Gå til innhold

Hjelp, naboen vil bygge ut!

Anbefalte innlegg

Naboen ønsker å bygge ut. Vi bor i rekkehus tett i tett og utbygget vil grense helt inn til vår hage, og det vil innebære at vi mister sol og får mer innsyn. Dette ønsker vi ikke, men frykter at dette vil skape dårlig stemning om vi sier nei. Noen med erfaring fra slike saker? Har noen av dere sagt nei til utbygging, men likevel beholdt et godt naboskap?

Anonymous poster hash: 12a02...10f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144149210-hjelp-naboen-vil-bygge-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier nei og sier beklager, men at det vil forringe verdien på din eiendom. Så er det opp til kommunen om de får lov ifht utnyttelsesgrad osv. Hvis mulig begrunner du slik at det blir tatt med i betraktningen i kommunens behandling. - send ev brev i tillegg til byggesakskontoret.

Anonymous poster hash: c9ef1...ed9

Dere skriver ikke under på nabovarsel og kontakter kommunen for å høre videre saksgang. En må ha god grunn for å si nei, men at man taper sollys samt får emr innsyn, kan være god grunn. Sjekk tidligere saker på internett for å se hvordan tidligere tvister har blitt løst.

Anonymous poster hash: a794f...034

Takk for svar, dere. Jo, det er 4-meters regelen som gjelder, og den kommer til å bli avgjørende siden vi sier nei. Det jeg er redd for er at det blir sure miner pga dette. Det er typisk at slike saker ender med krangling, og derfor er jeg litt på tuppa. Vi er relativt nyinflyttet her også.

Annonse

Hvis de blir sure for at dere sier nei til brudd på 4 meters regelen, evt bygger helt inntil selv om dere ikke går med på det, er det de som egger til bråk og dårlig stemning. Ta kontakt med teknisk etat i kommunen, du. De er ofte innstilt på at naboer skal ha god tone seg imellom, og kanskje de kan komme med ideer til hvordan dere kan løse situasjonen.

Anonymous poster hash: 14004...11d

Er det ikke 4-meters regel der dere bor? Her i kommunen er 4 meter fra naboens grense det nærmeste man kan bygge...Anonymous poster hash: 14004...11d

Samme her. Ville forført meg litt om dette

Anonymous poster hash: c06dc...1aa

forført? :fnise:  Naboen blir sikkert fornøyd da! :fnise: :fnise: :fnise:

Anonymous poster hash: d8b57...cc9

Om andre naboer sier de blir sure på dere om dere ikke gir dem 20000 kr så gir dere vel ikke penger. Tipper at det satte i gang med dette fort som fy fordi dere er nyinnflyttet og de gamle eierene sa nei.

Anonymous poster hash: 88f44...fed

Hm..reagerer litt på at de kan bygge ut og bli amnerledes enn alle de andre i rekka i det hele tatt jeg da. I rekke og i blokk osv skal jo alt se likt ut. Blir veldig dumt at den ene stikker ut og ikke de andre.

Bortsett fra det ville jeg absolutt ikke godtatt det pga de tingene du nevner, mtp sol og innsyn. Godt naboskap er gull verdt, men ikke for enhver pris!

Bygge på rekkehuset eller sette opp et frittstående bygg i hagen? Som oftest så hjelper det ikke å si nei, byggingen blir bare satt på vent e stund. Men i dette tilfellet er det annerledes, siden 4 meters regelen gjelder. Spesielt om dette er en garasje, og brannfaren er stor.

Anonymous poster hash: 51c05...d88

Annonse

Bygge på rekkehuset eller sette opp et frittstående bygg i hagen? Som oftest så hjelper det ikke å si nei, byggingen blir bare satt på vent e stund. Men i dette tilfellet er det annerledes, siden 4 meters regelen gjelder. Spesielt om dette er en garasje, og brannfaren er stor. Anonymous poster hash: 51c05...d88

De skal bygge ut i hele bredden og da med hele 7,5 m. Dvs at de vil stå på grensen til vår bakhage, og i tillegg vil de ha en terrasse oppå nybygget som da gjør at de ser rett ned i vår hage ovenfra. Det kommer til å se rart ut. I tillegg grenser tomtene våre mot en fellestomt og da lurer jeg på om alle medeierne (21 hus) av fellestomten må godkjenne?

Høres merkelig ut om de får dette i gjennom. Trodde fasadeendring var så og si umulig på rekkehus, og at alle beboerne må sette opp f.eks. veranda (i høyden) samtidig. Man kan jo ikke endre til sprossevinduer i en funkisrekke...?

Bygge på rekkehuset eller sette opp et frittstående bygg i hagen? Som oftest så hjelper det ikke å si nei, byggingen blir bare satt på vent e stund. Men i dette tilfellet er det annerledes, siden 4 meters regelen gjelder. Spesielt om dette er en garasje, og brannfaren er stor.

Det er merkelig om de får ja fra kommunen.

4 meters regelen gjelder ikke for garasjer ;) Med mindre garasjen er over x antall kvm.

Anonymous poster hash: 8e3f0...249

Jeg ville ringt teknisk etat i kommunen og bedt om råd.. De får mest sannsynlig søknaden og kan kikke litt ekstra på den, og de sier og hva dere skal gjøre, og evt klagegang.

Jeg kan ikke fatte at naboen får lov til å bygge sånn, mest sannsynlig så har de sikkert fått nei av de tidligere naboene og utnytter at dere er nyinnflyttet og vil være på godfot med naboene.. Er dette en endetomt? Kan de bygge på den andre siden og la et være som før mot dere?

Anonymous poster hash: ccfa3...353

Jeg ville ringt teknisk etat i kommunen og bedt om råd.. De får mest sannsynlig søknaden og kan kikke litt ekstra på den, og de sier og hva dere skal gjøre, og evt klagegang.  Jeg kan ikke fatte at naboen får lov til å bygge sånn, mest sannsynlig så har de sikkert fått nei av de tidligere naboene og utnytter at dere er nyinnflyttet og vil være på godfot med naboene.. Er dette en endetomt? Kan de bygge på den andre siden og la et være som før mot dere? Anonymous poster hash: ccfa3...353

Nei, det er et hus midt i rekken, og som sagt er det snakk om å bygge utover med hele 7,5 m og dai hele huset bredde. Vi er funkisrekkehus så jeg har mine tvil om at det går gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...