Gå til innhold

Noen leger/nevrologer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevrolog har tatt ryggmargsprøve. Fikk dette svaret: 

"Vi sendte undersøkelse av eggehvite sammensetning av ryggmargsvesken til Haukeland. Denne prøven viste at du har en litt unormal sammensetning av eggehvite. Det er et nokså uspesifikt funn og kan muligens ha sammensetning av med den lesjonen som er påvist i ve tinninglapp". 

Dette skjønner jeg lite av!!! Jeg har forsøkt ringe han flere ganger, men det er visst umulig å få tak i han. Merkeig at de ikke kan ta en telefon. Jeg er jo ingen lege... 

Jeg har en svulst (godartet) i lillehjernen, er det det han mener? Hva gjør/gir eggehvite symptomer på?

Anonymous poster hash: deb69...4d2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en lesjon fremme i tinningen, viste du ikke det? Vet ikke hva eggehviten vil si. Kanskje fastlegen kan noe om dette eller sørge for at du får en forklaring fra nevrologen.

Anonymous poster hash: abba1...090

Skrevet

Hva er en lesjon da?---- 

HI

Skrevet

Lesjon kan være tumler eller andre forandringer. Det er et begrep vi bruker når det er tegn til annet vev enn vanlig organvev. Hva er det de ha undersøkt i tinninglappen? Hvilke symptomer har du, hvorfor er du utredet?

Anonymous poster hash: edb83...863

Skrevet

Tumler= tumor

Skrevet

Hva er en lesjon da?---- 

HI

Den godartete svulsten din. 

Anonymous poster hash: 2adbf...c56

Skrevet

Lesjon brukes også om de hvite prikkene/arrene man får av MS

Anonymous poster hash: c113d...361

Skrevet

Lesjon er det som en annen nevnte over ja. Sånn som det står skrevet så er det påvist lesjonen tidligere, og du har ikke fått info om det? Trenger ikke være noe farlig, for da hadde de vel kontaktet deg fort.

Skrevet

Lesjon kan være tumler eller andre forandringer. Det er et begrep vi bruker når det er tegn til annet vev enn vanlig organvev. Hva er det de ha undersøkt i tinninglappen? Hvilke symptomer har du, hvorfor er du utredet?

HI her: 

Utredes for kroniske hodepiner av nevrolog

Har og blitt utredet (pågående) av ME spesialist. 

Har vondt i hodet kronisk, alltid... + kroppen føles som gele...den er så tung så tung. 

Eneste diagsnose jeg har fått er New daily presistent headace... 

Er utredet på kryss og tvers, jeg er så fortvilet :( Jeg har gått til private "hokuspokus-leger" som har lovet bedring om jeg bare gjør "sånn og sånn", betalt i dyre dommer... uten at det hjalp :( 

Skrevet

Hva er en lesjon da?----

HI

Hun har svulsten i lillehjernen

Den godartete svulsten din.

Anonymous poster hash: 2adbf...c56

Skrevet

HI her: 

Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? 

Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... 

Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... 

Skrevet

HI her: 

Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? 

Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... 

Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... 

Ok, fant ut av det... 

http://ngpsykologi2.blogspot.no/2012_09_01_archive.html

tinninglapp og lillehjernen er to foskjellige steder i hjernen. Det betyr at det har dukket opp mer :( 

HI

Skrevet

Lesjon kan være tumler eller andre forandringer. Det er et begrep vi bruker når det er tegn til annet vev enn vanlig organvev. Hva er det de ha undersøkt i tinninglappen? Hvilke symptomer har du, hvorfor er du utredet?Anonymous poster hash: edb83...863

HI her: Utredes for kroniske hodepiner av nevrologHar og blitt utredet (pågående) av ME spesialist.  Har vondt i hodet kronisk, alltid... + kroppen føles som gele...den er så tung så tung. Eneste diagsnose jeg har fått er New daily presistent headace... Er utredet på kryss og tvers, jeg er så fortvilet :( Jeg har gått til private "hokuspokus-leger" som har lovet bedring om jeg bare gjør "sånn og sånn", betalt i dyre dommer... uten at det hjalp :(  Anonymous poster hash: deb69...4d2

Veldig vanskelig å si noe om spinalprøven i og med at det ikke foreligger info om nivået av eggehviten er forhøyet eller om det er sammensetningen som er annerledes enn vanlig. En forandring i ve tinninglapp kan være så mye og behøver ikke å bety at du har en svulst. Jeg synes iallefall at det er dumt at du har fått et slikt brev uten så mye info. Ring til avd og be om at legen ringer deg opp ved anledning, be da sekretæren ved avd om å skrive ned en lapp som kan legges i legens hylle. Dette er vanlig praksis. Om legen er på ferie kan andre kolleger svare for ham.

Skrevet

HI her: Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... Anonymous poster hash: deb69...4d2

Ok, fant ut av det... http://ngpsykologi2.blogspot.no/2012_09_01_archive.htmltinninglapp og lillehjernen er to foskjellige steder i hjernen. Det betyr at det har dukket opp mer :( HI Anonymous poster hash: deb69...4d2

Hvem sa at det var forandringer i lillehjernen?

Skrevet

Lesjon kan være tumler eller andre forandringer. Det er et begrep vi bruker når det er tegn til annet vev enn vanlig organvev. Hva er det de ha undersøkt i tinninglappen? Hvilke symptomer har du, hvorfor er du utredet?Anonymous poster hash: edb83...863

HI her: Utredes for kroniske hodepiner av nevrologHar og blitt utredet (pågående) av ME spesialist.  Har vondt i hodet kronisk, alltid... + kroppen føles som gele...den er så tung så tung. Eneste diagsnose jeg har fått er New daily presistent headace... Er utredet på kryss og tvers, jeg er så fortvilet :( Jeg har gått til private "hokuspokus-leger" som har lovet bedring om jeg bare gjør "sånn og sånn", betalt i dyre dommer... uten at det hjalp :(  Anonymous poster hash: deb69...4d2

Veldig vanskelig å si noe om spinalprøven i og med at det ikke foreligger info om nivået av eggehviten er forhøyet eller om det er sammensetningen som er annerledes enn vanlig. En forandring i ve tinninglapp kan være så mye og behøver ikke å bety at du har en svulst. Jeg synes iallefall at det er dumt at du har fått et slikt brev uten så mye info. Ring til avd og be om at legen ringer deg opp ved anledning, be da sekretæren ved avd om å skrive ned en lapp som kan legges i legens hylle. Dette er vanlig praksis. Om legen er på ferie kan andre kolleger svare for ham.

Det står sammensetningen på eggehviten er annerledes enn vanlig... 

HI

Takk for alle svar!! Tisen takk!

Skrevet

HI her: Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... Anonymous poster hash: deb69...4d2

Ok, fant ut av det... http://ngpsykologi2.blogspot.no/2012_09_01_archive.htmltinninglapp og lillehjernen er to foskjellige steder i hjernen. Det betyr at det har dukket opp mer :( HI Anonymous poster hash: deb69...4d2

HI her. 

Det er ikke forandringer i lillehjernen, jeg har en godartet svulst der, oppdaget den i 2009. Men, ser tinninglapp og lillehjerne er to forskjellige steder i hjernen. Så da sitter jeg her og lurer på om det er "enda mer galt" enn det jeg visste om... 

HI

Skrevet

HI her: Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... Anonymous poster hash: deb69...4d2

Ok, fant ut av det... http://ngpsykologi2.blogspot.no/2012_09_01_archive.htmltinninglapp og lillehjernen er to foskjellige steder i hjernen. Det betyr at det har dukket opp mer :( HI Anonymous poster hash: deb69...4d2

Hun har en svulst i lillehjernen og lesjon i tinningen, og en skrev lenger opp at lesjonen er svulsten. Men det er jo feil.

HI, håper du får svar på dette og blir bedre! Jeg hadde selv store synsforstyrrelser i fjor og det var skummelt, men viste seg å være en harmløs kul på ene synsnerven. Høres ekkelt ut at du blir slapp. Har skjønt det sånn at lesjon (var det de trudde at jeg hadde etter de fant ut at jeg ikke hadde blodpropp, slag eller svulst som de trudde først) ikke alltid har noe å si så lenge det ikke er mye. Men håper du får snakke med nevrologen snart. Skjønner godt at du er skremt! Var livredd selv når de snakket om blodpropp osv. Spesielt siden jeg var gravid. De brukte "legespråket" og viste ikke at jeg skjønte det meste, for de snakket om meg foran meg men ikke til meg. Er hverken lege eller sykepleier men vet litt om div helsegreier og begreper.

