjøpt fra lekmer.no for 300 kr, satt ned fra 700, gore-tex), vintersko (kjøpt på skoringen hvor de har 2 for 1 ved hvert sesongbytte, kostet 7-800 kr men ble jo halv pris siden søsteren også fikk et par for den prisen), tøysko (100 kr på Obs!) og sandaler (499,- på G-max). 7-åringen har støvler fra sparkjøp, vintersko fra skoringen (2 for 1), joggesko fra lekmer.no (satt ned fra 700 og 300), tøysko fra Obs!, sandaler fra G-max (499,-) og inneko på skolen (hallsko fra sportsbutikk, kostet 249,- tror jeg). 10-åringen har vintersko fra Eurosko (700 kr), støvler fra Sparkjøp, 2 par DC sko fra Boardshop.no (de har ofte salg så begge er kjøpt til halv pris, betalte da 4-500 kr), hallsko fra sportsbutikk til gym o.l. og fotballsko. 13-åringen har vintersko fra Eurosko (1000 kr), støvler fra Wistex (kjøpt på halv pris og betalte da 400 kr), DC sko fra boardshop (600 kr på halv pris), hallsko fra sportsbutikk og fotballsko. Anonymous poster hash: 5712a...345
Månestråle75 Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 På vinteren: 1 par vintersport, f eks Viking, 1 par Cherrox. På våren og høsten: 1 par goretex sko som tåler litt vann og søle, 1 par støvler. På sommeren: 1 par joggesko, 1 par sandaler. I tillegg innesandaler til bruk i barnehagen, og pensko. Kjøper nytt når det trengs, og kjøper kvalitet.
MrsMilla Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Jeg er litt nøye på sko siden det faktisk har mye å si for at foten skal vokse bra og at de har god komfort - dessuten brukes skoene mer av barna enn de voksne. Kjøper best-i-test eller ecco normalt sett. Men kan også finne på å kjøpe skoene på salg, planlegger litt gjerne på forhånd. Vi har tre barn - snart fire. Tiåringen trenger skikkelige gode vintersko (1700), høstsko (1000)joggesko (800) og variabelt i eventuelt finsko, sandaler, støvler etc så vil estimere ca 4000. Femåringen trenger vintersko (800), høstsko (800), joggesko(600) støvler (200), og div. sandaler - crocks etc der det meste av disse stort sett er arvet siden de brukes sjelden. Estimert ca 2500. Toåringen trenger vintersko (700), høstsko (700), joggesko (500), støvler (150) og div sandaler etc som gjerne er arvet noen ledd.Estimert ca 2000. Så budsjettet er vel omtrentlig 8500 i året, stort sett delt på høst og vår siden jeg ofte tar en storsjau når jeg først handler.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 Kjøper superfit merket. Synes det sitter bra på forten hennes. Hun har iløpet av året hatt 1 par goretex vintersko med for. To par sandaler, et par goretex joggesko, et par ikke vanntette joggesko. To par støvler. Et tar blinkesko (hun ville ha det;) Anonymous poster hash: 2bcfd...8d5
Nettie+jentungen Skrevet 20. juni 2014 #20 Skrevet 20. juni 2014 På 1 år har hun fått disse skoene: 1 par ecco sko 1 par nike joggesko 1 par Adidas joggesko 1 par sandaler 1 par converse 1 par viking overgangssko 1 par gummistøvler 1 par sommersko 1 par cherrox 1 par viking vintersko... ... Jiises.. Må legge til at noen av skoene er kjøpt på salg og hun har fått noen i gaver.
❤lille stjerne❤ Skrevet 20. juni 2014 #21 Skrevet 20. juni 2014 Det har variert litt med alderen, men hun pleier å ha Viking Gore tex vintersport, de to siste årene i barnehage gikk hun på utegruppa og da kjøpte jeg også et park amok eller sorel med ulfilt til de kaldeste dagene. Timberland eller Viking Gore tex overgangssko og cherrox til vår/høst. Om sommeren har hun sandaler, joggesko og gummistøvler. Fra hun var 4 år har det gått med 2-3 par joggesko og 2 par sandaler hver sommer da hun er svært aktiv. Favorittsandaler er ecco og viking sine og av joggesko har pony, geox og timberland blitt brukt mest. Skobudsjettet vet jeg ikke, men hun sliter sko veldig fort og jeg handler så mye som mulig på salg.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #22 Skrevet 20. juni 2014 Vår datter på 7 har typisk disse skoene gjennom et år: Vintersko Cherrox Støvler Goretex "overgangssko" (Timberland eller Superfit) Vanlige, lettere joggesko Sandaler Crocs Pensko (kjøper svarte, så kan hun bruke dem til bunad også) Innesko til skole/barnehage Tøfler Skisko Skøyter Cherrox, støvler og Crocs holder ofte halvannen sesong, kjøper f.eks. Cherrox på senvinteren så holder de til høsten og kanskje våren også. Anonymous poster hash: d31e4...3c1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #23 Skrevet 20. juni 2014 Vår datter på 7 har typisk disse skoene gjennom et år: Vintersko Cherrox Støvler Goretex "overgangssko" (Timberland eller Superfit) Vanlige, lettere joggesko Sandaler Crocs Pensko (kjøper svarte, så kan hun bruke dem til bunad også) Innesko til skole/barnehage Tøfler Skisko Skøyter Cherrox, støvler og Crocs holder ofte halvannen sesong, kjøper f.eks. Cherrox på senvinteren så holder de til høsten og kanskje våren også.Anonymous poster hash: d31e4...3c1 Glemte to par som ikke har hatt tidligere år: "pen"støvletter til vinteren, og fotballsko skal hun få nå til høsten. Og jeg som synes vi har holdt oss på et minimum. Ja ja. Anonymous poster hash: d31e4...3c1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #24 Skrevet 20. juni 2014 Takker for mange svar. Jeg bruker også å handle på salg, og har gjerne "lager" av sko og klær som jeg sjekker med jevne mellomrom om er blitt passelig. Men jeg har bommet på joggesko, for de som ligger i skapet er et nr for stor til i år, så da må vi finne nye... Jeg skal til nabobyen neste uke, så skal se hva jeg finner der, å bestille på nett tar jo så uendelig lang tid noen ganger, så det tar jeg ikke sjansen på. Men foreløbig ser det ut som det er cherroxene og softshellskoene som kommer til å brukes.... Vi har lenge hatt under 10 grader i nordnorge og perioder med regn... hilsen hi Anonymous poster hash: cc6cd...39e
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2014 #25 Skrevet 21. juni 2014 Jeg synes sko er et mareritt. Tror skobudskjettet til mini her er like stort som alt av andre klær tilsammen for han. Han har kun wide fit sko (brede og korte. Clarks H str). Så derfor bestiller jeg online/kjøper i utlandet. Har ikke funnet en eneste skobutikk med en eneste bred nok sko her i Norge. Da må det forhåndsbestilles/letes etter i lang tid. Mange butikker i utlandet sender ikke til norge heller, så må dra dit. Da må jeg dra da det er sesong på skoene jeg trenger. Dvs kjøpe vintersko året før/sommer året før. Siden jeg ikke drar til utlandet en gang i uka. Så jeg kjøper alle str gjennom hele året, for vet jo aldri når mini når en str og får ikke tak i det på dagen akkurat: 2 par joggesko (2 par, ett innesko bhg) Vintersko (1 par- Kavat) Støvler (1 par) sandaler (1 par) I tillegg til bomkjøp. Tror jeg har brukt like mye på bomkjøpene som normale folk bruker på barnets sko. Har brent meg på å kjøpe online enorme mengder sko som visste seg å være for smale. Bomkjøp eks en: mini styrtgråt da jeg prøvde å tvinge på han Viking vintersko i vårsnøen som visste seg å ikke være brede i hele tatt. Så da brukte jeg vel ca 1500 på det bomkjøpet i seg selv. Kjøpte to str da det online sto at de var bredere enn normalt. Så da hadde han plutselig ingen sko å bruke i bhg de to-tre ukene vårsnøen lå. Bomkjøp 2: Har ikke funnet utenlandske vintersko/støvler som er bra, så prøver å kjøpe skandinaviske merker, men de har jo ikke egne wide fit? Kjøpte også to vintersko i vinter i London (tillegg til viking) men de ble klissvåte i søleammene/snøslushet i bhg. Måtte bare kaste de. Bomkjøp sommer: +2 par crocks i sommer + et par åpne sandaler. Han snubler bare rundt i de for de er for lange/passer ikke. Faller liksom av foten/fungerer som snublere. Jeg nekter at motorikken hans skal lide bare pga dårlige sko, så da kaster jeg de heller enn å tvinge han til å bruke de. I tillegg har jeg kjøpt søte sko på forhånd som ikke passer i det hele tatt før jeg innså han hadde arvet mine føtter. I tillegg synes svigers og mannen min jeg overdriver og at mini bare får gå i sko som ikke passer (de har ikke brede føtter selv, men masse vondt i føtterne og tenker jo at det er en del av livet). Barnehagen tenker nok sitt siden jeg innimellom ikke har planlagt på forhånd og mini ikke har støvler+vintersko tilgjengelig den dagen regnet/sola/snøen/kulden slår til. Men jeg gir innimellom bare opp og lar mini gå med feil fottøy noen uker som nå da vikingvinterskoene ikke passet. Da det uansett var to uker til sommeren kom og bestilte online ville ta en uke. Men har hørt at det finnes barn som har verre føtter enn min mini. De som har ekstra tær f.eks. Min mini er H wide fit på Clarks så det finnes iallfall sko til han ute i verden. Unnskyld at jeg klager her. Men ville bare illustrere at skobudskjettet til oss med litt rare barneføtter er enormt. Anonymous poster hash: 76411...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå