Gå til innhold

Vekstavvik uke 20-motstand i navlestreng

2jenterfrabergen

Anbefalte innlegg

Er gravid med tvillinger i uke 20. På ordinær UL så jordmor at den ene tvillingen var mye mindre enn den andre. Hun var likevel proporsjonalt mindre så hun mente alt var greit,men ville at jeg skulle komme til en lege to uker senere for en ny vurdering. Legen tok nye mål og det viser seg at avviket er blitt større. Fra å ligge i nedre del av normalen,er hun nå en god del under normalen. Det ble oppdaget motstand i navlestrengen som kunne forklare at hun er så liten. Det skiller 100g mellom jentene.Fikk beskjed om å være forberedt på at hun ikke lever mer ved neste kontroll om tre uker. Det måtte stabilisere seg nå,ellers vil det ikke gå bra....Er det noen som kan gi meg håp?

Endret av 2jenterfrabergen

Fortsetter under...

Nå gikk ikke jeg med tvillinger. Men opplevde litt av det samme som deg.

Fikk tidlig beskjed om at min sønn hadde et vekstavvik. Det lå på 10% da det ble oppdaget først, noe de så på som "innen normalen" men etter en mnd oppdaget jeg at det ble vesentlig mindre aktivitet, ikke hadde magen vokst spesielt mye heller. Så jeg ringte fødeavdelingen og fikk komme på kontroll. Der sa de at han nesten ikke hadde vokst siden sist kontroll. Vekstavviket lå da på 19%. Men fikk beskjed om at det mest sannsynlig var UL aparatet det var noe galt med og at de ville vi skulle komme tilbakedagen etter for en nøyere sjekk. Ok tenkte vi, og slo oss til ro med at det var aparatet det var noe galt med. Neste dag ble det gjort nye undersøkelser og før vi visste ordet av det ble det slått full alarm! Morkaken hadde sluttet å gjøre jobben sin for lenge siden. Den var utgått på dato fikk vi beskjed om. Babyen hadde knapt fått næring siste mnd. Og med et vekstavvik som hadde steget fra 10% til 28% på kort tid fikk vi beskjed om å forberede oss på at han kunne dø når som helst. Jeg ble innlagt med det samme, etter flere tester for å se om baby ville tåle riene osv. Han kunne dø både før fødselen rakk og starte eller han kunne dø under selve fødselen. Men andre ord så trodde jeg virkelig at det ville ende galt. Men etter 10 timer lang fødsel der eneste komplikasjonene var at pulsen sank til 50 under pressriene, fødte jeg en frisk gutt på 2700 g. Vekstavviket var ikke så stort som de hadde trodd, men morkaken hadde sluttet og fungere, siden han hadde vært såpass rolig i magen hadde han spart krefter nok til å tåle fødselen.

Det jeg vil fram til er at det ikke alltid trenger å gå galt fordi om det kanskje virker som.

Beklager for ritt rotete innlegg, sender fra mobil.

Ønsker deg lykke til og krysser fingrene for at det skal gå bra med deg og dine! :)

Gjest Angelstath

Jeg fikk tvillinger for noen år siden. Veksavvik på tvilling 1 under hele svangerskapet. Men ikke noe de bekymret seg stort for, da de begge var så "små". Fødte i uke 36+4, vaginalt. Viste seg at tvilling 1 var 1 kilo mindre enn tvilling 2 ved fødsel! Apparater "juger" og målingene er vanskeligere med 2 i magen. Den minste tvillingen viste seg å være den sterkeste av de 2. Tvilling 2 mistet puls og pust men de fikk han tilbake. Begge er friske og sterke i dag, fremdeles med 1 kilo i diff ;) of tvilling 1 er fremdeles den som tåler mest av de to.

Er det ikke mulig å be om å bli lagt inn så man slipper å gå rundt å tenke på dette dagen lang??

Masse lykke til!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...