Gå til innhold

Holder på å sovne på jobb, men det kan jo ikke være grunn nok til sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, 8+5 uker i dag. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik, men øynene mine er så tunge, og jeg legger meg ned på tastaturet flere ganger om dagen. Jobber med pasientkontakt og skriving av journaler, men får jo ikke gjort noen ting når jeg er så forbaska trøtt HELE tiden!!! Det verste er at når jeg kommer hjem, hjelper jeg mannen min med å lage middag, og idèt vi har spist, må jeg bare gå til sofaen som en zombie, og sovner med en gang, og kan finne på å sove til 5-åringen skal legge seg!! Deretter er det jo bare noen timer igjen av kvelden, og jeg sovner som en stein i 22-tiden! Skjønner det ikke, hvorfor skal jeg bli så trøtt som gravid? Det kan jo ikke fortsette slik, men hva skal jeg gjøre? Jeg får ikke gjort noe på jobben... Burde jeg bli sykmeldt eller skal jeg overskride anbefalt inntak av kaffe? Noen som har tips?

Anonymous poster hash: 661f2...c6a

Fortsetter under...

Skrevet

Det er helt normalt å være spesielt trøtt i begynnelsen av graviditeten. Det positive er at det som regel går over.

Du burde hverken drikke spesielt mye kaffe eller sykmelde deg. Du er jo ikke sy, bare trøtt. Når du kjenner trettheten komme sigende på jobb, så reis deg fra pulten, gå deg en liten runde og evt. få deg litt grisk luft i 5 minutter og drikk litt vann. Samt hold blodsukkeret stabilt.

Anonymous poster hash: b6991...e1c
Skrevet

Jeg fikk ekstrem trøtthet den ene gangen jeg var gravid. Det var utrolig plagsomt, sovnet når jeg hadde besøk og ellers hele tiden. Hadde da en ettåring som krevde sitt, så det var ingen lett situasjon. Tok det opp med legen, men det var visst bare på samme måte som ekstrem kvalme fikk jeg beskjed om. Jeg mistet den gangen, så vet ikke hvor lenge det hadde vart hvis jeg fortsatte graviditeten.

Skrevet

Jeg ble sykemeldt på grunn av trøtthet, men jeg hadde også søvnproblemer. Var i ørske hele dagen, og måtte sove i lunsjen. Legen mente det var uforsvarlig å gå slik i uke etter uke, og sykemeldte meg.

Anonymous poster hash: f31bb...4f5
Skrevet

Det er helt normalt å være spesielt trøtt i begynnelsen av graviditeten. Det positive er at det som regel går over.

Du burde hverken drikke spesielt mye kaffe eller sykmelde deg. Du er jo ikke sy, bare trøtt. Når du kjenner trettheten komme sigende på jobb, så reis deg fra pulten, gå deg en liten runde og evt. få deg litt grisk luft i 5 minutter og drikk litt vann. Samt hold blodsukkeret stabilt.

Ekstrem trøtthet er sykdom jo, sykdom som følge av graviditet. Akkurat som ekstrem kvalme er sykdom som følge av graviditet, smerter er sykdom som følge av graviditet og ødemer er sykdom som følge av graviditet. Om trettheten er så påtagende at man ikke klarer å få gjort jobben sin er det selvsagt sykdom, og noe man burde ta opp med legen for å finne ut om man skal sykemeldes eller om det er noe som kan gjøres. 

Det er ingen grunn til å heve arbeidsmoralen bare fordi man er gravid. Folk blir sykemeldte av utbrenthet også, og søvnproblemer som deretter gir trøtthet dagtid er sykemeldingsgrunn for ikke-gravide. 

Skrevet

Hva med å legge deg tidligere på kvelden? Spiser du nok frokost og mellommåltider? I tillegg ville jeg fått sjekket jernlagerene.

Legg deg 20-21 og sov på natten. Istedenfor å sove etter jobb kan det være lurt å ta en liten tur ut etter middag, det høres ut som du er inne det meste av dagen.

Spis mellommåltider, få frisk luft i lunsjen, beveg deg litt når du kan, drikk mye kaldt vann. :-)

Anonymous poster hash: 7f3da...19e

Annonse

Skrevet

Jeg var slik i mitt første svangerskap. Legen sykmeldte meg, og jeg sov sammenhengende dag og natt i tre uker. Jeg husker ingenting fra uke 9-12, annet enn at jeg måtte opp og spise ananasringer og drikke sjokolademelk en gang i løpet av natten, og at jeg spydde som en gris av klementin.

Man fungerer jo ikke på jobb, og det er en svangerskapsrelatert plage. Dersom du er så trøtt kan det være skadelig for fosteret om du ikke hviler så mye som kroppen din forteller deg at du må gjøre. Snakk med legen din.

Anonymous poster hash: 05810...167
Skrevet

Syns du kan ta det med legen din. Man må lytte til kroppen, det er en grunn til slike svangerskapsplager.

Anonymous poster hash: 8c3fb...b4b

Skrevet

Ekstrem trøtthet er sykdom jo, sykdom som følge av graviditet. Akkurat som ekstrem kvalme er sykdom som følge av graviditet, smerter er sykdom som følge av graviditet og ødemer er sykdom som følge av graviditet. Om trettheten er så påtagende at man ikke klarer å få gjort jobben sin er det selvsagt sykdom, og noe man burde ta opp med legen for å finne ut om man skal sykemeldes eller om det er noe som kan gjøres. 

Det er ingen grunn til å heve arbeidsmoralen bare fordi man er gravid. Folk blir sykemeldte av utbrenthet også, og søvnproblemer som deretter gir trøtthet dagtid er sykemeldingsgrunn for ikke-gravide. 

Nei, det er ikke sykdom. Det er symptomer. Kvalme i seg selv er heller ingen sykdom - men kvalme kan FØRE TIL sykdom fordi du f.eks ikke får i deg nok næring. Ødemer er ikke sykdom, men et symptom. Det kan være et symptom på svangerskapsforgiftning - som er en sykdom. Påtagende tretthet er i seg selv ingen sykdom, men et symptom som følge av graviditet. Det kan selvfølgelig være et symptom på annen sykdom også, men det er sjelden.

Dersom trøttheten er helseskadelig kan jo legen selvfølgelig vurdere sykmelding. Men det er som sagt mange ting man selv kan gjøre for å forebygge ting selv også:)

Skrevet

Det er helt normalt å være trøtt i starten av et svangerskap, og det går snart over. Ikke lurt å begynne med sykemeldinger så tidlig. I løpet av svangerskapet vil du til enhver tid ha noen plager som isolert sett virker uutholdelige. Du vil oppleve svimmelhet, ekstrem halsbrann, kvalme, nedpress, press mot ribben/lunger, bekkenløsning, ryggsmerter, store humørsvingninger osv osv. Det nytter ikke å ykemelde seg for alt dette, ingen gjennomfører et svangerskap uten større eller mindre plager. Selvsagt kan noen av plagene bli så ille at du bør sykemeldt deg, men mitt råd er å vente litt, det kan bli et langt og tungt svangerskap om du ikke klarer å holde deg mest mulig i jobb/aktivitet.

Anonymous poster hash: e643b...1e5

Skrevet

Jeg har det slik denne gangen, er 15 uker nå og er like trøtt som for 3 mnd siden,  uff. det er grusomt!! Men jeg har jo kraftig bekkenløsning og er sykemeldt også, sover flere timer på dagen

Anonymous poster hash: fb65c...a42
Skrevet

Nei, det er ikke sykdom. Det er symptomer. Kvalme i seg selv er heller ingen sykdom - men kvalme kan FØRE TIL sykdom fordi du f.eks ikke får i deg nok næring. Ødemer er ikke sykdom, men et symptom. Det kan være et symptom på svangerskapsforgiftning - som er en sykdom. Påtagende tretthet er i seg selv ingen sykdom, men et symptom som følge av graviditet. Det kan selvfølgelig være et symptom på annen sykdom også, men det er sjelden.

