Gå til innhold

Kan dere forklare meg dette, da er dere gode! Ang. sol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mangel som gjør at jeg nesten ikke danner pigment.

Fra påske begynte jeg å sitte ute i solen, ofte flere timer hver ettermiddag (kl 14-19). Brukte ikke solkrem. Fikk ikke farge, ble ikke brent.

Eneste stedet jeg fikk bittelitt farge var i ansiktet, hvor jeg bruker ansiktskrem med solfaktor 15.

Etter en tråd her inne begynte jeg for halvannen uke siden å bruke solfaktor. Begynte da med solfaktor 10. Fremdeles nesten ingen farge, bortsett fra underarmene og hendene (som fikk mest solkrem). Men fikk såvidt antydning til rødfarge på brystet, men det var borte neste morgen.

I dag begynte jeg på solfaktor 15 på hele kroppen, tenkte jeg skulle være "fornuftig". Var ekstra påpasselig med å smøre utsatte steder som bryst og skuldre og øvre rygg. Smurte til og med flere ganger der (noe jeg ikke har gjort tidligere). Satt i dag ute fra kl 15-19.

Og jeg har blitt så solbrent - kun på bryst og skuldre, der jeg altså har smurt meg rikelig flere ganger i dag.

Halsen - som jeg kom på at jeg hadde glemt å smøre - er like hvit. Resten av kroppen ikke noe synlig farge, magen aller minst, som fikk veldig lite solkrem.

Kan noen fortelle meg hva som skjer??? :klo:

Anonymous poster hash: 8b323...a26

Fortsetter under...

Skrevet

All fornuft tilsier jo at jeg bør bruke solkrem siden jeg ikke danner eller danner svært lite pigmenter.

Men når jeg bare blir brent når jeg bruker solfaktor - og mer solbrent jo høyere faktor jeg bruker - bør jeg da bare kutte ut solkrem igjen?

HI

Skrevet

å være solbrent er ikke å danne pigmenter. pigmentene dannes som en beskyttelse mot solen. selve solbrentheten er i essens en brannskade.

så nå lurer jeg på hvorfor du, som ikke danner pigmenter, sitter timesvis i solen hver dag og pådrar deg forbrenninger?

Skrevet

å være solbrent er ikke å danne pigmenter. pigmentene dannes som en beskyttelse mot solen. selve solbrentheten er i essens en brannskade.

så nå lurer jeg på hvorfor du, som ikke danner pigmenter, sitter timesvis i solen hver dag og pådrar deg forbrenninger?

Jeg vet jo også at å være solbrent ikke er det samme som å danne pigmenter.

Poenget er at jeg ikke har blitt brent i det hele tatt - før jeg begynte å bruke solfaktor. Og da til og med kun soling fra kl 15 til 19 når solen tar langt mindre enn midt på dagen.

Jeg trenger også påfyll av D-vitaminer (ligger lavt og sliter med å få opp verdiene), derfor trenger jeg å være i solen også.

Spørsmålet var egentlig hvorfor jeg ikke blir antydning til brent uten solkrem, men brent med?

Skrevet

kan det ha noe med fuktighet å gjøre? krem inneholder jo en del vann. (og jeg har merket påmeg selv at jeg svetter mer når jeg er smurt med solkrem)

Skrevet

kan det ha noe med fuktighet å gjøre? krem inneholder jo en del vann. (og jeg har merket påmeg selv at jeg svetter mer når jeg er smurt med solkrem)

Jeg har vært innom samme tanken, men har ikke svettet noe særlig heller. Det har blåst ganske mye her, så er ikke blitt svette-varm. Men ellers er jeg normal også mer svett når jeg bruker solkrem enn uten.

Hm, et mysterium dette...

Takk for svar, forresten :)

Annonse

Skrevet

Solen er mye sterkere nå enn før påske, derfor blir du solbrent srlv med faktor.

Skrevet

Solen er mye sterkere nå enn før påske, derfor blir du solbrent srlv med faktor.

Det hun sa. Helt enkelt:)

Anonymous poster hash: 24e60...d9d

Skrevet

I går var solen kjempesterk, har ikke vært så sterk hittil i år, mange som ble brent i går selv med solkrem..

Anonymous poster hash: 5d951...372
Skrevet

Er du sikker på at det er solbrenthet og ikke en allergisk reaksjon på solkremen? Slike reaksjoner kan trigges av energi fra sollys.

Skrevet

Jeg tenker kanskje at nå har du solkremen som hjelp for at huden din skal beskyttes mot sola og da fungerer den som om hvis du hadde pigment på egenhånd...?

Skrevet

Jeg kan ikke svare på det, men jeg ville bare si deg at du vet at selv om ikke du blir brent/brun så tar likevel kroppen din imot all strålingen du utsetter deg for? Hvis du er så mye ute i sola virker det ganske overdrevent.

Anonymous poster hash: 0db7c...6ad
Skrevet

Når su smører deg så tilfører du huden fuktighet, fuktighet i huden gjør at du blir fortere brent/brun.

Jeg var knusktørr på leggee bl.a, smurte meg med vanlig fuktighetskrem og vips var jeg brun. Og her snakker du om hun som alltid har gått rundt å vært melkehvit :P

Anonymous poster hash: 8d073...c4b

Annonse

Skrevet

Jeg tenker også at du kan være allergisk mot solkrem.

Mellomste av ungene våre er det. Jo høyere faktor, jo værre reagerer hun. Heldigvis har hun hud som en middels indianer ;) så solbrent har hun aldri blitt. Men er jo uansett viktig å beskytte seg mot sola. :)

Prøv solkrem, med høy faktor, på et lite område en dag du ikke er i sola, så ser du om det er den du reagerer på. :)

Det med pigmenter har jeg ingen anelse om og vitaminer. ....ta tilskudd kansje? :)

Skrevet

Takk for svar, damer :)

Kan selvfølgelig ha spilt inn at strålingen var på det sterkeste for året førdagen som nr 9 skriver.

Men jeg lurer på om det kan være slik to av dere nevner, at jeg kanskje ikke tåler solkrem. De to solkremene jeg har brukt har vært av to ulike, men tilsynelatende gode merker.

I dag har jeg gått ute i flere timer (ikke planlagt, men måtte bli slik), har vært tildekket de områdene som ble brent i går, ellers ingen solfaktor. Og jeg er ikke antydning til rød nedover armene eller i ansiktet eller leggene.

Så det kan jo nesten virke som om det er solfaktoren jeg reagerer på?

I fjor testet jeg ut cocosa som "solkrem" et par dager, men selv om jeg da var innsmurt med ren olje fikk jeg ikke antydning til solbrenthet. Huden ble bare veldig fin og myk.

E.E.E.... kanskje jeg er som din mellomste. Jeg har egentlig en hud som tåler det meste - mulig litt indianer i meg også ;) Det er mer "fornuften" og solvettreglene som har fått meg til å bruke solkrem. Var sløv med solkrem for noen år siden da jeg bodde i et fjellområde. Ble aldri brent der heller, selv om jeg da oppholdt meg på 800 - 1400 m.o.h.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...