babypappa Skrevet 15. juni 2014 #1 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvor skal jeg starte? Har ei lita jente på snart 7 mnd som er vanskelig (med nesten alt) å legge og få til å sove. Når det er på det verste sover hun ikke mer enn 5-7 timer i døgnet. Hun er ofte trøtt, men altfor nysgjerrig til å ville sove. Hun må bysses i søvn, som regel over en halvtime for så å få sove i maks en halvtime. Når det er leggetid (ca 18) sovner hun alt mellom 19 og 21 for så å våkne igjen etter en halvtime, deretter en time osv. Alltid våkner hun rundt midnatt og 02:00 for å ville stå opp til en ny dag 04:30. Da er hun våken til 07 - 08 for å sove en halvtime. Og sånn fortsetter det, dag etter dag og mamma (ja, det er pappa som skriver) blir helt utslitt etter søvnløse netter. Jeg skulle gjerne hjulpet til på nettene, men som regel sovner hun ved puppen. Hun slutta å ta flaske når hun var ca 2 mnd så der kan jeg ikke hjelpe. Hun sover enda i samme seng som oss. Er det noen som har lignende babyer eller tips til hva i alle dager vi kan gjøre for at hun skal sove lengre sammenhengende og evt. sovne av seg selv en dag? Det er så masse mer som kan spille en rolle her. Hun har vært syk fra fødselen av med kolikk, atopisk eksem, stafylokokker, brannkopper og mageproblemer. Mer orker jeg ikke å skrive.. Er forresten ikke for ferbermetoden eller andre lignende der ungen må ligge å skrike.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 15. juni 2014 #2 Del Skrevet 15. juni 2014 Tek ho smokk? Viss ikkje ville eg satt ho i hardtrening for å få det til. Vår på 7 mnd blir amma eller trilla i søvn, og må ha smokk for å sovne igjen ved oppvåkning. Før ho tok smokk (ved ca 4 mnd) måtte puppen fram kvar gong ho våkna. Det vil seie 3-10 gongar pr natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 15. juni 2014 #3 Del Skrevet 15. juni 2014 Hvis dere har muligheten, kan det hjelpe å legge henne på eget rom. Det er nok slitsomt i begynnelsen, men jeg merker nå at min på 5 mnd reagerer på mine lyder, så jeg skal flytte henne snart siden hun også våkner hele natten hver time. Når det gjelder å sovne av seg selv har jeg kjørt opp-ned metoden på min - funka ila en ukes tid. Krever tålmodighet, men nåmslipper jeg å bysse! Ellers har man Karin naphaugs hysj-metode. Med førstemann tok vi ferber en gang eller to. Det fungerte veldig bra og alt var løst på tre dager. Har ikke gjort den med nr to enda siden de ikke skal være under seks mnd når man gjør dette, men skal jeg bruke den, gjør jeg den like mildt ved å gå ofte inn. Det er også ofte når man bruker denne på kvelden at babyen sover resten av natta. Ellers tok ikke førstemann smokk og trengte aldri å gå inn for å dytte den. Det savner jeg nå fordi jeg må dytte smokk heeeele tiden med yngste... Bare til trøst fra en som hadde en gutt som også nekte smokk og flaske fra 2,5 mnd alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 15. juni 2014 #4 Del Skrevet 15. juni 2014 Stemmer også for eget rom og teste smukk. Ligger nurket alene på dagtid, sovner hu i vogn etc? Har hørt mange rose opp-ned-metoden... min erfaring er at når de er rundt halvåret begynner de å kalle på oppmerksomhet, selv om de vet det er natt... de vet tidlig hvilke triks som funker, og man hører forskjell på behovsgråt og oppmerksomhetsgråt i den alderen :-). Lykke til! Dersom hun ligger i senga og sover, ikke ta henne opp for den minste lyd, de kan lage endel knirking i de lettere søvnfasene uten å være våken (dreit oss litt ut på den med eldste) Har forresten noen av dere et lavt søvnbehov? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babelina Skrevet 16. juni 2014 #5 Del Skrevet 16. juni 2014 Hva er opp-end metoden, hysj og Ferber?? Til babypappa: thumbs up for deg som tar initiativ til a skrive pa forumet og soke rad for mammen og babyen di! Stor respekt for deg!! Jeg sliter ogsa med mi pa 5 mnd som nesten ikke sover om natta selv om Hun er trott osv, men pa Langt nar sa trottended som du har det...jeg skal forsoke eget rom I kveld sa fingers crossed. X Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessass Skrevet 16. juni 2014 #6 Del Skrevet 16. juni 2014 God forklaring til opp-ned metoden her:) http://www.libero.no/Foreldrepraten/Forumet/Rom/Emne/?topicId=103829 Hysj-metoden har jeg ikke prøvd selv, men konseptet er å sitte å hysje babyen i søvn. Jo høyere baby skriker, jo høyere hysjer man og når baby skriker lavere så hysjer man lavere. Dette kan nok googles for å få bedre forklaring. Ferber er at man skal gi baby en kos, si nå er det natt og gå ut. Så skal må gå jevnlig inn til barnet for å berolige at hun ikke er forlatt (raskt), si det er natt og gå ut igjen. Første natt går man feks inn etter 2 min, så 5 min osv. Neste natt kan man øke mer mellom hver osv. Alle disse metodene er beskrevet i naphaug sin bok og den er fin å ha:) hjalp oss MYE med førstemann! Spent på første natten din på eget rom babelina! Jeg får ikke startet før til helgen pga hyttetur, og da skal begge barna sove på rom med meg! Stønn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
November_84 Skrevet 17. juni 2014 #7 Del Skrevet 17. juni 2014 Hei :-) Jeg har baby på 7 mnd og vi har slitt/sliter med mange av de samme problemene. Kolikk og mageproblemer fra fødsel til ca 5-6 mnd. (Sliter enda med litt magevondt noen dager) Det har vært lite søvn hele veien, nede i 6 timer i døgnet. Forferdelig slitsomt, både jeg og samboer har vært nære til å "gi opp" på det verste! Her ble det endel bedre når han fikk komme over i egen seng, men inne på vårt rom. Vi ble nødt til å bruke inn-ut (?) metoden ved leggetid rundt 6 mnd alder. Først amming, nattasang, smokk, god natt og ut av rommet. Gikk veldig fort inn igjen men også rett ut etter å ha gitt smokk. Ikke gi øyekontakt. Måtte gjøre dette mange ganger. Etter noen dager skjønte han at det, og sovnet MYE raskere. Nå bruker vi ca 15 min å få han i seng, før var det gjerne 2 timer. Vi hører jo selvfølgelig an gråten, er det hylskrik/magevondt må han tas opp og trøstes. Nattevåk sliter vi enda med, men det har blitt mye bedre. Det ble bedre etter at jeg klarte å slutte å amme hver gang han våknet, nå får han bare mat en gang om natten. Vi har brukt "white noise" i form av en vifte på nattbordet noen netter og syns han sover bedre når denne står på. Jeg måtte få vallergan av legen min etter 5 mnd uten søvn (innsovningstablett som også fungerer døsende, slik at jeg klarte å sovne fort igjen etter alle oppvåkningene hver natt.) Denne kan tas under amming. Sier ikke at din samboer/kone skal gjøre det samme, men det hjalp meg veldig for å hente meg inn igjen. Ellers er det vel bare å ta tiden til hjelp, det vil bli bedre :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babelina Skrevet 17. juni 2014 #8 Del Skrevet 17. juni 2014 Ok da har jeg forsokt forste natta pa eget rom og det var ikke verst . Har forsokt bade hysj metoden og Ferber men visste ikke de hadde et navn hehe. Ferber bruker jeg ofte og det hjelper. Hun sovnet kl 8 igar kveld, vaknet rett over 22 da jeg ammet henne og Hun var tilbake I senga si ca 22.30. Vaknet igjen en times tid senere men da gikk jeg kjapt inn, ga henne en kos og smokk og ut igjen. Hun sovnet umiddelbart og vaknet ikke for 2.30 tiden!!ammet, skiftet pa henne og la henne tilbake. Hun var da veldig vaken og glad men jeg la henne konsekvent ned igjen, sa god natt og gikk ut. Hun vaknet igjen kl 5, igjen inn og ut I lopet av sekunder. Det var stille til kl 6 da jeg tok henne inn I var seng og Hun fikk ligge a Kose med mor og far og amme noen timer for vi stod opp rett etter 9!! Same procedure tonight! Her gir man ikke opp eller etter!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 17. juni 2014 #9 Del Skrevet 17. juni 2014 Det høres lovende ut :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå