Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #1 Skrevet 17. juni 2014 Ja nå er lillegutt blitt 14 mnd, og jeg ammer fortsatt morgen, kveld og på natten. Noen ganger ammer jeg på dagtid også. Vi koser oss med ammingen, og jeg har veldig lyst til å fortsette, men så begynte jeg å tenke på søvn... Ikke min søvn, jeg er ikke noe plaget av å amme på natten, men jeg tenkte på barnet. Ødelegger jeg noe viktig i forhold til utviklingen hans? Eller er det greit å amme på natten selv om han er såpass stor? Jeg vil veldig gjerne fortsette, men begynner å tvile litt nå på om det er greit, ikke med tanke på hva som er allmennt akseptert, men med tanke på hva som er best for gutten. Kan noen gi meg råd? Helst med begrunnelse. Anonymous poster hash: 38dd7...c83
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #2 Skrevet 17. juni 2014 0_0 Hjelpes. Anonymous poster hash: 68e1f...15c
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #3 Skrevet 17. juni 2014 Jeg mener det et helt greit så lenge ingen av dere sliter med søvnmangel. Morsmelk er mer enn bare næring og mange barn på den alderen trenger litt kos og nærhet på natten (jeg mener ikke at man må amme for å gi kos og nærhet, men man kan). Jeg ser ingen grunn til at du skal gi deg hvis dere begge koser dere:) Anonymous poster hash: 34093...a06
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #4 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ammet min til hun var 14 måneder. Stoppet da med alt, da jeg innså at det var umulig å fortsette med kun dag eller natt. Den andre natten sov hun natten gjennom uten å våkne, og det har hun stort sett gjort siden. Nå er "min erfaring" ikke akkurat et godt argument, men for min datter hadde det ihvertfall ingen påvirkning på nattesøvnen. :-) Anonymous poster hash: ca516...b7d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #5 Skrevet 17. juni 2014 Jeg har ingen råd, vil bare fortelle at jeg også ammer min datter på natta, hun er 13 måneder. Nå planlegger jeg å slutte, fordi hun ikke lengre spiser, men bare vil ligge og kose, og det begynner å bli slitsomt. Jeg lurer også på hvorfor det eventuelt skulle være skadelig eller uheldig og er spent på svarer du får. Anonymous poster hash: 0d59d...816
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #6 Skrevet 17. juni 2014 *svarene Anonymous poster hash: 0d59d...816
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #7 Skrevet 17. juni 2014 Ja nå er lillegutt blitt 14 mnd, og jeg ammer fortsatt morgen, kveld og på natten. Noen ganger ammer jeg på dagtid også. Vi koser oss med ammingen, og jeg har veldig lyst til å fortsette, men så begynte jeg å tenke på søvn... Ikke min søvn, jeg er ikke noe plaget av å amme på natten, men jeg tenkte på barnet. Ødelegger jeg noe viktig i forhold til utviklingen hans? Eller er det greit å amme på natten selv om han er såpass stor? Jeg vil veldig gjerne fortsette, men begynner å tvile litt nå på om det er greit, ikke med tanke på hva som er allmennt akseptert, men med tanke på hva som er best for gutten. Kan noen gi meg råd? Helst med begrunnelse. Anonymous poster hash: 38dd7...c83 Jeg nattammet til gutten min var 18 mnd. Han trengte det for å falle til ro, og det plaget ikke meg. Heller det en søvnløse netter og skriking. Han har aldri hatt søvnproblemer og problemer med å falle i ro etter denne perioden gikk over. Jeg gjorde det i samråd med helsestasjon, og det eneste de gjorde var å henvise til ekstra tannkontroller grunnet sukkeret i melka. Så han fikk litt ekstra oppfølgning, men ikke noe verre enn det. Han fikk ingen hull eller noen emaljeskader, så det var bare for sikkerhets skyld at vi gjorde det. Jeg sier som helsesøsteren sa til meg; så lenge det er greit for deg og at du får nok hvile gjør det ingen verdens ting:) Anonymous poster hash: 46bcd...817
Gjest Turid87 Skrevet 17. juni 2014 #8 Skrevet 17. juni 2014 Gjør det samme, og er spent på svarene du får...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #9 Skrevet 17. juni 2014 Takk for alle svar! Har merket at hvis han våkner på natten sovner han raskt igjen med pupp, men uten kan han ligge og gråte lenge! Han har akkurat fått tenner, så jeg skal høre om han trenger ekstra oppfølging hos tannlege. For meg har nattamming blitt en rutine, jeg tenker ikke på at jeg gjør det engang, så det påvirker ikke søvnen min. Men hvordan kan jeg se om det har gått utover hans? Er det noen andre negative sider ved å nattamme? Finnes det noen positive sider ved å nattamme etter fylte 1 år? (den siste håper jeg får flest svar! ) HI Anonymous poster hash: 38dd7...c83
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #10 Skrevet 17. juni 2014 Takk for alle svar! Har merket at hvis han våkner på natten sovner han raskt igjen med pupp, men uten kan han ligge og gråte lenge! Han har akkurat fått tenner, så jeg skal høre om han trenger ekstra oppfølging hos tannlege. For meg har nattamming blitt en rutine, jeg tenker ikke på at jeg gjør det engang, så det påvirker ikke søvnen min. Men hvordan kan jeg se om det har gått utover hans? Er det noen andre negative sider ved å nattamme? Finnes det noen positive sider ved å nattamme etter fylte 1 år? (den siste håper jeg får flest svar! ) HI Anonymous poster hash: 38dd7...c83 Det må jo være en enorm trygghet for han tenker jeg. Du er jo (enn så lenge) hans største kjærlighet, og det å ligge så tett om natten er jo akkurat det samme man gjør som nye kjærester. Og få ting føles jo så trygt som å ligge helt nær noen man er så glad i (ihvertfall for meg). Min sluttet helt å våkne to netter etter avsluttet amming, men før det våknet hun litt innimellom (noe jeg sjelden merket, da jeg ammet i søvne). Merket derimot at hun var sulten og sur når hun våknet en relativt lang stund etterpå. Hadde egentlig tenkt å amme lenger, men fikk brått avsmak en dag, og måtte kutte ut kort tid etter. Anonymous poster hash: ca516...b7d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #11 Skrevet 17. juni 2014 Takk for alle svar! Har merket at hvis han våkner på natten sovner han raskt igjen med pupp, men uten kan han ligge og gråte lenge! Han har akkurat fått tenner, så jeg skal høre om han trenger ekstra oppfølging hos tannlege. For meg har nattamming blitt en rutine, jeg tenker ikke på at jeg gjør det engang, så det påvirker ikke søvnen min. Men hvordan kan jeg se om det har gått utover hans? Er det noen andre negative sider ved å nattamme? Finnes det noen positive sider ved å nattamme etter fylte 1 år? (den siste håper jeg får flest svar! ) HI Anonymous poster hash: 38dd7...c83 Det må jo være en enorm trygghet for han tenker jeg. Du er jo (enn så lenge) hans største kjærlighet, og det å ligge så tett om natten er jo akkurat det samme man gjør som nye kjærester. Og få ting føles jo så trygt som å ligge helt nær noen man er så glad i (ihvertfall for meg). Min sluttet helt å våkne to netter etter avsluttet amming, men før det våknet hun litt innimellom (noe jeg sjelden merket, da jeg ammet i søvne). Merket derimot at hun var sulten og sur når hun våknet en relativt lang stund etterpå. Hadde egentlig tenkt å amme lenger, men fikk brått avsmak en dag, og måtte kutte ut kort tid etter. Anonymous poster hash: ca516...b7d *tårer i øyekroken* Tusen takk!!! HI Anonymous poster hash: 38dd7...c83
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #12 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ammet også min til den alderen, orket ikke nattavvenningen og vi koste oss begge to. Jeg ble rådet av heldesøster til å slutte da han var et år, men vi klarte det ikke da... Mange våkenetter... Dette rådet var pga tennene, og jeg ser den... Er vel ikke så veldig bra for tennene, tenker jeg. I tillegg blir søvnen bedre når jeg (og barnet) sover mer savmenhengende, selv om vi samsov og sov under amming. Anonymous poster hash: 86244...7d4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #13 Skrevet 17. juni 2014 Det er vel flere positive og noen negative sider ved dette... Jeg ammer også min som snart er 13 mnd og har de siste mndene ammet 1 gang per natt, men er i ferd med å avvenne nå. Har fått det rådet fra leger faktisk (med begrunnelse i kosthold/næring og søvn for mor og barn), men innrømmer lett at jeg trenger mer søvn også. Det jeg lurer på er mat og kosthold for barnet ditt. Spiser barnet rikelig med mat, og har et variert og rikt kosthold med tilstrekkelig jern, vitaminer og mineraler? I så fall er ikke ammingen et stort problem. Men er barnet småspist, spiser bare enkelte matvarer, liker bare helt glatt mat el lign ville jeg vurdert å kutte ut fordi da får ikke barnet i seg det det trenger av viktig og riktig næring. Ellers er det jo ingen tvil om at gode søvnrutiner kan ta tid å etablere/evt avlære så selv om mange avvenner lett er det ikke nødvendigvis sånn for alle og jo lenger man holder på med amming på natt utsetter man etablering av gode søvnrutiner. Barn som våkner ofte kommer aldri inn i skikkelig dyp søvn som trengs for mental og fysiologisk restitusjon. Dette er det jeg har tenkt på når jeg nå velger å kutte amming på natt. Det er ikke sikkert det passer deg og ditt barn, men deler likevel litt tanker/råd likevel. Anonymous poster hash: 29fb5...fdd
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #14 Skrevet 17. juni 2014 Ja nå er lillegutt blitt 14 mnd, og jeg ammer fortsatt morgen, kveld og på natten. Noen ganger ammer jeg på dagtid også. Vi koser oss med ammingen, og jeg har veldig lyst til å fortsette, men så begynte jeg å tenke på søvn... Ikke min søvn, jeg er ikke noe plaget av å amme på natten, men jeg tenkte på barnet. Ødelegger jeg noe viktig i forhold til utviklingen hans? Eller er det greit å amme på natten selv om han er såpass stor? Jeg vil veldig gjerne fortsette, men begynner å tvile litt nå på om det er greit, ikke med tanke på hva som er allmennt akseptert, men med tanke på hva som er best for gutten. Kan noen gi meg råd? Helst med begrunnelse. Anonymous poster hash: 38dd7...c83 Jeg ammer vesla mi på 12 mnd en del fremdeles. Det er det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb, hun ammes i søvn (bruker ikke smokk eller noe annet) og så spiser hun noen ganger i løpet av natten. Hun har såpass stor glede av det og deg er uproblematisk for meg, så jeg har ingen planer om å stoppe med det første. Ammet storebror til han var 2, men nattammey han kun til han var 10 mnd, men da måtte jeg ta to uker på sofaen. Er generelt mer avslappet med lillesøster og tenker vi ikke stresser med noe, men bare tar det slik det kommer og vi føler for :-) Anonymous poster hash: 4e72a...af4
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #15 Skrevet 17. juni 2014 Jeg nattammer forsatt min lille som er 13 mnd. Han roer seg ikke før han får pupp, men sovner tvert når han har fått. Han våkner en gang i 23-tiden for å få og en gang i 4-5 tiden. Det hadde vært deilig med sammenhengende søvn, men jeg er fortsatt i permisjon og da går det enn så lenge greit:) Anonymous poster hash: 01328...806
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #16 Skrevet 17. juni 2014 P.s. Godt å høre at det er flere av oss:) Har faktisk lurt på hvor normalt dette egentlig er, men jeg ser jo at det er ganske så normalt:) Anonymous poster hash: 01328...806
Musemorbr / Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Amm i vei du, det gjorde jeg frem til sønnen min selv sluttet å våkne om natten. Han var vel 1.5 da. Ammet morgen og kveld til han var 2.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #18 Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns det var slitsomt å amme på natta da jeg begynte å jobbe igjen, så vi prøvde flere ganger å avvenne, det var helt umulig, vi var virkelig tålmodige, men det var helt umulig å bruke 2-3 timer natt etter natt etter natt.... Derfor nattammet jeg til han var 16 mnd. Da orket jeg ikke mer og jeg kuttet ut ammingen helt, både dag og natt, da gikk det veldig greit og det var veldig lett å slutte på natta også (Jeg må innrømme at jeg husker ikke helt hvor mange netter det tok, men det var i alle fall mye enklere enn da jeg ammet på dagen også.) Det eneste negative jeg vet om ved å amme om lenge, er hvis det går utover spisingen av ordentlig mat og faren for hull i tennene. Jeg vet om en som ble ammet både dag og natt til han var to år og han hadde hull i fortennene på første kontroll hos tannlegen, mest sannsynlig pga ammingen. Heldigvis var det ikke stort og det ble ikke gjort noe med det, annet enn at han fikk oftere oppfølging til tanna ble mistet. Anonymous poster hash: 3ba82...e3b
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #19 Skrevet 17. juni 2014 Jeg nattammet til minste var ca 16 mnd. Da begynte han selv å "irritere" seg/ sutre over puppen når han våknet, og jeg skjønte at han var klar for en avvenning. Det tok mannen to nettet så sov han rundt. Deilig! Støtter deg fullt ut! Anonymous poster hash: a6a85...908
hol(L)y COW Skrevet 17. juni 2014 #20 Skrevet 17. juni 2014 (endret) Vi ammer også fremdeles (13 mnd). Kveld-natt-morgen. (Og av og til på dagtid Trives med det enn så lenge, så kommer ikke til å slutte helt enda. Tenner og amming er ikke noe problem så lenge de pusser tennene og ikke ammer timesvis i strekk. MM inneholder faktisk antibakterielle stoffer som HINDRER karies - MEN OBS, OBS! - så lenge man har pusset vekk andre matrester. Det finnes ingen dokumentert sammenheng mellom nattamming og tannråte. Dette har jeg både lest forskning på og diskutert med tannleger. Så det er bare å amme på natt selv om 1-åringen har tenner.... Endret 17. juni 2014 av hol(L)y COW
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #21 Skrevet 17. juni 2014 Jeg vil gjerne legge til at mine har sluttet av seg selv med nattamming mellom ved 9, 10 og 11mnd. Jeg hadde nok fortsatt med nattamming lengre hvis de ønsket:-) Anonymous poster hash: 34093...a06
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #22 Skrevet 17. juni 2014 Så godt å se at det er flere som ammer lenger enn 1 år, både på natt og dag Har fått inntrykk av at det er veldig uvanlig, men det var det visst ikke Han spiser bra på dagen og drikker masse vann på dagen. Han sover 1-2 lurer på dagen, alt fra 1 til 3 timer om gangen, og så sover han fra 18.00 - 05.00 på natten, men 1-2 oppvåkinger hvor jeg ammer han. Kommer til å fortsette en stund til slik som nå, det fungerer jo bra for oss Takk for innspill jenter! HI Anonymous poster hash: 38dd7...c83
Julie (: Skrevet 17. juni 2014 #23 Skrevet 17. juni 2014 Jeg ammer fortsatt litt kveld og natt, og vesla mi er 19 mnd. Hun har en kronisk sykdom som gjør at hun ofte er en del dårlig om nettene, så da er det samsoving og trøsteamming som gjelder.
Gjest Turid87 Skrevet 18. juni 2014 #24 Skrevet 18. juni 2014 Jeg lurer på hvilken måte du ser på smokk, når du mener at nattamming hindrer dyp søvn? Jeg der ikke forskjellen på å halvvåkne og putte inn smokken vs puppen? Det må jo bli nøyaktig det samme? Annet enn at puppen er den naturlige smokken. Spent på å høre hva du har å si :-) Det er vel flere positive og noen negative sider ved dette... Jeg ammer også min som snart er 13 mnd og har de siste mndene ammet 1 gang per natt, men er i ferd med å avvenne nå. Har fått det rådet fra leger faktisk (med begrunnelse i kosthold/næring og søvn for mor og barn), men innrømmer lett at jeg trenger mer søvn også. Det jeg lurer på er mat og kosthold for barnet ditt. Spiser barnet rikelig med mat, og har et variert og rikt kosthold med tilstrekkelig jern, vitaminer og mineraler? I så fall er ikke ammingen et stort problem. Men er barnet småspist, spiser bare enkelte matvarer, liker bare helt glatt mat el lign ville jeg vurdert å kutte ut fordi da får ikke barnet i seg det det trenger av viktig og riktig næring. Ellers er det jo ingen tvil om at gode søvnrutiner kan ta tid å etablere/evt avlære så selv om mange avvenner lett er det ikke nødvendigvis sånn for alle og jo lenger man holder på med amming på natt utsetter man etablering av gode søvnrutiner. Barn som våkner ofte kommer aldri inn i skikkelig dyp søvn som trengs for mental og fysiologisk restitusjon. Dette er det jeg har tenkt på når jeg nå velger å kutte amming på natt. Det er ikke sikkert det passer deg og ditt barn, men deler likevel litt tanker/råd likevel. Anonymous poster hash: 29fb5...fdd
uhhuhher Skrevet 18. juni 2014 #25 Skrevet 18. juni 2014 Min er 13 måneder, og jeg ammer på litt forskjellige tidspunkter. Noen dager ammer jeg når jeg kommer hjem fra jobb - da er han ofte veldig ivrig. Ammer igjen når han legger seg, men da er det rimelig tomt. Han våkner som regel i femtiden om morgenen, og da ammer jeg for at han skal sove lenger. Min er veldig glad i puppen, så jeg ser for meg at dette kan vare en stund. Jeg vil si at så lenge du og han får den søvnen dere trenger, så gjør du som du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå