Gå til innhold

Stekte potetbåter. Hvordan få best resultat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Olje og krydre og så i ovnen? Eller skal man steke en stjnd for så å olje å krydre (ulike metoder på nett) Hvor lenge og hvor mange grader?

Når vet jeg de er ferdig? Sist jeg lagde ble de overstekte nemlig.

Anonymous poster hash: 2a9a9...eaf

Fortsetter under...

Skrevet

Putt potetbåter i en pose og hell over litt olivenolje. Lill posen og bland slik at potetene får olje på seg. Legg potetbåter utover en langpanne. Trikset er sette båtene så skallet er ned. Strø over salt og ønsket krydder.

Jeg syn provancekrydder eller salvie er godt. Dersom maten jeg skal ha til hat mye smak tar jeg bare salt og pepper.

Stek i 200 grader til de blåser seg opp og blir litt brune.. Ca 30 min!

Ta evt på grill bittelitt på slutten.

Anonymous poster hash: 81afe...5a6

Skrevet

Jeg deler potetene i båter og legger de i en bolle med kaldt vann, det trekker litt av stivelsen ut av potetene og gjør de mer sprø.

Heller av vannet og heller over olivenolje isteden og blander rundt så alle potetene får olje på seg.

Har matpapir i bunnen av langpanna og strør potetene over, krydrer med salt og provance-krydder. Steker på varmluft på 220 grader til de er møre inni og begynner bli litt sprø på utsiden. Har aldri tatt tiden egentlig, men avhengig av størrelsen på båtene tipper jeg det tar 30-40 min.

Anonymous poster hash: 3f298...1a0
Skrevet

Vi bruker å koke potetene litt først; kutte potetene i like store biter (vi er ikke så nøye på at det må være båter), koker de lett i vann. Så heller vi av vannet og tar olje og valgfritt krydder og salt oppi gryta. Så setter vi lokket på, holder det tett på krydra og rister hardt på gryta slik at olje og krydder fordeler seg på potetene og de samtidig får seg noen 'trøkker'. Det gjør ikke noe om en potetbit eller to blir 'mos', dette fordeler seg ut over de andre bitene og blir sprøtt i ovnen. Fordel potetene i langpanna og strekning ovnen 20-30 min ca 200-225 grader (til de er ferdige liksom). Da blir de myke og gode inni og sprø på utsiden.

Skrevet

Vask potetene, del de så opp i biter.. synes de er mye bedreskåret i små biter/ evt en potet skåret i 4-6 biter. Pensler stekebrettet med olje og har de over. Ringler så olje over og blander de rundt med hendene. Krydrer med aromat og peppermix, evt salt og timian og blander de godt sammen så det blir krydder på mer enn bare en side. Steker på 200 grader i ca 35-45 min + evt varmluft på slutten. Blir deilig mye inni og crispy utenpå.

Anonymous poster hash: 3690d...b96

Skrevet

Del opp potetene, legg de i en kasserolle/bolle med kaldt vann i minst en time. Bytt vann og kok litt. Lager man pommes frites så er et oppkok nok. Stek så med skallet ned til de blåser seg opp, vi har alltid grill på de siste minuttene.

Anonymous poster hash: 5024a...1ae

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...