Skrevet

HI her: Er lillehjernen det samme som ve tinninglapp? Blir nervøs nå :( for jeg føler jo musklene begynner å "dø", jeg er så tung og sliten, helt gele i kroppen, føler jeg skjelver når jeg har bare tatt en liten lett sykkeltur, føler kroppen ikke klarer bære meg... Jeg er 174, veier 69 kg... så kan jo ikke være vekta som gjør at jeg blir så sliten og tung.... Anonymous poster hash: deb69...4d2

Ok, fant ut av det... http://ngpsykologi2.blogspot.no/2012_09_01_archive.htmltinninglapp og lillehjernen er to foskjellige steder i hjernen. Det betyr at det har dukket opp mer :( HI Anonymous poster hash: deb69...4d2
Hvem sa at det var forandringer i lillehjernen? Anonymous poster hash: edb83...863
Hun har en svulst i lillehjernen og lesjon i tinningen, og en skrev lenger opp at lesjonen er svulsten. Men det er jo feil.

HI, håper du får svar på dette og blir bedre! Jeg hadde selv store synsforstyrrelser i fjor og det var skummelt, men viste seg å være en harmløs kul på ene synsnerven. Høres ekkelt ut at du blir slapp. Har skjønt det sånn at lesjon (var det de trudde at jeg hadde etter de fant ut at jeg ikke hadde blodpropp, slag eller svulst som de trudde først) ikke alltid har noe å si så lenge det ikke er mye. Men håper du får snakke med nevrologen snart. Skjønner godt at du er skremt! Var livredd selv når de snakket om blodpropp osv. Spesielt siden jeg var gravid. De brukte "legespråket" og viste ikke at jeg skjønte det meste, for de snakket om meg foran meg men ikke til meg. Er hverken lege eller sykepleier men vet litt om div helsegreier og begreper.Anonymous poster hash: abba1...090

Ok, synes bare at det ble mange sprang fra det ene til det andre her. Først var det en lesjon i tinninglappen og så ble det nevnt en i lillehjernen uten at dette fremkom i HI. Men uansett, selv om jeg er lege er det umulig å si noe om hvordan det hele her henger sammen da mye informasjon mangler. Ta kontakt med legen din igjen og begynn der. Lykke til!

Skrevet

Jeg har i flere år følt meg tung i kroppen.....og etter anstrengelser har det virkelig tatt kaka.

Nå er jeg hjernesvulst operert da.

Hadde og har veldig mye hodepine.

Hvorfor gjør de ingenting med svulsten din?

Jeg har også brukt enormt med penger på alternativ behandling.

Jeg fikk en bedre hverdag etter at jeg var hos en nevrolog som også er smertespesialist.

Anonymous poster hash: e3e79...d89

Skrevet

Mitt gliom/svulst ligger en plass i lillehjernen det er "mye plass" (som de sier). Derfor sier de at den ikke skal gi disse plagene jeg har, men de vil jo ikke utelukke det heller. 

Slulsten har grodd veldig lite siden jeg fant ut jeg hadde den, jeg tar bilder av hodet en gang i året nå for å holde det under kontroll.

Jeg har fått diagnosen New Daily Presitent Headace, jeg har fått beskjed av nevrolog det er svært få som blir kvitt denne hodepinen - selv hadde han aldri hørt om noen!! :( Jeg får sovetabeletter om nettene, på den måten har det gitt meg en litt bedre hverdag. Men jeg sliter veldig med hodet stort sett hele tiden. 

Jeg er 100% på aap, det mitt livs største skam :( Jeg synes det er grusomt, ingen kan se jeg er syk, men jeg er jo så syk som jeg kan bli føler jeg. Plutselig så "segner" jeg bare om etter flere dager med kronisk hodepine og kropslig verk, så sover jeg, føles som jeg går i koma (men det gjør jeg jo selvsagt ikke). Plager meg at jeg utad ser frisk ut, jeg møter jo ikke folk uten mascara og rene klær - men kan synes som om "noen" mener jeg burde kunne jobbe når jeg kan klare å se "Normal" ut... selv om ikke de kan sette seg inn i hva som skjer inne i meg. 

Må nevne, jeg har sjekket synet. Det er perfekt. Men jeg har begynt å skjele... er ikke det litt rart. Jeg skjeler hele tiden, det ene øynet peker litt feil retning, slik har jeg ikke hatt det alltid... 

Hilsen HI 

Skrevet

Når var du sist på MR?

Anonymous poster hash: ab250...c77

Skrevet

"Vi sendte undersøkelse av eggehvite sammensetning av ryggmargsvesken til Haukeland. Denne prøven viste at du har en litt unormal sammensetning av eggehvite. Det er et nokså uspesifikt funn og kan muligens ha sammensetning av med den lesjonen som er påvist i ve tinninglapp". 

Dette skjønner jeg lite av!!! Jeg har forsøkt ringe han flere ganger, men det er visst umulig å få tak i han. Merkeig at de ikke kan ta en telefon. Jeg er jo ingen lege... 

Jeg har en svulst (godartet) i lillehjernen, er det det han mener? Hva gjør/gir eggehvite symptomer på?

(Det var et idiotisk svar å få....)

Lesjon er egentlig bare legespråk for "noe annet enn det som egentlig skal være der", og kan bety alt fra ingenting til svulst, dvs umulig å svare på hva det er utfra det som står her. Typisk uttrykk som brukes om "noe" man ser på billeddiagnostikk.

Når det gjelder eggehviten i spinalvæsken/ryggmargsvæsken: Eggehvite/protein skal være tilstede i væsken i en viss mengde og i en viss sammensetning. De har sendt den til analyse, og funnet ut at sammensetningen er litt uvanlig, men ikke en form for uvanlig som kan tyde på spesifikke sykdommer. Dvs det kan være tilfeldig og normalt for deg, det kan være unormalt men det er ikke noe som peker direkte på en sykdom, eller det kan være noe som er knyttet til et eller annet de fant i den venstre tinningslappen din. Det de fant i tinningslappen din er heller ikke definert hva er i dette brevet. 

Jeg ville tatt en tur til fastlegen etterhvert, evt ringt og hørt om han har fått rapport fra utredningen. Den er forhåpentligvis mer forståelig enn det som står her!

Anonymous poster hash: 2c473...c34

Skrevet

Lesjon er egentlig bare legespråk for "noe annet enn det som egentlig skal være der", og kan bety alt fra ingenting til svulst, dvs umulig å svare på hva det er utfra det som står her. Typisk uttrykk som brukes om "noe" man ser på billeddiagnostikk.

Når det gjelder eggehviten i spinalvæsken/ryggmargsvæsken: Eggehvite/protein skal være tilstede i væsken i en viss mengde og i en viss sammensetning. De har sendt den til analyse, og funnet ut at sammensetningen er litt uvanlig, men ikke en form for uvanlig som kan tyde på spesifikke sykdommer. Dvs det kan være tilfeldig og normalt for deg, det kan være unormalt men det er ikke noe som peker direkte på en sykdom, eller det kan være noe som er knyttet til et eller annet de fant i den venstre tinningslappen din. Det de fant i tinningslappen din er heller ikke definert hva er i dette brevet. 

Jeg ville tatt en tur til fastlegen etterhvert, evt ringt og hørt om han har fått rapport fra utredningen. Den er forhåpentligvis mer forståelig enn det som står her!

Snille du :) Takk for så godt svar. Fastlegen er på ferie 2 uker. Og nevrologen har jeg gitt opp å få tak i... 

Men har roet meg litt nå. Har lurt litt på om jeg har MS i det siste... men da er det nok ganske uskyldig hele greia - virker det som. 

HI 

Skrevet

Når var du sist på MR?

Anonymous poster hash: ab250...c77

Høst 2013. Er en gang i året. 

HI

Skrevet

Snille du :) Takk for så godt svar. Fastlegen er på ferie 2 uker. Og nevrologen har jeg gitt opp å få tak i... 

Men har roet meg litt nå. Har lurt litt på om jeg har MS i det siste... men da er det nok ganske uskyldig hele greia - virker det som. 

HI 

Tror du skal høre med de legene som kjenner deg :)

Høres litt ut som en MS-utredning ja, med lesjon på MR og spinalvæske (det er standard utredning). Men vent og hør med fastlegen din! Helt umulig å si noe om hva de har tenkt og gjort sånn egentlig, ut fra det du har fått vite. Og virkelig umulig å si noe om hva de har tenkt videre :)

Bra du har roet deg, av og til lurer jeg på om helsevesenet gjør oss en bjørnetjeneste med denne halvkveda informasjonen... Ikke at det er lett å gi skikkelig informasjon som ikke kan misforståes, men :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...