Dersom trøttheten er helseskadelig kan jo legen selvfølgelig vurdere sykmelding. Men det er som sagt mange ting man selv kan gjøre for å forebygge ting selv også :)

Er det alvorlig nok går det fra å være symptom til å bli sykdom i seg selv. Men strengt tatt kan man ikke kalle det symptomer i det hele tatt, siden symptomer er indikasjon på/plager som følge av sykdom, og graviditet er jo ikke sykdom. Men plagene kan være så alvorlige at de kvalifiserer til sykemelding, og da er det faktisk sykdom på det tidspunktet. 

Hva mener du om oppkastsyken da feks? At unger som ligger rett ut og spyr ikke er syke, fordi oppkast og kvalme bare er symptomer på viruset? Og at det er viruset som er sykdommen? Men det kan jo heller ikke stemme, for virus i seg selv er ingen sykdom med mindre det gir plager som gjør folk syke. 

Det er ingen vits i å gi gravide dårlig samvittighet om de er utsatt for store plager i graviditeten, er man fysisk dårlig så er man dårlig, og da skal man ta hensyn til kroppen sin og de signalene den sender. Om det innebærer en tur til lege og sykemelding, så skal da ikke folk komme og avfeie det som "vanlige plager" så lenge den gravide selv og legen anser kvinnen som så syk at hun trenger hvile.

Skrevet

Kjenner meg utrolig godt igjen i tematikken din. Sitter selv med pasientkontakt a 45 min sekvenser og etterfølgende journalskriving/vurderinger. Husker tilbake på februar mnd som en tåke på jobb. Da var jeg også 8 uker på vei. Kan huske en dag rundt 12 uke hvor det hele slapp taket og ble bedre. Hvis jeg var deg ville jeg snakket med sjefen og forklart situasjonen. Spurt om mulighet for å ta korte pauser i løbet av dagen hvor du lukker øynene i 5-10 min. Det kan gjøre underverker. En tur ut i frisk luft kan også hjelpe. Dette vil jeg tro at sjefen din vil foretrekke fremfor sykemelding, samt ha forståelse for. Mitt beste tips i forhold til å bekjempe trøttheten etter middag er å gå ut en tur. Vet at det krever ekstremt mye av deg, men min erfaring er at det betaler seg i ettertid. Har selv en 2 åring og har virkelig vært som et slakt når han legges kl 19. Har jeg lagt meg på sofaen da er løpet for resten av kvelden kjørt.... Det er utrolig slitsomt, men er enig i at det beste vil være å holde ut fremfor å sykemelde seg, hvis du klarer det. Lykke til, det går over:)

Anonymous poster hash: 70ce3...c55

Anonymous poster hash: 70ce3...c55

Annonse

Skrevet

Jeg er i uke 17 og er fremdeles ekstremt trøtt i perioden 11- 16 hver dag. Den totale søvnmengden har absolutt ingen betydning, heller ikke kosthold eller aktivitet. Det er rett og slett for mye søvnhormoner den perioden på dagen. 

Jeg har løst det med å sove i lunsjpausen min på jobb, og vet om andre som har gitt beskjed på jobb at de er nødt til sove en time midt på dagen, og heller jobbe litt lenger etterpå (dette går jo selvfølgelig ikke i alle yrker).  Men da man er så trøtt at man ikke kan kjøre bil fordi man stadig dupper av bak rattet, og man sovner når man blunker, så står det mellom tilrettelegging på jobb eller delvis sykemelding for mange. 

Anonymous poster hash: 2ebfe...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...