Gå til innhold

Hva skjer med fedrekvoten for baby nr 1 når baby nr 2 kommer?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet?

Vi har en liten gutt på 5mnd. Mannen har bare tatt ut 7 uker av permisjonen sin, og vi er litt usikre på hva vi skal gjøre med resten. Han kan jo ta det ut gradert, og planen var egentlig å ta den ut til høsten siden gutten ikke skal i bhg før tidligst i januar.

Nå er jeg blitt gravid igjen uten at det var planlagt, ved et mirakel, siden vi egentlig ikke kan få barn uten hjelp. Vi har vært prøvere i 5 år før vi fikk klaff på ivf i fjor.

Termin er på nyåret og jeg blir mest sannsynlig å gå over i svangerskapspermisjon i stedet for å begynne i jobb igjen. Jobben min er av en sånn art at jeg ikke kan være der som gravid. Siden jeg da uansett er hjemme, så hadde det vært helt supert om mannen kunne ventet med å ta ut kvoten for sønnen vår, til etter at baby 2 har kommet. På den måten hadde ikke gutten vårt trengt å begynne i barnehagen på den tiden av året som er farligst for han(lungesykdom), og han kunne vært hjemme med pappan sin, samtidig som han hadde fått vært hjemme med nye babyen. Er det noen som har erfaring med dette? Vi skal ned og snakke med NAV på mandag, bare litt nysgjerrig på om det er forskjellig praksis på dette, evt om det er noen som vet hvor jeg kan finne noe om det.

Anonymous poster hash: d2bb2...0db

Fortsetter under...

Far kan søke om utsettelse ja, men kun til baby nr. 2 er født. Når nr 2 har kommet strykes all ubrukt permisjon fra første barn, uansett om det er mors eller fars permisjon og uavhengig om det er søkt om utsettelse.

Han bør derfor ta ut permisjonen før baby nr. 2 kommer.

Anonymous poster hash: ecbaa...106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...