Gå til innhold

Dere som er fattige.. Hvordan ble dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykdom og alenemor. Velger bort barnehage pga lav inntekt.

Anonymous poster hash: 1461d...9fe

Fortsetter under...

Skrevet

Skade, sykdom og feildiagnostisering. Samt komplett udugelighet fra Nav med bevisst saksbehandling som har påført meg stor gjeld.

Har høy utdanning og muligheter for godt betalte jobber bare jeg kan bli frisk igjen.

Anonymous poster hash: 1561c...908
Skrevet

Jeg tror ikke dere vet hva fattig er. Norsk fattigdom er likevel full av rikdom. Vi kan ikke klage. Vi kan ta bedre valg.. skjerp dere!

Anonymous poster hash: 0e5a2...d06

Det finnes flere former av fattigdom, og den som beskrives i denne tråden er stort sett relativ fattigdom. Definisjon:

Relativ fattigdom defineres i forhold til en gitt gruppe (referansegruppe). Den relative fattigdommen sier oss at fattigdom ikke bare er snakk om overlevelse og tilfredsstillelse av grunnleggende behov, men at levestandarden vil bli målt i forhold til det samfunnet man lever i. Når vi snakker om fattigdom i Norge, er det altså relativ fattigdom, fordi noen er relativt sett dårligere stilt sammenlignet med nordmenn flest. Ressursene til et individ eller en gruppe er så få eller små i forhold til hva som er vanlig, at de blir helt eller delvis ekskludert fra deltakelse i samfunnet.

Skrevet

Hm, da fant jeg ut at jeg og mannen levde under fattigdomsgrensen i en periode av livet. Han var lærling og jeg student, fikk vårt første barn tidlig. Kan ikke si jeg hadde det så ille, synes egentlig vi hadde det ganske bra, ville ikke definert det selv som fattig. Har nok mye å si at vi så lyset i enden, dette var bare for noen år, og begge er friske og klare for å jobbe på.

Skrevet

Vi har utbetalt 28000 i mnd og har tre barn. Når alt er betalt har vi 4500 til mat, klær og fornøyelser. Jeg synes vi har dårlig rå, men anser oss ikke som fattige så lenge vi ikke går i minus og ungene har mat og klær. Jeg har ikke kjøpt klær på mange år, heller ikke mannen men fattige er vi ikke.

I ettermiddag satt jeg og betraktet mine tre små i på den "nye" sklia vi har arvet av naboen, og følte meg faktisk ganske rik.

Tre sunde flotte barn, tak over hodet, snill mann, sol og snart middag på bordet. Hva mer kan man ønske deg?

Til ditt spørsmål vil jeg si at vi tjente veldig mye bedre før, men jeg ble syk og mannen måtte skifte jobb for å hjelpe til mer hjemme.

Anonymous poster hash: 86cab...0f3

Skrevet

Jeg trodde at de som gikk på sosialstønad var fattige. Jeg får utbetalt ca. 18300 pr. mnd totalt og har husleie på 8000 resten går til andre nødvendige utgifter.

Anonymous poster hash: 338a4...7e5

Annonse

Skrevet

Huff, det kan virke som det aller viktigste for å unngå fattigdom her i landet er å holde seg frisk. Får man et problem med helsa, sliter man tydeligvis. Skremmende altså.

Evt. å ikke bli alene, og selvfølgelig å skaffe seg utdannelse da.

Anonymous poster hash: 44f54...6a9
Skrevet

Vi har utbetalt 28000 i mnd og har tre barn. Når alt er betalt har vi 4500 til mat, klær og fornøyelser. Jeg synes vi har dårlig rå, men anser oss ikke som fattige så lenge vi ikke går i minus og ungene har mat og klær. Jeg har ikke kjøpt klær på mange år, heller ikke mannen men fattige er vi ikke.

I ettermiddag satt jeg og betraktet mine tre små i på den "nye" sklia vi har arvet av naboen, og følte meg faktisk ganske rik.

Tre sunde flotte barn, tak over hodet, snill mann, sol og snart middag på bordet. Hva mer kan man ønske deg?

Til ditt spørsmål vil jeg si at vi tjente veldig mye bedre før, men jeg ble syk og mannen måtte skifte jobb for å hjelpe til mer hjemme.

Ikke 28000, 22000.

Skrevet

Student med en samboer som velger å ikke jobbe. Vi lever på mitt stipend, bostøtte og barnetrygd. Det er langt under fattigdomsgrensen og jeg aner virkelig ikke hvordan vi får det til. Jeg er straks i jobb, men det blir likevel ikke fett med bare en inntekt. 

Anonymous poster hash: abd12...668

og han bor du sammen med fordi?

Fordi jeg ikke ønsker at barna skal ha to hjem. 

Skrevet

Heller to hjem enn en tafatt mann som ikke vil jobbe, hjelpes. 

Anonymous poster hash: 0d5eb...8b0
Skrevet

Da hadde jeg kuttet ut den late samboeren!!!

Student med en samboer som velger å ikke jobbe. Vi lever på mitt stipend, bostøtte og barnetrygd. Det er langt under fattigdomsgrensen og jeg aner virkelig ikke hvordan vi får det til. Jeg er straks i jobb, men det blir likevel ikke fett med bare en inntekt.

Anonymous poster hash: b5b1e...b00

Skrevet

Vet ikke om vi defineres som fattig, men det bugner ikke med penger i heimen. Vi er begge studenter med et lite barn sammen. Har en inntekt på 15500 sammenlagt i måneden. Er ikke en pøkk igjen etter husleie, bil, forsikringer og diverse regninger, sparing til utstyr/klær/div til baby + mat. Går på en eller annen måte rundt, men merker det skal bli veldig, veldig godt å komme ut i jobb om noen år. "Heldigvis" har vi alltid hatt det slik. Ble sammen i begynnelsen av tenårene, og flyttet sammen når vi ble myndige for 5 år siden. Har hatt noen perioder med bedre råd, men er stort sett vandt med å leve med lite penger.

Anonymous poster hash: a8d87...a4d

Skrevet

Jeg ble syk i en alder av 24. Bipolar lidelse. Har prøvd ut det meste av tiltak og jobbtrening, men måtte for ca to år siden, da jeg var 40, innse at det ikke gikk. Ble da uføretrygdet. Var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre da jeg ble uplanlagt gravid for ca 15 år siden, men valgte å beholde, noe jeg ALDRI kommer til å angre på tross utfordringene i hverdagen

Vi er alene, og med alt får jeg utbetalt ca 13tusen i mnd

Her tror jeg du skal kunne ha rett på noe mere :) Jeg ble også uføretrygdet for to år siden. Har du husket å søke forsørgertilegg/småbarnstilegg? Har du husket å endre skatteklassen din ifht at du har uføretrygd? Jeg får utbetalt nesten 18 tusen i mnd i uføre med forsørgertilegg :)

Anonymous poster hash: 16bf9...38e

Annonse

Skrevet

Student med en samboer som velger å ikke jobbe. Vi lever på mitt stipend, bostøtte og barnetrygd. Det er langt under fattigdomsgrensen og jeg aner virkelig ikke hvordan vi får det til. Jeg er straks i jobb, men det blir likevel ikke fett med bare en inntekt. Anonymous poster hash: abd12...668

og han bor du sammen med fordi?

Fordi jeg ikke ønsker at barna skal ha to hjem.  Anonymous poster hash: abd12...668
du må bare være blåst!

Anonymous poster hash: 48f01...e36

Gjest lillehi
Skrevet

Jeg ble syk i en alder av 24. Bipolar lidelse. Har prøvd ut det meste av tiltak og jobbtrening, men måtte for ca to år siden, da jeg var 40, innse at det ikke gikk. Ble da uføretrygdet. Var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre da jeg ble uplanlagt gravid for ca 15 år siden, men valgte å beholde, noe jeg ALDRI kommer til å angre på tross utfordringene i hverdagen

Her tror jeg du skal kunne ha rett på noe mere :) Jeg ble også uføretrygdet for to år siden. Har du husket å søke forsørgertilegg/småbarnstilegg? Har du husket å endre skatteklassen din ifht at du har uføretrygd? Jeg får utbetalt nesten 18 tusen i mnd i uføre med forsørgertilegg :)

Har sjekket, men har ikke rett på noe mer siden jeg aldri har jobbet sa de. Får forsørgertillegg nå😃

Skrevet

Har sjekket, men har ikke rett på noe mer siden jeg aldri har jobbet sa de. Får forsørgertillegg nå

Det er jo tull av dem :o Jeg gikk rett fra skole, over på den gang rehabiliteringspenger, så tidbegrenset uføre, deretter aap, så nå uføretrygd. Jeg er overbevist om at du har rett på det samme som jeg har :)

Gjest lillehi
Skrevet

Har sjekket, men har ikke rett på noe mer siden jeg aldri har jobbet sa de. Får forsørgertillegg nå

Det er jo tull av dem :o Jeg gikk rett fra skole, over på den gang rehabiliteringspenger, så tidbegrenset uføre, deretter aap, så nå uføretrygd. Jeg er overbevist om at du har rett på det samme som jeg har :)

Jeg får sjekke😃 takk for tips👍

Skrevet

Jeg får sjekke takk for tips

Bare hyggelig :)

Skrevet

Sa opp fast jobb fordi det ble for langt å pendle (helsa holdt ikke). Fikk meg ny jobb (vikariat) i nærområdet, men i stedet for å bli sykemeldt da jeg ikke orket jobben, reduserte jeg stillingsprosent. Så litt arbeidsledig. Fikk nytt vikariat, og så ble det bråstopp pga helsa. Hadde jeg vært i fast jobb ville jeg fått 500' i sykemeldingsperioden, men det fikk jeg jo ikke i og med at jeg var uten jobb. Nå på AAP. Bygde dyrt hus fordi jeg skulle jo ikke bli syk. Heldigvis tjener mannen godt og redder meg. Hadde jeg blitt enslig nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg. Måtte helt klart flyttet, men hadde ikke hatt økonomi til nytt hus. Hold deg frisk er svaret. Sykdom er et helvete.

Anonymous poster hash: b3dcf...b53

Skrevet

Vi tjener lite, er kunstnere begge to, og da selvsagt freelansere med uforutsigbar inntekt.

Har det utrolig bra likevel. Har to barn, ikke bil, bor i leilighet og kjøper aldri "ting" som de over også nevnte. Kjøper mye klær på Fretex, utrolig hva man kan få der. Drar ikke på dyre ferier. Føler meg takknemlig for at jeg har mat og det viktigste  i livet, som ikke dreier seg om penger

Anonymous poster hash: 5543b...6ad
Skrevet

Mulig vi pr. definisjon ble sett på som fattige for et par år tilbake. Vi valgte å få vårt første barn mens vi begge studerte på høyere nivå, regnet på det og visste vi villa klare det helt fint. Vi har alltid vært gode til å håndtere penger, har prioritert god mat og leide en flott og barnevennlig bolig (kostet 8000 kr i måneden). I tillegg sparte vi opp til egenkapital. Møbler og klær arvet vi eller kjøpte på loppemarkeder. Der har de utrolig mye flott - ikke bare søppel. I dag, bare 2 år senere, har vi gode jobber og tjener mer enn vi strengt talt trenger.Har en stor bolig og en grei familiebil. Nøkkelen til å komme seg ut av fattigdom ligger gjerne i prioriteringer, som for eksempel å prioritere studier. De aller fleste har råd til å studere om man senker egne krav til forbruk og luksus. 

Anonymous poster hash: ba2cc...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...