Gå til innhold

Mannen min eier en bolig men vi kan ikke bruke den...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet her er jo at moren hans hadde en arv bestående av ett hus å fordele. Så har hun fordelt to hus, men det andre huset er ikkr arv fra bestemor.

Jeg ville tenkt at storesøster burde kjøpt hsm ut av sin halvdel av bestemorhuset, så kan de dele arven etter mor likt når den tid kommer...

Fortsetter under...

Skrevet

Synes mange er kritiske, som om ingen her inne har tenkt på arv hahaha yeah right...! Største grunn til familiesplittelse, er det ikke?

men jeg forstår poenget ditt, hi. Ville nok også følt det litt urettferdig ja.

Anonymous poster hash: a1584...843

Skrevet

Skjønner deg godt HI: Synes dette opplegget virker veldig urettferdig. Men nå har jo mannen godtatt denne ordningen, som sikkert alle synes var greit ut i fra den tidens situasjon. Synes i det minste det er urimlig at mannen din som står som eier må betale for dette i skatten og at hun ikke vedlikeholder. Nå er det jo slik at et hus med lån blir dobbelt så dyrt som det lånet i utgangspunktet var om man ser det i en helhet frem til lånet er infridd. Dermed vil jo denne avtlaen i praksis bety at din manns søster "arver dobbelt så mye", da dere må betale både renter og ned på lånet dersom dere kjøper et hus.

Er litt usikker på hva jeg hadde gjort i samme situasjon. Det er jo faktisk opp til mannen din om han ikke ønsker å lage noen konflikt ut av dette eller ønsker å holde den avtalen han i utgangspunkte inngikk. Kanskje noe av begrunnelsen for at avtalen i utgangspunktet ble laget er fordi det var veldig viktig for familien at besteforeldenes hus ble i familien, og dette var den eneste måten på denne tiden, og da ssteren har ulempen ved å bli bundet opp i et hus??

Anonymous poster hash: b28c5...536
Skrevet

Jeg har som din mann, hatt et hus hvor min bestemor hadde borett i huset. Jeg hadde advokat med meg da jeg kjøpte huset , så dette vet jeg alt om.

Men hvis din mann eier huset, så er det ikke dermed sagt at dere også ikke kan bo i dette huset selv om det er en som har borett der.

Hvor stort er huset, er det mulighet for å dele opp huset slik at din svigermor kan bo i en (liten) del av huset? Evt så kan dere gi henne noen få rom og dele kjøkken og bad. Er mange muligheter.

Her laget jeg til kjelleren til en liten hybel leilighet som min bestemor mer enn villig flyttet ned i, så flyttet vi inn i øverste etg og det fungerer fint.

Anonymous poster hash: c02fd...6b9

Skrevet

Jeg har som din mann, hatt et hus hvor min bestemor hadde borett i huset. Jeg hadde advokat med meg da jeg kjøpte huset , så dette vet jeg alt om.

Men hvis din mann eier huset, så er det ikke dermed sagt at dere også ikke kan bo i dette huset selv om det er en som har borett der.

Hvor stort er huset, er det mulighet for å dele opp huset slik at din svigermor kan bo i en (liten) del av huset? Evt så kan dere gi henne noen få rom og dele kjøkken og bad. Er mange muligheter.

Her laget jeg til kjelleren til en liten hybel leilighet som min bestemor mer enn villig flyttet ned i, så flyttet vi inn i øverste etg og det fungerer fint. Anonymous poster hash: c02fd...6b9

Det glemte jeg å få med, hvis dere flytter inn i dette huset, så kan mannen din føre boretten opp som utgift og svigermoren din må da føre det opp som inntekt (hvis hun da ikke betaler husleie). Mannen din må finne ut hva han kunne fått i leigeinntekt hvis han hadde leid ut den delen som din svigermor bruker, og føre den summen inn som utgift på selvangivelsen. Er ikke sikker, men tror han må bo i huset for å få fradrag på skatten pga den boretten, men det er jo noe han kan forhøre seg med hos Skatteetaten :)

Anonymous poster hash: c02fd...6b9

Skrevet

Dersom han står som eier av huset kan dere (Red: HAN) selvsagt også ta opp lån på huset. 

Er boretten tinglyst? Det er ikke sikkert dere får like mye lån om den er det. 

Ellers kunne det aldri falle meg inn å tenke på mine foreldres hus som noe jeg skal arve en gang. De kan jo ha solgt huset og brukt opp pengene ti ganger uten at det er noe jeg har noe med å gjøre. 

Klarer du ikke lese? Det er vel forskjellsbehandlingen som er usmakelig.

Anonymous poster hash: 22fb2...81c

Annonse

Skrevet

Dersom han står som eier av huset kan dere (Red: HAN) selvsagt også ta opp lån på huset. 

Er boretten tinglyst? Det er ikke sikkert dere får like mye lån om den er det. 

Ellers kunne det aldri falle meg inn å tenke på mine foreldres hus som noe jeg skal arve en gang. De kan jo ha solgt huset og brukt opp pengene ti ganger uten at det er noe jeg har noe med å gjøre. 

Klarer du ikke lese? Det er vel forskjellsbehandlingen som er usmakelig.

Anonymous poster hash: 22fb2...81c

Hehe....Jo tenk det du, det kan jeg. Det er faktisk noe av det jeg kan best :)

Men er du like flink? HI har nevnt arv etter egne foreldre. Det siste avsnittet er en henvisning til dette. 

Skrevet

Din mann eier boligen i papirene, han må stå for alt av vedlikehold. Hans mor blir som en leietaker, og det er utleier (din mann) som har ansvar for vedlikehold.

Tror ikke det er mulig å overta boligen på noe vis da annet er avtalt, og din mann har akseptert betingelsene for arv. 

Anonymous poster hash: 133b8...b0e
Skrevet

Problemet er jo også at det er 10 år siden så kaka er spist. Om det er urettferdig eller ei, papirene er signert og det er altfor sent å klage nå. Vil også anta at søsteren og moren ikke tenkte så lang frem i tid, nemlig at 19-åringen vil stifte familie etterhvert som også har behov for å bo et sted.

Å få lån på huset som mannen din eier er sikkert mulig, men det betyr jo at dere må betale renter og avdrag som alle andre, så det er ikke store forskjellen til å gå ut i boligmarkedet selv, kanskje litt bedre betingelser men svigermors borett drar selvsagt verdien ned.

ALDRI i livet ville jeg flyttet inn og bo der samtidig med svigermor, selv om hun hadde egen hybel. Jeg har et veldig ålreit forhold til mine svigers men bo sammen hadde vært total uaktuelt.

Jeg tror det er faktisk lite dere kan gjøre, dessverre. Skjønner at det er surt å se på søsteren som fikk arv mens hun trengte det, nå trenger dere og får ikke. Sånn er livet.

Skrevet

Som eier er det din mann som er ansvarlig for vedlikeholdet.

Her hadde vi det på samme måten. Farmor hadde boplikt. Jeg pusset opp hele huset da hun døde, før jeg flyttet inn.

Hun ble 86 ;)

Jeg synes ikke dere kan kreve husleie for at dere skal vedlikeholde deres eget hus.

Anonymous poster hash: d13cb...e53

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Nei, jeg skjønner jo at det er fint lite vi kan gjøre nå som avtalen er som den er. Evt få noe mer lån pga sikkerhet i mors bolig..

Det er stort nok til å bygge ut og lage to boenheter, men, tja, bo oppå svigermor de neste 30 årene...? Hun er trivelig altså, men tror det blir for tett...

Det er jo litt annerledes for dere som har kjøpt fra besteforeldre, da er det sannsynlig at dere vil ha glede av det på tross av borett innen rimelig tid. Her må vi jo regne med at svigermor blir MINST 90 år - og dvs at vi da evt vil få huset for oss selv når vi er 50 og ungene flytter ut. Da er det kanskje mer aktuelt med en leilighet i byen igjen, det er jo nå vi ønsker et hus på landet. 

Jeg synes faktisk det er urimelig å måtte ta vare på dette huset uten noen form for kompensasjon fra svigermor. Alle mennesker har vel en slags moralsk forpliktelse for å sørge for sine gamle foreldre og hjelpe dem med vedlikehold av huset. Men nå går det jo mot at vi kjøper oss en egen bolig (som også vil ha behov for vedlikehold og oppussing etterhvert) og så må vi i tillegg stå for ALT av vedlikehold på svigermors bolig, fordi hans søster har arvet et hus og derfor ikke trenger å hjelpe til med noe...? Svigermor har da tjent masse på denne løsningen, fordi sønnen betaler alle utgifter til bolig så lenge hun lever, mens hun sløser pengene bort på "drit". Så arver sønnen når hun dør, slik han allikevel ville ha gjort.. Det er da urimelig, er det ikke det?

Dette er ikke som om vi hadde kjøpt besteforeldres hus rimelig og latt henne ha borett, da er det jo også andre sannsynlige arvtakere, han og søsteren er eneste arvinger til svigermor....

Anonymous poster hash: 80681...fff
Skrevet

Jeg forstår godt at det føles galt. For selvom det er mannens hus som han må vedlikeholde føles det jo ikke slik når det er hus som ikke kan brukes. Det høres veldig feil ut. Har det vært noe snakk med svigermor om vedlikehold? Er hun enig i at sønnen skal vedlikeholde alt de neste 30ish årene?

Skrevet

Skjønner deg veldig godt HI, og synes det er rart at andre her inne har problemer med å skjønne hvor ugunstig og urettferdig det er å sitte med utgifter på et hus som ikke er sitt eget før om flere ti år.

Hadde faktisk sagt fra meg "arven" fra mor, på nåværende tidspunkt, og heller tenkt på det som urettferdig at min søster var den eneste som arvet besteforeldre. Hadde aldri sittet å betalt min mor for å bo i hennes eget hus, og dermed ikke hatt råd til noe eget. For ja, det er praktisk talt HENNES hus hvis hun bor der, uten at dere ønsker å bo der samtidig.

Men, har din mann tatt dette opp med sin mor og søster egentlig? Og hva synes de om det selv?

Anonymous poster hash: e401d...3e7

Annonse

Skrevet

Men hva innebærer denne boretten? Er det tinglyst at hun skal bo der vederlagsfritt? Nå kan jeg ikke noe om dette, men mener å ha hørt at borett i seg selv ikke nødvendigvis betyr at den som har boretten har den vederlagsfritt. Hvis den ikke er det, er det etter mitt syn ikke urimelig å ta husleie for boligen, slik at dere kan bruke denne på vedlikehold. Sjekk hva som er tinglyst og snakk med svigermor. Det er nok og uproblematisk å få lån med sikkerhet i denne boligen, selv om verdien nok er redusert pga av boretten.

Skrevet

Min mann har ikke tatt dette opp med mor og søster, det har liksom bare blitt sånn. Til nå har det vært som for alle "normale" familier - min mann har bodd i egen hybel/leilighet mens mor har bodd i villaen sin, og mannen min har hjulpet litt til med diverse maling og annet i feriene. 

Jeg vet ikke så mye om hva boretten innebærer, det er derfor jeg spør her. Det er meg som har hovedansvar for økonomi osv i vår familie, og når vi nå skal kjøpe bolig mener jeg at denne boligsituasjonen også bør avklares. Ikke fordi vi nødvendigvis skal "få" noe utav det, men fordi det bør være tydelig hvem som har ansvar for hva.

Svigermor blir jo også eldre, og vedlikehold blir det jo dermed dårligere med fra hennes side, dermed er det enda viktigere å få avklart hvem som har ansvar for hva. Men det er mulig ansvarsforhold tinglyses sammen med boretten altså...? Jeg er redd for å pushe svigermor i forhold til dette, for ikke å bli sett på som "svigermonsteret" (og det er jo berettiget når jeg ser hvilke svar jeg fikk her...) - men mannen min er altså unnvikende i forhold til økonomi og det å snakke om det med familien. Dermed føler jeg at jeg må pushe litt på selv, slik at vi ikke ender opp med et hus med et enormt etterslep på vedlikehold fordi ingen har tatt ansvar for det. 

Anonymous poster hash: 80681...fff
Skrevet

Din mann har hjemmel og det er tinglyst en borett. Dette er et hus uten lån?

Det er bare rett og rimelig at svigermor betaler en sum hver måned i leie til dere som skal gå til vedlikehold og dekning av kostnader på huset. Hun må da skjønne at dere ikke vil betale i 30 år på henne?

Uansett hvor hun bor vil jo dette være utgifter hun må betale. Bensin mann bør snakke med moren sin og forklare situasjonen. Hør hva hun tenker ang bolig, ønsker hun leilighet eller tenker hun å bo framover i huset? Skal hun bo der må hun passe på huset, din mann er ingen vaktmester for henne.

Dersom dere ønsker større bolig då selger dere leiligheten dere har idag. Dere kan ta pant i både det nye huset dere kjøper og i svigermor sitt hus. Det vil da ligge en borett til henne, slik at huset blir mindre verdt enn dagens verdi.

Men med å ta opp lån til ny bolig og ta pant i begge husa så vil dere få god rente og trenger ikke så mye egenkapital siden dere har god sikkerhetsdekning. Hør med en eller flere banker hvor mye lån dere kan få og til hvilken rente.

Svigermor sitt hus får du tenke på som en investering til dine egne barn. Selges huset om 20 år så kan du hjelpe dine egne barn inn på boligmarkedet.

I mens bør svigermor betale for egne kostnader.

Anonymous poster hash: 95733...675

Skrevet

Jeg synes boretten i seg selv er ok, men jeg skjønner frustasjonen når det gjelder utgifter og vedlikehold på huset og det synes jeg din mann kan ta opp med sin mor. Hvis hun er en grei dame, har hun sikkert forståelse for at det er ikke så stas for han/dere med en eiendom som har ingen nytteverdi og utgjør kun en utgiftspost. Det er dessuten en knipe hun selv har satt din mann i og jeg synes det er naturlig at hun bidrar med utgiftene så lenge hun bor der. Det er ikke rimelig å gi huset til sønnen og forvente å dermed kunne bo der uten å spytte inn en krone resten av livet. Synes jeg.

Ellers synes jeg det blir helt feil å sutre over at man ikke får arv, mens den man arver fra er fremdeles i live. Det er ingen selvfølge å få forskudd på arv; eller arv i det hele tatt. Det hjelper uansett ikke at du klager din nød her, din mann må rett og slett ta en samtale med sin mor.

Skrevet

Jeg liker heller ikke armane tenker på arv som reelle verdier, men er selv kommet opp i en litt lei situasjon pga far med ny samboer osv så å tenke litt praktisk rundt arv før det er for sent er aldri dumt!

Anonymous poster hash: fed55...58e

Skrevet

Greit hun har borett i huset men dere burde da kunne forlange litt husleie når det er dere som har utgiftene med huset.

å ha borett betyr ikke at man skal kunne bo gratis.

Siden mannen din eier regner jeg med at huset blir telt som formue og han må skatte av dette. Han er vel også pliktig å betale forsikring på huset hvert år og det er vel noen tusen.

Og hus blir slitt ved bruk og ved tid og må vedlikeholdes så det er naturlig at dere tar litt husleie for å dekke disse utgiftene.

Anonymous poster hash: a748d...bb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...