Gå til innhold

Jeg vil ikke amme mer, baby er 3 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsket ikke å amme i utgangspunktet, men ammingen har gått smertefritt, så har latt det stå til. Nå er baby 3 mnd, og jeg vil ikke mer.

Jeg synes det er så rart, og det føles på et vis ikke rett for meg. Jeg drar ingen plass, fordi jeg klarer ikke amme ute blant andre mennesker. Det er bare såvidt jeg klarer å amme foran svigers.

Er jeg en dårlig mor hvis jeg avslutter nå og begynner med flaske og MME? :-( jeg føler meg bare ikke som eg selv lenger. Vil ha kroppen min for meg selv. Synes det er trist at jeg har disse følelsene, men jeg kommer ikke vekk fra dem :-(

Anonymous poster hash: 509c4...365

Skrevet

Det er jo ditt valg, tenker jeg. Ungen vi nok ha det like bra, samme hvilken melk den får :)

Men etter  at jeg har hatt ett flaskebarn og ett jeg ammet til 10 måneder, så tenker jeg at du kommer til å angre.....  :D Det er nemlig så enkelt med den perfekt oppvarma morsmelka rett fra puppen, i forhold til alt styret med flasker.

Anonymous poster hash: 3055a...3d5
Skrevet

Ja, jeg synes det er elendig å gi opp smertefri amming.

Skrevet

Gi ikke opp nå som amming er godt etablert! Fremover vil det føles mer og mer naturlig, og det er mye lettere med mm :)

Anonymous poster hash: 2d329...50b

Skrevet

Hva med å pumpe og gi på flaske?

Om du føler at du ikke vil amme, så slutter du, MEN det kan hende at babyen ikke vil ha mme, eller ikke tar flaske da, så er kanskje lurt å øve og prøve, før du slutter helt.

Anonymous poster hash: 64ec1...51c
Skrevet

Hva vil du ha? Et støttende pusesvar, eller et helt ærlig et?

Helt ærlig synes jeg det er egoistisk av deg å gi opp en velfungerende amming "bare" fordi du ikke er komfortabel med det. Da ville jeg heller jobbet med meg selv på det punktet. Jeg hadde det helt likt med førstemann, bare at jeg slet med ammingen i tillegg til at jeg ikke likte det og følte meg ukomfortabel med å amme foran andre. MME er en god erstatning, men det er like fullt en erstatning. Fram til babyen er 9 mnd er det helt klart en helsegevinst for den å få morsmelk dersom dette er mulig, og da synes jeg du bør forsøke litt til.

Jeg kan jo så klart også gi deg et pusesvar som at "neida, selvsagt gjør det ikke noe om babyen får mme, mange andre får jo også dette og det går jo helt fint med dem! Det er viktig å tenke på seg selv også vet du!", men det føles ikke helt riktig når dette er noe du faktisk får til og du har nok melk. Som nybakt mamma bør du vel egentlig først som sist innse at det er MYE du kommer til å måtte gjøre opp gjennom som du ikke vil like, men som du likevel bør/må gjøre for barnets beste.

Anonymous poster hash: 80aaf...ee0
Skrevet (endret)

Jeg hadde det som deg, masse rare/vonde følelser rundt amming, samt at vi hadde praktiske problemer i tillegg (kort tungebånd). Jeg pumpet, men det føltes like feil som å amme. Det gled over i en depressiv reaksjon som det tok flere måneder å komme seg ut av. Var sikkert mange faktorer som spilte inn her, men når nestemann kommer til høsten kommer jeg til å ha en terskel på ca en tredels nanometer for å gi opp ammingen.

Synes du skal gjøre det valget som du vet er best for familien som helhet, uten å bry deg om hva folk her eller irl sier.

Edit: grammar :P

Endret av Gustav Klitt
Skrevet

Ville ikke gitt opp smertefri og velfungerende amming kun av egoistiske behov, men alle må gjøre det som passer dem best.

Hvis det største problemet er at du ikke kommer deg ut, kan du jo pumpe og gi flaske ute. :)

Skrevet

Ditt valg, men eg kan avsløre såpass at eg ikkje synes du tek nok omsyn til ungen i vurderinga di.

Eg synes også at amming er pes, også denne gongen kor det har gått knirkefritt. Eg gledar meg til amminga er over, og det er når ungen ikkje vil meir (innen rimelighetens grenser, eg tenker eg veit kor den grensa er når vi kjem dit). Det er uansett ei kort periode i livet.

Men er det krise å gå over til mme? Ganske sikkert ikkje..

Skrevet

Egoistisk er det i hvertfall. Til de grader.

Anonymous poster hash: 170b9...12b

Skrevet

Det velger du selv, det er din rett. Får du dårlig samvittighet så får du fortsette da. Er vel ikke vitsi å gjøre så mye ut av det. Du kan jo event trappe ned litt. Amme litt hjemme og gi flaske ute. Event pumpe hjemme og gi på flaske når du er ute. Det gjorde jeg.

Anonymous poster hash: 49058...31c
Skrevet

Da synest jeg du skal gjøre som du føler selv, men ha i bakhodet at om du velger å avslutte ammingen så gjør du ikke det som er best for babyen. :)

Men det er ikke dermed sagt at mme er dårlige greier altså. :)

Skrevet

Jeg tenker at det er en av mange ting som man gjør når man har barn selv om man kanskje ikke er superhappy med det.

Å kutte ut en velfungerende amming fordi man vil ha kroppen sin tilbake er ihvertfall ikke å sette barnets beste først.

Du er ikke en dårlig mor om du kutter ammingen, men heller ikke verdens beste.

Jeg blander meg veldig sjelden opp i andres valg, men når du spør direkte velger jeg å svare deg ærlig.

Skrevet

Jeg er enig med mange andre her om at jeg ikke ville avsluttet en problemfri amming allerede ved 3 mnd. Og du har absolutt ingen garanti for at en ev overgang til mme går uproblematisk. Tar barnet flaske for eksempel? Framover vil du mest sannsynlig også oppleve at ting blir litt mer regelmessig og lettere å planlegge turer etc. Det er jo heller ikke veldig lenge til du kan begynne med fast føde. Hva med delamming?

Skrevet

Jeg kan forstå deg og det sies også at de tre første månedene er de viktigste. Men klarer du litt til? Ta en måned om gangen? Kanskje du kan innføre delamming? Det gjorde jeg med stort hell. Jeg brukte flaske enten med mm eller MME når jeg var ute eller hadde besøk. Da vi var hjemme ammet jeg. Følte meg mye friere på den måten og babyen fikk fremdeles verdifulle antistoffer. Det er ikke mengden det kommer an på, nemlig. Når babyen er 6 mnd kan du gi deg med god samvittighet, synes jeg.

Anonymous poster hash: 1a8c2...7a2

Skrevet

Det er jo ditt valg, men personlig ville jeg fulgt rådet om å fullamme til baby er 6 mnd. Samtidig er det viktig å huske at amming gir det beste utgangspunktet for barnet og det er mye antistoffer i morsmelk som gjør at barnet får bedre immunforsvar, kan til og med forebygge kreft senere i livet. Du forebygger også kreft hos deg selv ved å amme. Jeg var på ammeveiledning her om dagen og da lærte vi mye nyttig om amming.

Hva med å kjøpe "ammesjal" siden du ikke liker å amme i offentlighet? Det er et sjal som skjuler brystet,så unngår man unødvendig blotting.

Skrevet

Jeg syns heller ikke at amming var det morsomste i verden. Og når knøttebøttet var ca 3 mnd så syns jeg ikke at fikk gjort så mye annet enn å sitte med puppen ute.

Men jeg valgte å "holde ut", og når hun var 4 mnd så startet vi med smaksprøver, og det ble stadig litt mindre amming. Det ble også greiere når vi kunne kutte ned til 5 amminger om dagen, så 4 osv.

Nå har jeg vært heldig fordi hun elsket mat fra dag 1, og begynte å spise 2 måltider ganske kjapt.

I dag er hun ca 10 mnd, og har for kort tid siden bestemt at hun ikke ville ha mer pupp. Og jeg er så glad nå for at jeg holdt ut, og lot avvendingen komme av seg selv.

Som flere andre sier her også, det er så kort tid, spesielt når du ser tilbake på det. Når du sitter midt oppe i det, og er drittlei av å være melkeku, så er set ikke så lett å se det.... :)

Jeg ville ihvertfall forsøkt å holde ut til du kan starte forsiktig med fast føde, og tatt det derfra.

Uansett, masse lykke til, og verden går ikke under om du bestemmer deg for å slutte å amme.

Skrevet

Om det går utover psyken din så slutter du :) Mme funker strålende det også :) Jeg har gjort begge deler, eldste måtte bli mme barn da han var 3 uker, og det var ikke noe problem med å blande til melk ute, du blir god på planlegging og teknikk :) Han var forøvrig den som var minst syk :) De to neste var MM barn, og det funket bra med de :)

Det viktigste er at barnet får mat og samtidig har en mor som fungerer optimalt :)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke helt sikker at dine følelser rundt amminga handler om akkurat amming. Du drar ikke noen sted, men det er kanskje ikke pga amming at du ikke drar. Det er jo litt til og du kan starte med fast føde.

Det å få barn er en stor omveltning i livet. Det faktisk handler om baby i mange måneder fremover, med eller uten amming. Du skal jo ikke få livet ditt, slik det ble før, uansett hvordan du mater barnet ditt. Det er, kanskje meninga med livet, det å gå fra en fase til den andre. Kanskje blir det bedre om du prøver å nyte det nye livet med barnet, tilrettelegge livet sitt i den nye situasjonen du er i nå...

Hvis du går fra amming(som går fint) til pumping(må ha en mellomsteg), skal du få enda mer jobb. Du må jo pumpe, så styre med flasker osv. MME krever også arbeid.  

Men du har jo rett til å velge hva du ønsker, bare jeg håper du vet hva du får med dine valg!

Og ja, jeg synes utifra de gode og store fordelene amminga har, at du bør fortsette.

Endret av kiki1980
Skrevet

Mitt råd slutt:-) begynn med flaske og mme. Men for dine egen del kan du jo gjøre det gradvis over 1 uke el 2 :-)

Skrevet

Synes også det er egoistisk.

Skrevet

Når jeg fikk 1. mann gav jeg opp ammingen da han var ca 6 uker gammel. Ammingen gikk egentlig smertefritt, men jeg hadde ikke troen på med selv. Etter 14 dager med flaske begynte jeg å angre på at jeg gav opp ammingen, og har angret på det i over 4 år nå.

Nå er jeg gravid med nr 2, og jeg krysser alt jeg har for at denne babyen er like flink til ammingen som storebror var:)

Anonymous poster hash: 5a583...750

Skrevet

det er kun ditt valg,synes du skal gi deg når du ikke føler det er riktig for deg. min er vokst opp på mme og er veldig sjelden syk

Skrevet

Jeg syns at dette er helt opp til deg selv.Men vær obs på at noen babyer som har fått mm hele tiden IKKE vil ha verker flaske eller mme.Jeg ha prøvd å gi min baby mme og hun nekter.Det lille hun har fått i seg har bare kommet opp igjen..og jeg har prøvd flere typer...

Anonymous poster hash: 61b44...b09
Skrevet

Gjør som DU føler er best. Det har ikke noe å si om du gir MM eller MME.

Jeg har ei jente på 3 mnd, og har et hat/elsk forhold til amminga! Noe så koselig, det smelter hele meg. Samtidig vet jeg ikke helt hva det er, men det er også rart å "dele kroppen" med noen utover de 9 mnd jeg nettopp var igjennom.

Nå er det så kort tid til jeg kan begynne å gi smaksprøver på mat, så jeg holder ut.

Dessuten er det en liten konkuranse med meg selv, for med storebror klarte jeg bare å amme til han var tre mnd, og så var det bom stop... Nå har jeg nok melk.

Gjør det som føles riktig for DEG.

Anonymous poster hash: 81d17...f4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...