Gå til innhold

Forsinket språkutvikling, hva skjer videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som har barn med forsinket språkutvikling ved 2-års kontroll? Hvordan gikk det videre? Kom språket av seg selv kort tid etter eller er det grunn til bekymring? Hørselstest var normal.

Anonymous poster hash: 4dee5...d89

Skrevet

Er du flink og snakker mye med barnet ditt? Leser bøker osv.? Foreldre kan bidra mye

Anonymous poster hash: 4551b...367

Skrevet

Min var forsinket og ble kalt inn til ekstrakontroller... han hadde ca 10 ord frem til var 2 1/2, og han snakket på en litt kunstig måte.. hermet ikke.. kalte oss maaama og pappi feks.. da han nærmet seg tre år ekspkoderte det og han utviklet seg enormt raskt. Hadde tatt igjen etterslepet da han var fire. Er fem nå og betegnes som en skarp gutt - ingenting i veien med han...

Anonymous poster hash: 65246...990

Skrevet

Er du flink og snakker mye med barnet ditt? Leser bøker osv.? Foreldre kan bidra myeAnonymous poster hash: 4551b...367

Ja selvfølgelig! Vi leser bøker, snakker mye, benevner ting, gjentar ofte..

Skrevet

Min var forsinket og ble kalt inn til ekstrakontroller... han hadde ca 10 ord frem til var 2 1/2, og han snakket på en litt kunstig måte.. hermet ikke.. kalte oss maaama og pappi feks.. da han nærmet seg tre år ekspkoderte det og han utviklet seg enormt raskt. Hadde tatt igjen etterslepet da han var fire. Er fem nå og betegnes som en skarp gutt - ingenting i veien med han...Anonymous poster hash: 65246...990

Tusen takk for svar :) så utrolig godt å høre at d går bra med gutten din og at det kan tas igjen selv om det går sent i starten...ble det påpekt noen grunn til at det gikk så sent? HI

Skrevet

Fikk ekstra kontroll et halvt år etter for å vise at han i det heletatt snakket.

Gikk framover etter det, men sakte.

På 4 års kontrollen var ordforådey bra, men uttalen er fremdeles dårlig. Då da blir det ny ekstra kontroll snart. Er det ikke bedre da blir det logoped frem mot skolestart + en tur til legen for å sjekke mandlene.

Anonymous poster hash: fd760...ddf

Skrevet

Fikk ekstra kontroll et halvt år etter for å vise at han i det heletatt snakket.

Gikk framover etter det, men sakte.

På 4 års kontrollen var ordforådey bra, men uttalen er fremdeles dårlig. Då da blir det ny ekstra kontroll snart. Er det ikke bedre da blir det logoped frem mot skolestart + en tur til legen for å sjekke mandlene.

Anonymous poster hash: fd760...ddf

Takk for svar :) er beroligende å høre at det kan rette på seg

Skrevet

Flere her som har barn med forsinket språkutvikling ved 2-års kontroll? Hvordan gikk det videre? Kom språket av seg selv kort tid etter eller er det grunn til bekymring? Hørselstest var normal.

Lite ord og lite produksjon ved 2 år, hatt en rivende utvikling nå på et halvt år og nå er alt normalt :)

Anonymous poster hash: 8695d...f96

Skrevet

Flere her som har barn med forsinket språkutvikling ved 2-års kontroll? Hvordan gikk det videre? Kom språket av seg selv kort tid etter eller er det grunn til bekymring? Hørselstest var normal. Anonymous poster hash: 4dee5...d89

Lite ord og lite produksjon ved 2 år, hatt en rivende utvikling nå på et halvt år og nå er alt normalt :)Anonymous poster hash: 8695d...f96

Tusen tusen takk for info :) så glad for å høre!

Skrevet

Vi hadde en ekstra kontroll når han var to og et halvt. Da hadde språket bedret seg til det normale. :)

Anonymous poster hash: 79e1c...a65

Skrevet

Vi hadde også ekstra kontroll når han var 2,5 år, for han sa så å si ingenting på 2-års kontrollen. Heller ikke hjemme. Ved ny kontroll hadde han nesten tatt igjen de andre, og snakket veldig rent. Han hoppet helt over babyspråk stadiet. Som 3-åring snakket han mer og bedre enn jevnaldrende, men så plutselig merket vi at uttalen ble dårligere og språket ikke utviklet seg lenger. Sjekket ørene og fant ut at han ikke hørte så godt pga gjentakende ørebetennelser (annenhver mnd om vinteren); fikk dren og alt ble umiddelbart bra igjen.

Nå er han 5 og snakker 2 språk flytende, holder på med 2 til. Ingen tegn til forsinkelse igjen.

Noen er litt tregere i oppstarten, det er bare viktig å følge med og sjekke hørselen nøye.

Anonymous poster hash: f1862...8ae

Skrevet

Flere her som har barn med forsinket språkutvikling ved 2-års kontroll? Hvordan gikk det videre? Kom språket av seg selv kort tid etter eller er det grunn til bekymring? Hørselstest var normal. Anonymous poster hash: 4dee5...d89

Lite ord og lite produksjon ved 2 år, hatt en rivende utvikling nå på et halvt år og nå er alt normalt :)Anonymous poster hash: 8695d...f96

samme her:)

Anonymous poster hash: 31500...bf9

Skrevet

Vår var veldig treg med språket, men ikke nok til at vi ble bekymret ved toårskontrollen. 

Da han ble tre år smalt det plutselig og ordene/setningene strømmet på. Han er en helt annen gutt nå, men har fremdeles problemer med uttale. Han er 3,5 år nå, og er hevist videre for hørselstest. Uansett utfall blir det nok satt inn logoped til høsten for å hjelpe med uttalen siden han tross alt er førskolebarn til neste år. 

Alt i alt, ved to årsalder ville jeg ikke vært så voldsomt bekymret. Jeg har inntrykk av at de fleste kommer seg innen de fyller tre år, og så har de de få som ikke helt gjør det og som må ha videre hjelp. 

Anonymous poster hash: f18b8...06f
Skrevet

Lite språk ved 2års kontroll, ble innkalt igjen etter noen måneder. Lang historie kort; barnet mitt fikk diagnosen psykisk utviklingshemmet

Anonymous poster hash: 85d6e...823

Skrevet

Min største begynte å snakke som 3 åring før da hadde det kun vært et og annet enstavelsesord. Men hun viste tydelig at hun forsto hva som ble sagt av andre hele veien så språkforståelsen var der. En dag når hun var 3 år og 2 mnd ca. Ble hun sint på et annet barn i barnehagen og ut datt en lang regle med ord og i de 4 årene siden da har hun knapt vært stille et sekund.

Mitt andre barn snakket ikke som 3 åring men jeg var usikker på om hun i hele tatt forstod hva som ble sagt. (noe hun i liten grad gjorde fant vi ut) Bhg kontaktet ppt etter mye påtrykk fra meg da hun var 3, og jeg fikk lege til å henvise til spesialist for hørseltest.

Da hørsel var avklart som bra ble det utredning og hun fikk diagnose som 3,5 åring.

Skal sies at hun fikk diagnosen jeg hadde hatt anelse om at hun kunne ha fra hun var baby.

Som sagt min største pratet sent uten at det var noe galt med henne og det var aldri snakk om finne ut om noe var galt bare fordi hun ikke pratet.

Anonymous poster hash: c783f...fce

Skrevet

Takk for svar alle sammen....i de fleste tilfeller går det nok bra tydeligvis :)

Skrevet

Lite språk ved 2års kontroll, ble innkalt igjen etter noen måneder. Lang historie kort; barnet mitt fikk diagnosen psykisk utviklingshemmetAnonymous poster hash: 85d6e...823

Det var leit å høre... Håper det går bra tross alt!

Skrevet

Min blei kalle inn til ekstra kontroll på helsestasjonen, pga lite språk på 2 åskontrollen (som var ved 2 år og 4 mnd)  Det løsna litt før tre års alder, og no når han er 5 har han stort ordforråd og tydeleg tale.  Bhg gjorde eit par språktestar på han, som viste at forståinga var bra, men at han ikkje snakka sjølv.  Logoped vart konsultert, men ville ikkje gjere noko før han vart tre, men då var det byrja å løsne.

Anonymous poster hash: 641d9...1f6
Skrevet

Her har vi fortsatt oppfølging, gutten er 8 år. Assistent på skolen, utredning bup i gang (sliter med andre språkrelaterte ting som sosiale evner osv). Alt startet med forsinket språk. Fulgt opp av PPT fra 2,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...