Gå til innhold

Noen som har hatt marginalt feste av navlesnoren?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk vite dette på den ordinære UL, jordmor som undersøkte, dette er ikke obligatorisk at dette gjøres men det vurderes om det skal bli det.

DVS at navlesnoren er ikke plassert senterert menn i kanten av morkaken. Jeg må ha ekstra vekstkontroller fra uke 28, men hvor ofte etter dette avhenger sikkert av om hvor stort evt ett veksavvik er. Men morkaken blir jo fortes sliten i kanten og kan derfor svikte og barnet får ikke den næringen den skal ha. I verste tilfelle så vet jeg at barn har død av dette, kalles vel noe slikt som perinatal død eller noe i den retning.

Jeg har ikke hatt dette med noen av de forrige 5 så vet egentlig ikke så mye om hvor mange kontroller man skal ha. Men tror det er først en så etter 14 dager og så kommer det an på vekstavviket evt.

Jeg fikk vite dette på den ordinære UL, jordmor som undersøkte, dette er ikke obligatorisk at dette gjøres men det vurderes om det skal bli det.

DVS at navlesnoren er ikke plassert senterert menn i kanten av morkaken. Jeg må ha ekstra vekstkontroller fra uke 28, men hvor ofte etter dette avhenger sikkert av om hvor stort evt ett veksavvik er. Men morkaken blir jo fortes sliten i kanten og kan derfor svikte og barnet får ikke den næringen den skal ha. I verste tilfelle så vet jeg at barn har død av dette, kalles vel noe slikt som perinatal død eller noe i den retning.

Jeg har ikke hatt dette med noen av de forrige 5 så vet egentlig ikke så mye om hvor mange kontroller man skal ha. Men tror det er først en så etter 14 dager og så kommer det an på vekstavviket evt.

Gjest StineTh

Huff, dette hørtes skummelt ut synes jeg! Håper du får all den oppfølgingen du trenger.

Snakk med sykehuset for å forberede deg på et evt. hastekeisersnitt, hvis de finner ut at babyen får for lite næring kan det hende de beslutter å ta den ut med en gang med hastekeisersnitt.

Hvordan har vekstkurven vært så langt?

Hjelpe meg, hastekeisersnitt?? De vil følge med på veksten av fosteret ved hjelp av ultralyd og dersom veksten avtar kan det være aktuelt å sette fødselen i gang tidligere dersom de tror at babyen vil ha det bedre på utsiden. Målet er selvfølgelig at babyen skal være der lengst mulig, derfor vil du bli fulgt opp ekstra. Det er som du sier noe som ikke alltid oppdages på forhånd, hos deg har de gjort det og det er bra. Det kommer helt sikkert til å gå fint og du kommer til å få den oppfølgingen du trenger :) 

Anonymous poster hash: 36be4...32c

Annonse

Gjest StineTh

Selvfølgelig kan det være at en sånn situasjon vil kunne føre til hastekeisersnitt. Hvis legene oppdager drastisk mindre næring til babyen og at morkaken ikke gir nok næring grunnet plasseringen av navlestrengen så kan det hende at det ikke er tid til igangsetting at fødsel. Dette bør man ta opp med sykehuset og forhøre seg litt om hvilke situasjoner som kan oppstå og hvordan legene reagerer på hva.

Jeg har selv et høyrisiko svangerskap på grunn av morkakeproblemer tidligere. Vet derfor at et hastekeisersnitt kan komme ut av det blå.

Alle svangerskap kan ende med hastekeisersnitt, det er likevel ingen grunn til å skremme folk på denne måten. Vekstavvik pga dårlig funksjon av placenta/\navlesnor er noe som i fleste tilfeller kommer gradvis og derfor er det liten risiko for at det skal ende med hastekeisersnitt. 

Anonymous poster hash: 36be4...32c
  • 2 uker senere...

Søsteren min hadde dette. I tillegg fikk hun morkakesvikt som bare tilfeldigvis ble oppdaget (hun følte seg i fin form selv med skyhøyt blodtrykk) i uke 24 og det endte med keisersnitt i uke 25 og alle komplikasjoner det medfører. Dette skjer sikkert ikke mange men jeg synes det er lenge å vente om du ikke har kontroll før uke 28.

Jeg er selv gravid nå og selv om alt evt ser greit ut på oul skal jeg ta en privat ultralyd i uke 22-23 for å forsikre meg om at alt fremdeles er greit. Uke 23 er nedre grense for når de satser på å redde barnet.

Sniker meg innom her...

Jeg hadde nå et akutt snitt. Pga lavt vekstavvik. 26% avvik. 4 leger målte avvik de to siste dagene. De målte 2090, 2200, 2700 og 2550. Ut kom frøkna på 2010. Så estimeringa var litt store sprik.

Men frøkna ble tatt i uke 37+1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...