Gå til innhold

Har en 17 uker gammel valp.... Åhhimmel...

Anbefalte innlegg

Bjeffehalsbånd med sitron er faktisk ulovlig, bare les om dyrehold i loven på lovdata. Det er ULOVLIG å MISHANDLE dyr. Ja, sitronhalsbånd er dyremishandling. På lik linje med flexibånd og halsbånd kombinert med rykking.

Anonymous poster hash: 14fba...4c3

Fortsetter under...

Bjeffehalsbånd med sitronspray hver gang den gnåler.

Noen hunder er bare sånn, er dette en rase du er vandt med fra før?

Anonymous poster hash: a8e09...030

Seriøst? Og det skal være et godt grunnlag for et trygt bånd mellom hund og eier? Det er en VALP!! Ikke den rabiate bikkja DU har ødelagt...

Hvor i alle dager får du det fra at jeg har en ødelagt, rabiat drittbikkje? :o Snakk om å forhåndsdømme. 

Greia med halsbåndet er at det kan brukes til korreksjon selv om jeg ikke er i umiddebal nærhet, og det har blitt brukt hos oss for å få slutt på gneldring utendørs når det går folk forbi. Det har fungert helt fint, og etter et par uker sluttet hunden å gjø på folk. Mao, det funket til vårt bruk. 

Bjeffehalsbånd med sitron er faktisk ulovlig, bare les om dyrehold i loven på lovdata. Det er ULOVLIG å MISHANDLE dyr. Ja, sitronhalsbånd er dyremishandling. På lik linje med flexibånd og halsbånd kombinert med rykking.

Anonymous poster hash: 14fba...4c3

Men det er ikke ulovlig å ha rent vann i dem.

Jeg er ikke hundemenneske, så har ikke peiling på det som det spørres om, men er nysgjerrig på hvorfor flexibånd er ulovlig?

Ser at det er mange hundeeiere som bruker det her i nabolaget..

Anonymous poster hash: ebec6...207

Uffda!

har selv en valp her på 12 uker. Har biteproblemer, men ellers ikke noe. Ekstrem når hun er trøtt eller veeeldig gira (vet ikke hvorfor) eller når jeg har kjeftet på henne.

Når hun er gira, trener jeg med henne. Det har medført at den lille krabaten nå kan "sitt", "på plass" og vi er i gang med "bli". Jeg slenger også litt godbiter utover plenen av og til og det er god aktivisering.

Jeg hadde hørt med en hundetrener for å få greie på hvordan du skal bli kvitt bjeffingen. Det er jo ikke holdbart. Hadde stilt meg spørsmålet - er hun redd? Kjenner en hund som var ekstremt redd og bjeffet - ble slått osv. Etter 2 år med tålmodig tvangskosing er det nå nesten slutt på bjeffingen. (dette var en voksen hund da - det går selvsagt mye fortere med en valp)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 727a5...4e2

Annonse

Uffda!

har selv en valp her på 12 uker. Har biteproblemer, men ellers ikke noe. Ekstrem når hun er trøtt eller veeeldig gira (vet ikke hvorfor) eller når jeg har kjeftet på henne.

Når hun er gira, trener jeg med henne. Det har medført at den lille krabaten nå kan "sitt", "på plass" og vi er i gang med "bli". Jeg slenger også litt godbiter utover plenen av og til og det er god aktivisering.

Jeg hadde hørt med en hundetrener for å få greie på hvordan du skal bli kvitt bjeffingen. Det er jo ikke holdbart. Hadde stilt meg spørsmålet - er hun redd? Kjenner en hund som var ekstremt redd og bjeffet - ble slått osv. Etter 2 år med tålmodig tvangskosing er det nå nesten slutt på bjeffingen. (dette var en voksen hund da - det går selvsagt mye fortere med en valp)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 727a5...4e2

flekker valpen din tenner og biter skikkelig, eller er det mer sånn enkel napping ? jeg syns det er ganske ille å se han knurrer ordentlig og biter med all sin styrke.

Han virker IKKE redd når han bjeffer. nei, tøff og sta som en okse og det er faktisk ikke en eneste ting som får han til å slutte!! og jada, man skal ikke kjefte på valper, men etter time med bjeffing som går igjennom marg og bein så får man liksom nok

ikke er han en kosehund heller... med en gang du starter å kose med han så er det tilbake til biting....

Anonymous poster hash: 59764...94e

Hva med å melde seg på et kurs? Da får hunden stimuli og den lærer hva nei betyr. Skjønner den først ordet nei kan du bruke det på bjeffingen og. Vi hadde en super utfordrene valp. Bjeffet ikke, men gjorde alt mulig annet. Trodde ikke vi trengte kurs siden vi hadde hatt hund før, men i ettertid ser vi at det var dette som reddet alt. Uten kurs hadde nok denne karen overtatt styringen av det meste. Nå er han fire og bjeffer på alle som går forbi vår hage, men for han er nei et nei og han slutter når vi ber han om det. Viktig å gå på kurs hos noen som kan noe om rasen. Prøvde et kjempe dårlig valpekurs først og det gjorde han bare værre. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: ed582...aa9

Bruk for all del ikke sitronhalsbånd på en valp, det er jo galskap. Ødelegger slimhinnene i nesa.

Hvis det ikke fungerer å overse (det blir alltid verre før det blir bedre) så kan du sette hunden vekk hver gang den begynner med den gneldringa.

Ikke si noe, ta den bare i halsbåndet og sett den i time-out. Enten på et rom, eller bind den fast en plass. Så kan du hente den igjen når den har roet seg.

Må gjentas maaange ganger før den skjønner..

Anonymous poster hash: 5c984...d5c

Du prøver selvsagt halsbåndet med bare vann først. Og det skal heller ikke brukes permanent. Slimhinner blir ikke ødelagt av 14 dager. Halsbåndet skal brukes som et hjelpemiddel ikke som erstatning til trening.

Anonymous poster hash: 4acb8...ae3

Tror ikke det har noen hensikt. Hunden er ikke dum. De vet godt når de har halsbåndet på seg, og når de ikke har. Tror det bare gjør situasjonen vanskeligere.

Jeg må motsi deg der! Vi kjøpte sitronhalsbånd til vår hund pga bjeffing når hun sto i bånd ute. Hun er 2 år, men gjett at det hjalp! Vi tok det på henne hver dag i en liten periode, nå når hun er ute det det ikke antydning til bjeffing selv om hun ikke har det på. Det funker!

Anonymous poster hash: e8e38...793

Anser meg selv for å være hundevant, men har svært dårlig erfaring med Berner Sennen. Hadde hørt så mye positivt, så overraskelsen var stor da vi fikk en valp folk rett og slett var redd. Han bet, hardt og veldig mye. Bet også barn. Ikke kosen i det hele tatt. Vi kunne ikke ha han, dessverre. Fikk ikke skikk på han, alt prellet av som vann på gåsa. Har aldri opplevd lignende med en hund.

Anonymous poster hash: 46ed3...6aa

Det er forståelig, en hund som biter er ikke noe å ha i hus. Alle hunder kan bite, men når det skjer uten at det nytter å korrigere dem som valp er det etter min mening bare å kvitte seg med dem. Det kan bli så farlig at det ikke er verdt risken.

Foreldrene mine fikk en valp som hadde samme problem. Bjeffet for alt og ingenting, umulig å stoppe, bet etter deg uprovosert og når du prøvde å kose. Virket som om han så på alt som en trussel... Etterhvert som han ble større ble det bare verre og han begynte å bite på seg selv også... Foreldrene mine prøvde en haug av forskjellige hjernetrim, laaaange turer, sprute vann osv... Hjernetrimmene lærte han med en gang og så var det kjedelig, turene slet ham ikke ut...

Det ble til slutt så ille at om barna våre løp hos foreldrene mine tok han det ikke som lek, men rein jakt...

Da valpen var 8,5 mnd tok foreldrene mine kontakt med vetrinæren som satte diagnosen paranoia og tvangstanker... 1,5 mnd senere måtte han dessverre avlives...

Sier ikke dette gjelder din hund, men siden han ikke lærer, ikke slites ut osv ville jeg tatt en tur til veterinær for sikkerhets skyld :)

Anonymous poster hash: ac8b5...b61

Det er forståelig, en hund som biter er ikke noe å ha i hus. Alle hunder kan bite, men når det skjer uten at det nytter å korrigere dem som valp er det etter min mening bare å kvitte seg med dem. Det kan bli så farlig at det ikke er verdt risken.

Teit svar... En valp på ca 4 mnd feller tenner og det er heeelt naturlig at de biter. Det er faktisk et positivt tegn at de biter. En valp som ikke biter ville jeg absolutt reagert på.

Ang. bjeffinga så tenker jeg det er best å overse helt over en lenger periode, snu ryggen til hunden, ikke snakk til den i det hele tatt. Man må gjøre det samme hver gang, hvis ikke så forstår den at den kan få oppmerksomhet når den holder på sånn.

Hunden må læres mye ting, tren med valpen i 15 min hver dag, lær den ting som å sitte, legge seg, gå pent i bånd, ha kontakt med deg osv.

Husk alltid å avslutte treninga positivt, der hunden har klart det den har fått beskjed om. Får du ikke til så få den til å gjøre noe annet du vet den kan.

en brusflaske med godbiter inni kan brukes til å aktivisere den. Bare pass på at hunden ikke svelger korken.

Håper for øvrig du uansett har tenkt til å begynne på kurs når du har anskaffet deg en så stor hund. Berneren kan være ganske så sta av seg, og hannhunder i pubertet er ikke bare-bare å hanskes med bestandig.

Annonse

Seriøst? Og det skal være et godt grunnlag for et trygt bånd mellom hund og eier? Det er en VALP!! Ikke den rabiate bikkja DU har ødelagt...
Hvorfor tror du hun har ødelagt hunden? Står det noe sted?

Klemz, ikke gid

Anonymous poster hash: 37069...0c5

Skjønte dere ikke? Hun gir råd som om det handlet om en gal bikkje som hun selv hadde ødelagt. Ikke om en liten uskyldig valp som gjør som en valp av den rasen hun har skaffet seg gjør av innstinkt.

Hvorfor tror du hun har ødelagt hunden? Står det noe sted?

Klemz, ikke gid

Skjønte dere ikke? Hun gir råd som om det handlet om en gal bikkje som hun selv hadde ødelagt. Ikke om en liten uskyldig valp som gjør som en valp av den rasen hun har skaffet seg gjør av innstinkt.

Men pusejente daaaa. Du er jo så sint :)

Anser meg selv for å være hundevant, men har svært dårlig erfaring med Berner Sennen. Hadde hørt så mye positivt, så overraskelsen var stor da vi fikk en valp folk rett og slett var redd. Han bet, hardt og veldig mye. Bet også barn. Ikke kosen i det hele tatt. Vi kunne ikke ha han, dessverre. Fikk ikke skikk på han, alt prellet av som vann på gåsa. Har aldri opplevd lignende med en hund.

Var det Berner sennen også? Ja, det skal utrolig mye til før han gidder å bry seg. Folk som er veldig hundevant sier herregud for en hund!!! Han får slike "anfall"

Takk for mange gode svar her :)

Vel helsen hans er ok, foreldre og slt er sjekket og alle friske. Jeg er jo fult klar over at valper tester, utfordrer og leker. Men å aktivt løpe etter deg for å bite, flerre tenner og ta deg, bjeffe hull i hodet på deg...er liksom så veldig uvant og ikke hva vi trodde vi skulle ende opp med.! Han finnes ikke kosen. Ikke vært det fra dag 1. Med en gang vi prøver å kose er det biting. Hardere og hardere så vi går vekk til slutt. Idag gikk jeg godt over 2 timer og han var ikke spesielt sliten etter turen.

På turer generelt piper han en del mens vi går. Vet ikke grunnen til dette.

Kurs starter i august så vi må smøre oss med tålmodighet.

Men en ting jeg hae gjort familien klar på er at hvis bitingen utvikler seg og fortsetter når han blir riktig stor, så tør jeg ikke utsette mine barn for det . Jeg tør ikke ha 50-60 kg som biter etter mine små.

Men jeg skal kjempe til krampa tar meg før den tid. Bjeffingen har vært ok idag, men sikkert fordi vi ikke har vært mye hjemme så... Heeh

Var det Berner sennen også? Ja, det skal utrolig mye til før han gidder å bry seg. Folk som er veldig hundevant sier herregud for en hund!!! Han får slike "anfall"

Hvor i all verden har dere fått tak i disse gærne Berner Sennen fra da?

Har bare god erfaring med den vi har, men vi gjorde grundig søk og kontaktet mange oppdrettere, og tok en som var godkjent av Berner sennen klubben.

Jeg har også kun positive erfaringer med bernere, og jeg har vanket i miljøet i mange år og kjenner de fleste større oppdretterne. Flotte, sindige, familievennlige og relativt enkle hunder.

Sta, ja. Store, ja. Lekne, ja. Lydighetschampions, overhodet ikke. Men bare gode i sinn og skinn og snille kjemper.

De som har hatt større atferdsproblemer som jeg vet om kommer stort sett fra useriøse oppdrettere som ikke kjenner til viktigheten av å sosialisere valpene skikkelig helt fra de er født, eller som avler på hunder med ustabilt gemytt- eller de har havna hos eiere som ikke vet hva de driver med og som har kødda dem til.

Med en så stor rase (eller med alle raser, egentlig da), er første bud å virkelig sile ut dem man kjøper dem fra. Det er ikke bare helsa på foreldredyra som betyr noe, men også gemyttet, og dessuten også hjemmemiljøet der valpene tilbringer sin første tid. Er starten dårlig, kan det gjøre uopprettelig skade. Valper som er ekstremt stressa individer, kommer som regel fra oppdrett med mye styr og stress, eller har havna hos eiere som er det samme.

Han er reg i Berner sennen klubben , NKK, oppdretterne er reg osv. Har stamtavla, helsepapirer og det som er. Men .... Noe koko er han. Himmel han er jo søt, sjarmerende og snill sånn sett. Men de to problemer jer kan du få gratis av meg ....

Jeg gir ikke opp da:) hmmm

Men er det ikke du som har hunden din i bur da? Mente det var du som skulle ha tips angående bur til hunden innendørs. Har du hunden mye i det buret egentlig? Skjønner i så fall at den blir frustrert da.

Men er det ikke du som har hunden din i bur da? Mente det var du som skulle ha tips angående bur til hunden innendørs. Har du hunden mye i det buret egentlig? Skjønner i så fall at den blir frustrert da.

Nei, min hund er kun i bur på natta min. Med døren oppe. Sover der hele natta og gjort siden dag 1 ca ... Jeg stuer ikke hunder bort i bur når keg ikke "orker" mer. Kun v bilkjøring og d han selv vil( som er på natta). Han her er for gal til å faktisk legge seg nedpå slik hehe

Ja, det var en Berner Sennen. Kommer ikke til å ta sjansen en gang til, selv om jeg skjønner at vi nok var uheldige. Et stabeist som glefser etter barn og voksne er lite trivelig :( Det er jo forskjell på napping, gnaging og sånt og glefsing. Jobbet mye med å plukke det av han, men måtte til slutt gi opp.

MYE "ro" trening. Ignorerte all biting og gikk vår vei, satt hunden i time-out når den ble overivrig og holdt valpen forsiktig fast noen ganger slik at den ikke kunne bite og måtte roe seg ned. I dag har vi en supertrygg hund som ikke rører noen ting her hjemme, biter selvfølgelig ikke og er så kosete at det nesten kan bli for mye. Roer seg fort og kan mange triks og kommandoer.

Anonymous poster hash: 3aa3e...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...