Gå til innhold

nå har min store frykt skjedd...ang vår nydelige valp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

minste barnet er allergisk. så det tydelig da vi kom hjem fra ferie og han reagerte med en gang han vær i samme rom som han.... :( valpen er 15 uker.. rådvill..... :(

Anonymous poster hash: a1da2...7bf
Skrevet

Da må dere selge/gi vekk valpen. Det er ikke noe å være rådvill over synes jeg. Dere kan evt høre med oppretter om de kan ta valpen i retur, men hvis ikke må dere ordne med salg/gi bort selv. Men siden du skriver at du fryktet dette lurer jeg jo litt på om du hadde mistanke om mulig allergi? I så fall er det jo rimelig idiotisk å anskaffe seg valp uten å teste barnet først! Vi har selv allergi i familien, så vi har testet barna og vet at et av dem er allergisk og at vi derfor ikke bare fritt kan kjøpe inn hund/katt, vi må evt. teste nøye ut om de tåler en allergivennlig variant først.

Anonymous poster hash: 84fe3...f11
Skrevet

nei nei, jeg mente ikke at jeg fryktet allergi!! men jeg leste her inne for noen uker siden feks ang allergi, og det har alltid vært noe jeg frykter ( barna har omgås dyr hele livet). men han her reagerer ene barnet på) 

Så vi har jo anskaffet valp i go tro, siden de ikke har reagert tidligere :( 

Så ille å ta tlf til oppdretter å fortelle dette. vi har kun hatt han i 6 uker :( alle er jo veldig glad i han, men det kan ikke fortsette slik. Jeg ser jo det... :(

Skrevet

Hva med petal cleanse?

Anonymous poster hash: 09dbc...ea1

Skrevet

Hva med petal cleanse?

Jeg har ikke vært borti det før. Er det slik rens man må bade hunden i flere ganger i uka?

Skrevet

Det er dessverre sånn at jo mer en allergiker blir eksponert for det han er allergisk mot, jo verre blir allergien. Du risikerer også at han blir overfølsom og reagerer på andre ting som han i utangspunktet ikke var allergisk mot. Man kan få behandling mot allergi, men helt borte blir den aldri.

En hund skal leve i mange år, og selv om det finnes gode allergimedisiner, så synes jeg ikke at man kan la et barn som ikke absolutt er nødt gå på medisiner i 10-15 år i oppveksten.

Jeg skjønner veldig godt at det må være leit å gi fra seg hunden, men jeg kan ikke se at du har noe annet valg.

Hilsen allergiker

Skrevet

Hva med petal cleanse?

Jeg har ikke vært borti det før. Er det slik rens man må bade hunden i flere ganger i uka?

Ja, en flaske med et middel du smører i pelsen til hunden. Fort gjort.

Skrevet

Det er dessverre sånn at jo mer en allergiker blir eksponert for det han er allergisk mot, jo verre blir allergien. Du risikerer også at han blir overfølsom og reagerer på andre ting som han i utangspunktet ikke var allergisk mot. Man kan få behandling mot allergi, men helt borte blir den aldri.

En hund skal leve i mange år, og selv om det finnes gode allergimedisiner, så synes jeg ikke at man kan la et barn som ikke absolutt er nødt gå på medisiner i 10-15 år i oppveksten.

Jeg skjønner veldig godt at det må være leit å gi fra seg hunden, men jeg kan ikke se at du har noe annet valg.

Hilsen allergiker

Ville bare si at det ikke er automatikk i at jo mer en eksponeres, jo mer følsom blir en. Det KAN gå slik, men ikke alltid. Selv er jeg allergisk mot alle pelsdyr, men har en liten grad av allergi mot hund og reagerer ikke lengre på egne hunder. Jeg reagerer fortsatt på andres hunder. Når det gjelder katt er jeg så allergisk at jeg aldri vil kunne "venne meg til" og vil nok bare bli verre jo mer jeg blir eksponert. Men, som hos meg, så vet man jo aldri hvordan det blir.

Hunden får nok en god eier, dere finner ut av det. Men jeg forstår at det er kjipt!! Selv "led jeg meg gjennom" den første måneden med hunden vår, livredd for at mamma skulle oppdage at jeg måtte ta medisiner hver dag. Jeg ville ikke at hunden skulle bli sendt vekk ;). Gikk til slutt, men som sagt, man vet jo ikke dette.

Anonymous poster hash: 12423...c49

Skrevet

Hilsen allergiker

Ville bare si at det ikke er automatikk i at jo mer en eksponeres, jo mer følsom blir en. Det KAN gå slik, men ikke alltid. Selv er jeg allergisk mot alle pelsdyr, men har en liten grad av allergi mot hund og reagerer ikke lengre på egne hunder. Jeg reagerer fortsatt på andres hunder. Når det gjelder katt er jeg så allergisk at jeg aldri vil kunne "venne meg til" og vil nok bare bli verre jo mer jeg blir eksponert. Men, som hos meg, så vet man jo aldri hvordan det blir.

