Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 En av husets fem medlemmer er allergisk mot katt. Ikke veldig mye, men nok til at det er småplagsomt. Vi ønsker oss likevel veldig en katt, og kanskje det finnes katteraser som egner seg for oss? Helst katter med en del pels. Noen som har tips og/eller erfaringer? Anonymous poster hash: 1ad2c...9b7
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Om det kun er mild allergi, så hva med Zyrtec? Vet desverre ikke om allergivennlige katter med pels. Egentlig er det jo ikke pelsen en er allergisk mot, men et enzym i spyttet til katten (som spres med røyting), og sånn sett finner du nok ikke allergivennlig katt med masse pels. Anonymous poster hash: bee1c...15b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Om det kun er mild allergi, så hva med Zyrtec? Vet desverre ikke om allergivennlige katter med pels. Egentlig er det jo ikke pelsen en er allergisk mot, men et enzym i spyttet til katten (som spres med røyting), og sånn sett finner du nok ikke allergivennlig katt med masse pels. Anonymous poster hash: bee1c...15b Hun som er allergisk bruker allerede allergimedisin mot andre allergier. Nakenkatter utgår med høye kneløft, så da er det kanskje bare å vinke farvel til kattedrømmen? Anonymous poster hash: 1ad2c...9b7
Nullstress;) Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Nå er jeg ikke helt sikker på fakta er, mn jeg har en kollega som fortalte meg at maine coon katter er allergivennlige. Det er pga huden deres. De flasser ikke slik "vanlige" katter gjør. De får en mer fettete pels og trenger derfor å dusjes i ny og ne. Vi har to maine coon. Ikke pga allergi. De er verdens mest fantastiske katter! Lynne er som engler også blir de stooore barna her kan høre så og si hva de vil med de. Fantastisk rase. Prøv å Google det, og se om det med allergier stemmer 😻😻
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Det kan jo være der finnes katter som ikke røyter nevneverdig mye. Kan jo se om det finnes. Hva med korthårede katter, type siameser? Nå vet ikke jeg hvor mye de røyter, men det kan jo være noe å sjekke ut før man gir opp? Uansett vil det jo være viktig for jenta di å vaske hendene etter å ha kost med katten, for å reagere minst mulig, uansett. Anonymous poster hash: bee1c...15b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Det kan jo være der finnes katter som ikke røyter nevneverdig mye. Kan jo se om det finnes. Hva med korthårede katter, type siameser? Nå vet ikke jeg hvor mye de røyter, men det kan jo være noe å sjekke ut før man gir opp? Uansett vil det jo være viktig for jenta di å vaske hendene etter å ha kost med katten, for å reagere minst mulig, uansett. Anonymous poster hash: bee1c...15b jeg er allergisk mot katter, og siamesere er vel de jeg reagerer mest på! Er ikke hårene man reagerer på, det er midden.. Anonymous poster hash: 7bd75...525
Gjest cd0da Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Sibirkatt, Bengalkatt og Devon rex er de allergivennlige kattene. Ikke noe vits å satse på nakenkatter osv. for det er ikke pga. pelsen man reagerer, det noen proteiner i spyttet og flass fra katten. Det er ikke en garanti mot at man ikke reagerer, men det er disse tre rasene som passer best med allergikere
Reese Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 det er to måter å være allergisk mot katt på, støvet i kattepelsen, da er den allergiske også allergisk mot hundehår. Den andre er som hun over her sier, katter er ekstremt renslige og bruker halvparten av sin våken tid på å vaske seg, enzymene fra spyttet spres med vinden!
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Har du søkt på google? Her er en rase som kan være allergivennlig. http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=1181 Jeg sier kan være fordi enkelte allergikere reagerer selv på allergivennlige katter. Anonymous poster hash: 49ac6...eaa
Gjest cd0da Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 Sibirkatt er det lureste da. De har tilogmed testhjem rundt omkring for å sjekke om man reagerer på dem
mamma_bergen Skrevet 19. juni 2014 #11 Skrevet 19. juni 2014 Sibirkatt! Flotte katter med masse pels De har ikke dette enzymet som er det allergikere vanligvis reagerer på. Rundt om i landet har oppdrettere opplegg slik at man enten kan komme på besøk, eller man kan låne en katt med hjem. Eksen min er veldig allergisk mot alt mulig, og da blant annet katt, men denne rasen tåler han, så vi endte opp med en. Og som sagt, en drøm av en katt
IreneUtålmodig Skrevet 19. juni 2014 #12 Skrevet 19. juni 2014 Har hørt rykter om en gen manipulert katt til 30.000 kr som skal Være for allergikere
Lusker_rundt Skrevet 19. juni 2014 #13 Skrevet 19. juni 2014 Jeg har hørt at ingen katter er allergi-vennlige. Derimot er noen katter ekstra plagsomme for allergikere enn enkelte andre katter, men ingen er helt allergi vennlige
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2014 #14 Skrevet 19. juni 2014 Jeg har en mann som er allergisk mot blandt annet katter, han reagerer på alt og ingenting. Men vi fikk oss en katt, kun en vi fant gratis i avisa så en gatmix kan den vel kalles. Vi skulle prøve, om ikke vi kunne ha den så skulle min søster ha den. Vi fikk den som kattunge. Mannen reagerte ikke, såvidt en reaksjon når det var pelsskiftr men da tok jeg med pus i dusjen og det bedret seg. Så pus er i dusjen noen ganger i året. Den har fått to kattungr og de har vi nå. (Pus har nemlig flyttet til naboen, den ble lei unger så den flyttet inn hos nabodama som smeltet helt for pus. Ble spurt om det var greit hun matet den for hun syns det var så koselig når den kom, jeg sa ja, men hun måtte ta konsekvensen om den ble der mer og mer) Ungene reagerer heller ikke mannen på. Så jeg vil råde seg til å ta turen innom ett sted der de har katter som skal omplasseres. Snakke med de og avtale om å ha pus på lån for å se om barnet reagerer. Dette kjenner jeg flere som har gjort, noen katter reagerer de på, mens andre ikke. Så omplasseringskatter er kjekt for å prøve seg frem. Der har de unge og gamle katter. Anonymous poster hash: 9c309...499
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå