Gå til innhold

Far hjemme med sykt barn...når mor har PERMISJON!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en kommunal avdeling.

Nå har en av mine kolleger meldt forfall pga sykt barn. Ikke noe alvorlig - litt feber og forkjølet.

Men mor er hjemme i permisjon med dette barnet. Og det er deres eneste...

Er ikke det litt råflott da??

Anonymous poster hash: 84852...efb

Fortsetter under...

Skrevet

Øøøh

Anonymous poster hash: 63c8a...ade

Skrevet

Nå har en av mine kolleger meldt forfall pga sykt barn. Ikke noe alvorlig - litt feber og forkjølet.

Hvordan vet du at mor ikke er alvorlig syk? Hvis mor ligger med oppkast og hode i do, 40 i feber og kramper, så er det bare rett og rimelig at far er hjemme med en liten syk baby som trenger tilsyn 24/7. Hvorfor ikke konsentrere deg om dine egne saker? Er vel lederen som innvilger syke barn-dager og har plikt til å sjekke at den ansatte ikke snylter.

Anonymous poster hash: 5115a...017

Skrevet

Det er vel for vanskelig fir mor da å det er vel fint vær. Da er det jo finnt med litt fri.

Hvorfor bryr dette deg. Har du noe med det? Er det ditt bor å folde?

Anonymous poster hash: 63c8a...ade

Skrevet

Jo, men hva vet du om at det ikke har vært en veldig tung natt, og mor trenger søvn? Kanskje mor og har feber.. Pass dine egne saker!

Anonymous poster hash: 1c2ea...a36

Annonse

Skrevet

Du vet jo trolig ikke alt om denne familien. Kan hende mor er syk eller at hun hadde en avtale hun måtte holde i dag (legebesøk, jobbintervju m.m).

Greier du virkelig ikke tenke deg slike grunner selv, men bare antar automatisk at de snyter på systemet?

Anonymous poster hash: 472e2...831
Skrevet

Hvordan vet du at mor ikke er alvorlig syk? Hvis mor ligger med oppkast og hode i do, 40 i feber og kramper, så er det bare rett og rimelig at far er hjemme med en liten syk baby som trenger tilsyn 24/7. Hvorfor ikke konsentrere deg om dine egne saker? Er vel lederen som innvilger syke barn-dager og har plikt til å sjekke at den ansatte ikke snylter.

Det vet jeg fordi det var jeg som snakket med han på telefonen... Han fortalte meg det.

Skrevet

Er dette lov? Hvis jeg forst deg riktig så er mor i permisjon for å være hjemme med barnet, barnet er sykt og far blir også hjemme? Med ett og samme barn?

Oi...

Skrevet

Jamen herreGUD..... Han har 100% rett på og vere hjemme uansett F ! Har han sykt barn, så la han få bruke tid med barnet, er moren hjemme, så synd for dere som gidde å bry dere om det. Han har fortsatt rett til å vere hjemme med barnet... OK... Svelg den med att han har lov og rett ! Smask... Kos.. Og klem ❤️

Anonymous poster hash: 0734b...916

Skrevet

Jeg hadde tenkt at de benytter seg av sine rettigheter til fulle. Jeg ville selv aldri ha gjort det. Men jeg hadde heller ikke sagt eller gjort noe med dette, da det først og fremst ikke er min sak.

Og så kan det faktisk hende at mor sliter psykisk uten å feile noe fysisk.

Men jeg skjønner hva du tenker, jeg jobber også sammen med en som noen ganger er hjemme fordi kona er syk......Og de har skolebarn :P Her tror jeg de fleste på kontoret tenker det samme, men ingen sier noe av respekt for kollegaen vår. Han sliter nok mer med kona si enn det vi egentlig aner...

Skrevet

Jaja.. Her kryr det av "regelryttere"..så lenge det gavner dem selv.

Hva med moral og lojalitet overfor arbeidsgiver?

Skrevet

Det vet jeg fordi det var jeg som snakket med han på telefonen... Han fortalte meg det.

Fortalte han at mor var helt frisk og trengte kos og fri, slik at han bestemte seg for å skulke? Hvorfor tar du det opp her, din sladrekjerring, i stedet for å ta det opp med vedkommende og eventuelt melde til leder?

Annonse

Skrevet

Om de skal være hjemme begge to hver gang barnet er sykt vil de ganske fort bruke opp kvoten sin med sykt barn dager ihvertfall, men de er kanskje såpass ferske i dette at de ikke har fått gode rutiner på dette enda?

Det er jo sånn at man har 10 dager i året til sykt barn, og foreldrene bruker selvfølgelig ikke disse dagene samtidig. Det er jo det de gjør nå, hun er hjemme i permisjon for å passe barnet også er han også hjemme for å passe samme barnet. Fortsetter de sånn når hun er ferdig med permisjonen kommer de til å slite litt, men mor tør kanskje være alene hjemme med et sykt barn når det blir litt eldre...

Så lenge man ikke bruker flere dager i året enn man faktisk har tror jeg ikke det er ulovlig å være hjemme de sammen dagene da, men veldig rart er det unektelig.

Anonymous poster hash: 8af2c...1e3
Skrevet

Det går an å si nei hvis det er klart at ordningen misbrukes. For å ha rett på fri må det dreie seg om NØDVENDIG tilsyn. Det er det knapt om mor også er hjemme.

Anonymous poster hash: 0c9b6...d2f
Skrevet

Hadde en kollega som hadde hjemmeværende kone og ganske store barn. Var ingen på arbeidsplassen min som var mer hjemme med "sykt barn" enn han.

Regjeringen har varslet at de vil innføre karensdager og 80 % sykepenger. De vil også gjøre det enklere for bedrifter å bruke midlertidige ansettelser. Dette er bare noen av de tingene regjeringen vil endre på for å gjøre det enklere for arbeidsgivere og vanskeligere for arbeidstakere.

Og når jeg ser hvordan folk så til de grader utnytter seg av de gode systemene vi har i dag, der mor og far føler at det er helt greit at begge er hjemme med sykt barn, så blir jeg faktisk FOR disse endringene. Nordmenn flest har snart ikke et snev av arbeidsmoral igjen, og vi fortjener ikke de godene som er blitt kjempet frem for oss. 

Det er nesten så jeg ønsker at det skal bli enda tøffere å være arbeidstaker enn det regjeringen varsler om. 

Anonymous poster hash: 218d1...908
Skrevet

Fortalte han at mor var helt frisk og trengte kos og fri, slik at han bestemte seg for å skulke? Hvorfor tar du det opp her, din sladrekjerring, i stedet for å ta det opp med vedkommende og eventuelt melde til leder?

Haha... Noen føler seg truffet her;) Kanksje du er kona hans?

Jeg mener bare det er fullstendig håpløst av folk holder på slik.

Skrevet

Jeg er hjemme i perm med nr 2. Var sykemeldt nesten hele svangerskapet pga svangerskaps depresjon. Når eldstemann var syk da tok mannen min syk barn dag. Jeg klarte faktisk ikke å ta meg av han alene i 7,5 timer... Han var 2 år. Etter baby kom har formen min vært fin og jeg klarer fint ta meg av begge to :) men eldste har vært en del syk nå, de finner ikke ut av det, mye sykehusinnleggelser og legebesøk. Vi vet fortsatt ikke hva det er. Mannen min er selvsagt med på sykehuset sammen med meg og baby. Arbeidsgiver er helt med på dette, men mannen min er ikke av den typen som forteller alle alt. Vet av omveier (har en venninne som jobber samme plass, men ikke samme avdeling som mannen min) at det hat blitt snakket om at min mann bruker sykt barn dager med hjemmeværende kone. Poenget mitt er at du vet ikke alt...

Anonymous poster hash: a2125...6c6

Skrevet

Du vet at man kan ta en sykt barn dag hvis det er mor som er syk sant? Dette går under barnepassers sykdom.
Folk må slutte å bry seg så mye om hva andre gjør...

Skrevet

Haha... Noen føler seg truffet her;) Kanksje du er kona hans?

Jeg mener bare det er fullstendig håpløst av folk holder på slik.

Neida, lenge siden jeg har vært i permisjon, men jeg bare prøver å finne ut om Hi er en sladrekjerring eller om hun har belegg for å mistenke svindel.

Skrevet

Jeg er hjemme i perm med nr 2. Var sykemeldt nesten hele svangerskapet pga svangerskaps depresjon. Når eldstemann var syk da tok mannen min syk barn dag. Jeg klarte faktisk ikke å ta meg av han alene i 7,5 timer... Han var 2 år. Etter baby kom har formen min vært fin og jeg klarer fint ta meg av begge to :) men eldste har vært en del syk nå, de finner ikke ut av det, mye sykehusinnleggelser og legebesøk. Vi vet fortsatt ikke hva det er. Mannen min er selvsagt med på sykehuset sammen med meg og baby. Arbeidsgiver er helt med på dette, men mannen min er ikke av den typen som forteller alle alt. Vet av omveier (har en venninne som jobber samme plass, men ikke samme avdeling som mannen min) at det hat blitt snakket om at min mann bruker sykt barn dager med hjemmeværende kone. Poenget mitt er at du vet ikke alt...

Anonymous poster hash: a2125...6c6

Klart jeg ikke vet alt... Men jeg har nettopp snakket med mannen... Det var "bare litt feber og forkjølelse".

Er det noe alvorligere er det vel bedre å si det enn å la oss andre irritere oss over misbruk av goder?

Skrevet

Kan jo hende hun ligger rett ut og er syk selv. Ikke så lett å ta vre på et barn da. Vi har vært i samme situasjon selv et par ganger.

Kan ikke skjønne at andre skal bry seg sånn uten at de vet hva som ligger bak. Megge!

Anonymous poster hash: 9f4bf...a77
Skrevet

Her har både jeg og min samboer vært hjemme flere ganger samtidig pga syke barn.. Når jeg var i permisjon med nr en skjedde dette en gang da både jeg og mini var syke samtidig og jeg hadde over 40 i feber. Med nr 2 har han vært hjemme med eldste med spysyken da jeg hadde nok med en nyfødt som skrek hele døgnet de første 3 mnd.. Ikke så lett å trøste 2 stk samt tørke spy og amme samtidig.. Man skal være forsiktig med å anta ting, er slik det fort blir rykter og baksnakking på en arbeidsplass.. Så lenge fraværet blir godkjent er det ikke noe å spekulere i..

Skrevet

Det heter sykt barn/barnepasser syk. 

For min mann og jeg holder det vanligvis lenge at en av oss er hjemme. 

I noen tilfeller, da jeg hadde permisjon måtte han bli hjemme.  Jeg kan fint passe et friskt barn når jeg er litt syk selv, men jeg klarer ikke to syke barn når jeg selv er syk. 

Anonymous poster hash: 4241e...0f1
Skrevet

Kan jo hende hun ligger rett ut og er syk selv. Ikke så lett å ta vre på et barn da. Vi har vært i samme situasjon selv et par ganger.

Kan ikke skjønne at andre skal bry seg sånn uten at de vet hva som ligger bak. Megge!

Anonymous poster hash: 9f4bf...a77

Hvis kona hans var syk, hadde det ikke vært naturlig, og ikke minst fornuftig av ham, å påpeke nettopp det? At han er hjemme på grunn av barnepassers sykdom?

Jeg hadde syntes det var dritpinlig å melde fravær pga sykt barn hvis mannen min var hjemme uansett. Hadde han vært syk, så hadde jeg virkelig sørget for å få frem det!

Anonymous poster hash: 218d1...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...