Hunden får nok en god eier, dere finner ut av det. Men jeg forstår at det er kjipt!! Selv "led jeg meg gjennom" den første måneden med hunden vår, livredd for at mamma skulle oppdage at jeg måtte ta medisiner hver dag. Jeg ville ikke at hunden skulle bli sendt vekk ;). Gikk til slutt, men som sagt, man vet jo ikke dette. Anonymous poster hash: 12423...c49

Nei, jeg var sikkert litt for bastant, det er sikkert ikke alle som blir verre, takk for at du korrigerte meg. :-)

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri tatt ibruk petal cleanse eller noe annet. Reagerer ungen , må hunden bort. Dette er først og fremst hjemmet til barnet, og der må barnet få være friskt. 

Min har hyperallergi mot hund og vi ble nektet katt da den allergien kunne komme senere. noe den også gjorde. 

"regelen" er at jo mer du eksponeres for allergener , jo verre vil allergien bli, man kan også utvikle andre allergier for immunforsvaret er i høygir. Men for hver regel finnes unntak. 

Det kommer også selvfølgelig an på hvor mye allergisk du er. har du en "liten" allergi , kan eksponering være løsning, men er det "større" skal man fjerne eksponering helt. Dette gjøres i samråd med lege IKKE på egenhånd. 

En annen ting er at hvis barnet eksponeres for allergener og man bare gir medisin, vil medisin tilslutt ikke hjelpe lenger, og man må kvitte seg med dyret uansett .

Tviler på at en lege vil si noe som helst annet enn kvitt deg med hunden det er det beste.  

Lykke til

Endret av catyn
Skrevet

Takk for mange svar . Dette er så trist at fy ..... Jeg skal , om(når) jeg får tatt avgjørelsen , legge han til salgs på finn..... Hva selger man en då vakker skapning for ? Er jo kun 15 uker gammel, og alt er tipp topp m han. Er jo ikke hans feil... Jeg som endelig fikk min etterlengtede hun etter år uten ...

Skrevet

Ligger flere slike annonser på Finn.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48874133

Anbefaler å skrive i annonsen at den selges pga allergi, jeg er skeptisk og vil helst kjøpe fra oppdretter så det kan godt hende det er lettere å levere hunden tilbake og la oppdretteren selge den for dere...

Anonymous poster hash: 060eb...fce
Skrevet

Anbefaler å skrive i annonsen at den selges pga allergi, jeg er skeptisk og vil helst kjøpe fra oppdretter så det kan godt hende det er lettere å levere hunden tilbake og la oppdretteren selge den for dere...

Han selges reg i nkk, alle papirer osv er med , men om jeg leverer den tilbake til oppdretter(om han godtar), får man penger tilbake da eller .....?

Lille skatten min ....:(

Skrevet

Han selges reg i nkk, alle papirer osv er med , men om jeg leverer den tilbake til oppdretter(om han godtar), får man penger tilbake da eller .....?

Lille skatten min .... :(

Om jeg skulle kjøpt en rasehund til full pris ville jeg aldri kjøpt den av noen som har hatt den i noen uker og kanskje formet den på en måte jeg ikke var enig i først. Tror du skal slite med å få solgt den til full pris selv altså.

Det viktigste er jo at den kommer til et godt hjem, og det er nok lettere for oppdretter å bli kvitt den. Hva du evt får tilbake av penger vet jeg ikke. Hva står det i kontrakten da? Mange oppdrettere har i kjøpskontrakten at de skal ha førsterett på å kjøpe hunden tilbake om dere ikke vil ha den lenger....

Skrevet

Jeg mente aldri fullpris, syns bare det er vanskelig å sette en pris på noe jeg elsker ... Blir som å selge "babyen" min ... Jeg skal sjekke på kontrakten imorgen ang dette ...

Bare det å ta en tlf til oppdretter ( sliter så med angst for slik). Blir sykt tøft men ok

Skrevet

Er det en seriøs oppdretter tar de hunden tilbake og betaler tilbake pengene. Så jeg ville ringt de først så ordner det seg nok ganske bra.

Skrevet

Jeg mente aldri fullpris, syns bare det er vanskelig å sette en pris på noe jeg elsker ... Blir som å selge "babyen" min ... Jeg skal sjekke på kontrakten imorgen ang dette ...

Bare det å ta en tlf til oppdretter ( sliter så med angst for slik). Blir sykt tøft men ok

Vi ga nettopp bort hunden pga allergi. Hunden kom før barnet i vår situasjon, og er en litt eldre modell... Men vi la den ut til 1000 kr., for å sortere ut de mest useriøse. Vi er for glad i den til at vi klarte å sette noen pris på den. Valper av rasen koster 15.000 vanligvis. Nå vet ikke jeg hva slags rase du har, men ville trukket fra 2-4000. Se hva andre hunder selges for, samme rase, eventuelt samme prisklasse.

Nå vet ikke jeg hva deres oppdretter vil gjøre, men i vår valpekontrakt har vi at ved salg/omplassering skal oppdretter opplyses, og ha mulighet til å kjøpe hunden tilbake (ikke valpepris, men hva hunden er "verdt" (som en bil som synker i pris)). Så jeg mener at om du gir valpen tilbake til oppdretter, skal oppdretter betale for den, men ikke full valpepris. 

Det var kjempetøft å gi bort hunden. Trist at det måtte skje dere. 

Anonymous poster hash: 747ab...77a

Skrevet

La oppdretter ta tilbake hunden og selge den videre. Jeg fnyser av folk som selger valper for flere tusen på finn "pga allergi". Når man snakker litt med de som selger så kommer det som oftest frem at mye av grunnen var all jobben med valp, og at hunden da ble understimulert. Allergi er en altfor "fin" unnskyldning på de fleste.

Hadde aldri tatt over en hund som ble solgt pga allergi, da enhver oppdretter som er seriøs tar den jobben istedet om allergi-grunnen stemmer.

Anonymous poster hash: 1e2d4...4b2
Skrevet

Kjenner følelsen... I går kontaktet jeg oppdretter'n til katten min siden jenta mi har fått katteallergi, enda hun ble testet og ikke slo ut på katt før vi anskaffet den. Oppdretter er i full sving med å finne et nytt hjem til ham, og midlertidig krisehjem dersom det blir nødvendig, for å skåne jenta mi mest mulig.

Jeg vil imidlertid ikke kreve en krone for katten, selv om jeg betalte tusenvis da jeg kjøpte ham. Å vite at han får et godt hjem, at prosessen går hurtig og at jeg selv slipper å handtere dette midt oppi barnas og min egen sorg over å måtte kvitte oss med et familiemedlem er mer enn betaling nok.

Anonymous poster hash: 63750...138

Skrevet

Din største frykt. Din lille skatt. Hvor mye penger vil jeg få for han...?

Ok!

Anonymous poster hash: ee24c...d88
Skrevet

Et tips kan være å la ungene få være mye sammen med dyr før det kjøpes inn selv, så får man testet allergier :) Men veldig kjedelig at han reagerte på huden deres. Det er jo ikke ålreit å måtte kvitte seg med dyrene. Men jeg ville fortalt det til oppdretter og sagt at dere ikke får hatt hunden lenger. Og at du ville spørre han/hun først om de ville kjøpen den tilbake, eller om du skulle prøve å finne nye eiere selv. Ofte står dette i kontrakten, at oppdretter har forkjøpsrett om valpen skal selger videre. Lykke til, og du kan jo undersøke litt om allergivennlige raser? :)

Anonymous poster hash: ae82c...0cc
Skrevet

Takk for mange svar . Dette er så trist at fy ..... Jeg skal , om(når) jeg får tatt avgjørelsen , legge han til salgs på finn..... Hva selger man en då vakker skapning for ? Er jo kun 15 uker gammel, og alt er tipp topp m han. Er jo ikke hans feil... Jeg som endelig fikk min etterlengtede hun etter år uten ...

Jeg ville mye heller tatt kontakt med oppdretter og hørt om de kan hjelpe, de har ofte et stort nettverk av gode hundefolk som kan være villig til å overta hunden. I tillegg vil de fleste seriøse oppdrettere vite litt om hva som skjer med valpene de selger og hvor de havner hen.

Skrevet

Ok!

det der mente jeg ikke!! Slutt å si slik, men det er da søren meg reelt å spørre om slik når man aldri har vært igjennom noe slikt før vel??

Jeg "lever" ikke nå, for jeg er så utrolig deppa over han. Vi elsker han hele gjengen!! Skjerp deg!

Skrevet

Ok!

det der mente jeg ikke!! Slutt å si slik, men det er da søren meg reelt å spørre om slik når man aldri har vært igjennom noe slikt før vel??

Jeg "lever" ikke nå, for jeg er så utrolig deppa over han. Vi elsker han hele gjengen!! Skjerp deg!

jeg er allergisk mpt hunder og kjøpte en valp av "allergivennlig rase". Jge treagerte litt likevel, men begynte  smøre henne med petal cleanse hver uke, samt ta zyrtec, og så nå merker jeg ingenting. Vurderer å kutte ut begge deler gradvis,

Men når det er et barn er det jo dessverre litt annerledes. Jeg syns du skulle kontakte oppdretter. Trist! Lykke til.

Anonymous poster hash: 563b5...c0a

Skrevet

Ok!

Okei, jeg har ikke svart her tidligere, men dette må sies.

Wake up, woman!!

"Jeg elsker ham"

"Jeg er så rådvill"

"Lille skatten"

"Jeg lever ikke uten ham"

Vi snakker om en valp som du kun har hatt i noen uker. Ikke en ektemann som har stukket av etter 10 års samliv.

Du trenger tydelig litt perspektiv, og stikke fingeren i jorden!

Jeg har selv hatt to hunder, og ja man blir fort glad i dem, men når barnet ditt er alvorlig allergisk så skal du ikke sette deg ned å gråte. Da handler du! Du ringer oppretter i dag, og legger en plan! 

Ikke la barnet ditt gå flere dager ekstra i allergihelvete, fordi du ikke klarer å se forskjell på et lite barn og en ny hundevalp.

Anonymous poster hash: 52a16...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...