Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #1 Skrevet 14. juni 2014 Jeg skal sterilisere hunkatten min som er litt over ett år. Jeg skulle ha gjort det tidligere, men da jeg ringte for å bestille time sa dyrlegen at hun må holdes i ro i ti (!!) dager etter inngrepet, bl.a. må vi passe på at hun ikke hopper så såret ikke skal gå opp. Jeg fant ut jeg måtte vente til ferien med inngrepet, for hjemme vil hun jo hoppe opp i sofaen og andre steder hvis hun er alene. Er det noen som har erfaring med sterilisering av hunkatt, må de virkelig passes på 24/7 i ti dager?? Hun sa også at katten må gå med krave i disse ti dagene. Jeg ser det for meg - katten kommer til å bli gal! Er det noe jeg må forberede meg på eller vite om som kan lette inngrepet for henne? Anonymous poster hash: e050b...2d3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #2 Skrevet 14. juni 2014 Steriliserte katten min da hun var 7 mnd. Hun måtte holdes i ro o ca.10 dager. Det løste seg selv for hun var ganske slapp og sliten etter inngrepet. Hun klarte å hoppe litt etterhvert og så lenge katten var i fin form lot jeg henne styre på. Eneste jeg unngikk var å løfte henne og instruerte barna til å la henne være i fred. Hun sov mye i en stol med lammeskinn i. Fikk smertestillende de 3 første dagene. Husker ikke helt, siden det er en stund siden, men etter 7 dager (om jeg ikke husker feil) tok jeg av plasteret. Hun hadde ikke krage. Og etter 10 dager var hun på kontroll hos veterinær og tok stingene. I perioden etter steriliseringen var jeg på universitetet som vanlig og barna var i barnehagen. Tok ikke fri for å passe katten. Jeg vurderte det slik at så lenge hun var fin i formen, spiste, drakk vann og sov mye så var det ikke behov for å være hjemme. Steriliseringen ble utført på en fredag, jeg ville ha time da, så vi var hjemme med henne i helga. Anonymous poster hash: 4b6cb...798
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #3 Skrevet 14. juni 2014 Man kastrerer katter. Og ja, du må passe på, men selvsagt ikke om natten. Det er bedre om du får tak i en body enn om du setter på en krage. da klarer denikke å hoppe like lett, nemlig. Anonymous poster hash: 6e886...ad6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #4 Skrevet 14. juni 2014 Man kastrerer katter. Og ja, du må passe på, men selvsagt ikke om natten. Det er bedre om du får tak i en body enn om du setter på en krage. da klarer denikke å hoppe like lett, nemlig. Anonymous poster hash: 6e886...ad6 Kastering og sterilisering av hunnkatter er ikke det samme. Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen. Ved sterilisering nøyer en seg med å skjære over sæd/egglederen. Anonymous poster hash: 4b6cb...798
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #5 Skrevet 14. juni 2014 Trodde også det var forskjell på disse, ja. Er det ikke greiest å sterilisere, da? Virker som et mye mindre omfattende inngrep. Er ikke resultatet det samme - de blir ute av stand til å få unger? Anonymous poster hash: e050b...2d3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #6 Skrevet 14. juni 2014 Man kastrerer katter. Og ja, du må passe på, men selvsagt ikke om natten. Det er bedre om du får tak i en body enn om du setter på en krage. da klarer denikke å hoppe like lett, nemlig. Anonymous poster hash: 6e886...ad6 Kastering og sterilisering av hunnkatter er ikke det samme. Kastrering er et kirurgisk inngrep der en fjerner hele kjønnskjertelen. Ved sterilisering nøyer en seg med å skjære over sæd/egglederen. Anonymous poster hash: 4b6cb...798 Som sagt: man kastrerer katter. Det er ytterst få veterinærer som utfører en sterilisering. Ofte tar de også feil, og kaller det sterilisering, men de utfører en kastrering der de fjerner alt. Anonymous poster hash: 6e886...ad6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #7 Skrevet 14. juni 2014 Trodde også det var forskjell på disse, ja. Er det ikke greiest å sterilisere, da? Virker som et mye mindre omfattende inngrep. Er ikke resultatet det samme - de blir ute av stand til å få unger? Anonymous poster hash: e050b...2d3 Resultatet er absolutt ikke det samme, da de ved steriliering vil kunne ha løpetid etterpå.. Anonymous poster hash: 6e886...ad6
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #8 Skrevet 14. juni 2014 Trodde også det var forskjell på disse, ja. Er det ikke greiest å sterilisere, da? Virker som et mye mindre omfattende inngrep. Er ikke resultatet det samme - de blir ute av stand til å få unger? Anonymous poster hash: e050b...2d3 Resultatet er absolutt ikke det samme, da de ved steriliering vil kunne ha løpetid etterpå.. Anonymous poster hash: 6e886...ad6 Ok, viktig poeng. Jeg holder på å bli nuts Anonymous poster hash: e050b...2d3
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #9 Skrevet 14. juni 2014 Jeg måtte passe på min i en hel måned. Hun slikket på seg infeksjon. Herlig. Anonymous poster hash: 548eb...68d
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Min ho katt vart sterilisert på torsdag, holdt ho inne første natta med Kragerø på. Etter det har katten fått gjere som ho vil, ho har ikkje slikka på såret. Plasteret har ho på endå. Etter 10-12 daga kan man ta stinga enten sjølve eller få hjelp hos veterinæren . Anonymous poster hash: 50563...1d1
minimii Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 Kjøp body hos veterinæren, da slipper man krave og faren for at de slikker på såret. Husker ikke om hun måtte ha krave de første dagene, men tror ikke det. Hos oss var det litt av et styr å få av det plasteret for det satt noe innmari. Hvis du skal tilbake til vet og ta stingene kan man kanskje ta plasteret i samme slengen?
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #12 Skrevet 15. juni 2014 Jeg steriliserte begge mine samtidig, dog for endel år siden. Tror de hadde på seg krage i en dag eller to. Men jeg var ikke hjemme og passet på dem, og det eneste jeg gjorde var å vaske snittet frem til det grodde, og fjernet så stingene selv. Fikk med hjem et ark med beskrivelse på hvordan rense såret og fjerne sting når det var grodd. Det var egentlig helt problemfritt. Opplevde ikke at kattene var borti stingene selv. Anonymous poster hash: 4e827...42f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #13 Skrevet 15. juni 2014 Jeg har akkurat kastret min hunkatt. Dvs at hun har fjernet livmor og eggstokker. Dyrlegen kalte det for sterilisering, men det var kastrering. Det er det som anbefales. Fikk ingen råd om å unngå hopping. Katten gjør det den klarer. Hun hoppet opp i sofaen dagen etter. Vi fikk beskjed om å følge med om hun slikket på såret. Hvis hun gjorde det, måtte vi kjøpe body eller krage. 80% av kattene er visst ikke interesserte i såret, så da trenger de ikke krage. Pus var seg selv etter 2-3 dager, men velfungerende allerede dagen etter. Du kan fint la henne være alene hjemme etter et par dager. :-) Anonymous poster hash: b23e4...2f2
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #14 Skrevet 15. juni 2014 Her fikk begge pusekattene stort plaster på magen og vi skulle holde de inne i en ukes tid. Utover det så skulle vi ikke gjøre noe om de ikke fikk av plasteret og begynte å slikke på såret. Begge to gikk det bra med, den ene slikket mye på plasteret men fikk ikke av plasteret. Ingen krage eller body. Begge kattene gikk ut før tiden, for da gikk det ikke å holde de inne lengre. Frokosten hos naboen ble vist for mye savn, så de fikk gå ut. Men nå er kattene veldig huskjære, så ingen fare for at de ble ute lenge. Anonymous poster hash: 275e6...213
moota m storebror&lillebror Skrevet 15. juni 2014 #15 Skrevet 15. juni 2014 Jeg kastrerte våre hunnkatter for et par mnder siden. Det jeg fikk beskjed om var at jeg måtte passe på så de ikke slikket på sårene. De ville at jeg skulle kjøpe body til begge, men jeg synes det var for dyrt. Kjøpte krager, men brukte dem ikke. De måtte passes på slik at de ikke sovna med hodet i vannskåla og ikke få mat før de kunne gå til matfatet selv. Etter bedøvelsen altså. De sov i noen timer etter vi kom hjem og var nokså rolige den dagen. Ellers var de som vanlig etterpå. Tok stinga etter 10 dager og da kunne de gå ut etterpå.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #16 Skrevet 15. juni 2014 Vår katt måtte ikkje ha krage eller body, sidan ho ikkje brydde seg med såret. Første par dagane var ho ganske utslått, men kom seg litt etter kvart. Hugsar ikkje kor mange dagar me heldt ho inne, men trur det var nærare ei veke. Gjekk ikkje og gjette på katen så ho ikkje skulle hoppe, og heldt oss heller ikkje heime heile tida. (eg var i permisjon, så var ein del heime likevel) Anonymous poster hash: 4bf6f...519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå