Gå til innhold

Mars baby 2015<3

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt det til min mor og 2 av mine venner. De andre får vite det i uke 11 etter min første offisielle kontroll den 15 august. Det er enten da eller i uke 17 (Det ser vi ann sammen, jeg og mannen). 

Både jeg og samboer er enige om at de andre besteforeldrene og venner kan vente til vi vet at alt er OK og vi er ferdige med sommerferien vår i Spania (1-12 august). 

Fortsetter under...

Gratulerer til dere nye i tråden! Det blir spennende å følge dere fremover:)

Jeg har tatt en ny test i dag,og den er også positiv,så nå må jeg vel snart innse at jeg er gravid. Fortsatt merkelig. Har fortalt det til én av søstrene mine, ei venninne og en kollega. Jeg ble så full av nyheten på morgenkvisten at jeg ikke greide la være:) kommer ikke til å si noe til besteforeldre før det er gått 12 uker. Mannen min og jeg må venne oss til tanken først.

Tenker dere å gå til jordmor eller fastlege på kontroller?

Gratulerer til dere nye i tråden! Det blir spennende å følge dere fremover:)

Jeg har tatt en ny test i dag,og den er også positiv,så nå må jeg vel snart innse at jeg er gravid. Fortsatt merkelig. Har fortalt det til én av søstrene mine, ei venninne og en kollega. Jeg ble så full av nyheten på morgenkvisten at jeg ikke greide la være:) kommer ikke til å si noe til besteforeldre før det er gått 12 uker. Mannen min og jeg må venne oss til tanken først.

Tenker dere å gå til jordmor eller fastlege på kontroller?

Jeg har ikke peiling jeg! hehe var på fastlegen i går grunnet noe annet og sa det til henne da. Kommer til å veksle mellom tror jeg? Liker så godt legen min :P Er førstegangsgravid så jeg har ikke noen erfaring om hva som er best eller ikke.. Vet bare at jeg skal på tidlig UL for å se at alt er OK før ferie :)

Terminliste:

(Litt foreløpige datoer til det kommer endelig bekreftelse:-) )

1. Krussemynte, Ayrede, majlin80

2. Håpefull, Trehest1

3. Linkwi, Amalie87

4. Caroline91, treningsguru

5. FrøkenG

6.

7.

8.

9.

10. Alira

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31. 

Annonse

Skrevet i dag, 09:17

Terminliste:
(Litt foreløpige datoer til det kommer endelig bekreftelse:-) )

1. Krussemynte, Ayrede, majlin80
2. Håpefull, Trehest1
3. Linkwi, Amalie87
5. FrøkenG, Mammadrøm
6.
7.
8.
9.
10. Alira
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.

jeg er 24 å bor i Bodø :) Idag har jeg vært noe kvalm på jobb, men var heldigvis på slutten av dagen, gikk litt bedre etter jeg fikk kommet meg hjem å spist litt. 
Er trett å sliten om dagene, har ADD og har gått på conserta , men de sluttet jeg med for 1 uke siden da jeg fant ut jeg er gravid :) Så er i en tilvennings fase på en måte :) blir jo også ekstra sliten av alle hormonene i kroppen når man er gravid :) hehe

Annonse

1. Krussemynte, Ayrede, majlin80, Vinterblomst

2. Håpefull, Trehest1

3. Linkwi, Amalie87

5. FrøkenG, Mammadrøm

6.

7.

8.

9.

10. Alira

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Angående jordmor/fastlege. Det vanligste, hvertfall første svangerskap før man vet selv hva man trives med er å gå annenhver kontroll til fastlege/jordmor. Man begynner med fastlege. I de store byene i landet må man selv ta kontakt med helsestasjonen man hører til å bestille jordmortime. I Oslo anbefales det at man bestiller time ganske tidlig, for er ofte litt venting. Altså at man bestiller time til senere i svangerskapet.

Forskjellen på lege/jordmor er vel at jordmor kanskje er en mer samtalepartner, og lege mer formalitet. Hjertelyd og blodtrykk sjekkes på alle kontroller uansett lege/jordmor. Er kun lege som kan skrive sykemelding.

Vanligste fordeling på kontroller er å starte hos lege rundt uke 10-13 for å ta en del blodprøver etc.. Videre kan man få en ekstra kontroll i uke 16 om man vil for å høre hjertelyd. Så er det ordinær ultralyd på sykehuset man skal føde, egen innkallelse man får etter å ha søkt fødeplass. På mindre steder trenger man ikke søke, men i Oslo etc må man det. Man søker fødeplass på første legetime. Man kan også søke på egenhånd via nettet..

Etter uke 24 er det kontroll en gang i måneden (24,28,32,36) og så etter 36 er det 36,38,40,41. Håper dette var oppklarende for dere førstegangsfødende :-)

Anonymous poster hash: 41da2...712

Jeg er også med her. Vet ikke når terminen er, regner med 1.mars:))). Gratulerer til alle sammen:).

Dette er mitt andre. Første gangen hadde jeg ingen symptomer, bare meget ømme bryster. MEN denne gange er jeg veldig bitshy;))), litt ømme bryster, små kvalmen, mUrrende mensensmerter OG har fått rosa blødning av og til som kommer og går. Er dette vanlig?. Litt redd hver gang jeg går på toalettet. Skal til legen i neste uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...