Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #1 Skrevet 20. juni 2014 Det er det vi vurderer nå egentlig.. Fått ny jobb som ugjør at jeg jobber vakter til halv 5 hver dag..Er 60 % stilling som gjør at jeg begynner senere på formiddagen, men jobber disse ettermiddagene hver dag.. Jeg liker ikke at de får så lang dag i bhg.. Så nå vurderer vi om mannen skal betale meg rundt 10 000 kr i mnd og at jeg er hjemme med de.. om jeg tar denne 60% jobben vil jeg omtrent få det samme utbetalt.. Så er dette galskap, noen som gjør noe lignende ? Anonymous poster hash: b7b7e...72e
Honningmelon Skrevet 20. juni 2014 #2 Skrevet 20. juni 2014 For barnas skyld så hadde jeg absolutt ikke tatt de ut av bhg.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #3 Skrevet 20. juni 2014 Jeg kan ikke svare for dere, men jeg tror at datteren min har hatt utrolig godt av å være i Bhg året frem mot skolestart. Nå kan vi være litt fleksible med levering og henting da mannen har eget firma, men hun vil gjerne ikke at vi henter henne for tidlig. Anonymous poster hash: fbfed...5c0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #4 Skrevet 20. juni 2014 Jeg ser nå at du begynner senere på formiddag.. Hva med å levere litt senere? Da kan dere kose dere med frokost osv på morgenen, og dagen blir ikke lang Anonymous poster hash: fbfed...5c0
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #5 Skrevet 20. juni 2014 Jeg hadde ikke tatt datteren min ut av barnehagen. Hun har mange venner i barnehagen, de gjør mange morsomme ting, hun gleder seg til turene og hun har mye igjen for å være med andre barn. Pedagogisk kan jeg tilby henne mye av det samme hjemme (jeg er pedagog), men det sosiale samspillet, leken og vennene kan jeg ikke gi henne på dagtid her hjemme. Og det vet jeg at hun vil savne. Anonymous poster hash: eb0f3...6a9
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #6 Skrevet 20. juni 2014 De har vært bortskjemte frem til nå da jeg har jobbet hjemme.. Så har levert de rundt 9-10 hver dag og henter alltid før kl 15. Har også hatt mye fri. I ny jobb må jeg pga barnehagensopplegg levere før kl 10 , og henting bli nå 16. 30 hver dag.. De er ikke veldig begeistret for bhg, spør hver dag om de har fri osv.. Anonymous poster hash: b7b7e...72e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #7 Skrevet 20. juni 2014 Jeg ser nå at du begynner senere på formiddag.. Hva med å levere litt senere? Da kan dere kose dere med frokost osv på morgenen, og dagen blir ikke lang Anonymous poster hash: fbfed...5c0 I vår barnehage hadde ikke det fungert særlig bra. Vår barnehage er kjempeflinke til å finne på ting, turer, utflukter og alt mulig, dermed er det veldig viktig at barna er der i kjernetiden. Regner med det er HIs problem også, da er det ikke så enkelt å levere dem sent selv om hun begynner sent. I perioder går alt, hvor lenge tror du at du skal ha denne arbeidstiden? Anonymous poster hash: b4b86...d8a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #8 Skrevet 20. juni 2014 Hadde aldri tatt barn i den alderen ut av barnehagen Anonymous poster hash: b50bf...dcc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #9 Skrevet 20. juni 2014 Økonomien DERES vil jo få 10.000 kr mer utbetalt om du går på jobb. Du skriver mannen skal betale deg og da får du det samme utbetalt om du går hjemme eller jobber 60, men mannen vil jo ha 10.000 mindre penger ved å betale deg. Hva med å få deg en annen jobb? Hadde aldri tatt en 4 og 5 åring ut fra barnehagen så nærme skolestart. Vennskap utvikles og man får erfaringer sammen. Anonymous poster hash: a4a27...fd1
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #10 Skrevet 20. juni 2014 Jeg ville aldri tatt så store barn ut av barnehagen, de trenger å være der frem mot skolestart. Førskoleopplegget i barnehagen er viktig for å få en fin start på skoletiden synes jeg, det er masse de skal lære og det er greit at overgangen fra barnehage til skole blir litt glidende. Det er uten tvil vanskeligere for barn som kommer rett fra mammas skjørtekant til skolen enn for barn som har blitt forberedt til skolestart i barnehagen. Det er en grunn til at mange ønsker obligatorisk barnehage for alle 5-åringer, de som har gått i barnehage klarer skolestarten så mye bedre enn de som har gått hjemme. Anonymous poster hash: 85720...aac
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 De har vært bortskjemte frem til nå da jeg har jobbet hjemme.. Så har levert de rundt 9-10 hver dag og henter alltid før kl 15. Har også hatt mye fri. I ny jobb må jeg pga barnehagensopplegg levere før kl 10 , og henting bli nå 16. 30 hver dag.. De er ikke veldig begeistret for bhg, spør hver dag om de har fri osv.. Anonymous poster hash: b7b7e...72e eks 9.30-16.30 er ikke så ille. Jobber i barnehage og noen foreldre står og tripper utenfor kl 7 når den første av oss kommer på jobb og henter ungen 2 min før vi stenger kl 17. Det er 10 timer i barnehagen, jeg jobber på en småbarnsavdeling. Fælt. Anbefaler deg å ikke ta ut barna, de har godt av å omgås andre barns, spesielt så nært skolestart. Og da ikke bare ett søsken. Regner med at alle vennene deres går i barnehage. De kommer til å savne barnehagen og de er såpass store at du ikke bare kan plassere de i en lekegrind, de må aktiviseres hele dagen. De har ikke godt av å sløve hjemme frem til skolestart. Anonymous poster hash: 4d6bd...4cf
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Hadde ALDRI tatt så store barn ut av barnehagen nei. Hvorfor liker de ikke barnehagen? Anonymous poster hash: e47a6...9c4
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Hvor lenge jobber mannen din da? Kan han hente dem tidligere? Anonymous poster hash: 88810...6ef
Guttaboys Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 Aldri skjønt greia med å ta barn ut av bhg. Verken for barna eller foreldrenes del. Greit med kortere dager, men å frata barna alt det bhg. gir dem, finner jeg merkelig. Om bhg. er bra, så har barn stort utbytte av å gå i bhg. Det stimulerer sosiale, kognitive, motoriske og språklige ferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 Gjør det du mener er best... Synes ikke du trenger og spørre her,for her skal barna være i bhg fra 9 månders alderen Anonymous poster hash: a53e8...059
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 Gjør det du mener er best... Synes ikke du trenger og spørre her,for her skal barna være i bhg fra 9 månders alderen Anonymous poster hash: a53e8...059 Det er det vel veldig få som mener, er veldig mange her inne som har barna hjemme til de blir både 1,5 og 2 år, inkludert meg selv. Er ganske stor forskjell på det og på å ha en 5-åring hjemme altså... HI, du sier barna ikke liker barnehagen så godt, hva skjer om de da ikke liker skolen så godt heller? Greit å bruke tiden siste året i barnehagen til å gjøre det å være i "institusjon" til noe positivt? Anonymous poster hash: 85720...aac
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Gjør det du mener er best... Synes ikke du trenger og spørre her,for her skal barna være i bhg fra 9 månders alderen Anonymous poster hash: a53e8...059 Er du ny her på forumet? Anonymous poster hash: 3f371...3ff
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 Før klarte man å begynne på skolen uten å ha gått i barnehage. Er det åpen barnehage i nærheten av dere, kan de treffe andre barn der. De vil kanskje savne noen av vennene de har i barnehagen? Det er også kjekt å kjenne barn som de skal begynne på skolen for det gir litt trygghet men ikke alltid barnehagen kan hjelpe til med det. Mine barn går i en barnehage der ingen skal begynne på samme skole som dem. Hva med å ha de i barnehagen to/tre dager og hjemme resten? Da kan de gå i barnehagen den dagen det er skolegruppe. Jeg syns du skal gjøre det du føler er mest riktig. Anonymous poster hash: ba116...45c
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #20 Skrevet 20. juni 2014 Vi kommer nok ikke til å ta de ut etter å ha lest litt her inne. Har fått en pekepin på at bhg de siste årene er viktig. Å ha redusert bhg plass hjelper oss ikke da det ikke går opp med min jobb. Pengene vi evt sparer ved å ikke ha bhg plass skulle jo gått til meg som skulle gå hjemme med dem.. De kommer ikke til å begynne på skole med barna i bhg som de går i nå, for denne bhg ligger et stykke unna, men er en flott privat kvalitetsbhg Anonymous poster hash: b7b7e...72e
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #21 Skrevet 20. juni 2014 Før klarte man å begynne på skolen uten å ha gått i barnehage. Er det åpen barnehage i nærheten av dere, kan de treffe andre barn der. De vil kanskje savne noen av vennene de har i barnehagen? Det er også kjekt å kjenne barn som de skal begynne på skolen for det gir litt trygghet men ikke alltid barnehagen kan hjelpe til med det. Mine barn går i en barnehage der ingen skal begynne på samme skole som dem. Hva med å ha de i barnehagen to/tre dager og hjemme resten? Da kan de gå i barnehagen den dagen det er skolegruppe. Jeg syns du skal gjøre det du føler er mest riktig. Anonymous poster hash: ba116...45c Man kan jo ikke si "før klarte man det" når verden er i en så rasende utvikling og forandring, ting er ikke som de var for en generasjon eller to siden... Da jeg begynte på skolen hadde flertallet hjemmeværende mødre, og noen hadde gått i park, et veldig fåtall hadde gått i barnehagen. Da ble skolestarten lik for alle. Jeg er 40 år og fra "bygda". Nå har nesten alle barn gått i barnehage, og et veldig fåtall (faktisk nesten ingen) kommer direkte fra mammas kjøkken og til skolen. De sier jo på skolene at de merker så stor forskjell, de som ikke har gått i barnehage bruker mye lenger tid på å venne seg til skolehverdagen, bli trygge, finne sin plass sosialt og til slutt ha rom for også å lære litt i alt dette nye. De barna som ikke har gått i barnehagen sliter med å holde følge rett og slett, derfor ønsker lærerne i barneskolen at det skal bli obligatorisk skole for 5-åringene, for å gjøre skolestarten letter for dem og ikke minst lik for alle. Anonymous poster hash: 85720...aac
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #22 Skrevet 20. juni 2014 For barnas skyld så hadde jeg absolutt ikke tatt de ut av bhg. Rart at det ble mennesker av tidligere generasjoner som aldri satte sin fot i en barnehage. Anonymous poster hash: 4a1b3...d3a
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2014 #23 Skrevet 20. juni 2014 Før klarte man å begynne på skolen uten å ha gått i barnehage. Er det åpen barnehage i nærheten av dere, kan de treffe andre barn der.De vil kanskje savne noen av vennene de har i barnehagen? Det er også kjekt å kjenne barn som de skal begynne på skolen for det gir litt trygghet men ikke alltid barnehagen kan hjelpe til med det. Mine barn går i en barnehage der ingen skal begynne på samme skole som dem.Hva med å ha de i barnehagen to/tre dager og hjemme resten? Da kan de gå i barnehagen den dagen det er skolegruppe.Jeg syns du skal gjøre det du føler er mest riktig.Anonymous poster hash: ba116...45c Man kan jo ikke si "før klarte man det" når verden er i en så rasende utvikling og forandring, ting er ikke som de var for en generasjon eller to siden... Da jeg begynte på skolen hadde flertallet hjemmeværende mødre, og noen hadde gått i park, et veldig fåtall hadde gått i barnehagen. Da ble skolestarten lik for alle. Jeg er 40 år og fra "bygda". Nå har nesten alle barn gått i barnehage, og et veldig fåtall (faktisk nesten ingen) kommer direkte fra mammas kjøkken og til skolen. De sier jo på skolene at de merker så stor forskjell, de som ikke har gått i barnehage bruker mye lenger tid på å venne seg til skolehverdagen, bli trygge, finne sin plass sosialt og til slutt ha rom for også å lære litt i alt dette nye. De barna som ikke har gått i barnehagen sliter med å holde følge rett og slett, derfor ønsker lærerne i barneskolen at det skal bli obligatorisk skole for 5-åringene, for å gjøre skolestarten letter for dem og ikke minst lik for alle. Anonymous poster hash: 85720...aac Man vil ikke få det likt for alle selv om man skyver starten til fem år for da har man fire åringene som har gått i forskjellige barnehager, startet tid ulik tid i barnehage osv. Man vil ikke få det likt noen gang, skal man snakke om likt må man mødrene plaseres på hjem rett etter fødsel som følges opp etter strenge krav. Deretter plassere ungene i barnehage når de er seks mnd og sende foreldrene hjem, så de alle kan preges på samme måte fra starten. Tror det kommer an på ungene om de klarer seg godt på skolen med mye eller lite barnehageerfaring. Det er som du sier nok ingen som kommer rett fra kjøkkenbenken lengre, det gjorde ikke disse her heller. Jeg tror ikke det hjelper å sende ungene på skolen som femåringer, jeg tror heller vi får økt kunnskapsnivået med å gå andre veien. At man går tilbake til å starte på skolen som sjuåringer og heller gjør undervisningen mer individuell, med å gi dem mer undervisning på de emnene de er gode i. Vi er ikke like og vil aldri bli det, da får vi ikke evolusjon. Så jeg mener at man faktisk kan gjøre ting som man gjorde før. Da begynte man seinere på skolen og man ble splittet i nivåer i flere av fagene. Anonymous poster hash: ba116...45c
*Miss Marple* Skrevet 20. juni 2014 #24 Skrevet 20. juni 2014 For barnas skyld så hadde jeg absolutt ikke tatt de ut av bhg. Rart at det ble mennesker av tidligere generasjoner som aldri satte sin fot i en barnehage. Anonymous poster hash: 4a1b3...d3a Samfunnet endrer seg og jeg som hadde min femåring hjemme for 15 år siden må innrømme at min toåring nå er mer enn klar for å begynne i barnehagen. Noen barn hadde nok taklet skolestart helt strålende uten barnehage, men for de fleste er det nok en god og viktig forberedelse å være en del av en større barnegruppe og ikke minst en del av det pedagogiske opplegget.
Honningmelon Skrevet 20. juni 2014 #25 Skrevet 20. juni 2014 For barnas skyld så hadde jeg absolutt ikke tatt de ut av bhg. Rart at det ble mennesker av tidligere generasjoner som aldri satte sin fot i en barnehage. Anonymous poster hash: 4a1b3...d3a Ja, men den gang var det slik. Tiden har endret seg og i dag går de aller fleste barn i barnehage. Det er normalen nå. Før lekte barna i gata hele dagen og løp mellom husene. I dag er det bhg som er den sosiale arenaen for barn. Derfor mener jeg at det er veldig uklokt å ta så store barn ut av bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå