Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #1 Del Skrevet 9. juni 2014 Hvor ofte ammer dere??? Jeg har ammet ca hver time frem til i dag, minus under en soveøkt midt på dagen på 3 timer og minus fra kl.22 til kl.8 cirka (da har d vært mye forskjellig avhengig av om han sover eller ikke). Men i dag har jeg gitt ham smokk. Og da har d gått 2-3 timer mellom hver. Det har resultert i at hun har sovet mye mer i dag. Men hva bør jeg gjøre nå i kveld?? Har lest på ammehjelpen sine sider at å amme ofte på kvelden er bra for å få babyen til å sove om natta. Og babyen vil naturlig ville spise oftere pga at melkas sammensetning er annerledes på kveldstid... Er redd for at hun ikke skal få i seg nok mat pga smokken, og gruer meg til natta dersom det ikke blir no søvn på oss... Blir glad for alle svar!! Anonymous poster hash: 25b60...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2014 #2 Del Skrevet 9. juni 2014 Ps. Dagen i dag er et prøveprosjekt siden alle rundt meg sier at jeg må slutte å la ham bruke meg som smokk... HI Anonymous poster hash: 25b60...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carma78 Skrevet 9. juni 2014 #3 Del Skrevet 9. juni 2014 Jeg ammer hver 2-3 time både dag og natt. Gir også tillegg etter ammingen, utenom på natta. Hun tar natta i 22-23 tiden og kan da sove i 4 timer. Er 4 uker og smokkegal ellers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. juni 2014 #4 Del Skrevet 9. juni 2014 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Vent og se, er mitt beste (?) råd.... Gi mat om han vil ha, så finner du ut i løpet av få timer om det har vært sugebehov eller matbehov som har gjort at han har diet hyppig på dagtid. Dersom han sover natta gjennom samtidig som han dier sjeldnere på dagen, OG han fortsatt har 5-8 godt våte bleier og følger sine egne vekstkurver (både vekt, lengde og hodeomkrets) - ja, da er det ingenting i vegen for å fortsette med det. Men du har helt rett i at mange babyer som sover om natta har behov for hyppige måltider på dag/kveld i stedet. Det gjelder SÆRLIG når sovestrekket er såpass langt som 8-10 timer (dersom du mente at han sov og ikke hadde ammepauser mellom 22 og 8). Kan vel si det sånn at det er nokså sjeldent med babyer som sover så lenge... 8-12 måltider pr døgn er vanligst i denne alderen, men fordelingen i løpet av døgnet varierer. Dersom du selv synes det er greit å være "smokk" så er det ingenting i vegen for å fortsette med det i stedet for silikonsmokk. Det er definitivt det som forstyrrer amming og melkeproduksjon minst iallfall. (Men det kan gå helt fint med smokk, for all del. Begge mine har brukt smokk, og har vært fullammet og ammet lenge.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #5 Del Skrevet 10. juni 2014 Sover aldri mer enn 6 timer i strekk på natta. Normalt 4, og da ammer jeg. Han kan sovne igjen og så våkne 2-4 timer senere, eller han er våken 1-3 timer først før han sovner igjen (hvor jeg da har gitt ham enten 2 eller 3 pupper). Årsaken til at jeg vil prøve smokk og få lengre pauser er pga at jeg blir gal av å sitte inne dagen lang uten å kunne ta meg tid til verken å tisse, drite, spise, dusje, sove, gå ut på ærend eller gå tur... HI Anonymous poster hash: 25b60...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Del Skrevet 10. juni 2014 Takk for svarene! Anonymous poster hash: 25b60...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 10. juni 2014 #7 Del Skrevet 10. juni 2014 Om du blir surrete i huet så er det helt greit å gi smokk Og likedan er det greit å la være dersom det kun er andre som forsøker påvirke til å bruke smokk. Ellers kan bæretøy hjelpe, ofte er det behov for kos og nærhet som gir hyppig amming også, i tillegg til sugebehov. Men hvordan gikk natta da, HI? Sov hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Del Skrevet 11. juni 2014 Prøveprosjektet har gått veldig fint mtp søvn. det er blitt normale netter med greit med søvn. bortsett fra at han ikke gir beskjed når han er sulten. Og jeg ser ikke forskjell på om han ønsker smokk eller er sulten, så jeg må styre det selv. Skummelt! Men jeg skal til hs den 26ende, og helsestasjonen er like i nærheten. Så jeg kan veie ham før det evt. Han drikker myye mer nå per amming enn tidligere. Jeg håper det er positivt mtp at den mest næringsrike melka jo kommer til slutt.. Den må han ha gått glipp av mye tidligere pga så korte amminger... HI Anonymous poster hash: 25b60...750 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. juni 2014 #9 Del Skrevet 11. juni 2014 Den siste dråpen med melk barnet får har alltid høyest fettinnhold, men med vanlige mengder melk så regulerer barnet det helt fint selv ved at det spiser større mengder av melka med mindre fett og dermed får i seg like mye energi fra den. Ved å spise hyppige små mengder (fordi det er begrenset med melk i brystet) så vil mengden melk bli stor (og dermed blir energiinntaket høyt også) eller så er mengden melk såpass liten at brystet tømmes til hvert måltid, og da får barnet i seg litt mindre væske enn i det første tilfellet, men mer fett, og dermed like mye energi. Men den feite melka metter lengre, derfor vil det ofte gå lengre mellom måltidene med den (evt så blir det en pause etter noen timer med hyppig amming). Så lenge han har minst 5-8 godt våte (50-75g) bleier pr døgn får han i seg nok melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå